כאב הגב שפחות מכירים: הכל על היצרות בתעלת עמוד השדרה

הרבה אנשים סובלים במרוצת השנים מכאבי גם, אולם פרט לסיבות ה"פשוטות", ישנה פציעה אחת שחשוב לשים אליה לב - היצרות בתעלת השדרה, שגורמת לכאבים, נימול בגפיים ואף מעבר לכך. עופר צחר עם הגורמים, האבחון ודרכי הטיפול
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כאבי גב | צילום: Shutterstock

הסיבות לכאבים בגב בכלל ובגב התחתון בפרט הינן רבות ומגוונות, ולא בכדי – אין כמעט אדם שלא יציין מתישהו בחייו אפיזודה של כאבים באזור הגב ועמוד השדרה, אשר יגבילו וישבשו את סדר היום ושגרת חייהם ברמות הגבלה שונות.

לכתבות נוספות בנושא:
זו הפעילות הגופנית שהתגלתה כמועילה ביותר לשינה טובה
שני אויביו הגדולים של הגב: כך אנחנו מזיקים לעצמנו באופן יומיומי
כשהשרירים כבר לא מה שהיו: על תופעת הסרקופניה בגיל המעבר ואיך נמנע אותה

מעבר לסיבות היותר שכיחות ומוכרות כנמו שרירים תפוסים, נזק לדיסק הבין-חולייתי וכדומה – ישנה עוד סיבה פחות מוכרת שגורמת להפרעה משמעותית בתפקוד ומגבילה עד מאוד את היכולת להתנהל בצורה תקינה. בעיה זו הינה פגיעה במבנה הנורמלי של תעלת השדרה בעמוד השדרה שלנו, בעיה הידועה בשם היצרות תעלת השדרה ועליה אני ארחיב בכתבה זו.

הקדמה
היצרות תעלת השדרה (Spinal Stenosis) היא מצב רפואי שבו תעלת עמוד השדרה מצטמצמת, וגורמת ללחץ על חוט השדרה ועל שורשי העצבים המקומיים.

היצרות בתעלת השדרה | צילום: BruceBlaus, Wikimedia

מצב זה נפוץ בעיקר אצל אנשים מבוגרים מעל גיל 60, ונגרם לרוב כתוצאה מתהליכי שחיקה ניוונית של עמוד השדרה. היצרות תעלת השדרה יכולה להוביל למגוון תסמינים קשים, כגון כאבים עזים בגב, נימול וחולשה בגפיים, קשיי הליכה ואף במצבים יותר חריפים להפרעות בתפקוד שלפוחית השתן והמעיים.

היצרות בתעלת השדרה – גורמים
הגורם העיקרי להיצרות תעלת השדרה הוא שחיקה ניוונית של עמוד השדרה, הידועה גם בשם הלועזי שלה: ספונדילו-ארטרוזיס. למעשה מדובר על שחיקת סחוס מקומית, המלווה בתהליכי בלאי רקמתיים. עם העלייה בגיל, סחוסים בין החוליות עוברים תהליכי בלאי, ועצמות החוליות מתעבות ויוצרות זיזים (אוסטאופיטים). העיבוי של החוליות למעשה גורם לתעלת השדרה בחלק הפנימי שלה להיות יותר קטנה, שכן הקוטר מצטמצם, עקב השחיקה המדוברת. דבר זה לצד תהליכי שחיקה ופגיעה נוספים, כמו אוסטואופיטים מקומיים, בלט דיסק, עיבוי רצועות וגורמים נוספים, יכולים לצמצם את הקוטר של תעלת עמוד השדרה.

צמצום התעלה משאיר פחות מקום למבנים הקיימים בתוכה (בראשם חוט השדרה ושורשי העצבים היוצאים בכל גובה משני צידי עמוד השדרה) דבר המעלה סכנה ללחץ על חוט השדרה ועל העצבים.

גורמים פחות שכיחים להיצרות תעלת השדרה כוללים
פציעות עמוד השדרה: שברים, פריקות או פציעות אחרות בעמוד השדרה עלולות לגרום להצטלקות ולצמצום של תעלת השדרה.
מחלות מולדות: קיימות מחלות מולדות מסוימות הגורמות להתפתחות לא תקינה של עמוד השדרה, אשר עלולה להוביל להיצרות תעלת השדרה.
גידולים: גידולים בעמוד השדרה או בקרבתו עלולים לצמצם את תעלת השדרה וללחוץ על חוט השדרה ועל העצבים.
מחלות דלקתיות: מחלות דלקתיות מסוימות, כגון דלקת מפרקים שגרונית, עלולות לגרום לדלקת ולנפיחות בעמוד השדרה, אשר יכולות להוביל להיצרות תעלת השדרה.

כאב גב | צילום: Shutterstock

תסמינים
התסמינים של היצרות תעלת השדרה משתנים בהתאם למיקום ההיצרות ולעוצמת הלחץ על חוט השדרה ועל העצבים. התסמינים הנפוצים ביותר כוללים:

כאב: כאב משמעותי באזור הגב התחתון או בצוואר, המוחמר בהליכה או בעמידה ממושכת, ויכול להיות מוקל בביצוע תנועת רכינה לפנים ו/או כיפוף ((Flexion קדימה או לחילופין מנח של בשכיבה.
נימול וחולשה: נימול, עקצוץ, חולשה או כאב שורף ברגליים או בזרועות, המוחמרים בהליכה או בעמידה ממושכת.
קשיי הליכה: צליעה לסירוגין, קושי בהליכה במעלה מדרגות או הליכה למרחקים קצרים.
הפרעות בתפקוד שלפוחית השתן והמעיים: במקרים חמורים, ייתכנו הפרעות בתפקוד שלפוחית השתן והמעיים, כגון קושי בהטלת שתן או צואה, או בריחת שתן וצואה.

אבחון
אבחון היצרות תעלת השדרה מתבסס על מספר גורמים, ביניהם:

היסטוריה רפואית: הרופא יבקש מידע על התסמינים, משך הזמן שהם קיימים, גורמים מחמירים ומקלים, היסטוריה רפואית קודמת ותרופות אותן המטופל נוטל.
בדיקה גופנית: הרופא יבצע בדיקה גופנית שתכלול בדיקת טווחי תנועה, כוח שרירים, רפלקסים ותחושה.
בדיקות הדמיה: בדיקות הדמיה, כגון רנטגן, CT או MRI, יכולות לסייע לרופא לזהות מבנים אנטומיים חריגים ,כגון: זיזים (אוסטאופיטים) בעצמות, בלט דיסק מקומי, צמצום והיצרות של קוטר תעלת השדרה וגורמים אחרים להיצרות.
בדיקות נוירולוגיות: במקרים מסוימים, הרופא עשוי להזדקק לבדיקות נוירולוגיות, כגון בדיקת EMG (Electromyography) או בדיקת הולכה עצבית, כדי להעריך את תפקוד העצבים.

צילום: Shutterstock

טיפולים
הטיפול בהיצרות תעלת השדרה תלוי בחומרת התסמינים ובגורם להיצרות. אפשרויות הטיפול העיקריות כוללות:

שינויים באורח החיים: שינויים באורח החיים, כגון ירידה במשקל, פעילות גופנית סדירה ושימוש בטכניקות הרפיה, יכולים לסייע בהפחתת התסמינים אצל חלק מהחולים.
תרופות: תרופות, כגון משככי כאבים, נוגדי דלקת, תרופות להרפיית שרירים ותרופות נוירופתיות, יכולות לסייע בהפחתת הכאב והנימול.
פיזיותרפיה: פיזיותרפיה יכולה לחזק את שרירי הגב והליבה, לשפר את הגמישות וללמד טכניקות להפחתת העומס על עמוד השדרה.
זריקות סטרואידים: זריקות סטרואידים אפידורליות או זריקות סטרואידים לתוך תעלת השדרה יכולות לספק הקלה זמנית מכאב ודלקת.
ניתוח: במקרים חמורים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח כדי להרחיב את תעלת השדרה ולשחרר את הלחץ על חוט השדרה ועל העצבים.

היצרות תעלת השדרה – מה יש למחקר לומר בנושא?
• מחקר שפורסם בכתב העת "Spine" בשנת 2022 מצא כי טיפול פיזיותרפיה יעיל בהפחתת כאב ותסמינים אחרים אצל חולים עם היצרות תעלת השדרה.
• מחקר נוסף שפורסם בכתב העת "Journal of Pain" בשנת 2021 מצא כי זריקות סטרואידים אפידורליות היו יעילות בהפחתת כאב לטווח קצר אצל חולים עם היצרות תעלת השדרה.
• עוד מחקר שפורסם בכתב העת "The New England Journal of Medicine" בשנת 2020 מצא כי ניתוח היה יעיל בהפחתת כאב ותסמינים אחרים לטווח ארוך אצל חולים עם היצרות תעלת השדרה.

המלצות
אם אתם סובלים מכאב בגב, נימול, חולשה או קשיי הליכה, חשוב לפנות לגורם הרפואי הרלבנטי: רופא או פיזיותרפיסט מוסמך, לשם קבלת אבחון וטיפול מתאים. טיפול מוקדם ומותאם אישית יכול לסייע בהפחתת התסמינים ולהוביל לשיפור תפקודי ולשיפור באיכות החיים.

 


 

הכותב: עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג