מאת:נתנאל ים
טור קרואטיה לנוער – סבב גביע העולם
14 – 12 לספטמבר 2003
מהו "סופר קאלאנדר"?
ה- SC הוא סידרה בת 12 תחרויות בלוח התחרויות השנתי של ה- UCI אשר רמת הארגון השיפוט והפרסים עונים על קריטריונים מסוימים של ה- UCI. התחרות חייבת בהזמנת מינימום של 8 נבחרות לאומיות, ועוד 8 קבוצות כאשר חלק מהמארגנים מאפשרים רק 4 רוכבים וחלק עד 6 רוכבים, סך הפרסים עומד על 5,000 יורו + גביעים.
חשיבות הסבב לרוכבים היא נקודות דרוג UCI כמו הרוכבים הבוגרים, כמו גם באליפות העולם דבר אשר יכול להשפיע על קידומם בעתיד, 70 נקודות לראשון ועד נקודה למקום 20 בדרוג הכללי בלבד.
הסבב בנוי מתחרויות קטעים "טורים" בני יומיים עד 6 ימים כאשר בטורים הקצרים יש 3 קטעים מינימום = כביש + נגד השעון (נג"ש) אישי או קבוצתי ביום אחד ועוד מרוץ כביש.
הטורים הארוכים יותר ( 3 – 4 ימים ) יכולים לכלול גם פרולוג + מרוץ כביש , ועוד יום עם נג"ש + מרוץ כביש
הטור הארוך ביותר הוא "הטור הקנאדי" בן 6 ימים אשר ב- 1999 כאשר IWCC לקחה בו חלק, כלל 3 ימים עם 2 קטעים בכל אחד מהם, בטור זה סיים לירן ליבוביץ' במקום ה- 15 הכללי ודורג במקום ה- 80 בנוער לשנה זו, ואילן גולדמן היה מקום 7 כללי לפני פרישתו בקטע ה- 5.
מספר הרוכבים בטור כזה נע בן 100 עד 150 רוכבי נוער, והמהירויות הממוצעות נעות באזור ה- 40 קמ"ש בכביש, וכ- 45 + קמ"ש בנגד השעון.
בלוח השנתי מופיעה עוד דרגת נוער 2.8 למרוצי קטעים לנוער ו- 1.8 למרוצי יום אחד.
במדינות מופיעה דרגת הנוער כ- 1.12 ו- 2.12 בהקבלה ל- UCI או ללא דרוג ארצי.
הטור בקרואטיה נוסד בשנת 1949 וממשיך ברציפות משנת 1968, בהגדרתו הוא "טור קלאסי" = נודד מעיר לעיר בצורה מעגלית ומקיף את חצי האי ISTRIA בחלק הצפוני של קרואטיה, כל לילה במלון אחר, הטור הוא בן 3 ימים ו- 312 ק"מ גבעות בהגדרת המארגנים, משמע עד 500 מטר מעל פני הים ועד 400 מטר הפרש גובה, לשם השוואה הגדרת "הר הכרמל" הוא גבעה בהגדרת המארגן, "עליות" הראל והנשיא מסומנות אך לא מוגדרות בגובה על פרופיל התחרות. סימן נוסף לקושי של הטור היא מגבלת הזמן אשר הותרה על ידי השופט הראשי – בדרך כלל המגבלה היא בת 8% – 10% מזמן המנצח, בישיבה הטכנית בערב התחרות החליט הקומיסר הראשי ( איטלקי בשם קלאודיו ) על מגבלת זמן של 20% לרוכב האחרון.
בטור נטלו חלק 28 קבוצות מהן 12 נבחרות לאומיות ו- 16 קבוצות בניהן IWCC. כל אחת מהקבוצות מנתה 4 רוכבים ו-2 מלווים, סה"כ 112 רוכבים.
הרוכבים הישראלים אשר החלו את הטור
עמיר נתן, גיא כפתורי, אורן גונן ודימה גורלקין, 3 רוכבי נוער שנה ראשונה ורוכב אחד שנה שניה.
המארגנים שלפו 15 ק"מ מישוריים אשר היו בשנה שעברה (אילוצי תחבורה) ופרופיל הטור הבטיח שלא יהיה מטר אחד מישורי – וגם קיים . כל משך התחרות הרוכבים נסעו או בעליה או בירידה וגם דרוג "ספרינט הביניים" היה בעליות או בירידות אף פעם לא במישור.
את רכב הליווי חלקתי עם נבחרת קפריסין אשר שהתה 6 שבועות בסלובניה והשתתפה ב- 2 טורים 2.8 ועוד שתי תחרויות יום אחד, אשר את כל הרוכבים והמאמן הכרתי לאורך שלוש השנים האחרונות בתחרויות "טור קפריסין" לנוער ונערים, דבר אשר לא מקובל במיוחד בתחרויות אופניים, אך בהסכמה ג'נטלמנית קבענו כי הרכב ייסע מאחורי הרוכב "הראשון" ישראלי או קפריסאי באשר הוא, ויושיט אוכל בנקודה מוסכמת וידועה לכל הרוכבים. הוראות טקטיות משותפות לקבוצות לא ניתנו. המטרה המשותפת לכולנו – להגיע לפני השני.
התדריך העיקרי לפני כל קטע היה להבהיר לרוכבים את הנקודות הבעייתיות בקטע, נקודות בהן הדבוקה עלולה להתפצל אשר לפניהן כדאי (אם יש מצב…) להיצמד לחלק הקדמי ולא להיסחף אחורה. גם נהלי האכלה ושתיה מהרכב ומהקרקע ופתרון בעיות טכניות ונפילות מהווים חלק בלתי נפרד מכל תדריך וסיכום קטע.
הקטע הראשון
בן 106 ק"מ הסתיים ברצף עליות בן כ- 40 ק"מ כאשר הסיום הוא בעליה בת 2 ק"מ בשיפוע של 6% והדטבדבן – 500 מטר האחרונים ב- 10%.
לאחר הקטע הראשון נאלצנו לפנות את גיא ועמיר (אשר חלקו חדר משותף) לבית החולים כתוצאה מדלקת גרון וחניכיים אשר חנקה אותם תרתי משמע אף כי למרות המחנק הם סיימו את הקטע.
אורן היה מעורב בנפילה הראשונה בק"מ ה- 16 מהזינוק עם עוד 3 רוכבים מהם 2 אשר פונו מיידית לבית החולים ויחד עם הרוכב הנותר הצליח לסגור את הדבוקה המתרחקת בק"מ ה- 32, אך המאמץ האדיר מנע ממנו לקחת חלק בפיצול שארע מיד לאחר מכן והוא נשאר עם דבוקת המאסף.
דימה גורלקין הצליח לעמוד בקצב של המובילים בעליות וגם בירידות בתחרות הראשונה שלו בחו"ל ולסיים במקום ה- 62.
הקטע השני
בן 103 ק"מ, הוגדר מראש כקטע הקשה ב"טור" ( קרואטיה לנוער – לא "הטור הצרפתי" ! )
כמו ביום הראשון הלחץ החל מייד עם הורדת הדגל בק"מ "אפס" והקצב בעליות "הקטנות" לקראת העליה הראשונה של היום עבר את ה- 45 קמ"ש. רוכבים נשרו בכל מקום והחלו את מסע ההישרדות לעמוד במגבלת הזמן ולסיים את הקטע.
הפאלטון ניקרע לדבוקות בנות כ- 30 רוכבים כל אחת, כאשר מקדימה מושכות הנבחרות סלובניה סלובקיה והקבוצות האיטלקיות את הקצב. דימה "נתקע בדבוקה השניה כ- 60 שניות, כאשר במהלך אמיץ יחד עם עוד רוכב רוסי (מה לעשות שפה זה דבר חשוב) גישר על הפער ונצמד לדבוקה העיקרית.
הסיום שוב היה בעליה חביבה עם נתונים זהים ליום הראשון ודימה סיים במקום ה- 45, 6:20 דקות מהראשון אשר סיים כ- 3:30 דקות מקבוצת הבריחה ו- 5:40 דקות מהדבוקה העיקרית. אורן הצליח לסיים 1:30 דקות בתוך מגבלת הזמן.
הקטע השלישי
בן 102 ק"מ אשר היה בנוי מ- 70 ק"מ ראשונים קשים ביותר החל בשעה 09:00 (לעומת שעת זינוק של 14:00 בקטעים האחרים), בעליה בת 5 ק"מ בהפרש גובה של 260 מטר ולאחריה שוב מספר עליות בשיפועים של 6% עד אשר כ- 30 ק"מ לסיום הגענו לחלק הסופי עם דימה בדבוקה הקדמית 20 שניות מבורח אחד ואז "נקר" בצמיג האחורי גרר איבוד זמן אשר סיים את היום במקום 75 בקטע ו- 50 כללי, בחישוב זמן – בסגנון מה היה קורה אילו …… התברר כי המקום הגבוה ביותר יכל להיות 43 – 42 כללי.
מאחריו סיימו בין היתר : 2 הקפריסאים אשר נותרו, שלושת הרוכבים מלוכסמבורג וכל 4 רוכבי נבחרת יוון.
מנצח הטור היה גרגה בולאק חבר הנבחרת הסלובאנית אשר ב- 5 השבועות האחרונים ניצח 4 טורים כולל SC ליאז' – באסטון הבלגי. במקביל לטור הקרואטי באותם תאריכים ממש, ניצחה הנבחרת הסלובנית השניה את "הטור" השוויצרי אשר גם הוא חלק מה- SC , כך שלדעתי ניראה אליפות עולם בנוער בהמילטון עם כוכבים חדשים. מתוך מבט על התוצאות בחודש האחרון סלובניה, רוסיה, בלגיה ואולי הולנד יהוו את חוד החנית בנוער ב- 2003.
גם אורן גונן שרד את היום האחרון 12:50 מהראשון ו- 92 כללי מתוך 93 אשר סיימו את התחרות.
באיגוד האופניים ניתן למצוא את הדרוג הסופי + פרופיל התחרות + רשימת המתחרים , כפי שנעשה על ידי כל שנה החל מ- 1997 לאחר כל נסיעה עם IWCC.
סיכום
כלל ברזל בנימוסים בעולם האופניים התחרותיות, הוא שעליך לכבד את המארגן ולסיים את התחרות ( גם אם זה רוכב אחד )!
לטור נסענו מתוך ידיעה מלאה שלמעט תקלות טכניות או מחלה כל רוכבי הקבוצה מסוגלים לסיים את התחרות כאשר המטרה אשר הוצגה גם ליו"ר הוועדה לספורט הישגי היא 50% עליונים מהמסיימים, כדבר הגיוני וראוי לרוכב ישראלי ייצוגי.
במהלך הטור נוצר קשר מקצועי עם אחת הקבוצות הקרואטיות אשר מעונינת לקיים ב- 2004 קבוצת נוער אשר תתחרה באזור מרכז אירופה ובארצות השכנות כגון איטליה ושוויץ, על בסיס רוכבים ישראלים – רוכבי נוער קרואטיים מעדיפים את סלובניה שם יש כסף, וכן לקבל ולבחון רוכבי "עד 23" במהלך פברואר – מרץ 2004 לקבוצת העילית שלהם.
שתהייה שנת 2004 , שנה טובה ומוצלחת לספורט האופניים בארץ.
נתנאל ים
נתנאל ים הוא מאמן קבוצת IWCC