מאטה מוהוריץ׳ מקבוצת בחריין-מרידה (Bahrain-Merida) ניצח את הקטע העשירי בג'ירו ד'איטליה והמשיך להרשים ביכולות המגוונות שלו. הוא גבר על ניקו דנץ מקבוצת AG2R במאוץ אל הקו, לאחר שהשניים הצליחו לברוח מהפלוטון בירידה האחרונה של הקטע הארוך ביותר בג׳ירו.
צ פ ו | תקציר קטע 10
כשמרוץ לא מתנהל בצורה אופיינית
אסטבן צ׳אבס ממיצ'לטון-סקוט (Mitchelton-Scott) נקלע לקשיים כבר בתחילת הקטע והפלוטון כולו מתאגד כנגדו על מנת להגדיל ממנו את הפער ולהוציא אותו מהמשחק על הדירוג הכללי. שוב אנחנו מקבלים הוכחה כמה הספורט הזה הפכפך, מעניין ולעתים גם אכזרי, שום דבר לא מובטח והרוכבים צריכים להיות במיטבם כל יום.
המסלול של קטע 10 היה הארוך ביותר עד כה בג׳ירו, 239 ק״מ שלקחו מעל 6 שעות רכיבה מהזינוק בפנה ועד הסיום בגוואלדו טאדינו. פרופיל המסלול כלל 3 עליות מדורגות כאשר הראשונה והקשה מבניהן ״פונטה דלה סרטה״ הגיעה לאחר 21.3 ק״מ בלבד והתבררה כמכריעה. מקטע הסיום היה לאורך 17 ק״מ מישוריים, שהגיעו אחרי ירידה ארוכה וטכנית.
המרוץ לא התנהל בצורה אופיינית, באופן מסורתי ובמיוחד במרוץ קטעים רב יומי כמו הג׳ירו שבו מתחילת הקטע יש התקפות עד שיוצאת קבוצת בריחה ואז מורידים קצב בדבוקה. בניגוד למהלך הצפוי של הורדת קצב בפלוטון עד לסיום הגיעה ההפתעה של היום בדמות אסטבן צ׳אבס שנקלע לקשיים בעלייה בעקבות אלרגיה. הפלוטון בהובלת קבוצת סקיי רצה לנצל את המצב עד תום והרוכבים עלו קדימה והכתיבו קצב רצחני. נוצר פיצול משמעותי בפלוטון עם רוכבים חזקים בשתי הדבוקות, קבוצתו של צ׳אבס והמוביל ייטס התפצלה והורידה רוכבים לעזור לצ׳אבס, למרדף מאחורה הצטרפו רוכבי קוויק-סטפ למען אליה ויויאני, אך ללא הועיל.
הרוכבים האיטלקים המשיכו להלחם על כל נקודה וזמן מסך. צ׳קונה לקח את נקודות ההרים הראשונות בקטע ואחריו במאבק על ספרינט הביניים הראשון של הקטע ניצח בספרינט בלריני, טוני מרטין הוא האחרון שנשאר מהבריחה המקורית, הוא כבר עשה זאת בעבר עם בריחות סולו הרואיות, אך לא הפעם כאשר היה יותר מדי עניין בקדמת הפלוטון.
מוביל המרוץ סיימון ייטס נלחם על כל שנייה וניצח את טיבו פינו (FDJ) בספרינט ביניים 90 ק״מ לסיום, כדי להרוויח 3 שניות בונוס יקרות. טיבו פינו, התקווה הצרפתית לפודיום במרוץ, וקבוצתו FDJ מציגים יכולת מרשימה עד כה בקריאת המרוץ והתנהלות התקפית.
זוהי הפעם הראשונה שיש מנצח מתוך בריחה בג׳ירו הנוכחי, מנצח הקטע מאטה מוהוריץ׳ מבחריין-מרידה הציג יכולות טכניות מרשימות בירידה האחרונה מ-אניפו לסיום הקטע כפי שעשה גם בעבר. הכביש המתפתל מטה מהפסגה האחרונה כלל פניות חדות, משטח רטוב ואספלט סדוק ולא איכותי. מוהוריץ׳ הסלובני סומן כהבטחה גדולה כבר בגיל צעיר עם זכייה באליפות עולם בגיל נוער ומתחת לגיל 23, והוא פורע את השטרות עם נצחון קטע ראשון בג׳ירו וניצחון קטע שני בגראנד טור לאחר שעשה זאת בוואלטה א'אספניה האחרון.
כריס פרום הוא המתקמבק של היום והוא חזר לעשירייה הראשונה בדירוג הכללי, וזאת בעזרת עבודה מצוינת של קבוצתו, סקיי שתצטרך להמשיך לרכוב התקפי בשביל להשיב את הזמן האבוד של השבוע הראשון. בקבוצת מיצ׳לטון-סקוט יצטרכו כעת להתמודד כשווים ולהגן על הרוכב המוביל היחיד שלהם בדירוג הכללי בלי ליהנות מהיתרון היחסי שהיה להם כאשר אסטבן צ'אבס איבד 25 דקות בסיום הקטע ויורד ממקום 3 למקום ה-39 בדירוג הכללי. סיימון ייטס ממשיך את הכושר הטוב שלו ולא מפגין בינתיים סימני חולשה אבל המרוץ עוד ארוך ושאר הקבוצות ימתינו למעידה.
לשמחת הקהל בישראל גיא שגיב מקבוצת אקדמי ממשיך עם עוד רכיבה יציבה בחלק האחורי של הפלוטון עם הישרדות של יום אחר יום במרוץ (מסיים במקום ה166), בן הרמנס היה שוב הרוכב המוביל של הקבוצה כאשר בילה בדבוקה הקדמית רוב המרוץ אך איבד זמן בסיום הקטע וסיים במקום ה-78 ביחד עם קירטס ניילנדס (שניהם היו חלק ממהלך הבריחה הראשונה של היום). לאחר פרישה של רפאל וואלס (Movistar) נשארו רק 169 רוכבים במרוץ מתוך 176 שהתחילו.
מה יהיה בקטע 11 בג'ירו ד'איטליה: המסלול היום של קטע 11 יתחיל ב-אסיסי ויסתיים ב-אוסימו ויעבור דרך פילוטארנו עיירת הולדתו של הרוכב המנוח מיקלה סקרפוני שנהרג בתאונת דרכים לפני שנה. אורך המסלול 156 ק"מ עם 3 עליות מדורגות כאשר האחרונה והקלה בהם נגמרת בקו הסיום, צפויה להיות מלחמה קשה על הקו בין רוכבי הדירוג הכללי ואולי גם נזכה לראות עוד בריחה מצליחה להיאבק על ניצחון בקטע.