קרל לואיס תקף את שליחי ארה"ב: "הגיע הזמן לפוצץ את המערכת, זה בלתי מקובל"

אחרי עוד פסילה מביכה של האמריקאים ב-4X100 מטר במשחקים האולימפיים, האתלט האגדי זעם: "אף ספורטאי לא צריך לרוץ שליחים עד שהתוכנית הזו תשתנה מלמעלה למטה". וגם: על ריצת ה-400 ההיסטורית אצל הנשים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הפסילה האמריקאית בשליחים | צילום מסך

תחרויות האתלטיקה במשחקים האולימפיים בפריז מספקות לנו שלל רגעים יוצאי דופן, בין אם מבחינת שיאים הנשברים על המסלול ובשדה, ובין עם בעומק היסטורי של השדה. לעומת זאת, דבר אחד שלא משתנה כבר 20 שנה הוא שהשליחים של ארה"ב מפשלים באופן מסורתי ב-4X100 מטר.

לכתבות נוספות בנושא:
צפו: שליחי ארה"ב שוב פישלו, בנג'מין ניצח את וורהולם ב-400 משוכות
טבוגו עקץ: "אני לא יהיר כמו ליילס"
האזינו: האם סידני מקלפלין היא האתלטית הגדולה בכל הזמנים?

לפני 24 שנה, בסידני 2000, ניצחו שליחי ארה"ב, ג'ון דראמונד, ברנארד וויליאמס, בראיין לואיס ומוריס גרין, עם זמן של 37.61 שניות, והקדימו את ברזיל וקובה על הפודיום. באופן מדהים. זו הייתה מדליית הזהב האחרונה של רביעייה אמריקאית גברית במשחקים האולימפיים. ב-2004 עוד זכו במדליית כסף אחרי בריטניה (גם כן עם חילוף חלש), אך מאז – אף לא מדליה אחת. ולהלן פירוט ה"פשלות":

  • בייגי'ן 2008 – כבר במוקדמות הפילו האמריקאים את המקל ולא העפילו לגמר
  • לונדון 2012 – האמריקאים אמנם סיימו במקום השני, אולם נפסלו בהמשך לאחר שטייסון גיי נתפס על סמים
  • ריו 2016 – הרביעייה נפסלה בשל העברת המקל מחוץ לתחום המותר
  • טוקיו 2020 – האמריקאים לא העפילו לגמר לאחר שסיימו במקום השישי במקצה שלהם במוקדמות, שוב בשל החלפה עלובה.

מי שביקר את נבחרתו היה האלוף האולימפי תשע פעמים קרל לואיס האגדי, שתקף: "הגיע הזמן לפוצץ את המערכת. זה ממשיך להיות בלתי מקובל לחלוטין. ברור שכולם באיגוד האמריקאי דואגים יותר למערכות היחסים מאשר לניצחון. אף ספורטאי לא צריך לעלות על המסלול ולרוץ עוד מקצה שליחים אחד נוסף עד שהתוכנית הזו תשתנה מלמעלה למטה".

ריצת 400 היסטורית אצל הנשים
נעבור לצד החיובי של המסלול ואל ריצת הגמר ב-400 מטר לנשים שנערכה אמש והייתה היסטורית בכל קנה מידה. נתחיל בתוצאת המנצחת: 49.17 שניות של מריליידי פאולינו מהרפובליקה הדומיניקנית ממקמת אותה במקום הרביעי בכל הזמנים אחרי שתי ה"מסוממות" לכאורה משנות ה- 80 שירדו מ-48, וסלווה עיד נאסר שמקדימה אותה ב-3 מאיות עם תוצאתה מדוחא. להזכירכם שזמן קצר לאחר מכן הושעתה נאסר בגלל אי התייצבות לבדיקות, לכן יש שיגידו שאפשר להתייחס לתוצאה שהושגה אמש במידה מסוימת כשיא העולם האמיתי.

שימו לב לציוני דרך נוספים מבחינת העומק בריצה הזו:

  • שלוש נשים מתחת ל-49 שניות באותה ריצה – זה מעולם לא קרה, כולל באמצע שנות ה-80 כשארבע רצות שנויות במחלוקת מהגוש הקומוניסטי ירדו מ-49 ש' (אך מעולם לא באותה ריצה).
  • חמש רצות מתחת ל-49.3 שניות – מעולם לא קרה. בריצה החלומית באטלנטה 1996 בה ניצחה מארי ז'וז'ה פרק ואחריה קתי פרימן, היו 4 שעשו זאת.
  • שמונה רצות, כל הגמר, מתחת ל-50 שניות – בריצה באטלנטה 1996 ובטוקיו 2021 היו שש רצות שעשו זאת.

בהתחשב בשכלולים הטכנולוגיים אפשר בהחלט להשוות את הריצה היום לריצה האגדית באטלנטה. מה שאולי הופך את התקופה בה אנו חיים לאיכותית ביותר בהיסטוריה ב-400 זו העובדה שכיום יש גם את סידני מקלפלין, שאמנם לא רצה אתמול, אך כבר ירדה מגבול 49 השניות ואולי אף מסוגלת לרדת מ-48, ואת פמקה בול, שלפי השיא שלה באולם מסוגלת בהחלט לרדת מ-49 שניות אם תרוץ זאת בהמשך.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג