ההבדלים בין סוגי האופניים רבים מאוד, אך בכתבה שלפנינו נתמקד בהבדלים העיקריים בין רכיבה על אופני כביש לעומת רכיבה על אופני הרים. מדובר ברשימה חלקית בלבד
מאת:ד"ר איתי זיו וגיא שלמון
אחד מענפי הספורט הפופולאריים ביותר בעולם בכלל, ובישראל – בפרט, הנו רכיבה על אופניים. מאות אלפי אנשים בישראל רוכבים על אופניים ושכיחות העיסוק בספורט זה נמצאת בעלייה מתמדת. מוכרים באופן כללי 5 סוגי אופניים: אופני ישיבה במועדון הכושר, אופני סייקלינג (ספינינג), אופני הרים ואופני כביש. חשוב לציין את היתרונות הרבים בסוג ספורט זה כגון: שיפור הכושר הגופני, שיפור מצב בריאותי, תרומה לתהליך הירידה במשקל, הנאה בעת ביצוע הפעילות ועוד.
המשתנה | אופני כביש | אופני הרים | |
1 | אפשרות לרכב בשטח או בכביש מבחינת התאמת האופניים | לא ניתן לרכב בשטח אלא רק בכביש | ניתן לרכב בעיקר בשטח וגם בכביש (אם כי לא באותה מהירות רכיבה) |
2 | התנגדות הרוח בעת הרכיבה | משפיעה באופן משמעותי על הרוכב ולכך השפעה על העלאת עצימות הרכיבה, הגברת ההוצאה הקלורית, סיכון בטיחותי במקרים מסוימים ועוד. נציין ונאמר שכשמדובר ברכיבה בתוך העיר הרוחות הן פחות חזקות מאשר רכיבה מחוצה לה | קיימת רוח, אך מכיוון שהרכיבה נעשית בשטחים מיוערים ולא בשטחים פתוחים על כבישים, השפעתה של הרוח מופחתת. |
3 | הטמפרטורה בשטח עירוני לעומת רכיבה בשטחים פתוחים | בשטחים עירוניים הטמפרטורה עשויה להיות 5-3 מעלות גבוהה יותר מאשר ברכיבה מחוץ לעיר. אי לכך מדובר בנתון שחשוב לדעת אותו בעיקר במזג אוויר קר כשהרכיבה בעיקר מחוץ לעיר | הטמפרטורה באזורים מיוערים, פרדסים וכדומה בדרך כלל גבוהה יותר מאשר שטחים פתוחים |
4 | הפרשת אנדרופינים בעת הרכיבה (מותנה בביצוע פעילות אירובית רצופה של 30 דקות לפחות וב- 65% מדופק מירבי) | במרבית המקרים נהנים הרוכבים מהפרשת אנדרופינים על בסיס קבוע, גם בשל משך הרכיבה הממושך בדרך כלל, עצימות המאמץ והפסקות מעטות, יחסית, לעומת רכיבת אופני שטח | בשל ההפסקות הרבות, ירידות במדרונות בהם לא מדוושים ועוד, יחסית לעומת רכיבה על אופני כביש, ייתכנו מצבים של ירידה בקצב הלב והפרשה פחותה של אנדורפינים. |
5 | RPM – סל"ד (סיבובי הרגליים לדקה) | גבוה במיוחד ועשוי להיות בטווח של 140-60 לדקה. זאת בתלות ברמת הרוכב. ככל שהרוכב ברמה גבוהה יותר, מספר סיבובי הרגליים לדקה – גבוה יותר | גבוה במיוחד ועשוי להיות בטווח של 140-60 לדקה. זאת בתלות ברמת הרוכב. ככל שהרוכב ברמה גבוהה יותר, מספר סיבובי הרגליים לדקה – גבוה יותר |
6 |
הוצאה קלורית בעת הרכיבה | גבוהה, הן בשל ה- RPM הגבוה והן בשל מיעוט הפסקות בדרך, בהשוואה לרכיבה על אופני שטח | נמוכה יחסית בהשוואה לרכיבה על אופני כביש, בעיקר בשל ריבוי הפסקות, מדרונות מסוגים שונים ו- RPM נמוך יחסית |
7 | לחץ על האגן בעת הרכיבה | גבוה בשל האוכף הצר והמיוחד | נמוך יחסית בשל האוכף הרחב והנוח יותר לישיבה לזמן ממושך |
8 | מעורבות השרירים המייצבים בעת הרכיבה | נמוכה יחסית – הרכיבה נעשית בקווים ישרים ולא מתקיים שינוי רב של מנח הגוף תוך כדי. או אז, שרירי הבטן, זוקפי הגב, מייצבי הכתף ועוד – נדרשים לפעול מעט, יחסית, לעומת רכיבה על אופני הרים. | בשל שינוי תדיר של מנח הגוף, השרירים המייצבים במפרקי הגוף השונים צריכים לפעול באופן משמעותי. הדבר מהותי במיוחד כשמדובר באזורים הרריים, סלעיים ושטחים מגוונים |
9 | בולמי זעזועים באופניים | מועטים יחסית | משוכללים מאוד וחשובים בשל השינויים הרבים בעת הרכיבה הקשורים לתוואי השטח, שינוי מצב גוף, קפיצות ונחיתות, עלייה וירידה ממכשולים שונים ועוד |
10 | המהירות בעת הרכיבה | ניתן להשיג מהירויות גבוהות מאוד של 70-60 קמ"ש ויותר | המהירות נמוכה משמעותית ביחס לאופני כביש |
11 | שיווי המשקל, הדיוק והקואורדינציה הנדרשים בעת הרכיבה | נמוכים יחסית | גבוהים באופן משמעותי משתנה על בסיס קבוע ותלוי רבות בעצימות המאמץ והתוואי (עליות, ירידות, מישור). |
12 | השפעה חיובית על רקמת על העצם | השפעה חיובית קיימת אך הנה פחות משמעותית לעומת רכיבה על אופני הרים בשטח | ההשפעה חיובית על מסת העצם וזאת בשל שינויים במנח הגוף על בסיס קבוע, ה- IMPACT (נקודת המגע של האופניים בקרקע בכל קפיצה או מהמורה וכדומה) ועוד |
13 | דרפטינג | שכיח ונהוג לבצעו. בצורה זו ההתנגדות של האוויר בחלקו הקדמי של הרוכב נמוכה באופן משמעותי. | משמעות תלויה בתוואי הרכיבה והמהירות |
14 | יישום שיטות אימון אירוביות שונות | מלבד אופי הרכיבה, דגש על אימוני רצף | מלבד אופי הרכיבה, שילוב של אימוני רצף עם אימוני פרטלק (קצב משתנה) |
15 | הגמישות הנדרשת של פושטי הירך | גבוהה יחסית – בשל מנח הגו לפנים לכיוון הכידון | נמוכה יחסית לעומת רכיבה על אופני כביש מכיוון שהגו פחות כפוף לפנים |
16 | השימוש במקורות אנרגיה בעת הרכיבה (ככל שקצב הלב גבוה יותר תרומתן של הפחמימות כמקור אנרגיה – משמעותי יותר) | משתנה על בסיס קבוע ותלוי רבות בעצימות המאמץ והתוואי (עליות, ירידות, מישור). | משתנה על בסיס קבוע ותלוי רבות בעצימות המאמץ והתוואי (עליות, ירידות, מישור). |
17 | משך הרכיבה הכולל | עשוי להיות רב במיוחד | נמוך יחסית לרכיבה על אופני כביש |
18 | הכידון, הגלגלים והשפעתם | מצוידים בגלגלים ובצמיגים צרים וחלקים. כידון מעוגל המאפשר גם ישיבה נמוכה למניעת התנגדות הרוח. | מצוידים בבולם זעזועים (לפחות אחד) הצמיגים רחבים ומשפרים אחיזה, מצוידים בכידון ישר ולרוב –בקרניים לאחיזה נוחה בדרכים קשות |
ד"ר (Ph.D) איתי זיו
www.itaiziv.co.il
מומחה
לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות
חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית
והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא
לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח",
ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה. סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל
אביב.
גיא שלמון (MS.c)
דיאטן קליני וספורט, איש חינוך גופני ופיסיולוג.
מכשיר מדריכים בתחום חדר הכושר ומנהל מקצועי של רשת מועדוני הכושר "לייף אנד פיטנס".