10 צמחי תבלין שישפרו משמעותית את הריצה שלכם

הגיע הזמן לעשות כבוד למגירת התבלינים ולהכיר את צמחי המרפא שמסתתרים לכם שם וכיצד הם יכולים לסייע לכם לשיפור הביצועים ושמירה על בריאותכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אורגנו לתמונת שער
אורגנו לתמונת שער

בזמן שכל העולם מחפש אחר מזונות העל הכי טובים שבעזרתם יביאו מרפא ומזור לכולם, בשקט בשקט, במגירת התבלינים שלכם, מסתתר עולם קסום עם מסורות עתיקות ואפילו מחקרים חדשניים. זה הזמן לתת כבוד לצמחי התבלין הכל כך מוכרים לנו במטבח הים תיכוני ולהכיר אותם קצת יותר מקרוב ובעיקר את התכונות המרפאות שבהם. אז הנה 10 צמחי התבלין שיעזרו לכם להיות רצים טובים יותר:

1. בזיליקום

בזיליקום, צמחי מרפא צילום Castielli

שמן שמופק מהבזיליקום מסייע לחיטוי, ממריץ, מאלחש, אנטי דלקתי ולכן חשוב לספורטאים | צילום: Castielli

בעברית קרוי ריחן או בשמו הלועזי Ocimum basilicum, בזיל מתוק. עשב רב שנתי בעל עלים מעוגלים עם ריח ארומתי.

למה הוא מסייע?
שמן שמופק מהבזיליקום מסייע לחיטוי, ממריץ, מאלחש, אנטי דלקתי ולכן חשוב לספורטאים, נוגד התכווצויות. עיקר השימוש בו הוא למקרים של קושי בעיכול או כאבי בטן וכן טיפול במערכת נשימה עליונה.

התוויות נגד:
כמו בכל השמנים, חשוב להיזהר בשימוש יתר ולכן מומלץ לשימוש במינון נמוך. עלול לגרום לגירוי בעור אצל אנשים הרגישים לכך. אסור במהלך הריון והנקה.

איך משתמשים?
הכנת רוטב פסטו, עם אגוזי מלך וצנוברים יחד עם שמן זית. ניתן לאכול ערב לפני תחרות עם פסטה מקמח מלא.

כתבות נוספות בתזונה
שיק שק שוּק: השייקים הירוקים לא עוצרים באדום
ארגז כלים || 8 המזונות שכל ספורטאי מתחיל ומתקדם חייב בבית
5 מזונות מומלצים לפני אימון בוקר

2. עירית בצלית או עירית שומית

 עירית בצלית צמחי מרפאצילום: Jerzy Opioła

תכונות אנטיביוטיות בזכות השמן החריף שלה שעשיר בגופרית | צילום: Jerzy Opioła

בלועזית נקראת גם Allium schoenoprasum, לעירית יש חמישה זנים ובכללם גם הכרישה. לעירית טעם עדין של בצל ירוק ואילו לעירית שומית טעם עדין של שום.

למה הוא מסייע?
העירית עשירה בחומרים עם תכונות מונעות גידולים. יש לה תכונות אנטיביוטיות בזכות השמן החריף שלה שעשיר בגופרית והוא גם זה שמקנה לה את ריחה וטעמה. העירית עשירה במינרלים כמו סידן, אשלגן וויטמינים כמו A וגם C.

התוויות נגד:
מי ששונא ריח בצל או שום.

איך משתמשים?
קוצצים דק דק ומפזרים על הסלט.

3. כוסברה

זרעי כוסברה, צמחי מרפא | צילום Sanjay Acharya

צמח מרפא חשוב והשימוש העיקרי הוא דווקא בזרעים | צילום: Sanjay Acharya

בעברית נקרא גד השדה או בשמו הלועזי Coriandrum sativum ובערבית כוסברה. בין אם אתם אוהבים כוסברה ובין אם אתם מהשונאים המושבעים, מדובר בצמח מרפא חשוב והשימוש העיקרי הוא דווקא בזרעים.

למה הוא מסייע?
לזרעים של הכוסברה, אותם אגב ניתן לרכוש בכל סופר במחלקת התבלינים, יש טעם שונה לגמרי מהכוסברה עלים – הטעם יותר ארומתי. מהזרעים מפיקים שמן והוא מסייע בקשיי עיכול, כאבי בטן ובעיות נשימה. הוא גם אנטי ויראלי, נוגד חמצון, מרפה שרירים, נוגד דלקת ולכן מומלץ מאוד לעוסקים בספורט. שמן זרעי הכוסברה מסייע בטיפול כנגד דלקות הקשורות לשלד ולשרירים.

התוויות נגד:
לא ידוע רגישויות או תופעות לוואי.

איך משתמשים?
ניתן להוסיף את זרעי הכוסברה לכל תבשיל והם משתלבים נהדר עם אורז או אוכל הודי.

4. שמיר

שמיר, צמחי תבלין | צילום: Hugo.arg

עשיר בסידן | צילום: Hugo.arg

נקרא גם שבת ריחני או בלטינית Anethum graveolens אך כולם מכירים אותו כשמיר. לשמיר ריח ארומתי מיוחד ובדרך כלל משתמשים בעליו לצורך מאכל ותיבול.

למה הוא מסייע?
השמיר עשיר בסידן, בכף מלאה של שמיר תמצאו כ-100 מ"ג סידן. הוא קשור לרוב למערכת העיכול כמו טיפול בהרגעת המערכת, גזים וכאבי בטן וכדומה. שמן המופק מעלי השמיר מסייע בעיקר לשיכוך גזים אצל ילדים, אך גם לחיטוי והקלת התקפי עווית.

התוויות נגד:
השימוש בשמן אסור על נשים בהריון.

איך משתמשים?
ניתן לתבל כל מאכל או להכין חליטה לשתייה.

5. נענע

מנטה, נענע | צילום: Simon Eugster

מסייעת במצבים של עייפות ותשישות ולכן מומלצת לספורטאים | צילום: Simon Eugster

מוכרת גם בשם מנטה חריפה או בלטינית Mentha piperita ובכלל מוכרת כמעט בכל גינה או אדנית. יש בה שימושים רבים במטבח הים תיכוני החל ממאכלים, סלטים ועד לקינוחים.

למה היא מסייעת?
השימוש העיקרי בנענע הוא לבעיות במערכת העיכול כמו מעי רגיז, קשיים בעיכול, זיהומים כמו הליקובקטור פילורי וכן דלקות וזיהומים במערכת הנשימה כמו דלקת גרון. הנענע מסייעת גם במצבים של עייפות ותשישות ולכן מומלצת לספורטאים. מחקרים מראים שצריכת נענע באופן שיגרתי מסייעת להרחיק מחלות הקשורות לגיל כמו אלצהיימר.

התוויות נגד:
לא לשימוש בתינוקות, ילדים, נשים בהריון ומניקות.

איך משתמשים?
אין כמו חופן עלי נענע בתה קר כשבחוץ הקיץ משתולל.

6. אורגנו

אורגנו, צמחי מרפא | צילום: selber fotografiert

האנטיביוטיקה של הטבע בזכות תכונותיו האנטימקרוביאליות | צילום: selber fotografiert

בשמו העברי עזובית פשוטה או בשמו הלטיני Origanum vulgare. צמח מרפא מאוד נפוץ באזורנו ונמצא בשימוש כמעט בכל מטבח ים תיכוני.

למה הוא מסייע?
בשנים האחרונות הוצמד לאורגנו התואר "האנטיביוטיקה של הטבע" בזכות תכונותיו האנטימקרוביאליות שעדיין נמצאות תחת מחקר. ניתן להשתמש בשמן מהאורגנו בו קיימים שני רכיבים פעילים חשובים, טימול וקרווקרול שהאחוזים שלהם בשמן משתנים מחברה אחת לאחרת וגם מצמח לצמח. מומלץ להחזיק בבית בקבוקון לכל מקרה גם לנסיעות לחו"ל. השמן מסייע גם לטיפול בשפעת, לדלקות בגרון בגירגור, לדלקות בפה, לדלקות במערכת העיכול ולטיפול בטפילים או בהליקובקטור פילורי.

התוויות נגד:
השמן אינו מומלץ לנשים הרות וילדים מתחת לגיל 5.

איך משתמשים:
הוסיפו אותו למאכלים ורטבים.

7. פטרוזיליה

פטרוזליה | צילום:  H. Zell

עשירה מאוד בויטמינים, בעיקר ,K, A,C וברזל וכן בנוגדי חימצון | צילום: H. Zell

הפטרוזיליה או בשמה הלטיני Petroselinum crispum, היא אחד מצמחי המרפא הנפוצים והמוכרים בכל בית כמעט.

למה היא מסייעת?
פטרוזליה מסייעת להקלה בבעיות במערכת העיכול החל מכאבי בטן, נפיחות ובחילות ועד לגזים וריח רע מהפה. היא חשובה מאוד בטיפול בדלקות בדרכי השתן ובאבנים בכליות. היא עשירה מאוד בויטמינים, בעיקר ,K, A,C וברזל וכן בנוגדי חימצון.

התוויות נגד:
לא מומלץ לאכול בכמויות גדולות מדי, במיוחד לא לצרוך את השמן בכמויות גדולת, משום שעלולה להיות השפעה רעילה. אסור לשימוש בנשים בהריון. כמו כן לפטרוזיליה יש חומצה אוקסלית במינונית יחסית גבוהים, חומצה אוקסלית מעכבת ספיגה של סידן ומינרלים נוספים.

איך משתמשים?
הפטרוזיליה היא בסיס מרכזי לכמעט כל שייק ירוק כמובן. ניתן לחלוט את עליה ולהכין משקה או לאכול טרי כחלק מסלט.

8. רוזמרין

רוזמרין | צילום: Fir0002

מסייע בהזרמת דם, מעורר את מערכת העצבים | צילום: Fir0002

הרוזמרין או בשמו הלטיני Rosmarinus Officinalis, הוא שיח נפוץ מאוד בארצנו ומקשט גינות רבות. יש לו פרחים קטנים בצבע סגול וריח ארומתי ייחודי מאוד, ולכן נמצא בשימוש במטבחים רבים ברחבי העולם וגם בתעשיית הקוסמטיקה.

למה הוא מסייע?
הרוזמרין מסייע בהזרמת דם, מעורר את מערכת העצבים, מכייח ומייבש ליחה, מחטא ונוגד חיידקים ווירוסים. מצויין כנגד כאבי ראש ועייפות. בדרך כלל משתמשים בשמן שמופק מעלי הרוזמרין.

התוויות נגד:
לשימוש במינונים נמוכים בלבד. השימוש בשמן לא מומלץ לפני השינה מכיוון שהוא מעורר. עלול לגרום לרגישות בעור. לא מומלץ לשימוש לתינוקות ולסובלים מחולשה. להיזהר עם הסובלים מיתר לחץ דם. אסור לשימוש לחולי אפילפסיה, לא מומלץ בהריון והנקה.

איך משתמשים?
להוסיף לתבשילים ורטבים.

9. מרווה

מרווה | צילום: Liné1

המרווה הרפואית משמשת בעיקר לחיטוי, אנטי פטרייתי, נגד נגיפים ודלקות | צילום: Liné1

המרווה או בשמו הלטיני Salvia, הוא צמח עם כ-700 מינים שכ-24 מהם נמצאים בצמחיית ארץ ישראל. המרווה הוא צמח תבלין ומרפא עתיק וידוע באגן הים התיכון.

למה היא מסייעת?
בשנים האחרונות עולה שמה של המרווה או נכון יותר של המרווה ההיספנית בעקבות הצ'יה, אותה נהגו לאכול השבט הטרואמרי במקסיקו ובכלל באזור מרכז אמריקה. המרווה הרפואית משמשת בעיקר לחיטוי, אנטי פטרייתי, נגד נגיפים ודלקות, בעיות במערכת העיכול כמו גזים, מסייעת לקלה במצבי חום וכאבי מחזור, מייבשת חלב אם. מסייעת באיזון המערכת ההורמונלית

התוויות נגד:
אסורה לנשים מניקות והרות, השמן עלול לגרום לגירוי בעור. לשימוש במינונים קטנים ולתקופות קצרות, לא לשימוש בחולי אפילפסיה ולסובלים מיתר לחץ דם.

איך משתמשים?
ניתן להוסיפה לתה.

10. טימין
בעברית נקרא בת קורנית מצוייה ובלטינית Thyme. צמח ארץ ישראלי עתיק ואחד מהמרכזיים במטבח הים תיכוני. הוא אחד ממרכביו של תערובת הזעתר הכה ישראלית.

למה הוא מסייע?
לטיפול במחלות דרכי נשימה עליונות כמו שיעול, ליחה ודלקות גרון. חליטות מהצמח משמשות גם כנגד גזים וקוליק. השמן הארומתי שמופק מהעלים משמש לעיסוי במחלות מפרקים ובכאבים עיצביים.

התוויות נגד:
קיימים דיווחים על רגישות אפשרית לצמח. אינו מומלץ לשימוש בהריון.

איך משתמשים:
מומלץ להוסיף לרטבים ומאכלים.


 עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו וקבלו את כל התכנים הכי מעניינים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • גיא למען הקהילה הגיב:

    מדוע בחלק מהצמחים מדובר על שמן של הצמח?
    האם שימוש בצמח עצמו לא יעיל?
    אודה לתגובה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג