קרע בגיד הבייספס בזרוע: כל מה שאתם צריכים לדעת

השריר הדו זרועי הוא מהחשובים ביותר לשימוש, ביומיום ובספורט, ולכן פציעה בו יכולה להיות טורדנית במיוחד. הפיזיותרפיסט עופר צחר עושה סדר עם סוגי הפציעה, האבחון ודרכי הטיפול השונות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פציעה בשריר הבייספס | צילום: Shutterstock

שריר הדו ראשי הזרועי, או הבייספס בשם היותר מוכר שלו (Biceps Brachii), הוא השריר המצוי בחלק הקדמי של הזרוע שלנו. תפקידו של שריר דו ראשי זה הוא לכופף את הכתף והמרפק כמו גם לבצע תנועת סיבוב באמה, או תנועת סופינציה.

לכתבות נוספות בנושא:
איך מבדילים בין כאב אקוטי לכאב כרוני?
זמן להכריע: מי נפצע יותר – רצים או טריאתלטים?
ואף על פי כן, נוע תנוע: הסכנות בישיבה ממושכת בקרב צעירים

שריר הבייספס מחובר בשלושה גידים אל עצמות האמה והזרוע:
• הגיד של הראש הארוך של הבייספס מחבר אותו לעצם השכמה בחלק העליון, החיצוני שלה בשפה של המכתש או הגלנואיד של השכמה.
• הראש הקצר של השריר מתחבר דרך גיד למבנה גרמי בקדמת החלק העליון של השכמה הקרוי מקור העורב או ה-Coracoid Process.
• גיד שלישי מחבר שריר דו מפרקי ודו ראשי זה בחלק התחתון והדיסטלי אל האמה – לעצם הרדיוס.

בעת קרע בשריר הבייספס, נוצר נזק לאחד מהגידים הנ"ל או ניתוק של הגיד מנקודת חיבורו לעצם. כל אחד משלושת הגידים הללו יכולי להינזק ו/או להיקרע.

סוגים של פציעות קרע בגיד שריר הבייספס:
ישנם 3 סוגים של פגיעות בגיד הבייספס, אשר מקוטלגות לפי מיקום, ורמת חומרת הפציעה.
קרעים יכולים להיות חלקיים (כלומר נזק לגיד) או קרע מלא (מצב בו הגיד התנתק לחלוטין מהעצם).

3 מצבי הקרע בגיד שריר הבייספס:
קרע בגיד הפרוקסימלי של גיד הבייספס בכתף:
מצב של קרע באחד משני הגידים המתחברים לכתף (הראש הארוך או הקצר של השריר). הקרע היותר שכיח באזור זה יהיה של הראש הארוך של הבייספס. לרוב הקרע הוא רק באחד משני ראשי השריר ולכן הצפי בעקבות פגיעה שכזו הוא שיהיה ניתן להמשיך להשתמש ביד בצורה תפקודית. יחד עם זאת פגיעה בגיד הבייספס בכתף יכול להוביל לנזק במבנים סמוכים אחרים בכתף.

צילום: shutterstock

קרע בגיד הדיסטלי של גיד הבייספס במרפק:
קרע באזור החיבור של השריר במרפק יתרחש לרוב על רקע יישור מרפק כנגד משקל משמעותי, כמו הרמת משקל כבד מהרצפה. פעולה כזו גורמת לכוחות גזירה על הגיד שלרוב יוביל לקרע מלא שלו. בעת קרע של גיד שריר הבייספס באזור הדיסטלי במרפק, שרירים אחרים מפצים עליו בתנועת הכפיפה במרפק, כך שטווח התנועה ויכולת התנועה תישמר. אם זאת ייווצר איבוד בכוח ויעילות תנועתית. קרע בגיד הדיסטלי של השריר אינו שכיח. קרעים שכאלה יתרחשו לכ 3 עד 5 אנשים מכל 100,000 אנשים בממוצע בשנה. השכיחות תהיה יותר לגברים בהשוואה לנשים. דלקת בגיד הדיסטלי של הבייספס תיווצר על רקע עומסים ותהליכי בלאי (wear & tear) מקומיים, כאשר תנועות חוזרניות יהוו גורם תורם.

דלקת בגיד (Tendonitis):
דלקת באחד מגידי שריר הבייספס הזרועי, יכול להוביל למיקרו קרעים בגיד. דלקת תיווצר לרוב על רקע תהילכי עומס על הרקמה, כאשר תנועות חוזרניות באינטנסיביות חריגה יהוו גורם תורם לפציעה הזו. התופעה העולה בשכיחות אם יש מצב קודם של תחלואה בכתף, כמו: שחיקת סחוסים, דלקת פרקים, צביטה בכתף, היסטוריה של פריקות כתף ועוד.

קרע בגיד הבייספס – תסמינים:
בעת נזק מסוג קרע לאחד מגידי שריר הבייספס הזרועי, יכולים להתקיים מספר תסמינים ומצג קליני המייצג פציעה זו, וביניהם: רעש ותחושת קרע מקומיים, חום סיס אזור הפגיעה, נפיחות, שטף דם מקומי, כאב מקומי שיכול להתמשך לאורך הזרוע (בד"כ חריף בעוצמתו בתחילה ומשפתר לאחר מס' שבועות), חולשה שרירית מקומית בזרוע, קושי בסיבוב האמה (קושי לבצע תנועות פרונציה וסופינציה באמה), עייפות שרירית וסיבולת שרירית ירודה בפעולות חוזרניות לרבות פעולות יומיומיות בסיסיות בעלות אופי מתמשך ונראות אנטומית חריגה הכרוכה במעין כדור הנוצר בזרוע על רקע הקרע ששינה את המבנה המרחבי של שריר הבייספס על הזרוע עצמה.

צילום: shutterstock

קרע בגיד הבייספס – סיבות לתופעה:
הסיבות העיקריות לקרע בגיד שריר הבייספס הן פציעה על רקע טראומה (Overload) או על רקע תנועות חוזרניות ושימוש יתר (Overuse). פציעה יכולה להתרחש עקב הרמת משא כבד מדי או לחילופין נפילה ישירה על הזרוע. רוב הקרעים בגיד הבייספס הדיסטלי, באזור המרפק, יתרחשו על רקע פציעה אקוטית וטראומטית.

פציעות שימוש יתר בגיד יתבטאו בבלאי והעמסה חוזרת ונשנית על הגיד עד למצב בו הגיד לא יכול להתמודד עם העומסים החיצוניים שמופעלים עליו לאורך זמן ונוצר נזק בצורה על קרע. קרע על רקע שכזה יקרה יותר עם העלייה בגיל, על רקע תנועות רפטטיביות ושכיח גם בקרב אנשים הפעלים בפעילויות ספורטיביות כמו: הרמת משקולות, טניס, שחייה ועוד ענפים בהם יש הפעלה מרובה של האזור האנטומי בו מצוי שריר הבייספס בפעולה רבה.

קרע בגיד הבייספס – אבחון:
לשם דיאגנוזה טובה של קרע בגיד שריר הבייספס הזרועי, הרופא או הפיזיותרפיסט המאבחן ייקחו היסטוריה רפואית רלבנטית, ישאלו על התסמינים המדויקים מהם אתם סובלים, האם הייתה פציעה המסבירה את מהות הנזק ומתי הכאב התחיל.

לאחר מכן תתבצע בדיקה פיזיקלית להתרשמות מיכולת תנועה, טווחי תנועה קיימים ורמת כוח השריר והשרירים הסמוכים. יתבצע מישוש להתרשמות יותר מדויקת מעווית באזור השריר באם נוצרה, שטפי דם מקומיים והאם ישנה ירידה תחושתית.

יש לפנות לרופא או פיזיותרפיסט | צילום: Darko Stojanovic from Pixabay

במקרים מסוימים יוחלט על ביצוע הדמיה רלבנטית, כמו רנטגן לשלילת שבר, או US להתרשמות ממצב השרירים והגידים במקום. במקרים מסוימים יומלץ על MRI להבנה האם מדובר על קרע חלקי או מלא.

קרע בבייספס – טיפול:
הטיפול בקרע בבייספס תלוי בעיקר בחומרת הנזק של הקרע, בנוסף לרמת התפקוד שהנזק יצר והאם ישנה פגיעה תפקודית גלובלית יותר באזורים נוספים בגוף, כמו בגידים של השרירים המייצבים בכתף – שרירי השרוול המסובב ((Rotator cuff muscles.

הטיפול יכלול:
מנוחה: הורדת עומסים משמעותית מהרמת משאות, הרמת משקולות בחדר הכושר וכל דבר כבד בשגרת היום. בשלב הראשוני – מורידים את השימוש ביד הפגועה למינימום האפשרי, כדי לאפשר החלמה טובה יותר, בייחוד בפציעות מסוג שימוש יתר (Overuse) יש להימנע בשלב הראשוני מפעילויות המייצרות כאב, גם אם זה מרגיש לנו מינורי

תרופות: תרופות אנטי דלקתיות שלא על בסיס סטרואידי (NSAIDs – non steroidal anti inflammatory drugs) יסייעו בהורדת כאב וניהול הפרמטר הדלקתי, לצד הורדת הנפיחות המקומית מהקרע בגיד הבייספס.

פיזיותרפיה: לאחר הפתרונות המיידיים שנועדו להקל על התסמינים המיידיים (כאב ונפיחות בעיקר) – יתחיל הטיפול העיקרי והמשמעותי בקרע שכזה: טיפול הפיזיותרפיה. מטרת טיפולי הפיזיותרפיה מפציעה מסוג קרע גיד הבייספס הזרועי, היא להוריד כאב, להחזיר כוח וטווחי תנועה בכתף, במרפק ובתנועות האמה לצד שיפור תפקודי ויצירת העמסה מדורגת לקראת חזרה לתפקודי יומיום ולאחר מכן לתפקודים ברמות בבוהות יותר עם דרישת עומס גבוה יותר.
הפיזיותרפיסט ייתן לכם תרגילים לביצוע ביתי מלבד התרגול שיבוצע בקליניקה, כדי לשמר את הישגי הטיפול וליצור המשך שיפור בין הטיפולים. השיקום ותרגילי הבית יכללו תרגילים לשיפור טווח תנוע וגמישות, תרגילים לשיפור תנועתיות (Mobility) ותרגילי לחיזוק ושליטה שרירית טובה יותר.

פיזיותרפיה לבייספס | צילום: Shutterstock

ניתוח: אם כל האופציות הטיפוליות מוצו וטיפולי הפיזיותרפיה לאורך מספר שבועות לא מובילים לשיפור המיוחל ולחזרה לתפקוד רצוי והחלמה של גיד הבייספס שניזוק, או לחילופין במצב בו יותר ממחצית מהגיד נקרע (למרות שגם במצב שכזה זה לא חד משמעי), הרופא המאבחן ימליץ על ניתוח לתיקון הקרע בגיד. בניתוח יחובר הגיד לעצם. סיבוכים מהניתוח הם יחסית נדירים, ויכללו ירידה תחושתית או חולשה שרירית לאחר הניתוח. במקרים מסוימים מטופל לאחר ניתוח יחוו קרע חוזר.

קרע בגיד הבייספס הזרועי – זמן החלמה משוער:
זמן ההחלמה לאחר קרע בגיד הינו תלוי בחומרת הקרע של הגיד, כמו גם בסוג הטיפול הניתן לפגיעה. גם פציעות בעלות אופי מינורי יותר, יכולות להתמשך מעל חודשיים של שיקום עד להחלמה. הלחמה קלסית של נזק מסוג קרע לגיד הבייספס בזרוע תימשך 4-5 חודשים לפני שנוכל לחזור לפעילויות נורמליות, בדגש על פעילויות של הרמת משאות עם הזרו כמו אימוני פלג גוף עליון בחדר הכושר, כדוגמה קלסית לפעילות שכזו.

אחרי ניתוח – יהיה צורך לתומך לזרוע כדי לקבע ומנוע תנועות לא רצויות בכתף ובמרפק. השימוש בקיבוע יהיה למשך זמן של כ4-6 שבועות. לאחר מכן יהיה צורך בפיזיותרפיה אינטנסיבית כדי להחזיר את הזרוע למוטב בהקשר של טווחי תנועה בכל המפרקים הרלבנטיים, כוח שריר ותפקוד בכל הרמות.

שיקום מוחלט לאחר ניתוח יכול להימשך עד שנה, למרות שרוב האנשים לאחר ניתוח שכזה באם ביצעו פיזיותרפיה טובה ומדויקת יחזרו לתפקוד עם טווחי תנועה וכוח מספקים כבר לאחר 4-6 חושי שיקום.

לסיכום:
קרע בגיד של שריר הבייספס בזרוע יכול להיות רציני וכאוב. רוב האנשים עם פציעה שכזו יצליחו לחזור לתפקוד מלא דרך שיקום שמרני במסגרת טיפולי פיזיותרפיה. אם אתם חושבים שיש לכם פציעה שכזו – גשו לרופא או לפיזיותרפיסט מוסמך בהקדם האפשרי. אבחון נכון והתחלת טיפול מתאים כמה שיותר מוקדם ממועד הפציעה יכול לקצר את זמן ההחלמה ולהחזיר אתכם למוטב ולתפקוד מלא מהר ובצורה הטובה והיעילה ביותר.

 


 

הכותב עופר צחר: פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג