קרוספיט על (כסא) גלגלים

המאמן ניר כהן התרגל לעבוד עם ספורטאים רגילים באימוני קרוספיט, עד שהוא פגש את המאמן אבי דה פילוסוף, שרצה לחזור להתאמן לאחר התאונה שעבר ושיתקה אותו מהחזה ומטה וריתקה אותו לכסא גלגלים, אבל אז התחיל האתגר...
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קרוספיט על כסא גלגלים
קרוספיט על כסא גלגלים

את אבי דה-פילוסוף, מאמן ריצה וטריאתלון מהבכירים והמוכרים בארץ, פגשתי לראשונה לפני מספר חודשים. הודעה עלומת שם בפייסבוק של חברה משותפת אשר רמזה שדה-פילוסוף מחפש מאמן, ולי היתה היכרות כללית עמו דרך מאמנים וספורטאים מהתחום. מספר ימים לאחר מכן כבר נפגשנו במועדון הקרוספיט אשר בבעלותי, לחצנו ידיים והחלטנו שדה-פילוסוף יתחיל להתאמן במועדון בקביעות, תחילה באימונים אישיים ולאחר מכן בשילוב עם שאר חברי המועדון.

ספורטאים נכים רואים בהרבה מקומות, אבל במועדון קרוספיט? | צילום: באדיבות ניר כהן

ממשיך להוביל את האתלטים שלו באימונים ובתחרויות. אבי דה-פילוסוף בעת אימון (בצילום) | צילום: באדיבות ניר כהן

עד כאן לא מדובר בסיפור יוצא דופן. לכן חשוב להוסיף ולציין כי דה-פילוסוף משותק מהחזה ומטה ומרותק לכסא גלגלים, לאחר פציעתו בתאונת רכיבה על אופניים באוקטובר 2010. מתאמנים על כסא גלגלים או אופני יד הם אולי דבר שגור במגרשי כדורסל ובשבילי הפארק, אבל במועדוני קרוספיט קצת פחות.

אימון פונקציונאלי כדוגמת קרוספיט יכול לתרום רבות לשיפור איכות החיים של כל אדם, בין אם הוא מתנייד בעזרת כסא גלגלים או בעזרת שתי רגליו. מהותו של האימון הפונקציונאלי היא לשרת את אורח החיים של כל אדם באופן ספציפי. כלומר, במידה ומדובר חייל קרבי או בשחקן טניס שולחן – האימון של שניהם יהיה שונה ומותאם אישית לצורכי הפעילות שלהם ולמגבלותיהם. האימון הפונקציונאלי יכול להיטיב מאוד גם עם אנשים שאינם ספורטאים ולשרת את אורח החיים היומיומי והשגרתי שלהם – נשיאת שקיות כבדות מהסופר, מעבר דירה ועוד. קרוספיט מאתגר את הגוף בדיוק במקום שבו הוא צריך, גם אם מדובר בגוף מאומן שהתרגל לאימונים קונבנציונאליים, בכך שהוא כולל כמה שיותר מרכיבי כושר ביחידת אימון אחת.

אבי דה-פילוסוף בזמן אימון קרוספיט

בתור מאמן חסר ניסיון באימון נכים על כיסאות גלגלים, ההנחה הראשונית היתה שאאלץ לערוך התאמות רבות בשיטת הקרוספיט המסורתית, על מנת שזו תתאים במאה אחוז ליכולותיו ומגבלותיו של דה-פילוסוף. הוא קיבל זאת בהבנה ועם חיוך. האימון הראשון אתו כלל בעיקר הרבה ניסוי וטעייה. יחד ניסינו להבין כיצד לבצע כמה שיותר תרגילים תוך שמירה על העיקרון המנחה של הקרוספיט: "תנועות פונקציונאליות, המשתנות לעתים תכופות ומבוצעות בעצימות גבוהה".

אחרי לא מעט אלתורים וניסיונות, נמצאו דרכים בהן דה-פילוסוף יכול לבצע מתח, שכיבות סמיכה, מקבילים ועוד מגוון עצום של תרגילים. את תרגיל גרירת המזחלת, אחד מתרגילי המפתח בקרוספיט, מבצע דה-פילוסוף תוך דחיפת הכסא עם הידיים (מה יותר פונקציונאלי מזה?), ובתום מספר מועט של חודשים הוא מבצע אימוני קרוספיט יעילים לא פחות מאדם ללא נכות.

עוד באימונים הראשונים שלנו יחד, אני זוכר את עצמי מהרהר לא מעט בתור ספורטאי ומאמן, מה עושה אדם שעובד ומתפרנס מהיכולות הגופניות שלו, כאשר הוא מאבד את כל זה וגם את התחביב המרכזי שלו. איך קמים בבוקר למחרת ומחליטים להמשיך קדימה? במקרה של דה-פילוסוף, מכיוון שמדובר באדם שהיה רגיל להשתמש בגופו יותר מהאדם הממוצע, היה עליו לסגל אורח חיים שונה בבת אחת, ולעבור להשתמש בשתי ידיו במקום בשתי רגליו לצורך התניידות. לכן הקו המנחה באימון עמו היה קודם כל להתאים אותו לאורח החיים שלו. שנית, דיברנו על מטרותיו ושאיפותיו להתחרות על כסא גלגלים במרוצים שונים בארץ ובעולם. דה-פילוסוף סיפר לי כי הוא לא ויתר על תשוקתו לספורט ולאימונים ולכן גם היום ממשיך להוביל את האתלטים שלו באימונים ובתחרויות.

אחת ממטרותיו המרכזיות של דה-פילוסוף היא להתחרות באולימפיאדה, על כן האימונים נושאים גוון של אימוני קרוספיט אנדיורנס – תחום אימון ספציפי לספורטאי סבולת בשיטת הקרוספיט המיושם אצלנו במועדון באימונים רבים, עם דגש על מרכיבי כושר סבולתיים. הדבר פוגש גם אותי כמאמן וכספורטאי המגיע מתחום הריצות הארוכות ולכן אני ודה-פילוסוף מדברים בשפה משותפת בכל הנוגע למטרות האימונים.

עוד כתבות בנושא
מה זה בעצם אימון קרוספיט? 
היבטים פיזיולוגיים ואסתטיים של קרוספיט לנשים 

יש לנו חלום. להצליח לטפס על חבל בגובה 6 מטר בעזרת כוח הידיים בלבד. דה-פילוסוף מתלוצץ ומזכיר את הימים בשירותו הצבאי בהם עשה זאת ללא בעיה, אבל השאיפה היא שגם עשרים שנה אחרי, למרות כסא הגלגלים, נעשה זאת.


ניר כהן | מאמן מוסמך ובעלים של קרוספיט רעננה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג