לשאלה שבכותרת יש תשובה עם ארבעה היבטים: בטיחות, מקצועיות, מוטיבציה ו-ורסטליות. כך אני רואה זאת ואסביר את התפיסה שלי בכתבה הזו.
בטיחות: אמנם בהתחלה יהיו הרבה נפילות ולעתים נתקל באלמנטים מפחידים שהכביש לא מפגיש אותנו איתם (אלא אם אתם פריקים של ממש), אבל ללא ספק הנזקים של נפילה בשטח פחות נוראיים מנפילה בכביש.
עם הזמן ההתמודדות והביטחון ברכיבה יעלה, התגובות תשתפרנה והרכיבה תרגיש הרבה יותר זורמת. כן, מומלץ ושווה לדעתי לרכוב עם חברים שיש להם ניסיון או לקחת כמה שיעורי טכניקה פרטיים.
מקצועיות: סינגל צר בירידה תלולה, סיבוב ימינה, עיקול שמאל, זהירות סלע! עוד סיבוב, עלייה קטנה, 400 וואט, חוזרים לשייט בירידה בסינגל בלי לראות מטר קדימה, לפתע מדרגת סלע 40 ס"מ, הופ, הלב בתחתונים אבל אנחנו עדיין על הגלגלים.
רכיבת שטח מפגישה את הרוכב עם סיטואציות מגוונות המצריכות יכולת טכנית גבוהה: שימוש בברקסים, מיקום הגוף, העברת הילוכים מדויקת והרשימה עוד ארוכה.
לא לדאוג, היכולת תעלה עם הזמן והניסיון. היתרון המובהק הוא שכאשר חוזרים לכביש או לפלטון, מרגישים שהכל קל יותר, הביטחון השליטה ותפעול האופניים עלו, מה שבפועל מאפר לי לרכוב מהר יותר ולהאט פחות.
מוטיבציה: הגיוון והטבע מאפשרים לנו להוציא אימון איכותי מאד בסביבה חופשית ונעימה, כזאת שעושה לי טוב על הלב ומושכת אותי הרבה יותר מהמונוטוניות של הכביש או הטריינר.
ורסטיליות באימונים: בשל התוואי המגוון של רכיבה בשטח מתפתחות אצל הרוכב יכולות פיזיולוגיות וגופניות התומכות בו כספורטאי: גיוס סיבי שריר נוספים בלחיצות קטנות ועוצמתיות, שיווי משקל, זריזות (מהירות תגובה) קואורדינציה, תאום שרירי.
אז זה למה אני רוכב בשטח? כי אין כמו הטבע, אין כמו הטבע בארץ. אז אחרי שאבק הישראמן מאחורינו, אנחנו נערכים לאבק של הערבה – בסוף החודש תתקיים תחרות אופניי הרים מדהימה הסמרתון, תחרות רכיבת שטח שמתאימה לרמות מגוונות של רוכבים: החל מרוכב שרוצה לעשות יום אחד בסינגל מדברי קסום ועד רוכבים קשוחים שרוצים לטוס על קצה גבול היכולת במשך סופ"ש שלם, חמישי עד שבת. נכון, מי שיגיע ייהנה מחוויית רכיבה פסיכית, יחד עם זאת הוא יזכה לטעום חוויה של קהילה שמתרכזת מידי ערב בכפר התחרות לארוחת ערב ובירה משותפת. אני אהיה שם את החבר והשותף שלי אור דיין ואשמח לשמוע שגם אתם בדרך.