קבוצת אסטנה שרפה היום את המסלול במונפליה והוכיחה שהיא הקבוצה החזקה ביותר בפלוטון. במקום השני הגיעה קבוצת גרמין סליפסטרים ובמקום השלישי קבוצת סקסובנק. ארמסטרונג מקום אחד לפני החולצה הצהובה
מאת:אייבי גילת
התוצאה היא שלאנס ארמסטרונג כבר נמצא במקום השני בדרוג הכללי עם זמן כמעט זהה לפביאן קנצ’לרה שממשיך להחזיק בחולצה הצהובה, ובמקום השלישי נמצא בן קבוצתו של ארמסטרונג אלברטו קונטדור.
המסלול במונפליה היה מסלול מאוד טכני, המון עליות, ירידות, פניות חדות, מעברים צרים שהקשו על הרוכבים. הראשון שנפל היה אלוף העולם אלסנדרו באלאן. מיד אחריו ממש באותה הפינה גם דניס מנצ’וב גרד את האספלט ולמרות מאמציה של קבוצתו ראבובנק המשיך להפסיד זמן יקר. באחת הפניות קבוצת ביבוקס בויה טלקום הפסידה 4 רוכבים שאיבדו את שיווי המשקל וירדו לשדה הפתוח.
לורן פיניון, אלוף הטור לשעבר פעמיים, בדק את תוואי המסלול לפני המרוץ וטען שהוא מאוד טכני ומסוכן לרוכבים. גם תנאי מזג אוויר היו קשים. הרוכבים נאלצו להתמודד עם חום כבד של מעל 30 מעלות, ורוח חזקה שהכתה בפניהם של הרוכבים. אחת הבעיות במרוץ נגד שעון קבוצתי היא, שלקראת הסוף, כאשר הרוכבים כבר עייפים וחומצת החלב כבר נשפכת להם מהאוזניים הם נוטים לעשות המון טעויות. לרוכבים הבכירים שהיו תלויים בעבודה הקבוצתית לא נותר רק למזער נזקים.
מלכתחילה היה ברור שהתחרות הרצינית תהיה בין 4 קבוצות : קבוצת סאקסו בנק של המוביל קנצ’לרה, קבוצת קולומביה של טוני מרטין, קבוצת אסטנה וקבוצת גרמין שהיא קבוצה של מומחים למרוץ נגד השעון.
קבוצת קולומביה, שעשתה אתמול פיצול בפלוטון שילמה היום את המחיר וסיימה רק במקום החמישי. מארק קבנדיש לקח את הקבוצה אל הקו והראה באיזה כושר נפלא הוא נמצא. קבוצת גרמין הכתיבה קצב מטורף כאשר דייויד מילאר, ברדלי וויגינס ודויד זבריצקי, מומחים ידועי שם בתחום הנג"ש, מושכים את הרכבת הזו במהירות מדהימה. קבוצת סקסו בנק נשענה בעיקר על היכולת של פביאן קנצ’לרה, שמשך ומשך עד שהספיק למקום השלישי.
קבוצת אסטנה הוכיחה לכל הפלוטון שליטה מלאה על המסלול. לפני תחילת המרוץ הם בדקו את מסלול התחרות מספר פעמים כדי לא לפספס שום פרט והתוצאה רכבת מרשימה של מומחי נג"ש כמו ארמסטרונג, ליפהיימר, קלודן וקונטדור שדוהרת על הפסים במהירות עצומה יותר מכל קבוצה אחרת.
התוצאות המלאות:
1) קבוצת אסטנה (קזחסטאן) 46:29
2) קבוצת גרמין סליפסטרים (ארה"ב) 0:18 +
3) קבוצת סקסו בנק (דנמרק) 0:40 +
4) קבוצת ליקוויגאס (איטליה) 0:58 +
5) קבוצת קבוצת קולומביה – HTC (ארה"ב) 0:59 +
דרוג כללי מצטבר:
1) פביאן קנצ’לרה (שוויץ) קבוצת סאקסו בנק 10:38:07
2) לאנס ארמסטרונג (ארה"ב) קבוצת אסטנה 0:00 +
3) אלברטו קונטדור (ספרד) קבוצת אסטנה 0:19 +
4) אנדראס קלודן (גרמניה) קבוצת אסטנה 0:23 +
5) לוי ליפהיימר (ארה"ב) קבוצת אסטנה 0:31 +
מספר נקודות לגבי הקטע במונפלייה:
- התסריט הזה שבו לאנס ארמסטרונג חוזר מפרישה של ארבע שנים ממעגל התחרויות ובדרך גם עובר פציעה לא קלה ותוך 4 קטעים כמעט לובש את החולצה הצהובה מראה עד כמה ארמסטרונג הגיע נחוש ומוכן לטור דה פרנס.
- בתחרות בין הקבוצות בנג"ש הקבוצתי יש את האלמנט הסמוי של המאבק על היוקרה והכבוד. המקום הכי טוב להיות בו הוא כמובן המקום האחרון אותו תופסת קבוצת סקיל שימנו שהייתה לה תאונה. קבוצת סקיל שימנו היא קבוצה מדרג נמוך יותר וגם במקום ה-18 יש את קבוצת אגריטובל שגם היא איננה קבוצת דרג ראשון. כנראה שבכל זאת יש הבדל בין הקבוצות הבכירות לאלו שפחות.
- קבוצת אסטנה מצליחה להכניס לחמישייה הראשונה 4 רוכבים ובשביעייה הראשונה 5 רוכבים. לא זכורה תופעה כזו בטור שכמעט חצי קבוצה תופשת את המקומות הראשונים בטור דה פרנס. לפחות עד כה התחרות על החולצה הצהובה בטור הופכת להיות תחרות פנימית בין חברי קבוצת אסטנה.
- חלק מהמועמדים הבכירים משלמים היום את המחיר וממשיכים לאבד זמן יקר. קאדל אוונס ביטא היום המון תסכול כאשר בסוף הקטע נשאר לבד על הקו עם סבסטיאן לאנג. אוונס כבר מדורג במקום ה-35 2:59 דקות אחרי החולצה הצהובה. גם קרלוס ססטרה ממשיך לאבד זמן יקר וכרגע הוא מדורג במקום ה-29 2:44 דקות המוביל. המשמעות היא שבקטעי ההרים 2 הרוכבים הללו ואחרים הרואים את עצמם מתחרים על החולצה הצהובה יצטרכו להיות הרבה יותר אגרסיביים ויוזמים.
מחר קטע שטוח נוסף המתחיל בלה קאפ ד’אז’ה ומסתיים בפרפיניון. כמעט 200 ק"מ הכוללים כמה עליות הרים מדורגות אבל הפרופיל של הקטע מתאים לקבוצת בריחה ולעוד מאוץ המוני של קבוצת המאיצים. האם זה יהיה נצחונו השלישי של מארק קבנדיש, אם הפלוטון יגיע למאוץ המוני קשה לראות משהו שלא יאכל אבק מהגלגלים שלו. וארמסטרונג? עם זמן זהה הוא יקפוץ על ההזדמנות ללבוש מחר בערב את החולצה הצהובה. מי אמר שאין לנו טור מעניין השנה.