11 טיפים לאורח חיים בריא בתקופת הקורונה

איך נעבור את התקופה הזו בצורה חלקה ככל האפשר? ד"ר איתי זיו עם הארות וטיפים לתקופת הקורונה במישור הפיזיולוגי והתזונתי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ערוץ כתבות הקורונה בשוונג


התקופה הנוכחית בה מתמודדים עם נגיף הקורונה הנה חסרת תקדים בכלל בעולם. מדובר על אויב שלא נראה, לא יודעים איך להתמודד עימו תרופתית, היכן הוא יתקוף היום/מחר ועוד מספר שבועות או חודשים, מי מועד יותר/פחות לחלות בקורונה ועוד. חוסר וודאות וידע, ללא ספק משפיעים על רמת הלחץ הנפשי והפיזי של האדם ומקשים על ההתמודדות. בישראל (וגם במדינות שונות בעולם) נוקטים צעדים חסרי תקדים בחריפותם כגון: הסגר, עוצר, מעקב 24/7 אחרי נשאים של המחלה, וידוא על ידי המשטרה ונציגים של משרד הבריאות שאנשים מקיימים את תנאי הבידוד ולא יוצאים החוצה וידביקו עוד אנשים וכדומה.

שמרו על שגרת אורח חיים בריא | צילום: Image by Gerd Altmann from Pixabay

איך נעבור את התקופה הזו בצורה נכונה?

התקופה הנוכחית מצריכה כוחות נפשיים לא מעטים והתמודדות עם מצבים שלא היו בעבר. רבים מהשכירים הוצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו, עסקים עצמאיים הפחיתו משמעותית פעילותם והם אף בסכנה של קריסה כלכלית ועוד. השיח היומי על הקורונה הנו בכל שעות היממה כמעט (לרבות במדיה) ולכן חשוב יותר מתמיד לשמור על פרופורציה ולעשות, כל שניתן, על מנת שתקופה מורכבת זו תעבור טוב בצורה הטובה ביותר.

להלן מספר הארות וטיפים לתקופת הקורונה:
1. הבנה של המצב כמות שהוא: בישראל נכון למחצית חודש מרץ 2020 יש כיום 4,350 (נכון לכתיבת שורות אלו) חולי בקורונה (לפי נתונים של משרד הבריאות), בהם 80 במצב קשה -134 שוחררו לאחר שהחלימו מהנגיף. לכן חשוב לדעת את הפרטים הללו בטרם נכנסים ללחץ וחרדה שמנהלים את האדם בחלק מהמקרים ופוגעים באיכות החיים.

2. שמירה של שגרת אורח חיים בריא: משימה זו כוללת, כמובן, הקפדה על מזון המותאם לכל אחד אישית וחשוב שיהיה עשיר ברכיבי מזון חיוניים. מדובר על מזונות העשירים באבות המזון ביחס המתאים לכל אחד ואחת (חלבונים, פחמימות ושומנים), צריכת נוזלים מספקת ועוד. זאת מכיוון שבתקופה שאינה רגילה בכלל, בידוד, לחלק מהאנשים, יוצר זמינות רבה יותר באזור המטבח בבית ועוד. כך שבתקופה זו ניתן בנקל להעלות משקל ואף – אחוזי שומן וחשוב להביא זאת בחשבון ולנסות שפעולות שנעשו בעבר (אימונים, אכילה בריאה בשעות מסודרות) – גם ימשיכו כשגרת חיים.

3. להתאמן על בסיס קבוע: מי שהתאמן בעבר, כמובן חשוב שימשיך וגם מי שלא – אין מניעה, דווקא, בתקופה זו לבצע פעילות גופנית עם תכנית אימון מותאמת. חשוב לציין שבעת ביצוע פעילות גופנית בעצימות גבוהה דיה מופרשים גם אנדרופינים שתורמים להרגשה טובה בעיקר אחרי הפעילות ומסייעים גם להגביר את ההתמדה באופן כללי. אי לכך, ניתן לבחור תכנית אימונים המאופיינת ברמת דופק שעולה לרמה גבוהה מספיק (כשאין יכולת לנהל שיחה תוך כדי הפעילות משל).

4. לחץ נפשי: הפחתת לחץ נפשי חשובה בכל תקופה בחיים בכלל ובמשבר הנוכחי והתמודדות עם נגיף הקורונה בפרט. לחץ נפשי עלול להוביל לאכילת יתר, חוסר שקט תמידי, בעיות שינה, הרעה של מצב בריאותי, חשש ברמות שונות מלראות אנשים חדשים (בשל ההנחיות המחמירות בנושא ועוד). מומלץ להמשיך לעסוק בתחביבים ולא לשקוע במרה שחורה. מומלץ להתאמן על בסיס קבוע, לפנות לייעוץ אצל איש מקצוע במידת הצורך (ולהתנהל בהתאם להנחיות המעודכנות של משרד הבריאות) ועוד.

במיוחד עכשיו אל תוותרו על אימון כלשהו בבית | צילום: Photo by theformfitness from Pexels

5. תחביבים: זה הזמן לחזור אליהם או לעסוק בהם יותר מכיוון שהם הוזנחו בשנים האחרונות: נגינה על גיטרה, קריאת ספרים, פתירת תשבצים, בישול (חוויה תמיד) ועוד. כך עולה הסיכוי להפחית לחץ נפשי, ועיסוק בדברים אחרים שיסבו הנאה, עשייה ועוד.

6. בישול בבית: זו אחת התקופות הטובות לעשות שינוי בתחום מיוחד זה. ניתן ללמוד בנקל לבשל בריא סוגים שונים של אוכל בריאותי מסוגים כגון: סלטים, סנדוויצים, פשטידות, מנות עיקריות, מנות אחרונות, מרקים, שייקים ועוד – עולם שלם. הנתינה בחוויית הבישול לכל המשפחה או לחברים קרובים – מצוינת. לחלק מאיתנו יש כישרון גדול לבישול ואפייה שעד כה, ייתכן, שלא בא לידי ביטוי וייתכן ותקופה זו מהווה הזדמנות טובה לגלות זאת.

7. שמירה על משקל הגוף והרכב הגוף (אחוז שומן/מסת שריר): בתקופה לא רגילה זו בה נמצאים הרבה בבית וחלק, למרבה הצער, אף – בבידוד, חשוב להקפיד לא לאבד רסן בכל הקשור לאוכל. מזון עתיר קלוריות, בשל תחולת שומן ו/או פחמימות ריקות שונות וכדומה, יוביל, סביר להניח, לעודף קלורי יומי ומכאן – הדרך לעלייה במשקל ואחוזי שומן קצרה מתמיד. לכן זה הזמן, ייתכן, ללמוד על התחום יותר כגון: מסת שומן לעומת מסת שריר, חילוף חומרים ועוד. לא בהכרח חייבים להיות מאמני כושר לשם כך ויש בשנים האחרונות חובבי כושר שונים עם ידע לא מבוטל כלל.

8. כתיבה: עולם שלם ומרתק. באמצעות כתיבה ניתן להוציא יצירות אמיתיות. מדובר באלה שלא חשבו שיכולים ומסוגלים לכתוב. סופרים רבים בכלל נעשו מוכרים בגיל מבוגר יחסית. ניתן גם להתפרנס מהכתיבה. קרוב משפחה שלי לדוגמה, בגיל 25 התחיל לכתוב לעצמו על שגרת האימונים, יומן אישי, ברכות לימי הולדת ולאירועים נוספים ועוד. ביום בהיר אחד העביר כל מה שכתב לחבר שעובד באחד האתרים הגדולים באינטרנט שעוסקים באורח חיים ו… מסתבר שמדובר בכישרון גדול במיוחד בכתיבה (ולא רק, גם בריצות למרחקים ארוכים) והוא מזה שנה כבר כותב באתר ובמדיה דיגיטלית נוספת בתשלום.

9. לימוד של תחביב באופן מעמיק יותר וייתכן הפיכתו למקצוע: לימוד הדרכת כושר גופני כגון: יוגה, חדר כושר, פילאטיס ועוד, ניתן לעשות זאת בכל גיל. שכיחים המצבים כיום שבני 40,50 אפילו לומדים תחומי בריאות ונעשים מדריכי אימון אישי, יועצים בתחום ועוד. אזי, התחביב עצמו הופך למקצוע (שכיח מאוד בתחום הבישול ואפייה, כושר, ייעוץ עסקי או אחר ועוד). ההתחלה יכולה להיעשות באמצעות האינטרנט ובהמשך – לאחר שתקופת הקורונה תעבור ללמוד זאת באופן מסודר.

10. הוצאה כספית מיותרת על מוצרים שונים בתחום אורח החיים הבריא: בתקופה זו יותר מתמיד ייתכן, שצצים להם "מומחים" רבים בתחום אורח החיים, הבריאות, ירידה במשקל ואסתטיקה גופנית ועוד ומציעים את מרכולתם לרבות: תוספי תזונה לחיזוק המערכת החיסונית ומיגור הקורונה (אם תגיע), אימונים ייחודיים המתאימים רק למי שנמצא בבידוד, ייעוצים המתאימים לאלה שבלחץ במיוחד בתקופה זו (ולא הכוונה לאנשי מקצוע בתחום המוכר רשמית על ידי רשויות המדינה) ועוד. רבבות אנשים צורכים מוצרים אלה ומוציאים כסף רב על מוצרים שאין להם שום הוכחה שבאמת תורמים לשיפור מצב בריאותי או התמודדות עם נגיף הקורונה אצל אדם זה או אחר. לכן, בטרם מוציאים סכומי כסף לא מבוטלים, חשוב יותר להתייעץ עם גורם מוסמך רלבנטי כגון: דיאטן קליני, רוקח קליני, רופא משפחה וכדומה.

11. חישוב מסלול מחדש מבחינה כלכלית: זה הזמן, למי שלא עשה זאת עד כה לבנות תקציב משפחתי: הכנסות, הוצאות, תקציב חודשי ושנתי וגם לתכנן חופשות במהלך השנה בהתאמה לתקציב. מדובר, אגב, לא על פעולה שכיחה למדי בקרב משפחות רבות שחיות, לעתים מעבר לרמת החיים שמתאימה ונכונה עבורן וההשלכות מכך, במרבית המקרים – שליליות: משיכת יתר בבנק (אוברדרפט), אי יכולת לרכוש מוצרים חיוניים למשפחה (בשל אי יכולת להוציא כסף מהבנק), פנייה לגופים פיננסיים שונים ((ולמרבה הצער גם לשוק האפור לפעמים) למשיכת כסף נוסף. ה

השלכות מכך – חמורות עוד יותר בשל ריביות גבוהות במיוחד ואף סיכון להסתבכות מסוגים שונים עם אותם גופים. במיוחד בתקופה זו ניתן לפנות לייעוץ בעמותה שנותנת שירותים בתחום ללא תשלום, או אפילו ליועץ עסקי בבנק ועוד על מנת לעשות סדר בתחום כה חשוב זה ובמיוחד בתקופה לא צפויה בה אנשים רבים בחופשה ללא תשלום, מוציאים כסף רב על בני המשפחה שבבית ועל עצמם, שעמום שייתכן שגורם להוצאה כספית רבה יותר מאשר בימים רגילים ועוד.

לסיכום, אנו בתקופה מאתגרת וגם לא פשוטה מבחינות רבות, מצבים שרובנו לא ממש רגילים אליהם (בידוד, ימים שלמים בבית, אי יכולת לצאת לבילויים או חברים ועוד) ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים הקטנים שייתכן שהם יעשו את השינוי החיובי המתבקש בתקופה זו.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר למעלה מ-30 שנה. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג