ללא דגל או המנון: איגוד השחייה העולמי מכין הגבלות מרחיקות לכת ל"מדינות בעימות"

בהחלטה מדאיגה, הנהלת האיגוד אישרה מסמך בו היא נותנת לעצמה סמכות לקבוע מהן "מדינות בעימות" ולהגביל את השתתפותן, כולל הרחקת נבחרות הכדורמים, איסור השתתפות של ספורטאים בצבא, ועוד. האיגוד הישראלי: "לא מובן, נבקש הבהרות"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לוקטב, בן שטרית וסולובייצ'יק | צילום: סימונה קסטרווילארי

האם ישראל תיאלץ להופיע ללא דגל המדינה או ההמנון בתחרויות השחייה הבאות ואף תורחק מטורנירי הכדורמים? איגוד השחייה העולמי World Aquatics במסמך הזוי במיוחד שכותרתו "מדיניות להשתתפות ספורטאים בתחרויות בתקופות של עימות", עושה צעד בדיוק לכיוון הזה.

לכתבות נוספות בנושא:
הראשון של העונה: שיא עולם לקיילי מקיואן ב-100 גב בבריכות קצרות
פורסם הקריטריון לאליפות העולם בשחייה: אלו הישראלים שכבר קבעו אותו
"סין לא מילאה את כל הכללים למניעת סימום, אך WADA פעלה כנדרש"

מדובר במסמך שכבר עבר אישור של הנהלת האיגוד העולמי במהלך הקונגרס האחרון, אולם טרם פורסם או הופץ באופן רשמי לאיגודים השונים, ועדיין לא ברור אופן יישומו. בישראל בכל מקרה מודאגים מהנושא, שכן אולי שמה של ישראל לא מוזכר במסמך באופן רשמי (במסמך לא צויינו שמות מדינות כלל), אך ישנו חשש אמיתי כי אם ייושם, תהיה לכך השפעה מיידית גם כאן.

המסמך נפתח במילים הללו: "המדיניות הנוכחית אומצה על ידי הנהלת World Aquatics בהתאם לזכויותיה וחובותיה המפורטות בחוקת הארגון, ובתגובה למלחמות, פעולות איבה וסכסוכים אחרים ברחבי העולם ("קונפליקט"), במטרה להבטיח את היושרה והביטחון של תחרויות ספורט ואת הכבוד הכולל לאתלטים, להתאחדות העולמית ולעקרונות והערכים האולימפיים.

לפי המסמך, איגוד השחייה העולמי יגדיר מהי "מדינה בעימות", ויטיל מגבלות שונות על ספורטאים המגיעים ממדינות אלו. לא מפורט במסמך מהי מדינה בעימות, אלא רק שההחלטה נתונה "לשיקול דעתה הבלעדי של הנהלת איגוד השחייה העולמית". מדובר באמירה בעייתית בפני עצמה, שכן לא ברור מהם הקריטריונים למדינה בעימות, ואיך יקבל על עצמו האיגוד את הסמכות הזו מבחינה משפטית.

ראשית מצוין, כי כל נבחרות הכדורמים שמייצגות מדינות בעימות לא יורשו להשתתף בטורנירים רשמיים של איגוד השחייה העולמי, "שמערב מגע פיזי בין השחקנים", לפי המסמך.

נבחרת ישראל בכדורמים לנשים. תורחק מהתחרויות? | צילום: ירין בריר, באדיבות איגוד הכדורמים

לגבי שחיינים המגיעים ממדינות בעימות, הם יורשו להשתתף בתחרויות אך ורק אם "אין קשר חוזי ישיר עם סוכנויות ביטחון לאומיות או צבא הקשורים לממשלה כלשהי של מדינה בעימות; אין תמיכה בסכסוכים כלשהם, לרבות כל צורה של ביטוי מילולי, לא מילולי או כתוב, מפורש או מרומז, עבור כל סוג של סכסוכים פוליטיים או מלחמה, בפרט הצהרות פומביות, לרבות אלה שנעשו במדיה חברתית, השתתפות בהפגנות או אירועים תומכים במלחמה או בסכסוך, וענידת כל סמל לתמיכה בכל סוג של סכסוכים פוליטיים או מלחמה;"

מן הדברים הללו עולה כי שחיינים המשרתים כספורטאים מצטיינים בצה"ל, לדוגמה, לא רשאי להשתתף בתחרויות לכאורה. כמו כן, עלולה להתעורר בעייתיות לא קטנה לגבי מסרים שכתבו הספורטאים ברשתות החברתיות או אמירות בראיונות לתקשורת.

הסנקציות כלפי הספורטאים שכן עומדים ברף שצוין לעיל נוגעות להשתתפותם כ"ספורטאים נייטרלים" בהתאם לבקשתם שתאושר: "הדגל של כל מדינה המעורבת בעימות לא יורם או יוצג בכל מקום תחרות, ולא בכל אזור שבו מתקיימים אירועים נלווים, או בכל אזור אחר בשליטת מארגן האירוע. כאשר השימוש בדגל נחוץ כדי לזהות אתלטים ניטרליים (למשל, בטקסים, אירועי פרוטוקול, באתר, תצוגות טלוויזיה/מדיה), יש להשתמש בדגל World Aquatics".

מירון חרותי עם הדגל | צילום: סימונה קסטרווילארי

"ההמנונים הלאומיים של כל אומה בעימות (או כל המנון אחר הקשור לאומה כזו) לא יושמעו או יושרו בכל עת במהלך אירוע בכל מקום תחרות, ולא בכל אזור שבו מתקיימים אירועים נלווים, או בכל אזור אחר שנשלט עליו. על ידי מארגן אירוע. ההמנון שישמש לייצוג כל ספורטאי נייטרלי יהיה ההמנון של World Aquatics". כמו כן, גם המדים של השחיינים לא יוצגו עם שום סממן של המדינה והם אפילו לא יורשו לעבור ב"מיקס זון", האזור המיועד לראיונות עם גופי התקשורת בתום משחה.

מאיגוד השחייה בישראל נמסר בנושא: "הופתענו מאוד מהמכתב של האיגוד הבינלאומי, שעמד לצדנו בשנה האחרונה מאז ה-7 באוקטובר, בין השאר עם עזרתו להשתתף באליפות העולם בדוחא. יש שיתוף פעולה מצוין בינינו שהתבטא בין השאר בשנים האחרונות באירוח של אליפות העולם לנוער בשחייה במכון וינגייט ותחרויות גביע העולם במים פתוחים באילת".

"כיום יש עשרות מדינות שנמצאות בקונפליקטים ברחבי העולם, הספורט אמור להיות נטול פוליטיקה, ולא מובן איך כל כך הרבה מדינות לא ישתתפו בתחרויות. המכתב הועבר לוועד האולימפי הבינלאומי, שהופתע גם הוא. אנחנו נבחן את הנושא, נבקש הבהרות מהאיגוד העולמי ונקווה שהנושא ייפתר בצורה בה הוא לא יפגע בספורטאים ובספורטאיות מישראל".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"תפסתי יום לא טוב ברכיבה, אבל אמרתי לעצמי שזה הכושר שלי היום. קיבלתי את המצב והמשכתי להילחם", הטריאתלטית הישראלית אנטונינה רזניקוב, אחרי שסיימה במקום ה-2 בקבוצת הגיל שלה באליפות העולם למרחק איש ברזל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג