חבירה היא מילת הזהב עבור כוחות ההצלה שבדרך להציל אדם שהתמוטט בשטח, לטפל בפצוע או לאתר אדם שהלך לאיבוד. בין אם אתם לבד או בחבורה, רוכבים, רצים או מטיילים, בכל מקרה חירום תרצו שנחבור אליכם כמה שיותר מהר. כמוכם גם אנחנו, כוחות ההצלה, משקיעים את כל היכולות הטכניות, היכרות האינטימית עם השטח, הניסיון והמידע שמגיע מכם, על מנת להצליח לחבור אליכם ומהר.
הנה קצת רקע, חילוץ והצלה בשטח הפתוח היא פעולה מורכבת. נקודות מסוימות קשות מאוד לגישה, באזורים אחרים ריבוי שבילים היוצר מבוך לכוחות ההצלה שבדרך. תוסיפו את אפשרות של היעדר קליטה, היעדר נגישות לכלי רכב, צוקים, וואדיות עמוקים, מים זורמים, תנאי מזג אוויר קשים, כגון: ערפל, גשם, חום כבד, רוחות חזקות. עכשיו, קחו את כל זה למסלולים הארוכים בצפון או במדבר וכבר זמן החבירה מתארך בדקות יקרות מפז. באירוע חירום כל שנייה קובעת, רכבתם וחברכם התמוטט, אתה חש ברע וסובל מכאבים בחזה, נפלת ואתה סובל מפציעה, חבלת חזה, חבלת ראש, מכת חום והתייבשות – כל אלו מוגדרים כמצבים מסכני חיים בהם תרצו שנגיע לסייע וכמה שיותר מהר.
אז למי מתקשרים? בישראל אין מוקד אחוד לטיפול במצבי חירום (דוגמת 911 בארצות הברית) ועל כן לעתים כדאי להתקשר ליותר מגורם אחד. במידה ויש אתכם מספיק אנשים אז רצוי למנות נציג אחד שיהיה בקשר ישיר עם כל אחד מהגורמים הבאים.
חיוג 100 – יחידות חילוץ אזוריות: המשטרה מפעילה 10 יחידות חילוץ אזוריות החל ביחל"צ אילת בדרום ועד יחל"צ גליל כרמל ויחל"צ גולן בגבול הצפון. יחידות החילוץ מתמחות בחילוצים מהשטח עם דגש על אזורים בעלי נגישות קשה, חילוצים מוסקים וחבירה מול יחידת 669, איתור נעדרים בשטח בעזרת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים וכוחות מתנדבים. ליחידות החילוץ צוותי רפואה הכוללים: חובשים, פרמדיקים ורופאים בעלי הכשרה וציוד מתקדם להענקת טיפול רפואי מציל חיים עוד בשטח.
היחידות מיומנות בפינוי וחילוץ הכוללים יכולת נשיאה והנפה של נפגעים בשטחים תלולים ומסובכים לתנועה. בנוסף מתמחות יחידות החילוץ בחילוצי טג"ח (טיפוס, גלישה, חילוץ) וחילוצים ממים זורמים. חברי יחידות החילוץ הם כולם מתנדבים הגרים במקום ומכירים כל שביל ומקום וכך הם לרוב מובילים את החבירה והחילוץ מהשטח עד להבאת הנפגע למסוק או אמבולנס או עד לאיתור הנעדר.
חיוג 101 – מד"א, ארגון ההצלה של ישראל: במידה ויש צורך באמבולנס הוא כנראה יהיה של מד"א – בחלק מאזורים ישנם אמבולנסים 4X4 לתנועה מוגבלות בשטח, על כן ככל שהנגישות קשה יותר האמבולנסים של מד"א יתקשו להגיע אליכם ויהיה צורך בגופי חילוץ נוספים לצורך ביצוע חבירה ופינוי עד לאמבולנס. מד"א מפעיל גם כוננים על אופנועים ורכבים פרטיים ועוד מספר פלטפורמות, כך שבהחלט יתכן שחובש שגר קרוב יוכל לחבור אילכם ולהתחיל במתן סיוע.
חיוג 1221 – איחוד הצלה, רשת המתנדבים הארצית: מדובר בארגון המונה כ-6,000 חובשים, פרמדיקים ורופאים המצוידים היטב בציוד רפואה מתקדם וציוד החייאה. חובשי הארגון מצוידים במגוון רכבי שטח ורכבים קלים החל מרייזר, אמבולנס ועד לאופנועים. חובשי איחוד הצלה מתגוררים כמעט בכל אחד מישובי ארצנו ולכן ישנה סבירות גבוהה שאיש רפואה מקומי שמכיר את השטח, יוכל להגיע אליכם מהר. בכל מקרה חירום בשטח מומלץ להפעיל את איחוד הצלה שנותן תגובה מהירה ופעולות ייצוב וטיפול ראשוניות עד להגעת אמבולנס או כוחות פינוי וחילוץ אחרים.
מכיוון שבישראל אין מוקד אחוד לטיפול במצבי חירום, במידת האפשר התקשרו לכולם! כל הקודם זוכה או מציל או מטפל. לכם לא צריך לשנות מאיזה ארגון החובש שהגיע אליכם.
10 הכללים לחבירה מהירה
1. היו רגועים: תנו מידע מדויק ומהר. חשוב לתת מיקום ואת המצב הנפגע בדקה הראשונה של השיחה, לפי זה המוקד יחליט את מי הוא מזניק ובהתאם גם תעבור ההודעה עם המידע הראשוני לכוננים/מחלצים בשטח.
2. הקשבה: הקשיבו וענו על השאלות של המוקד בקצרה. לעתים מההתרגשות יש נטייה לספר סיפורים ארוכים. על מנת שנגיע מהר צריך לקצר ותת מידע מדויק.
3. מיקום: תנו תיאור מילולי מדויק של מיקומכם תחשבו על זה כמו כתובת – אני בכרמל אזור בית היערן, סינגל הטרסות, חלק תחתון, 300 מטר מחניון נשר.
4. שמות: השתמשו בשמות הסינגלים והמקטעים בהם המדויקים בהם אתם נמצאים – יחידות החילוץ והחובשים המקומיים (איחוד הצלה, מד"א) הם בני המקום, סביר שהם מכירים.
5. נקודת מפתח: שלחו מישהו לנקודת מפתח קרובות וקלות לזיהוי והתמצאות (כביש, צומת מרכזית, ישוב, אנדרטה, אתר או כל מקום בולט בשטח) שם הוא יוכל לפגוש להכווין את כוח החילוץ לנקודה המדויקת בה נמצא הנפגע. זה יכול לשפר משמעותית את זמן החבירה.
6. זמינות: הישארו זמינים. יתכן ונצטרך מידע נוסף.
7. GPS: שילחו מיקום אל תשתפו מיקום. מרגע שאתם סטטיים בנקודה בה נמצא הנפגע, המתינו מעט עד שה-GPS בטלפון שלכם יגיע לדיוק מרבי (בחלק מהאפליקציות הוא מציין את הדיוק – אנא ודאו שאתם על דיוק של מטרים ספורים).
8. מסוק: במידה והוזנק מסוק צאו לשטח פתוח ונופפו לו, רצוי עם בדים צבעוניים זוהרים. ניתן להשתמש במראה.
9. SMS: קליטה, לא תמיד יש קליטה… אז מה עושים? הודעות SMS עוברות בקלות יותר כשאין קליטה, כמה שזה מיושן זה עדיין עובד. בכל מקרה נסו לשלוח אדם למקום עם קליטה.
10. תקשורת: באירוע חירום אל תחסכו בטלפונים. אם צריך וניתן הזעיקו את כל העזרה האפשרית. עדיף יותר מדי מפחות מדי.
טלפונים ישירים של בעלי תפקידים ביחידות החילוץ המשטרתיות תוכלו למצוא בקישור הזה – כאן.
הכותב הוא מדריך אופניים ומבעלי חברת "בוץ הרפתקאות", מתנדב ביחידת החילוץ המשטרתית גליל כרמל וחובש כונן בארגון איחוד הצלה
אין סיבה להתקשר לאיחוד הצלה.
אחרי השיחה למד"א בטלפון 101 – המוקדנים יודעים להפעיל את מתנדבי על הארגנים לפי איתור המיקום שלהם.
לחילופין, עדיף לנצל את הזמן בלשלוח מישהו אחר לנקודת חבירה על כביש, לפתוח את הGPS בפלאפון ולבקש ממוקד מד"א שיפעילו את יכולות האיתור שלהם.
(הכותב הוא עובד מד"א, ארגון ההצלה הלאומי של ישראל)
אתה צודק כאשר מדובר באזור העירוני או בכבישים בין עירוניים (גם לא תמיד המידע עובר בל נניח ש…). בשטח המצב שונה. אכן, אפליקציית מערך הכוננים הלאומי שיפרה מאוד את העברת המידע, אולם עדין המידע לא תמיד מגיע למי שיכול לתת את העזרה במהירות ולכן בשטח מומלץ מאוד להתקשר גם ל 100 ול- 1221. באזור שבו אני פעיל, רמת מנשה, עמק יזרעאל, כרמל… וכנראה שבעוד אזורים בארץ, נדירים המקרים שמד"א מגיעים ראשונים לנפגע באמצע השטח. שחובשי יחידת החילוץ ואיחוד לרוב גרים קרוב יותר ויגיעו מהר יותר.
אוכל לתת כמה דוגמאות רק מהחודש האחרון:
רוכב אופניים נפצע בינוני באזור יער מגידו, על פי זיהוי הקרבה ככל הנראה הוזנקו כוננים מאזור ואדי ערה ואמבולנס 4X4 מעפולה. בפועל כוננים מהישובים מדרך עוז ומשמר העמק הגיעו ראשונים למרות שלא הוזנקו ובמקרה קיבלו את האירוע בקבוצת ווטצאפ חירום ישובית, הכוננים חברו בעזרת אמבולנס שטח (ריזר) שממוקם בקיבוץ משמר העמק באופן קבוע לצורך מענה לפציעות של רוכבי אופנים ביער משמר העמק והסביבה.
מקרה נוסף בו רוכב אופנים התמוטט בשטח ליד קיבוץ הזורע לפני כחודש, ניידת טיפול נמרץ מיוקנעם שנשלחה למקום על סמך שליחת המיקום של המודיעים התברברה בשטח והגיעה לאירוע לאחר 55 דקות, כמובן שזה כבר היה מאוחר מדי. לאותו האירוע הוזנקו כונני איחוד הצלה וחובשים של יחידת חילוץ אשר שגרים בהזורע ומשמר העמק באיחור של 35 דקות לאחר שמידע לא עבר ממד"א לגורמים הרלוונטים ורק כאשר קיבלתי שיחה אישית מחבר שבמקרה עבר במקום ונתקל במאמצי ההחייאה. מיותר לציין כי חובשים אלו ומצוידים בדפיברילטור ואמצעי החייאה מתקדמים. ויכולו להגיע לנפגע תוך פחות כ- 10 דקות. חבל, הבחור נפטר, שיחה ל 100 ולבקש יחידת חילוץ או 1221 כנראה היתה משפרת משמעותית זמני חבירה.
אירוע נוסף בהר חורשן לפני כשבוע, רוכב אופנים עם חבלת ראש, האירוע יצא במערכת של מד"א אולם ניידת טיפול נמרץ שהגיעה לשטח אינה בעלת יכולת עבירות מספיקה ועל כן היא נעצרת בכניסה לאחד השבילים ללא יכולת לחבור.כ- 15 דקות לאחר קרות האירוע הוזנקה יחידת חילוץ גליל כרמל אשר אספה את הפרמדיק של מד"א ובעזרת רכבי 4*4 והיכרות מעולה עם השטח הצליחה תוך דקות בודדות לחבור לנפגע ולאפשר טיפול. כן כ- 20 דקות מיותרות חיכה הנפגע עם חבלת ראש כי המידע לא עבר כמו שצריך.
אלו רק 3 אירועים מהחודש האחרון.
בהחלט להתקשר למד"א אבל לא פחות חשוב גם ל – 100 ול – 1221.
במקרה חירום, תשאירו את הפוליטיקה בין הארגונים בצד ותתקשרו לכולם ושפע בריאות – ארנון שדמי
אפליקציית הכוננים לא נותנת מענה לצרכים בישובים כפריים ובשטחים הפתוחים היכן שאין כיסוי קליטה מיטבי. מנסיון, המעבר דרך מוקד מדא מעכב מידע והגעת עזרה מצילת חיים. מקרה שאירע לפני חודשיים על חשש חיי אדם הגיע אליי דרך האפליקציה באיחור של כ6דקות כשהבית המדובר היה כ100מ מביתי. דיווח למוקד איחוד הצלה היה מאפשר לי לקצר זמנים.
כשלבסוף קיבלתי ההודעה הייתי במקום תוך כ5ד בהם פרצנו דרך המרפסת למחוסר הכרה ששכב בסלון ולמרות מאמצי החייאה מתקדמים הוא נפטר. האטן הוזנק רק לאחר שדווחנו לאחור "בהחייאה" והגיע לאחר 15ד נוספות… מומלץ מאד למי שחייו וחיי מכריו חשובים לו להתקשר 1221 ולחסוך זמן קריטי