המרוץ לחולצה הוורודה יצא הערב (שבת) לדרך והג'ירו ד'איטליה 2024 הוזנק. וג'ונתן נרוואס (INEOS Grenadiers) הצליח לקלקל לטאדיי פוג'צאר (UAE) את החלום להוביל מהיום הראשון ועד האחרון. האקוודורי ניצח את מקס שכמן בספרינט לקו הסיום, כאשר הסלובני סיים שלישי. אבל פוגצ'אר יכול להיות מרוצה מכך שפתח פער על יריביו הגדולים, עוד לפני ההרים.
לכתבות נוספות בנושא:
רייסברג נגד העולם: הרוכב הישראלי חולם לעשות היסטוריה בג'ירו
מהסולו של פרום עד הפריצה של מרקס: 10 הקטעים הגדולים בהיסטוריה של הג'ירו
מי יכול על פוגצ'אר? סקירת המועמדים המובילים בג'ירו ד'איטליה 2024
ציידי הסטייג'ים: הרוכבים שיחפשו להדהים בג'ירו ד'איטליה 2024
הקטע של היום – 140 קילומטר "סובב טורינו" – היה קטע פתיחה קצר אך קשה, שהתאים לפאנצ'רים. הרוכבים יצאו מאחד מפרברי העיר, ועברו בדרך שלוש עליות מדורגות וטיפסו פעמיים את העליה הקצרה של הביוויו די סאן ויטו. סך הכל הרוכבים התמודדו עם קרוב ל-2,000 מטר טיפוס לאורך היום.
לאחר פחות מעשרה קילומטר התגבשה קבוצת בריחה של שישה רוכבים. לאחר 48 קילומטרים פיליפו פיארלי (Bardiani) חצה ראשון את הטיפוס המדורג הפותח של המרוץ – העלייה לברזאנו די סאן פייטרו (קטגוריה 4). 35 קילומטר לאחר מכן הוא גם ניצח בספרינט הביניים הראשון.
לאחר כשעה וחצי המובילים הגיעו לטיפוס אל הסופרגה – קטגוריה 3 באורך 8 קילומטר ושיפוע ממוצע של 4.3% – וחשוב מכך, המקום שבו היום לפני 75 שנה התרחשה תאונת מטוס קטלנית, בה נספו כל שחקני קבוצת הכדורגל של טורינו הגדולה. קהל גדול בצבעי הקבוצה הריע לרוכבים.
באמצע העלייה קבוצת הבריחה התפרקה, ועמנואל גברזבייה האריתראי (Lidl – Trek) היה הראשון בפסגה. בדבוקה, UAE שלטו בעניינים ואפשרו להפרש להגיע לכשלוש דקות בשיא. בעוד ההפרש צונח במהירות, 27 קילומטר לסיום התרחשה התאונה הראשונה של המרוץ השנה. אקס ישראל פרמייר טק דומיניקו פוצוביבו, הרוכב המבוגר בדבוקה (41) שהשווה היום את שיא ההשתתפויות בג'ירו (18) בעונת הפרישה שלו, היה מעורב, אולם המשיך לרכוב.
זמן קצר לאחר מכן הדבוקה הגיעה לטיפוס הקשה של היום – הקול דה מדלנה (קטגוריה 2, 7.1 ק"מ עם שיפוע של 6.6% בממוצע). UAE הגבירו קצב, וכמה שמות גדולים, ובראשם טימן ארנסמן ומייקל וודס של ישראל פרמייר טק, התקשו לעמוד בקצב. בהמשך היה זה רומן בארדה שנותר מאחור.
ליליאן קלמז'אן הצרפתי (Intermarché – Wanty) היה האחרון מקבוצת הבריחה שנותר, והגיע לפסגת המדלנה כמה שניות לפי הדבוקה המצומצמת להפליא, והבטיח לעצמו את החולצה הכחולה של המטפס המוביל. בירידה UAE הורידו את הקצב, והיתרון של הצרפתי גדל לכ-30 שניות, אולם מספר רוכבים ניסו לגשר על הפער.
עשרה קילומטרים לסיום קבוצה של שבעה רוכבים הדביקו את הצרפתי, ופתחה פער של כ-20 שניות על הדבוקה. אבל עוד נותר אתגר אחד – טיפוס חד של קילומטר וחצי לפסגת הסן ויטו, ארבעה קילומטרים לסיום. בתחתית העלייה פוגצ'אר תקף, ונרוואס היה היחיד שעמד בקצב. שכמן, שהיה חלק מהקבוצה הקדמית, הצליח לחבור אל השניים בירידה.
כמה מאות מטרים לסיום הגרמני ניסה לצאת ראשון לספרינט, אבל לנרוואס היו את הרגליים הטובות ביותר, והוא זכה בניצחון שני בקריירה שלו בג'ירו. קבוצה מצומצמת של שמות גדולים, בהם גריינט תומאס, בן אוקונור ודני מרטינז, סיימה עשר שניות אחרי המנצחים. בזכות שניות הבונוס בסיום ולאורך המרוץ, נרוואס מוביל כעת בשלוש שניות בדירוג הכללי. אבל חשוב מכך, לפוגצ'אר יש יתרון של 14 שניות על תומאס.
🗣️ "It's very special to win here, and to take the Maglia Rosa against very strong guys" – 💗 🇪🇨 @NarvaezJho
The first words from today's winner ⤵️#GirodItalia pic.twitter.com/sNTFNBCuOP
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 4, 2024
לישראל פרמייר טק היה יום לא קל, כאשר ניק שולץ היה הרוכב המוביל של הקבוצה, כאשר סיים במקום ה-33, יחד עם מרקו פריגו חברו לקבוצה, וגם עם רומן בארדה ונאירו קינטנה. וודס סיים מעל 8 דקות אחרי המנצחים. נדב רייסברג הישראלי סיים את קטע הגרנד טור הראשון שלו במקום ה-112, 11 דקות אחרי נארווייס, ויכול לסמן וי ראשון. בסיום סיפר: "ביצעתי את המשימה שלי להוביל את המטפסים לתוך העליה הגדולה הראשונה ואחרי זה הורדתי קצב ושמרתי רגליים להמשך. עוד טור ארוך לפנינו. שמח שהפתיחה וההתרגשות מאחורי".
מתכוננים לקטע 2:
קטע 2 – 161 קילומטר מסן פרנססקו אל פסגת קמפו לסנטואריו די אורופה – כבר יהיה מאבק אמיתי על הדירוג הכללי. הרוכבים יתמודדו עם 2,300 מטר של טיפוס במהלך הקטע, כשהשיא הוא בסיום בפסגת האורופה, אחת הפסגות המפורסמות בג'ירו. מדובר בטיפוס של 11.8 קילומטר ושיפוע ממוצע של 6.2% וקטעים שמגיעים עד ל-13%.
ב-2017 טום דמולן ניצח כאן ב-2017 בדרך לזכיה בג'ירו. אולם הניצחון הנודע ביותר היה זה של מרקו פנטאני ב-1999. מהר מאוד נדע האם יש מתחרים לפוגצ'אר בהרים, כאשר עוד לפני הפינאלה מצפים לרוכבים שני טיפוסים מקטגוריה 3.
חמשת הראשון בקטע:
1. ג'ונתן נרוואס (INEOS Grenadiers) – 3:14:23 שעות
2. מקסמיליאן שכמן (BORA – hansgrohe) זמן זהה
3. טאדיי פוגצ'אר (UAE) זמן זהה
4. אלכס בודין (Decathlon AG2R La Mondiale) + 0:06 שניות
5. ניקולה קונצ'י (Alpecin – Deceuninck) +0:10 שניות
דירוג כללי:
1. ג'ונתן נרוואס (INEOS Grenadiers): 3:14:23
2. מקסמיליאן שכמן (BORA – hansgrohe) + 0:03 שניות
3. טאדיי פוגצ'אר (UAE) + 0:06 שניות
4. אלכס בודין (Decathlon AG2R La Mondiale) + 0:16 שניות
5. דמיאנו קארוסו (Bahrain – Victorious) +0:17 שניות
לובשי החולצות לאחר קטע 1:
חולצה ורודה (מוביל הג'ירו) – ג'ונתן נרוואס (אקוודור, INEOS Grenadiers)
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – אלכס בודין (צרפת, Decathlon AG2R La Mondiale)
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – ליליאן קלמז'אן (צרפת, Intermarché – Wanty)
חולצת הצ'יקלמינו (הספרינטר המוביל בדירוג) – ג'ונתן נרוואס (אקוודור, INEOS Grenadiers)