מאת:אפרת שוונג
לכל אוהבי האופניים בכל הגילאים, נא רשמו לפניכם את התאריך הבא:
25 בספטמבר 2007. חוק חדש התקבל בכנסת והוא חבישת קסדה חובה מתאריך זה. קנס צפוי לרוכב אופניים ללא קסדה בסך 250 שקלים.
מי "אשם" בכך, והיכן החוק תקף?
שימו קסדה בכדי למנוע "כאב ראש" עד לביטול החוק
חבר הכנסת גלעד ארדן הוא היוזם לחוק החדש. ארדן לא הספיק להנות זמן רב מהצלחת העברת החוק, שכן ימים ספורים בלבד חלפו וכבר יש מי ששוקד במרץ לשינויו. הארגון העומד בראש מתנגדי החוק החדש הוא 'ישראל בשביל אופניים' ושותפים אליו 'החברה להגנת הטבע ת"א', 'תחבורה היום ומחר', 'שתי"ל', 'חיים וסביבה' ו'מגמה ירוקה'.
הארגונים מסבירים את סיבתם להתנגדות החריפה:
ראשית כל, חשוב ליידע כי 'חוק הקסדה' במתכונתו הנוכחית, נתקל בהתנגדות ב-188 מדינות ברחבי העולם. החוק תקף בדרום אפריקה, אוסטרליה וניו-זילנד, ושם התוצאות קטסטרופאליות: לטענת הארגון, החוק החדש בטיחותי ככל שהוא מתיימר להיות, חל על שלל גילאי הרוכבים ותקף לאכיפה בכל מקום בו מותרת הרכיבה (כולל קיבוצים, פארקים ושאר שבילי האופניים השונים), ולכן הוא עלול להפחית באופן משמעותי את מספר רוכבי האופניים. כתוצאה בירידה במספר הרוכבים, תחול ירידה במודעות הנהגים לרוכבים ולדעת הארגון ותומכיו, הדבר עלול להגדיל את מספר תאונות דרכים בהן מעורבים רוכבים – עם או בלי קסדות.
המתנגדים לחוק החדש מודעים לעובדה כי רב רוכבי הכביש והשטח בישראל דווקא חובשים קסדה. הם גם אינם מתכחשים לכך שלא מעט מהרוכבים חוו נפילה ומודעים לנחיצותה של הקסדה וחשיבותה, אולם הם מדגישים, כי ההתנגדות שלהם מופנית כלפי החוק בהיותו גורף מידי, ולא מותאם למצבי הרכיבה השונים ולחבישת הקסדה עצמה.
לרכיבה בעיר יש קצב איטי ונינוח בניגוד לרוכבי כביש והרים, והקסדה אינה מספקת הגנה במקרה של תאונת דרכים עם רכב פרטי. מכיוון שהנזק של החוק הגורף עלול להאפיל על התועלת שלו, ולפגום בחווית הספונטניות שברכיבה במקומות ה'רגועים', קורא הארגון והתומכים בו להצטרף למאבק לשינוי 'חוק הקסדה'.
פרטים מלאים על החוק החדש והסיבות להתנגדות לו, באתר
www.kasdot.co.org
ביום שישי האחרון של כל חודש יוצאים חברה מסה קריטית לרכיבה המונית בחוצות הערים הגדולות. הרכיבה הקרובה, בת"א ובירושלים תתקיים ביום חמישי 30.8 ותהיה בסימן התנגדות לחוק וקריאה לשינויו.
פרטים מלאים באתר
www.bike.org.il