"העמק שנפתח לפנינו אחרי עוד סרפנטינה קשה שווה את המבט שמאלה גם אם באותו רגע הדופק בשמיים, הזיעה נכנסת לעיניים והריכוז גבוה במשימה שעל הפרק… סיום עוד עלייה אחת מיני רבות בטור טראנסאלפ 2023".
טור טראנסאלפ הוא מרוץ אופניים לחובבנים של שבעה ימים המתקיים משנת 2003 (למעט הפסקה בשנות הקורונה). הטור מתקיים כל שנה בשבוע האחרון של חודש יוני. רבים מגדירים אותו כ"טור דה פראנס לחובבנים", אבל בעיניי זה הכי קרוב שאפשר דווקא להיות כמתחרה בג'ירו ד'איטליה, הרי הטור הזה חוצה אלפים ודולומיטים לסירוגין, צפון מערב איטליה וצפון מזרח איטליה.
המסלול משתנה כל שנה, אך הפורמט דומה – יש דירוג יומי בסטייג' ויש דירוג כללי מצטבר עם פודיומים ופרסים יפים מתוצרת מקומית (יין, גבינות וכו'). במקור זה התחיל כטור של זוגות הרוכבים יחד – גברים, נשים ומעורב, אך בשנים האחרונות נפתחה אופציה גם להתחרות ביחידים.
שנים שמעתי מחברים וממביני עניין בתחום האופניים שזה אירוע חובה לכל רוכב כביש, והאמת שאחרי השלמת האתגר בפעם השנייה ברציפות… אני מסכים ובגדול! מדובר בבית ספר לאופניים ובחוויה בלתי נשכחת. מי שלא מכיר אותי, אני מאמן אופניים עם הרבה ניסיון תחרותי ומוביל משלחות רוכבי כביש לחו"ל, המשלחת שלי Israel 2 Transalp מנתה השנה 15 רוכבים מתוך סה"כ 22 ישראלים שהשתתפו בתחרות.
כמה קשה, כמה ארוך וכמה טיפוס?
בעיקרון, הקושי היחסי הוא תלוי רמת המאמץ של הרוכב וכמה הוא הישגי ביחס למיקום שלו בדבוקה, או אם הגיע על מנת להשלים את האתגר בקצב שנוח לו, כל אחד לפי יכולותיו וההכנה שעשה. בפועל, התוואי מאוד מאתגר גם בעליות וגם בירידות, ולכן כל אחד שמסיים זה הישג מרשים ומקבל מדליה וחולצת פינישר.
מבחינת נתונים יבשים המהדורה הנוכחית החזירה עטרה לישנה, אחרי 2022 שהייתה שנת התאוששות מהקורונה, רכבנו 825 ק"מ עם 18,596 מטר טיפוס מצטבר, מה שמוביל אותנו לממוצע יומי של כ-117 ק"מ עם 2,650 מטר גובה.
אין לנו הרבה עליות בארץ המדמות את העליות הארוכות בתחרות (עליות של שעה רצופה ויותר), אבל עובדתית הצלחנו להתאמן פה ולהצליח שם. לשם המחשה, מדובר בכ-5 שעות רכיבה כל יום, כך שיוצא 35 שעות מצטברות על האוכף בשבוע אחד. מתי יצא לכם לעבוד משרה מלאה באופניים?
איך זה עובד?
לא אכנס לכל פרטי הלוגיסטיקה אבל מדובר בהפקה גרמנית מתוקתקת, כאשר רוכבים מנקודה לנקודה בין עיירות בהרים והתיקים שמקבלים מההפקה עוברים מיום אל יום ומחכים לכם בסוף כל יום בלובי במלון. יש גם כמובן 2 פיד זון בכל יום, מתחם אוכל והתאוששות, עיסויי ותמיכה טכנית לאופניים. מדובר באזור אקספו בפתיחת וסיום כל יום – ממש קרקס נודד עם מעטפת רחבה לרוכבים המשתתפים. רק שיצליחו.
המשלחת
מגוון הרוכבים שהגיעו מישראל הוא גדול: רוכבי סופ"ש, חלק רוכבים שטח, חלק אנשי ברזל המחפשים את האתגר הבא ואפילו רוכבת עילית אחת. את ההרשמה ועניינים פורמליים סגרנו או אי אז בנובמבר 2022, אבל ההכנות הרשמיות באימונים החלו בינואר, כלומר חצי שנה של אימונים קשים כולל 3 מחנות אימונים של מספר ימי רכיבה רצופים.
כל אחד יכול לצלוח את האתגר אם נקודת הבסיס שלו היא אהבת אופניים ומחויבות לאימונים לתקופה מוגדרת. מילאו אותי גאווה לא רק המתאמנים האישיים שלי שהצליחו את האתגר, אלא כלל חברי המשלחת, ובמיוחד העובדה שכולם סיימו בשלום, ללא תקלות וללא נפילות. זה היה לי הכי חשוב.
הישגים
ראויים לציון 2 רגעי שיא ספורטיביים מהזווית הישראלית – עמית מורן ממועדון IGP, שהתחרתה בקטגוריית הנשים סינגל (ללא קטגוריית גיל) סיימה במקום השלישי הכללי בתחרות, עם פודיומים יומיים רבים בדרך. לראשונה רוכבת או רוכב מישראל מסיימים בפודיום כללי בתחרות.
ירון ליטן ואור שולמן מועדון SQUAD סיימו במקום השישי הכללי בקטגוריות המאסטרס הקשה (גיל 49-40) וביום הרביעי של התחרות זכו לעלות על הפודיום במסגרת תחרות יומית שעוברת בין המדינות הכי גדולות בתחרות – כשהם הישראלים הכי מהירים באותו יום. בהחלט קיבלנו פידבק רב מהסביבה והותרנו חותם ישראלי חיובי בהתנהלות ובספורטיביות.
באופן אישי, אני התחריתי עם פול וולרת', רוכב צעיר שמתאמן אצלי במועדון דרופס. סיימנו מקום 10 בקטגוריית הגברים הפתוחה (גיל 39-19). הייתה לנו חוויה מטורפת לתמוך אחד בשני ולצלוח משברים בשביל להגיע לקו הסיום ביחד עם חיוך גדול.
נתראה בשנה הבאה?
שמע. חוויה.