מאבק מותח בין שני רוכבי על ינעל היום (א') לקראת ערב את מרוץ פריז-ניס. אלברטו קונטדור מוביל בדרוג הכללי וכרגע מסתמן ניצחון נוסף שלו במרוץ, אך ולוורדה, עם עזרה טובה מחבריו לקבוצה, יכול לצמצם את 14 השניות שמפרידות בינו למוביל בדרוג
מאת:יאיר בן עמי
פטר סאגאן, הסלובני הצעיר מקבוצת ליקוויגאס, שוב הראה כי הוא יהיה אחד מהרוכבים המעניינים ביותר של הדבוקה בשנים הבאות. הנער רק בן 20, וכבר רשם ניצחון שני בדרג הפרו טור וזאת יומיים לאחר שרשם את הניצחון הראשון. הפעם הוא הצליח לפרוץ בעלייה קצרה מעט לפני הסיום ולהחזיק פער קטן שהספיק לו לחגיגת ניצחון כאשר רוכבי הדבוקה הקטנה שנותרה בראש נאבקים על מקומות 2 והלאה, של הקטע החמישי.
בקטע השישי, חצו הרוכבים עלייה בקטגוריה 1 כמעט 30 ק"מ לסיום כשחבורת חוד גדולה של למעלה מעשרים רוכבים הצליחה לשמור על הובלה עד אותה הנקודה. משם, במהלך הטיפוס לפסגה, החלו רוכבי החבורה המובילה להיבלע על ידי הדבוקה. רק רוכב אחד אמיץ, הספרדי חאוויר טונדו וולופיני מקבוצת סרוולו טסט טים, הצליח לשמור על פער עד לקו הסיום, אותו חצה 5 שניות לפני אלחנדרו ולוורדה שהוביל את קבוצת שורדי הקטע הקשה ביותר במרוץ השנה.
בעוד טונדו וסאגן הביאו את ההתרגשות שבהצלחה בסוף השבוע הרי שולוורדה וקבוצת קאסיה דפרנה יצרו את סימן השאלה של המרוץ וכעת הם צריכים לבנות על הבלתי יאומן כדי לבצע מהפך ביום האחרון (א') כשהדבוקה תגיע לניס לסיום המרוץ אל השמש. ולוורדה צבר בשני הקטעים האחרונים 10 שניות בונוס וסגר את הפער בינו לבין החלוצה הצהובה, עלייה שמר אלברטו קונטאדור בחצי (מפער של 24 שניות אחרי הקטע הרביעי לפער של 14 שניות לפני הקטע השביעי והאחרון).
מאז הפרידה המתוקשרת של כוכבי אסטנה, שבחרו את קבוצת רדיושאק של לאנס ארמסטרונג ומאותו הרגע שהיה ברור כי קונטאדור יישאר באסטנה מכורח החוזה הכובל, ריחפה שאלה אחת באוויר הדבוקה: האם תהיה לאלברטו קונטאדור קבוצה שתתמוך בו כראוי כשיבוא לשמור על החולצה הצהובה ביולי?
לאסטנה עוד יש יום עבודה לפני סימון V נוסף לעונת 2010 (יש להם כבר כמה ניצחונות ותמיכה מוצלחת) אך אפשר לומר כי השאלה, על יכולתה של קבוצה לעבוד עבור המוביל שלה, נדדה לפתחה של קאסיה דפרנה של אלחנדרו ולוורדה. ביום שישי סיים ולוורדה שלישי בקטע וצבר 4 שניות בונוס. הסיבה הראשונה, שלא אסף את מקסימום הבונוס הייתה מחסור טוטאלי בפועלים ברגע ההתקפה של סאגן. רק ולוורדה וסאנצ'ז היו בחבורה שנותרה בסיום הקטע, ווסאנצ'ז היה האחרון על קו הסיום מבין כל אותם רוכבים. הסיבה השנייה הייתה בחירת קו מאוץ לא נכונה, של ולוורדה.
קו הסיום היה מתוח לרוחב כביש בעל סיבוב קל או שיפוע, אבל ברור היה כי לורנצ'ו מירקו האיטלקי מקבוצת לאמפרה- פראנסה, בחר קו מאוץ קצר יותר שדחק את ולוורדה למקום שלישי.
הסיכוי של ולוורדה
בשבת סיים ולוורדה שני בקטע וראשון בחבורה המובילה שחצתה את קו הסיום 5 שניות אחרי המנצח טונדו, וגם הפעם, לאחר קטע קשה ועתיר פסגות מדורגות, לא נותרו פועלים מקבוצתו של ולוורדה כדי לבצע את העבודה לסגירות הפער מהמנצח בסיום. אמנם היו רוכבים נוספים שניסו לנצח ולכן, הפער בין החבורה המובילה לטונדו, שניצח, נסגר במהירות לאורך הק"מ האחרונים. זה מה שהביא לאיבוד של עוד 6 נקודות בונוס שולוורדה יכול היה לאגור לקראת הקטע האחרון. לו היה ולוורדה אוסף את מקסימום הבונוסים, של ניצחונות בשני הקטעים, הוא היה מזנק לקטע האחרון בפער של 12 שניות מקונטאדור וייתכן כי פעולה משולבת ונכונה הייתה מצליחה להעביר את החולצה הצהובה מקונטאדור לכתפיו של ולוורדה, או כפ שניסח זאת מנצח קטע 6: "בעליות זה בלתי אפשרי לעשות משהו מול קונטאדור".
ביום ראשון ייערך הקטע האחרון בפריז- ניס 2010 ולמרות שלוש פסגות בדרגה 1 קשה לראות כיצד ולווארדה וקבוצתו מצליחים לסגור את 14 השניות שנותרו כפער בינו לבין קונטאדור אשר נראה בדרכו לניצחון שני במרוץ אל השמש. לעומת זאת, ואולי בזאת טמונה הסיבה לכך שולוורדה לא זכה לסיוע היחיד שיכול היה לקבל ביומיים האחרונים, לואיס לאון סאנצ'ז (מנצח השנה שעברה) יכול לעלות מהמקום הרביעי בדירוג המצטבר לפודיום על חשבונו של רומן קרויזגר במקרה של מאוץ בין מטפסים שישרדו את הקטע האחרון וזאת אם יתברג בין השלושה הראשונים בקטע.
דירוג מצטבר לפני קטע הסיום:
1. אלברטו קונטאדור, ספרד אסטנה
2. אלחנדרו ולוורדה ספרד קאסיה ספרנה +14 שניות
3. רומן קרויזגר הרפובליקה הצכית ליקיגאס-דויאמו + 25 שניות
4. לואיס לאון סאנצ'ז, ספרד קאסיה דפרנה + 26 שניות