דרך הגב: איך נעזור לגוף להתמודד עם כל הלחץ הזה?

מחקרים גילו קשר הדוק בין המצב הנפשי שלנו לבין בריאות הגוף, כאשר הצטברות חרדות ומתח עלולים להתבטא בכאבי גב חריפים ולפגוע משמעותית באיכות החיים. עדי שיף ממליצה להקשיב לגוף ומדגימה תרגילים שיעזרו הן בכאבי הגב והן בהפחתת העומס הנפשי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עדי שיף מדגימה | צילום: רועי שלם

לחץ נפשי משפיע על כאבי גב, אבל יש דרך להתגבר על הכאב ולטפל בו בצורה נכונה כדי שלא יהפוך לכרוני. כשאנחנו במצב של מצוקה, מתח, לחץ או חרדה, הגוף מיד מזהה זאת – ומגיב בהתאם. מצבי המצוקה גורמים למערכות השונות בגוף "להתבלבל" ולהבין שקורה משהו חריג או לא תקין ולכן, הגוף מגיב לכך ופועל בצורה שונה מכפי שפועל במצב רגיל, בו הגוף לא במצוקה.

לכתבות נוספות בנושא:
סובלים מכאבי ראש? פעילות גופנית נכונה עשויה לסייע בצורה דרמטית
האיכות חשובה בהרבה מהכמות: הדרך הנכונה לביצוע תרגילי כושר
לאכול, להתפתל, לאהוב: הגיע הזמן להכניס פיתולים לשגרת החיים

הגוף נכנס למגננה, משנה ומתאים את עצמו למען מטרה אחת – להגן עלינו בסיטואציה בה אנו נמצאים ואשר אנחנו תופסים אותה כמאיימת או בעייתית. הגוף עובד קשה כשהוא במגננה ולכן הבעיה הופכת לאקוטית יותר כשהמצוקה, המתח והסטרס נמשכים לאורך זמן רב וכל העניין הופך לתהליך מתמשך שמשפיע על הנפש והגוף. התמודדות עם מתח ולחץ שאגורים בתוכו לאורך זמן הם אתגר גדול עבור הגוף, אשר גורם לשחיקה של הגוף והנפש.

לחץ נפשי מתבטא, בין היתר, בכאבים שונים בגוף, כשאחד הכאבים היותר מדוברים שמגיעים בעקבות המתח, הוא כאב בגב – עם דגש על אזור הגב התחתון. למעשה, כאבי גב הם מהמצבים הרפואיים השכיחים ביותר ואשר מטרידים את מנוחתם של מיליוני אנשים בעולם.

השילוב הוא הטוב ביותר להפחתת סטרס | צילום: Pixabay

סטרס, לחץ, מתח | צילום: Pixabay

מאז ה-7 באוקטובר ואף לפני כן, אנו חיים במדינה בה המתח, הלחץ, הפחד והחשש הם חלק בלתי נפרד מהשגרה של כולנו. אנו חיים עם מתח שהולך ומתגבר, הולך ומצטבר וכאמור, מתח נפשי מצטבר יכול להחמיר את כאבי הגב ולפגוע באופן משמעותי באיכות החיים. דאגות ופחדים יכולים להחמיר את הכאב ופעמים רבות כשהגב כואב, רבים מאיתנו נמנעים מלבצע פעילות גופנית – וזה לא טוב, כי חוסר בפעילות גופנית מנוון את הרקמות השונות ובכך בעצם מגדיל את עוצמת הכאב, מה שמגדיל את הפחד והדאגה ואף עלול להוביל לחרדה ודיכאון. הכאבים בגוף בעקבות המצב הנפשי באים לידי ביטוי בצורות ועוצמות שונות ולכן מוסיפים על המתח שגם כך קיים.

כשכואב לנו הגוף, אנחנו נזהרים כדי לא להגדיל את עוצמת הכאב ובעיקר פוחדים מהחמרת הכאב, ולכן נמנעים מלהיות פעילים מבחינה גופנית. קיים בנו, בסיטואציה הזאת, הפחד מכאב או נזק שייגרם מתנועה. אלא שלמעשה, ההיפך הוא הנכון: דווקא כשהגוף כואב, ובוודאי אם הכאב מגיע בעקבות לחץ נפשי, חשוב ואף הכרחי להניע את הגוף בהתאם. למעשה, אי הנעת והפעלת הגוף עלולה לגרום להחרפת והחמרת הכאב. לכן, לא טוב להימנע מפעילות גופנית, אך חשוב שהיא תהיה נכונה ומותאמת למצב. כאבי גב שמקורם מתח נפשי ואינם מטופלים יכולים להפוך לכרוניים וכשהם הופכים לכרוניים, המתח הנפשי גדל אף יותר ונוצר מעגל שקשה לצאת ממנו.

כאבי גב | צילום: Shutterstock

איך מתמודדים עם הכאב?
מחקרים שונים ורבים מצאו קשר הדוק בין המצב הנפשי שלנו לבריאות הגוף שלנו. אחת הדרכים המנטליות להתמודד עם הכאב היא להבין ולהיות עם הידע הזה, להיות מודעים לעובדה שמתח משפיע על הגב, ושהכאב נובע מהמתח שאנו שרויים בו. הבנה של המצב ומודעות יכולים לעזור להפחית את הכאבים ולהתמודד איתם. כאב הוא חוויה סובייקטיבית, אשר מושפעת מהאמונות והפחדים שלנו – ופחדים ואמונות שגויות מעכבים ואף מונעים את ההקלה בכאב. הרי אם נתחבר למודעות, הפחד והחשש יתמתנו כי נדע ונבין שהכאב מגיע בעקבות לחץ ולא ממחלה. בכל מקרה של כאב גב שנמשך למעלה ממספר ימים באופן רצוף, מומלץ לפנות לרופא ולבדוק האם יש מקור אחר, שהוא לא מתח נפשי, לכאבי הגב כמו פציעה, מחלה או אורח חיים.

חשוב להבין מה קורה לגוף שלנו כשאנו בלחץ ומה אפשר לעשות בנידון. לחץ נפשי יכול לגרום להתכווצות שרירים, מה שעלול להוביל לנוקשות וכאב. לחץ יכול גם לגרום לגוף להיות רגיש יותר לכאב. מחקרים מראים שאירועים קריטיים ודרמטיים יכולים אף לגרום לשינויים במערכת הלימבית – אשר אחראית לאופן ההתנהגות שלנו בזמן הישרדות – ובמעברים העצביים, וזה אף עלול לפגוע במנגנון הפיזי שתפקידו למנוע כאב.

לחץ נפשי שבא לידי ביטוי בכאב בגב התחתון מרגיש לרוב, ככאב חד שיכול להקרין גם לאזור הרגליים והעכוז. לחץ נפשי יכול גם לבוא לידי ביטוי בגב כולו, כך שיורגשו נוקשות או לחץ גם באזור השכמות. בעת מתח, הגוף משחרר כימיקלים והורמונים שונים, המתח עלול להעיר או להחמיר כאב על ידי הפעלת מערכת העצבים הסימפתטית, הגברת מתח השרירים ופגיעה ביכולת ההתמודדות, וזה יכול לגרום לדלקות, האטת זרימת הדם, שינוי יציבה ורגישות מוגברת לכאב.

כאבי גב שמגיעים בעקבות מתח נפשי ולא מפציעה או מחלה הם כאבים אמיתיים שיש להתייחס אליהם. יש אנשים אשר אצלם למתח הנפשי לוקח זמן להשפיע על מצב גופם ויש אנשים רבים שמתח נפשי מתבטא אצלם מיד בדרך של כאבים בגוף. הכאב יכול לגרום לפגיעה בתפקוד התקין, לעוגמת נפש ולדאגות ומחשבות רבות על הכאב שמזינות את הכאב ובכך, בעצם, מעצימות אותו. מצד שני, גם אם נחליט להתעלם מהכאב ונגיד לעצמנו שאין מה לדאוג שהרי לא מדובר במחלה או עניין רפואי מובהק, סביר להניח שהכאב רק ילך ויתעצם. התעלמות מהמצב גורמת להחמרה. אז מה עושים?

הקשיבו לגופכם | צילום: Shutterstock

הרגישו את הגוף
כשמקור כאבי הגב הוא לחץ נפשי, יש שיפור בעוצמת הכאב כשמבצעים תנועות בגוף שמשחררות ומרפות את הגוף ומניעות את חוליות עמוד השדרה. מתיחות לגב ופיתולים נהדרים, לצורך העניין. בנוסף, בצעו פעילות גופנית על אף הכאב, כל פעילות גופנית שעושה לכם טוב אך לא מעמיסה יתר על המידה על הגב. עומסים גדולים מדי אינם מומלצים בשלב הזה. גם ריצה פחות מומלצת כרגע.

הרגישו את גופכם כדי לא להחמיר את המצב על ידי פעילות גופנית שאינה מותאמת למצב העדין. אם יש תנועות שלא עושות לכם טוב או גורמות לעומס על האזור הכואב, עצרו וביחרו תנועות אחרות, אך אל תוותרו על הפעלת הגוף שכן, כאמור, זה עלול להחמיר את הכאב ולגרום לנוקשות גדולה יותר בגוף. פעילות מצוינת נוספת בזמן כאב גב שנובע ממתח נפשי היא הליכה. הליכות עוזרות לשחרור הגוף באופן כללי ולשחרור הגב בפרט. אם בזמן ההליכה אתם מרגישים עומס על אזור הגב, עצרו או נוחו מעט ואז המשיכו את ההליכה. בזמן ההליכה וודאו שהבטן אסופה ולא מובלטת החוצה, זאת כדי להימנע מעומס על הגב בזמן ההליכה.

טיפול בכאב גב שמקורו בנפש לעיתים מצריך התייחסות במקביל גם לנפש וגם לגוף. לפעמים פעילות גופנית לבדה תפתור את הבעיה ולעיתים אפשר במקביל גם לפנות לעזרה בתחום הנפש. העיקר: לא להתעלם מהמצב ולא להפסיק להזיז את הגוף.

קבלו סרטון ובו תרגילים שיעזרו לכם בהתמודדות עם כאב הגב והפחתת העומס הנפשי. התרגילים בסרטון מתמקדים במתיחות ואינם כרוכים בהפעלת שרירים. מטרת התרגילים היא לעזור לכם לשחרר ולהרפות את הגב, בלי להעמיס עליו. אתם מוזמנים לבצע את התרגילים בכל רגע נתון ואף מספר פעמים ביום. עם התמדה, תראו שמצב הגב שלכם ישתפר משמעותית.


 

למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף

 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"תפסתי יום לא טוב ברכיבה, אבל אמרתי לעצמי שזה הכושר שלי היום. קיבלתי את המצב והמשכתי להילחם", הטריאתלטית הישראלית אנטונינה רזניקוב, אחרי שסיימה במקום ה-2 בקבוצת הגיל שלה באליפות העולם למרחק איש ברזל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג