טיילור פראר מנצח את הקטע השני של הג'ירו ד'איטליה 2010 לאחר שהדבוקה התמודדה עם התרסקות המונית שפיצלה את הקבוצה. קאדל אוונס עלה לראש הדירוג המצטבר וילבש את החולצה הוורודה בקטע שלישי
מאת:יאיר בן עמי
קטע 2 של הג'ירו ד'איטליה היה מישורי וככזה לא היה אמור לייצר דרמות של ממש. אבל, ואת זה ידעו לפני המרוץ כל מי שבדקו, המסלול המפותל מאוד בחלקו והכבישים שהתרחבו והפכו לצרים שוב ושוב, יצרו מצבים בהם כמעט ואי אפשר להימנע מתאונות. ואכן, רק בשעה האחרונה של המרוץ הייתה תאונה אחת לכמה דקות שפירקה את הדבוקה לקבוצות.
טיילור פראר, שהיה אחד המועמדים לניצחון בקטע, לא אכזב וחצה ראשון את הקו. קאדל אוונס עלה לראש הדירוג המצטבר וילבש את החולצה הוורודה בקטע שלישי. אוונס, כמו אלכסנדר וינוקורוב, הצליח להישאר בדבוקה הראשונה לאחר התאונה שפיצלה את הדבוקה כשנותרו כחמשה ק"מ לסיום.
בראדלי וויגינס איבד את החולצה הוורודה לאחר שחצה את קו הסיום עם הקבוצה השנייה, 37 שניות אחרי המנצח ו- 34 שניות אחרי אוונס. גם דמיאנו קונאגו וקרלוס ססטרה איבדו 34 שניות לוינוקורוב ואוונס.
קבוצת ליקיגאס הצליחה לשמור על שני רוכבי הקבוצה החשובים ביותר לדירוג הסופי, ויצ'נזו ניבאלי ואיוואן באסו, בתוך הקבוצה הראשונה, והשניים לא איבדו זמן.
הקטע השני היה כנראה הפחות אגרסיבי משני מרוצי הכביש על כבישי הולנד. הקטע היום היה באזור בו הרוחות פחות חזקות מהאזור בו ייערך הקטע השלישי. העצבנות של הדבוקה מובנת וצפויה אך לאחר קטע שני, שהיה למעשה מרוץ הכביש הראשון של הג'ירו השנה, רמת העצבים תהיה גבוהה עוד יותר בקטע השלישי.
קבוצות סרוולו (ססטרה), סקאי (וויגינס), לאמפרה (קונגו) לא ירצו לאבד זמן נוסף וילחצו כדי להיות בקדמת הדבוקה מוקדם יותר. קבוצות בי אמ סי (אוונס), אסטנה (וינוקורוב), ליקיגאס (באסו, ניבאלי) לא ירצו לאפשר לקבוצות שכבר הפסידו זמן לפצל את הדבוקה. קבוצות המאיצים כמו היי ראוד (גריפל), חלקן עם מועמדים לניצחון גם בקטעים היומיים המישוריים וגם עם מועמדים לדירוג המצטבר כמו לאמפרה, ידחפו קדימה כדי לא לאבד סיכוי למאוץ המוני מאחר וכל יום שעובר הסיכוי לנצח במאוץ המוני קטן יותר.
המסלול מקביל לים ונדיר שהרוח לא חוצה אותו. בהתחשב בעובדה כי זה למחרת, יום שלישי, הוא יום מנוחה לדבוקה ולאחריו ייערך מרוץ קבוצתי נגד השעון הרי שיש רק תוספות לעצבים שהדבוקה תייצר.
הנצחון השני של פראר בגראנד טור
מנצח הקטע השני, טיילור פראר, השיג אתמול את הניצחון השני בקריירה שלו בקטע של גרנד טור. בעונה שעברה הוא זינק לכל שלושת הגרנד טורים ובכולם הייתה זו הופעת הבכורה שלו. בג'ירו הוא סיים שני בשני קטעים ובקטע אחר הוא סיים שלישי אבל הוא לא זינק לקטע 15 וכמובן שלא הגיע לסיום. בטור דה פראנס הוא סיים פעמיים במקום השני ופעמיים במקום השלישי וגם הגיע לפריז. את הוואלטה א'אספנייה הוא התחיל עם מקום שלישי בקטע הראשון שהיה מרוץ נגד השעון למרחק של 4.8 ק"מ. רק פביאן קאנצ'לארה ותום בונן הקדימו אותו בקטע. בקטע השישי היו חסרים לו כמה ס"מ כדי לנצח והוא סיים שני ואז, בקטע ה- 11, הוא ניצח במאוץ של דבוקה בת כחמישים רוכבים. הוא סימן וי ולא זינק לקטע ה- 12.
עם הניצחון בקטע השני של הג'ירו הוא התקרב לפער של שנייה אחת מהחולצה הוורודה. מאיצים בדרך כלל נכנסים למומנט במהלך מרוצי קטעים. ניצחון בקטע ראשון, המסתיים במאוץ המוני, מכניס את המאיץ למומנט הכי טוב ולעומת זאת כניסה לא טובה למאוץ ההמוני של הקטע הראשון המסתיים כך יכולה להביא להמשכיות דומה. פראר צריך לקחת מחר את מינימום הבונוסים שאפשר כדי לעבור את אוונס ולעלות לזכות בוורודה לפני יום המנוחה והחולצה במרוץ הקבוצתי נגד השעון.
מאיצי העל האחרים, מאלו הקרובים לחולצה הוורודה כמרחק הבונוסים, יודעים כי הם לא רק צריכים לנצח בקטע מחר אלא גם לקוות כי פראר לא יהיה בשלישייה הראשונה של הקטע אחרת הוא יקבל את בונוס גדול מספיק ואת החולצה הוורודה.
דירוג קטע 2, אמסטרדם-אוטרכט 210 ק"מ:
1. טיילור פראר, ארה"ב, גרמין 4:56:46 שעות
2. מטאו גוס אוסטרליה, היי ראוד-קולומביה זמן זהה
3. פאביו סבטיני איטליה, ליקיגאס זמן זהה
4. אנדריי גריפל היי ראוד- קולומביה זמן זהה
5. אלסנדרו פטאקי איטליה, לאמפרה זמן זהה
דירוג מצטבר לאחר קטע 2:
1. קאדל אוונס אוסטרליה, BMC
2. טיילור פראר, ארה"ב + 1 שנייה
3. אלכסנדר וינוקורוב, קזחסטן, אסטנה +3 שניות
4. ריצ'י פורט אוסטרליה, סקסו בנק זמן זהה – מוביל בקטגוריית הרוכב הצעיר.
5. דוויד מילר בריטניה, גרמין + 4 שניות
————————————————————————————————————–