מאת:אייבי גילת
ביום ראשון ה-6 באפריל הקרוב יעצרו מיליונים של בלגים את נשימתם. לא אין המדובר במשחקי קדם המונדיאל של נבחרת בלגיה בכדורסל. מבחינתם מדובר באירוע הספורט החשוב ביותר – השבוע של הקלאסיקות הבלגיות שמתחיל ביום א' בטור של פלנדריה, ממשיך ביום ד' במירוץ מגנט לוולווגם ומסתיים ביום א' שלאחריו ב-13 באפריל ב"גיהינום של הצפון" הלא הוא המירוץ מפאריס לרובא
עבור הבלגים כאמור זהו נושא שאיננו יורד מהכותרות. מזה כשנתיים מנסה ללא הצלחה הכוכב המקומי שהפך בינתיים לסופרסטאר בקנה מידה עולמי טום "טורנדו" בונן לשחזר את הצלחותיו במירוצים הקודמים. הבלגים אינם זוכרים לו את מערכת יחסיו עם נערה בת 16 או את אורח החיים הראוותני שהוא מנהל עם למבורגיני צמודה. גם העובדה שזכה בחולצה הירוקה של מלך המאיצים של הטור דה פראנס לא שווה בעיניהם כקליפת השום. מה שחשוב הוא האם יצליח בונן לנצח שוב את אחת ממלכות הקלאסיקות הטור דה פלאנדרס ?
הטור דה פלאנדרס או כפי שהוא נקרא בהולנדית Ronde van Vlaanderen
( הקפת פלנדריה ) , הוא מירוץ קלאסי חד יומי של 264 ק"מ, אחד מ-5 ה"מונומנטים", ששייך למירוצים של הפרו טור.
הטור דה פלאנדרס 2008 זוהי המהדורה ה-92 של המירוץ שהחל בשנת 1913 כתשובה הפלמית לקלאסיקה אחרת ליאז' באסטון ליאז' שהיה מירוץ אופניים של חבל אחר בבלגיה – וולוניה. המירוץ אז ההיה הרבה יותר ארוך 330 ק"מ ומתוך 37 שהחלו רק 10 סיימו. רק מלחמת העולם הראשונה בין השנים 1915 – 1918 הפריעה למהלך המירוץ שמתנהל מאז מדי שנה כמעט בלי שינויים בתואי המסלול בתחילת האביב לקראת חג הפסחא.
הקושי העיקרי במירוץ הקלאסי הזה פרט לאורכו היא העובדה שרוב המירוץ נעשה באיזור הכפרי של פלנדריה שבו הדרכים הם מאוד צרות לפלוטון של 200 רוכבים. יש המון פניות ושינויי כיוון תכופים דבר שמחייב במיוחד בפלוטונים גדולים לרכב בטורים עובדה שמקשה עוד יותר על הרוכבים. אבל הבעייה העיקרית הן הגבעות הבלגיות 17 במספר שחורכות את רגלי הרוכבים. אילו הן גבהות קצרות יחסית במונחים של רכסי ההרים של אירופה חלקן מונה כמה מאות מטרים בלבד והארוכה ביותר היא של 2200 מטר אבל לעומת זאת חלקן מצופה אספלט בעוד שחלקן האחר בנוי מאבנים משתלבות כמו הדרכים שהרומאים בנו בזמנו ולהוסיף עוד קושי בחלקן ובמיוחד המיתולוגיות שבהן השיפוע הוא אכזרי ( מעל 10% ).
Ronde van Vlaanderen 2007
הטור דה פלאנדרס סוחט אותך כרוכב אופניים. הוא מכאיב לרגליים וממלא אותן בחומצת חלב. הגבעה הראשונה במירוץ הקלויסברג מופיעה בק"מ ה-99 עליה יחסית ארוכה של 1250 מטר ב-5.3% שיפוע עם אספלט נחשבת יחסית למתונה. עד לק"מ ה-189 יש עוד 5 גבעות שמגיעות בתדירות של בין 10 ל-20 ק"מ שמאפשרות לרוכבים להתאושש אבל אז כאשר הרוכבים מתחילים להתעייף מאוד לקראת הסוף של המירוץ באיזור ק"מ ה-200 של המירוץ מגיעות העליות המיתולגיות של הפאטרברג עליה בסה"כ של 400 מטר אבל עם כמעט 13% שיפוע ועם אבנים משתלבות ומיד אחריה הקופנברג המפלצתית 600 מטר עם 12% שיפוע של סבל אנושי צרוף שהוכנסה השנה שוב לתוכנית אחרי שמשנת 2003 הוצאה משם לשיפוץ האבנים המשתלבות.
הבעיה העיקרית איפוא במירוץ היא שעיקר הגבעות 10 האחרונות מגיעות ב-64 הק"מ האחרונים כאשר לרוכבים יש כבר 200 ק"מ ברגליים והם עייפים וגם תדירות הגעת העליות היא מאוד גבוהה כך שאין כמעט זמן להתאושש בין עליה אחת לשנייה.
דמיינו לעצמכם עליה קצרה ותלולה ביותר עם אבנים משתלבות כאשר משני הצדדים מצטופפים מאות אוהדים בלגים פנטיים ומחרישי אוזניים, והרוכבים פשוט מגייסים את מעט הכוח שנותר להם כדי לטפס במעלה הדרך.
קשה מאוד לרכב מבחינה טכנית על האבנים המשתלבות, זהו דבר שדורש מיומנות מאוד גבוהה, ולכן לא מעט רוכבים מנסים לרכב בשוליים. יש מאבק לפני כל עלייה על תפיסת מקום וישנם מצבים שבהם רוכבים מתפנצ'רים או יורדים מהאופניים, ואינם מצליחים לעלות ולרכב בשל השיפוע. תוסיפו את זאת לעובדה שמזג האוויר באביב בבלגיה הוא הפכפך ולעיתים די מזומנות יורד גשם שהופך את המסלול לזירה של בוץ היות ומצטבר המון אבק וחול על הדרכים הלא סלולות הללו ותקבלו מתכון מתאים למאבק הירואי של הישרדות.
Ronde van Vlaanderen 2007
בשנה שעברה באחת הירידות מהגבעות התרסק המאיץ הצרפתי ג'ימי קאספר ונפל על פניו בהתרסקות נוראית ושבר את ארובת העין. למי ששורד את כל התלאות מחכות ממש לקראת הסוף בשלבים המכריעים של המירוץ גבעת המור המפורסמת ומיד אחריה הבוסברג. כדי לנצח את המירוץ חייבים הרוכבים המובילים להיות בקבוצה המובילה מקדימה. בניגוד למירוצים אחרים שבהם רוכב האופניים תלוי מאוד בקבוצתו הרי שבטור של פלאנדריה מדובר יותר בתכונות האישיות של הרוכב: כושר גופני ברמה הגבוהה ביותר, כוח עצום, וגם יכול מנטלית וקריאת המירוץ ברגעי האמת.
באופן מסורתי רוב הזוכים בטור של פלאנדריה היו בלגים 64 במספר. הרוכב הבלגי בעל מספר הניצחונות הגדול ביותר וששלט בשנות ה-90 במירוץ הוא יוהאן מוזיאו שנקרא גם "האריה מפלנדריה " אשר זכה 3 פעמים. רוכב בלגי אחר הראוי לציון הוא פטר ואן פטגן שתלה בשנה שעברה את נעליו.
המנצחים של Ronde van Vlaanderen 2007
מירוץ הטור דה פלאנדרס ידע הרבה מאוד רגעים של דרמות. בשנה שעברה ניצח הרוכב האיטלקי אלסנדרו באלאן, שמועמד גם השנה, את ליף הוסטה הגיבור המקומי בספרינט על קו הסיום בכמה ס"מ. על טום בונן, מאיץ העל, מופעל לחץ כבד שינצח כפי שעשה בשנים 2005 ו-2006. אם יזכה ישווה את שיאו של מוזיאו ויתנס לפנטיאון הזכרון הלאומי. עבור הבלגים ובמיוחד עבור תושבי חבל פלנדרייה הפלמים זה הרבה יותר ממירוץ אופניים – זה האירוע הספורטיבי בהא' הידיעה של השנה. גם פאביאן קנצ'לרה, שניצח את הפרימוורה המילאן סאן רמו, נמצא בכושר מצויין. במידה ויהיה בחבורת החוד לקראת הסוף הוא מסוגל לעשות את זה ולנצח.
יום ראשון ה-6 לאפריל הרונדה מתחיל ואם יירד גשם אז בכלל תהיה סיבה למסיבה
(לא לרוכבים), אבל הרבה אקשן, יזע, דמעות ודם יהיה על המסלול זה בטוח. אני כבר מתרגש…
אייבי גילת יועץ לרוכבי אופניים