יום שישי השלב ה-13 האיר פנים לאיינר רוביו – הנוסע הקולומביאני הסמוי שהקפיד להישאר בירכתי חבורת הבריחה, עד שפרץ לניצחון. אבל הדרמה – או הדרמה!
ההשתלשלות המקוצררת
שלב 13, מאיטליה לאתר הסקי קראנס מונטנה בשווייץ, דרך מעבר ההרים הגרנד סן ברנרד – מעבר ההרים המיתולוגי בין איטליה לשוויץ, באמצע הדרך בין המון בלאן למאטרהורן – קוצר במהלך השבוע והפך לשלב מקוצר (עם ביטול המעבר על הסן ברנארד מפאת שלגים). הבוקר הוא צומצם לשלב מקוצרר עוד יותר.
מזג האוויר הנבזי שתוקף את הג'ירו כבר שבועיים, הטיח דליים של גשם על הצד האיטלקי (הדרומי) של האלפים, ואחרי שעשרות רוכבים כבר נפלטו מהמרוץ (במרוץ נותרו רק 135 רוכבים) – רבים מהם בהתרסקויות – מארגני הג'ירו, יחד עם נציגות הרוכבים, החליטו להימנע מסיכונים נוספים ולקצר את החלקים הגשומים.
שיירת האוטובוסים ורכבי הליווי הובלה אחר כבוד לצד השוויצרי של הגבול, והזינוק הפך לזינוק בעלייה בעיירה לה שאבל, ישר לתוך 15 ק"מ של טיפוס הררי למעבר Croix de Coeur (צלב הלב) בגובה 2,174 מ'. כאמור, ממסלול השלב נחתכו כל העלייה והירידה ממעבר הסן ברנרד, שנועד להיות נקודת שיא הגובה של הג'ירו השנה, ובמקום שלב של 199 ק"מ ו-5,000 מ' טיפוס, נותרנו עם שלב מקוצרר אבל עבה של 74.6 ק"מ בלבד.
מאמצי הבריחה החלו מיד בזינוק, ובחלוף זמן לא רב, חבורה קטנה ומכובדת של ארבעה רוכבים חצתה יחד את פסגת הגובה הראשונה בקרואה דה קר. אליה, הצטרף זמן קצר אחר כך, ולנטין פארה-פאנטרה הצרפתי, שהסתער בדרכו מטה מההר, חסר פחד בירידה הרטובה.
לתוך 20 הק"מ השטוחים בעמק מרטיני-סיון המפורסם בדרום שווייץ, שקישר בין הירידה מהקרואה דה קר לתחילת העלייה לקראנס מונטנה, נכנסו חמישה רוכבי הבריחה – טיבו פינו הצרפתי, דרק ג'י הקנדי מקבוצת ישראל פרמייר-טק (שנותן הופעת ג'ירו יוצאת מהכלל), גפ'רסון ספדה האקוודורי, איינר רוביו הקולומביאני, ופארה-פאנטרה הצרפתי.
.@Einerrubio1 just gave us:
– Our 1️⃣2️⃣7️⃣th Grand Tour stage win
– Our 2️⃣4️⃣th 🇮🇹 @giroditalia victoryNot bad for just 'one solo rider' 😏🤡
📸 @GettySport pic.twitter.com/HW1vkKsjKU
— Movistar Team (@Movistar_Team) May 19, 2023
חבורת הבריחה הגדילה את יתרונה בירידה ובפנייה מהעמק לעלייה האחרונה של היום, צפונה לאתר הסקי השוויצרי המפורסם בקראנס מונטנה, עמד יתרון הבורחים על כ-3 דק' לפני הדבוקה. בדבוקה מאחור, קבוצת אינאוס הובילה בקצב יציב, עם עין אחת פקוחה בכדי לא לאפשר פער גדול מדי לטיבו פינו, שהתחיל את היום בפיגור של 4:48 דק' בדירוג הכללי, אחרי חולצת המוביל הוורודה של גריינט תומאס.
הבמה הוכנה לקרבות ההרריים סוגרי השלב, בטיפוס לקראנס מונטנה.
קריזות, עצבים, ושני מרוצים הפוכים לחלוטין
בבריחה, טיבו פינו הבטיח וקיים. הצרפתי הטמפרמנטלי והתזזיתי תקף את חבריו בתדירות כמעט עקבית של אחת לכל קילומטר במעלה ההר. הרוכב שהצליח בעקביות לחזור ולהיצמד לפינו התוקף, היה ג'פרסון ספדה האווקדורי מקבוצת EF – Education First.
ראשון נשר מהבריחה פארה-פנטרה. דרק ג'י הקנדי מקבוצת ישראל פרמייר טק, ניפק מאמץ הירואי בקצב דיזל יציב, אך לא היה לו סיכוי לשרוד את קצבי התאוצות של המטפסים לפניו. בסופו של דבר, סיים ג'י רביעי בשלב. מיקום נהדר שהצטרף לשני המקומות השניים שלו בשלבים 8 ו-10, ולמקום השלישי אתמול של חברו לקבוצה סבסטיאן ברוויק (בכלל, לישראל פרמייר טק יש עד עתה ג'ירו מוצלח בהחלט מבחינתה, עם הופעות יפות בבריחות והצלחות בהתברגות בין חמשת הראשונים בסיומי שלבים).
Derek Gee perfectly sums up how we all feel these days!
🎙️ “I can’t believe it. Coming in to this Giro, I definitely wouldn’t have expected this but I’m really happy with where my legs are. The whole team is flying and I just can’t wait for the next couple of the days!”
— Israel – Premier Tech (@IsraelPremTech) May 19, 2023
ואז נותרו שלושה: שני המטפסים הדרום אמריקאים הקטנים – ספדה ורוביו; נגד הפרא האציל של מטפסי האומה הצרפתית – טיבו פינו. כל הדרך למעלה היו פינו וספדה החזקים ביותר. הם תקפו אחד את השני פעם אחר פעם. לא רק במתקפות תאוצה על אופניים, אלא גם בהתקפות מילוליות לוהטות וזועמות של הצרפתי כלפי ספדה, שסירב לעבוד איתו בשיתוף פעולה כדי לברוח מרוביו.
רוביו, בתצוגה "למל"מית" נחבאת אל הכלים של הישרדות גרידא, נראה כמי שמברך בכל פעם שהצליח, בקושי רב, לחזור לזנב האופניים של פינו וספדה המתקוטטים. מהר מאד, גם ספדה וגם פינו התעלמו ממנו. הוא הפך לנוסע הסמוי בשלישיית המובילים.
אבל כמו שקורה לא פעם, ספדה ופינו; פינו וספדה, התישו אחד את השני עד זוב טיפות האנרגיה האחרונות. כ-700 מ' לסיום, ספדה תקף בפעם האחרונה. פינו, ואחריו רוביו, רדפו. תוך כדי שפינו הדביק את ספדה – שנוא נפשו החדש – רוביו זינק קדימה. אז גם לפינו כבר לא היה מענה.
רוביו ניצח, פינו שני, וספדה שלישי. נחמה קטנה לפינו היתה כניסתו לעשירייה הראשונה בדירוג הכללי, וחזרתו למוביל דירוג המטפסים (והחולצה הכחולה) בג'ירו. כי טיבו פינו, מגדולי הרוכבי הצרפתים בתריסר השנים האחרונות, הודיע לפני תחילת העונה הנוכחית שתהיה זו שנתו התחרותית האחרונה על אופני כביש. פינו ייחל היום בעיקר לדבר אחד – לנצח בשלב. העובדה שפינו לא התנפל על ספדה בשאגות אחרי סיום, היא עדות או להתבגרותו כאדם, או לאפיסת כוחותיו אחרי הקו (בהערכת הסתברויות של 50/50, או צירוף של שניהם יחדיו).
👏👏👏@ThibautPinot @GroupamaFDJ #GirodItalia pic.twitter.com/g7e47kIX3o
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 19, 2023
דבוקת מובילים יבשושית
בהבדל חד מפיצוצי הזיקוקים הפראיים בחזית המרוץ, בדבוקת המובילים התנהלו העניינים ביבשושיות עסקית. כ-6 ק"מ לסיום, החליט יו קארת'י האנגלי, שהוא חייב להתחיל להזיז את עצמו, שמא פינו יעקוף אותו בדירוג הכללי. אפילו ההאצה של קארת'י (שבאמתחתו כבר מקום שלישי כללי בוואלטה הספרדית ב-2020), לא הצליחה לעורר את הדבוקה, שהמשיכה להיות מובלת בקצב שאמנם הלך והתגבר, אך נותר אפרורי, על ידי פועלי קבוצת אינאוס החרוצים.
כ-2 ק"מ לקו, דמיאנו קארוסו האיטלקי מקבוצת בחריין-מרידה, שסיים שני כללי בג'ירו 2021, החליט שנמאס לו. קארוסו פרץ קדימה, אבל זה היה מעט מדי, ומאוחר מדי. גריינט תומאס וחבריו מאינאוס האיצו והדביקו את קארוסו מיידית, ולגלגליהם נדבקו פרימוז רוגליץ' וחבריו מיומבו ויסמה.
את הקו, הם חצו כולם יחד, בעוד מופע של טקטיקה קרירה, עסקית ומחושבת. תומאס שמר על החולצה הוורודה בפער של 2 שניות מרוגליץ'. רוגליץ' ויומבו ויסמה העדיפו לתת לאינאוס להמשיך לקחת את המרוץ על כתפיהם.
📈 Complete rankings after stage 1️⃣3️⃣ ➡️ https://t.co/f0dbg9TrBa
.
📈 Le classifiche complete dopo la tappa 1️⃣3️⃣ ➡️ https://t.co/7IWZmdlacT#Giro #GirodItalia pic.twitter.com/IhPQQ3RJs7— Giro d'Italia (@giroditalia) May 19, 2023
השחמט של יומבו-ויסמה
ככינויו של ענף האופניים – שחמט על הכביש – גם יומבו ויסמה סופרת חיילים. אינאוס ירדה ל-6 רוכבים אחרי פרישות של מנועים גדולים בדמות טיאו גייגן-הארט ופיליפו גאנה. יומבו-ויסמה נותרה עם כל 8 הרוכבים שזינקו ביום הראשון.
נראה שחלק מהטקטיקה של הקבוצה ההולנדית הצהובה, הוא לתת לרוכבי אינאוס המתמעטים להתיש את עצמם במרדפים אחרי ברחנים, לתוך השבוע הבא. מבחינת יומבו-ויסמה, הטקטיקה הקבוצתית שלה נראית כנועדה להתמקד בימים שלישי, חמישי ושישי בשבוע הבא; כאשר בשבת ייערך שלב אישי קריטי נגד השעון – כל רוכב לבדו.
מחר – חזרה לאיטליה, חזרה לבריחה, ולמרדף הספרינטרים
שלב 14 מחר יתחיל בעוד מעבר הרים איקוני בין שוויץ לאיטליה – מעבר הסימפלון. יש לקוות שהגשמים יירגעו, והרוכבים – ואולי בעיקר הספרינטרים שעושים מאמצים להמשיך ולשרוד את ההרים, הגשר והקור – יוכלו לחזור להתחרות בבטחה חזרה על אדמת איטליה, לספרינט הסיום בקאסו מאניאנו, ליד וארזה.
תוצאות חמשת הרוכבים הראשונים בקטע 13:
1. איינר רוביו (קולומביה – Movistar) – 2:16:21 שעות
2. טיבו פינו (צרפת – Groupmama-FDJ) + 0:06 שניות
3. ג'פרסון ספדה (אקוודור – EF Education–EasyPost) + 0:12 שניות
4. דרק ג'י (קנדה – Israel Premier-Tech) + 1:01 דקות
5. ולנטין פארה-פאנטרה (צרפת – AG2R) + 1:29 דקות
☝️☝️☝️☝️#Giro #GirodItalia @Movistar_Team pic.twitter.com/fqaWa0mAfy
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 19, 2023
חמשת הרוכבים הראשונים בדירוג כללי GC אחרי קטע 13:
1. גיירנט תומאס (וויילס – INEOS Grenadiers) – 51:20:01 שעות
2. פרימוז' רוגליץ' (סלובניה -Jumbo-Visma) + 0:02 שניות
3. ז'ואאו אלמיידה (פורטוגל – UAE) + 0:22 שניות
4. אנדראס לקנסונד (נורווגיה – DSM) + 0:42 שניות
5. דמיאנו קרוסו (איטליה – Bahrain Victorious) +1:28 דקות
לובשי החולצות לאחר קטע 13:
חולצה ורודה (מוביל הטור) – גריינט תומאס INEOS Grenadiers
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – טיבו פינו Groupmama-FDJ
חולצה סגולה (הספרינטר המוביל בדירוג) – יונתן מילאן Bahrain Victorious
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – ז'ואאו אלמיידה UAE