5 סיבות לכאבים במפרק הירך שלכם

חשים בכאב בלתי מוסבר באזור הירך? כדאי לבדוק אם מדובר בתסמונת, מתיחה או קרע
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מפרק הירך הוא בין המפרקים הרגישים והגמישים בגוף; ניתן לסובב אותו בתנועות חדות מאוד, הוא קשיח ושרירי במיוחד לרצים, כדורגלנים ועוד עד שלפתע – הוא חורק ומתחיל לכאוב בצורה לא נעימה. אספנו לכם את מרבית הסיבות להופעת הכאבים ודרכי הטיפול, רק שלא נצטרך.

1. מתיחה בשרירי הירך

ניתן לומר שמתיחה היא בין הסיבות הנפוצות (והכואבות) ביותר, אם לא הנפוצה שבהן. רוב המתיחות מתרחשות עקב תנועה חדה מדי, כשלמעשה נרגיש בכאב חד ומשתק רק כאשר נזיז את הירך בזמן הליכה או ריצה ולא במצב סטטי. רוב המתיחות עוברות בעזרתו של הפיזיותרפיסט שיגמיש את המקום וצפויות לחלוף תוך פרק זמן של כמה ימים. חשוב לציין שאין להזניח מתיחות, שכן בהמשך זו יכולה להוביל לבעיות חמורות הרבה יותר.

רוב המתיחות מתרחשות עקב תנועה חדה מדי | צילום: Image by Engin Akyurt from Pixabay

2. תסמונת ITBS

גם תסמונת ה-ITBS – Lliotibial Band Syndrome, הנקראת בעברית תסמונת הרצועה האיליוטיביאלית נפוצה במיוחד, אולם היא בעיקר פוגעת ברצים למרחקים ארוכים. למעשה זוהי רקמת חיבור מעובה לאורך החלק החיצוני של הירך, כשהכאבים בעיקרם מופיעים בברך ואפילו בזמן מנוחה. בין היתר, הגורמים לתסמונת ולכאבים הם ריצה בעליות ובירידות, ריצה על משטחים לא ישרים, קילומטרז׳ גבוה וטעויות באימון. בניגוד למתיחה, ייתכן והרופא ימליץ על כדורים אנטי דלקתיים וזריקות סטרואידים, ואם חומרת הפציעה לא קשה מדי אז טיפול פיזיותרפי.

3. בורסיטיס

נתחיל בהסבר אנטומי: מתחת לעור, ישנן שקיות קטנות מלאות בנוזלים שנקראות בורסה. תפקידו של הנוזל הוא ליצור הפרדה בין רקמות רכות (גידים ושרירים) לבין העצמות ולמנוע חיכוך ביניהם. בין היתר, הכאבים יכולים גם להשפיע על הגב התחתון ומופיעים בעיקר בריצה, הליכה ועמידה ממושכת. לא מדובר בפציעה מורכבת מדי והטיפול כולל קרח, תרגילים לסיבוב הירך אצל הפיזיותרפיסט ובמקרים קיצונים – זריקות סטרואידים. על מנת לנסות ולהימנע מבורסיטיס, יש להקפיד על חימום כראוי.

4. קרע בלברום

מדובר בפציעה נפוצה בעיקר עבור שחקני כדורגל, זאת בעקבות תנועות חדות מדי, אך יכולה לקרות מדי פעם גם לרצים למרחקים ארוכים. בקצרה, מדובר ברקמה העוטפת את הירך והיא זו שגורמת למעשה ליציבותו ומשמשת גם כבולם זעזועים. ניתן להבחין בפציעה, בין היתר, בבדיקת MRI, כשבחלק גדול מהמקרים מדובר בפציעה מולדת שהתפתחה עם השנים. לפציעה מהסוג הנוכחי ברוב המקרים ימליצו לכם על פיזיותרפיה ומנוחה, ובמקרים קיצוניים ניתוח שעלול להשבית למשך מספר חודשים.

5. פציעה חיצונית

לא מדובר בפציעה נפוצה יותר מדי, אך סביר להניח שאחד מכל שני רצים חווה בשלב מסוים נפילה שבעקבותיה מופיעה חבורה אדומה/סגולה על העור, לעתים שותתת דם. אנחנו לא יכולים למנוע מכם ליפול (חוץ מלשים לב ולהיות מרוכזים), רק נציין שבפציעות מהסוג הזה מומלץ להניח קרח על המקום הכואב כמה פעמים ביום למשך כ-20 דקות.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג