אנחנו תמיד רוצים לחשוב שהפשע לא משתלם, שספורטאי שנתפס על סמים משלם ביוקר על מעשיו, וכי טוהר הספורט הוא מעל לכל. אלא שהמספרים שפורסמו ב"אקספרס" הבריטי לגבי רוכב העבר לאנס ארמסטרונג מעט פוגמים בהנחות הללו.
לכתבות נוספות בנושא:
לראשונה במדינה מוסלמית: ג'ירו ד'איטליה 2025 יוזנק באלבניה
4 מדינות ופסגות נוסטלגיות: פורסם מסלול הוולטה אספנייה 2025
דרק ג'י בראיון בלעדי: "ברור שאני רוצה את רייסברג איתי בג'ירו, הוא כל כך מגוון"
כזכור, הרוכב האמריקאי זכה בשבעה תארים רצופים בטור דה פראנס בין השנים 1999 ל-2005, לאחר שהתאושש מסרטן האשכים שהתפשט לריאות ולמוח. הוא זכה בתואר ספורטאי השנה בעולם והוביל את המותג LiveStrong, שהפך לסמל עולמי בתחום הכושר ובכלל.
אלא שבשנת 2013, אחרי שנים של שמועות ולא מעט תלונות, הודה ארמסטרונג בשימוש שיטתי בחומרים אסורים לאורך הקריירה ונשללו ממנו כל תאריו. אלא שלמרות הפגיעה הקשה במוניטין, שוויו הכלכלי לפי הפרסום האחרון נותר מרשים במיוחד ועומד על כ-49 מיליון דולר.
לשם השוואה, שוויו של כריס פרום, אחד מהרוכבים המעוטרים ביותר בהיסטוריה, נאמד ב-12 מיליון דולר, הרבה פחות מהאמריקאי. פרומי, שכיום רוכב בישראל פרמייר טק, מחזיק בארבעה תארים בטור דה פראנס (2013, 2015, 2016 ו-2017), בתואר אחד בג'ירו ד'איטליה ב-2018, בוולטה אספניה פעמיים (2011 ו-2017) ובשתי מדליות ארד אולימפיות.
דוגמה נוספת – סר מארק קוונדיש, שפרש השנה בגיל 39 ומחזיק בשיא ההיסטורי של מספר הניצחונות הגדול ביותר בטור דה פראנס, שווה לפי האתר CelebrityNetWorth כ-10 מיליון דולר (גם הנתונים לעיל מאותו האתר). סכום מרשים, אך גם הוא לא מתקרב לשווי של ארמסטרונג. הישגיו של "הטיל מהאי מאן" כוללים גם זכייה בחולצת הספרינטרים בג'ירו ד'איטליה, בוולטה אספניה ובטור דה פראנס, מעל 50 ניצחונות בשלבים בגרנד טורים ומדליית כסף אולימפית.
רוכב עבר נוסף ומעוטר, אלברטו קונטדור הספרדי, שזכה פעמיים בטור דה פראנס, פעמיים בג'ירו ד'איטליה ושלוש פעמים בוולטה, שווה לפי ההערכות 17 מיליון דולר. זאת, הרבה הודות לעבודתו לאחר הפרישה בתקשורת, כאשר הוא משמש כפרשן מוביל ביורוספורט.
אז האם ה"פשע" משתלם? ובכן, אם להתחשב בעובדה שבשיאו הונו של ארמסטרונג נאמד על 125 מיליון דולר והפסיד עשרות מיליונים על אובדן חסויות, תביעות משפטיות והוצאות על עורכי דין, ייתכן שנקודת ההסתכלות תהיה מעט אחרת. ועדיין, הפודקאסט של האמריקאי נחשב לאחד הפופולריים ביותר בעולם האופניים ובזכות השקעות חכמות בנדל"ן ובמניות (בין היתר בחברת אובר עוד בטרם פרצה) הוא ממשיך להרוויח גם שנים אחרי פרישתו והשערוריות שנקשרו בו.