מי זקוק להם, איך בוחרים והמיתוסים השגויים: המדריך המלא לבחירת מדרסים

המדרסים אמורים לסייע ולהקל עלינו, בין אם בפעילות ספורטיבית ובין אם ביום-יום. אך מי באמת זקוק להם, איך בוחרים ומתאימים בין הסוגים השונים ומה עוד חשוב לדעת. עופר צחר עושה סדר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
התאמת מדרסים | צילום: Shutterstock

מבוא למדרסים ומטרתם
מדרסים הן מכשירים שנועדו לתמוך, לשנות ולשפר את תפקוד כף הרגל ואזורי פלג הגוף התחתונים בעיקר. מטרת המדרסים העיקרית היא להקל על כאב, לשפר את פוטנציאל התנועה והניידות ולמנוע פציעות ופגיעות גופניות ע"י טיפול בבעיות ביומכניות שונות בגופינו דרך השפעה על פיזור הלחצים שכפות הרגליים סופגות מהרצפה ושיפור היציבות. בהרבה מקרים – מדרסים יהוו חלק משמעותי ואינטגרלי בשיקום ושיפור הבריאות הכללית של הרגליים שלנו.

לכתבות נוספות בנושא:
8 עצות חשובות לרצים ורצות בגיל המבוגר
ברכיים, קרסול או אולי הגב? הפציעות השכיחות ביותר בטריאתלון
קרע בגיד הבייספס בזרוע: כל מה שאתם צריכים לדעת

סוגי מדרסים
מדרסים יכולים להיות מסווגים לשלושה סוגים עיקריים: מדרס קשיח, מדרס רך ומדרס חצי-קשיח.
מדרס קשיח: מדרסים אלו עשויים מחומרים יציבים ומיועדים לשלוט בתנועת כף הרגל. הם לרוב נרקמים עבור מצבים כמו דלקת במחתלת כף הרגל (פלנטר פשיאיטיס = Plantar Fascitis ) או מצב של פרונצית יתר חמורה (היפר פרונציה), שבהם יציבות היא קריטית. מדרס קשיח עשוי להיות מועיל לספורטאים או לאנשים עם עיוותים ספציפיים בכף הרגל.

מדרס רך: מדרס רך עשוי מחומרים גמישים ומיועד בעיקר לריפוד וספיגת זעזועים. מדרס מסוג זה מתאים למצבים כמו כף רגל סוכרתית או חוסר נוחות כללית מעמידה ממושכת. מדרס רך מציע גישה עדינה יותר, המתמקדת בנוחות ולא בשליטה ושינוי משמעותי בפיזור העומסים.

מדרס חצי קשיח: כפי שמרמז השם, מדרס חצי-קשיח מהווה שילוב בין מדרס קשיח ורך ומכאן מדרס שכזה מספק איזון בין תמיכה וייצוב לגמישות ותנועתיות. מדרס זה עשוי להיות יעיל לאנשים עם בעיות בגפה התחתונה ובכף הרגל ברמה קלת עד בינונית ומספק תמיכה תוך מתן אפשרות לתנועה טבעית של כף הרגל.

מדרסים בנעלי ריצה | צילום: Hans from Pixabay

מי יכול להפיק תועלת ממדרסים?
מגוון רחב של אנשים יכול להפיק תועלת ממדרסים. מצבים נפוצים המיועדים לטיפול באמצעות מדרסים מסוגים שונים כוללים:

פלנטר פשיאיטיס: "דורבן". מצב של כאב באזור העקב, על רקע דלקת ו/או שינויים ניווניים ברקמת החיבור (פסציה) שממוקמת על פני החלק הכפי של כף הרגל, בין העקב לכריות הבהונות.

רגליים שטוחות (פלטפוס = Pes Planus = Flat Feet): מצב שבו קשתות כפות הרגליים שטוחות עד קורסות, מה שיכול להוביל לתנועה לא איכותית במעגל ההליכה לאי נוחות ובמקרים מסוימים גם לפציעות.

קשתות גבוהות (Pes Cavus): קשת גבוהה בכפות הרגליים יכולה לגרום לנקודות לחץ ולאי יציבות.

דלקת בגיד אכילס: דלקת של גיד אכילס, יכולה להתרחש בנקודות שונות לאורך הגיד. התופעה לעיתים מחמירה בגלל יישור רגל לא אידאלי תוך כדי תנועה כנמו גם בלימת זעזועים לא איכותית בעת פגישת כופת הרגליים את הרצפה.

בעיות רגליים סוכרתיות: סיכון מוגבר לכיבים ולעיוותים ברגליים אצל סוכרתיים.

צילום: shutterstock

הפרכת מיתוסים לגבי מדרסים
למרות היתרונות שלהם, לאורך השנים התפתחו הרבה מיתוסים לגבי מדרסים.

מיתוס 1: כולם חייבים למדרסים
בעוד שרבים יכולים להפיק תועלת ממדרסים, הם ממש לא מהווים פתרון אחיד לכולם. ישנם אנשים רבים שיש להם ביומכניקה תקינה ובריאה מטבעה , ולכן הם לא צריכים תמיכה חיצונית.

מיתוס 2: כל אדם עם כף רגל שטוחה (פלטפוס) זקוק למדרסים
מבנה של קשת כף רגל שטוחה יכול להשתנות ברמת חומרתו. חלק גדול מהאנשים עם פלטפוס חיים חיים מלאים ללא אף כאב או בעיה ולא יזקקו כלל למדרסים. אך ברגע שמבנה הקשת השטוחה מפריע בצורת כאב, מגבלת טווח תנועה (רבות מקשה על תנועת כפיפה גבית בקרסול ומשפיע בכף על פוטנציאל ואיכות התנועה מעלה בשרשרת המפרקית בדגש על מפרקי הברך, הירך והגב התחתון) או איכות חיים – מדרסים יכולים לסייע והאדם שישים את המדרסים בנעליו יוכל להפיק תועלת רבה מהם.

מיתוס 3: מדרסים יכולים להיות מועילים עבור בעיות כף רגל בלבד
מדרסים הם כלי רב תכליתי. השימוש במדרסים יכול לעזור לא רק בכאב בכפות הרגליים אלא גם בבעיות במעלה השרשרת המפרקית, כגון: בברכיים, בירך ובגב, על רקע פגישה מעוותת כלשהי או לא נכונה ואידאלית של כף הרגל את הרצפה וכאן ההשפעה מעלה בשרשרת המפרקית יכולה לייצר כאב ומגבלה.

מדרסים ונעלי ריצה | צילום: Hans from Pixabay

הקשר בין מבנה הרגל למדרסים
מבנה כף הרגל משחק תפקיד מרכזי בקביעת הצורך הפוטנציאלי במדרסים. אנשים עם מבנה של כפות רגליים שטוחות עשויים להיתקל בבעיות הקשורות להיפר פרונציה שדל כפות רגליהם או פרונצית יתרה (היפר פרונציה), בעוד אלה עם מבנה של קשתות כף רגל גבוהה עשויים לחוות סופינציה יתרה, או השטחה בקשתות כף הרגל. שני מבנים שונים אלו של קשתות כף הרגל עשויים להוביל לכאב ולאי נוחות. הבנת מבנים אלה מסייעת בקבלת החלטות מושכלות לגבי השימוש במדרסים והתאמת המדרס לאדם הספציפי.

טיפים לבחירת המדרסים המתאימים ביותר
בחירת מדרסים מתאימים ונכונים כוללת מספר שיקולים:

1. התייעצות עם איש מקצוע מתאים: תמיד יש לפנות לייעוץ מקצועי אצל איש המקצוע המתאים לכך כמו בונה מדרסים מוסמך (אורתוטיסט) עם ניסיון בתחום, פיזיותרפיסט המתעסק בהכנה ובניית מדרסים או פודיאטר.

2. שקול את הפעילויות שלך: חשבו על הפעילויות היומיומיות שלכם ואיך הן משפיעות על הרגליים שלכם. ספורטאים עשויים להזדקק לתמיכה קשיחה יותר, בעוד שאלו שישתייכו לקטגוריית האוכלוסייה הכללית ההולכת (General Population) עשויים להעדיף אפשרויות רכות יותר.

3. הערכה של תסמינים: עקוב אחרי תסמיניך כדי לעזור להנחות את הבחירה שלך. כאב באזורים ספציפיים עשוי להעיד על הצורך בתמיכה ממוקדת וישפיעו על בניית המדרס.

4. נסה לפני רכישה: חנויות רבות מציעות ניסויים על אפשרויות מדף. זה יכול לעזור לך למצוא את ההתאמה הנוחה לפני שתתחייב לרכישה.

התאמת מדרסים אישית | צילום: Shutterstock

תהליך קבלת המדרסים המותאמים
אם אפשרויות מדף אינן מספקות הקלה, ייתכן שמדרסים בהתאמה אישית הם המוצר הנדרש. התהליך כולל בדרך כלל:

1. הערכה: הערכה מעמיקה על ידי איש מקצוע רפואי לקביעת הצרכים הספציפיים שלך.

2. דימות: טכניקות כמו סריקות תלת-ממדיות או ריבוד עשויות לשמש כדי לתפוס את צורת כפות הרגליים שלך בצורה המדויקת ביותר

3. ייצור: מדרסים מותאמים נוצרים בהתבסס על כלי הבנייה בהם איש המקצוע השתמש: בניית כפפה פולימרית, מטבע של כף הרגל, סריקה ממוחשבת וכדומה.

4. מעקב: פגישת מעקב לרטוב תיקבע כדי להעריך את ההתאמה והיעילות של המדרסים שיוצרו.

מדרסי מדף לעומת מדרסים בהתאמה אישית
מדרסי מדף יכולים להיות פתרון חסכוני עבור בעיות קלות עד בינוניות. עם זאת, הן עשויים לא לטפל בצרכים ביומכניים ספציפיים. מדרסים בהתאמה אישית, אם כי יקרים יותר, מותאמים למבנה הייחודי של כפות הרגליים שלנו ויכולים לספק הקלה יעילה יותר וממוקדת יותר עבור בעיות מורכבות במערכת השלד שריר המקומית שלנו.

שמרו על המדרס כמו על הנעל | צילום: shutterstock

טיפול ותחזוקה של מדרסים
טיפול נכון מאריך את חיי המדרסים שלך. הנה כמה טיפים רלוונטיים:
• נקו באופן קבוע: נגב את המדרסים עם מטלית לחה וסבון עדין כדי להסיר לכלוך וזיעה.
• הימנע מחום: שמור את המדרסים הרחק ממקורות חום ישירים כדי למנוע עיוות.
• בדוק סימני בלאי: בדוק באופן קבוע אם יש סימני בלאי והחלף כשנדרש.

יתרונות פוטנציאליים של מדרסים
היתרונות הפוטנציאליים של מדרסים כוללים:
• הקלת כאב: רבים מהמשתמשים חווים ירידה משמעותית בכאב, בעיקר באזורים העיקריים והמפרקים העיקריים שיושפעו לטובה ע"י שימוש במדרסים: קרסול, ברך, ירך וחוליות הגב התחתון.
• שיפור בתפקוד: מיקסום פוטנציאל תנועה ופיזור עומסים מיטבי על כפות הרגליים יכול לשפר את הניידות ואת הביצועים הספורטיביים.
• טיפול מונע: עבור אנשים בסיכון לפגיעות רגליים, מדרסים יכולים להוות אמצעי מונע.

טיפולים משלימים: התמקדות בפיזיותרפיה
מדרסים פועלים בצורה הטובה ביותר כאשר הם משולבים עם טיפולים אחרים, בעיקר פיזיותרפיה. פיזיותרפיסט מוסמך במסגרת התשאול, הבדיקה ותוכנית הטיפול שייצר – יכול לספק תרגילים לחיזוק שרירי הרגל וכף הרגל ולשפר את הביומכניקה הכללית, מה שיוביל לקידום ופתרון מצב הכאב והפציעה של המטופל ובנוסף גם מגביר את היתרונות היחסיים של המדרסים עצמם.

פיזיותרפיסט מטפל | צילום: efes from Pixabay

ומה לגבי העתיד: הדפסת מדרסים בטכנולוגיית תלת-ממדית
הקדמה הגיעה גם לעולם המדרסים, ואחד הביטויים המובילים הוא השימוש בטכנולוגיות חדישות, כמו הדפסה תלת-ממדית, דבר שמשנה את פני ייצור המדרסים. חדשנות זו מאפשרת עיצובים מותאמים אישית מאוד שמתאימים בדיוק לצורות הרגליים האישיות, משפרים את הנוחות ואת היעילות ומורידים גם במקרים רבים את מחיר המדרסים ללא התפשרות על איכות המדרס.

סיכום
בדעה אישית: כפיזיותרפיסט מוסמך והמתמחה ומתעסק רבות עם עולם כפות הרגליים והמדרסים, אשתף אתכם בכמה תובנות לסיכום כתבה זו: מדרסים יכולים להיות מועילים מאוד עבור אנשים רבים המתמודדים עם בעיות וכאבים בכפות הרגליים ובמפרקי פלג הגוף התחתון. יחד עם זאת, מדרסים הם לא פתרון יחיד ואוניברסלי לכל בעיות השלד שריר בכלל ואלו של כף הרגל, הקרסול ואזור הגפיים התחתונות בפרט. חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע רפואיים רלוונטיים, במיוחד פיזיותרפיסטים ואוטותיסטים מוסמכים ובעלי ניסיון התחום, לקבלת ייעוץ מותאם אישית.

על ידי הבנת סוגי המדרסים והזמינות שלהם, המצבים בהם המדרסים יכולים להוות פתרון מתאים והתהליך הכלול בהשגת ורכישת המדרסים – אנחנו יכולים להגיע להחלטה מבוססת ומושכלת לגבי האם ואיזה מדרס מומלץ לרכוש והאם בכלל מדרסים יועילו ויהיו מתאימים ורלוונטיים לנו ויוכלו להועיל לבריאות כפות הרגליים שדלנו ברמה שדל מניעה וטיפול.

כפיזיותרפיסט אני תמיד בודק את הבדיקות הרלוונטיות שיכולות לגרום לי כאיש מקצוע להחליט האם מדרסים רלוונטיים למטופל/ת שעומד/ת מולי ובאם כן אני מעודד שימוש במדרסים בחלק מטיפול הוליסטי שכולל גם דברים ודרכי טיפול שאני אנקוט ואשתמש בהם לצד תרגול ביתי שיוביל לשימור ושיפור השגי הטיפול שיוצגו עם המדרסים הייעודיים של המטופל/ת לשם השגת מטרות הטיפול בצורה הטובה ביותר.

זכרו: כפות הרגליים שלנו נושאות אתונו במסע חיינו הארוך – תנו להם את התמיכה הנחוצה שהן ראויות לה והן ישרתו אותנו לאורך כל חיינו.

 


 

הכותב: עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"הספורט מציב לנו יעדים ומטרות להיאחז בהם. לשאוף אליהם. כל פעם שנופלים על הברכיים ונשברים לרסיסים, נאספים, נעמדים על הרגליים וממשיכים הלאה, ושוב נופלים ושוב נעמדים", איה מידן, טריאתלטית מבארי שניצלה מהטבח ב-7.10


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג