מרחק הקטע היומי: 218 ק"מ
מתחיל ב: קרקסון
מסתיים ב: בניירס דה-לושון
ג'ולייאן אלאפיליפ הצרפתי מקבוצת קוויקסטפ המשיך להציג יכולת נהדרת וניצח קטע בפעם שנייה בטור הנוכחי, הפעם הראשונה הייתה בקטע הראשון של הטור באלפים והפעם בקטע הראשון בפירנאים.
את המקום שני מתוך קבוצת רודפים קטנה לוקח גורקה איזגירה (בחריין-מרידה) שהקדים במאוץ אל הקו את אדם ייטס (מיצ'לטון-סקוט), באוקה מולמה (טרק סגפרדו) ודומניקו פוצביבו מבחריין-מרידה גם הוא.
שלושה אירועים דרמטיים התרחשו במהלך הקטע ה-16 ואף אחד מהם לא קשור לגזרת הדירוג הכללי והחולצה הצהובה המנומנמת. הראשון היה תקרית הזויה וחריגה בה המרוץ נעצר אחרי כ-30 ק״מ על ידי הפגנה של חקלאים ובה מספר רוכבים נפגעו כתוצאה מספריי פלפל שהשתמשו השוטרים הצרפתיים על מנת לפזר את המחאה. האירועים השני והשלישי היו התרסקויות של שני רוכבים שהיו באותו זמן בהובלת המרוץ- פיליפ ז׳ילבר חבר קבוצתו של אלאפיליפ נפל בפניה חדה בירידה לאחר שתקף בעלייה השלישית לסוף ואדם ייטס החליק בירידה האחרונה והמכרעת לפיניש כאשר היה בעמדת ניצחון מבטיחה. שניהם קמו וחזרו לאופניים לסיים את הקטע.
המסלול של קטע 16 הויה מישורי בתחילתו עם 2 עליות קלות יחסית (מדורגות 4) ב-124 הקילומטרים הראשונים עד ההגעה לספרינט הביניים על נקודות החולצה הירוקה, אותם אספו חברי הבריחה ללא השפעה על פטר סאגאן שכעת צריך רק להתגלגל לקו הסיום בפריז על מנת להשוות את שיא הזכיות של אריק זאבל (6 פעמים חולצה ירוקה בטור). דרגת הקושי עולה כאשר הרוכבים טועמים לראשונה במהדורה הנוכחית מהרי הפירנאים – 3 עליות קשות ששתיים מהן מדורגות 1 ופסגותיהן נמצאות בקילומטרים ה-171 ו-208 כך שהרוכבים הראשונים לחצות את העלייה האחרונה (קול דו פורטילון) יהנו מיתרון של ירידה מהירה של 10 קילומטרים לקו הסיום.
המהירות הממוצעת בשעה הראשונה של התחרות הייתה 48 קמ"ש, מהיר ואגרסיבי. הבריחה של היום התגבשה רק לאחר 100 קילומטרים והתקרית החריגה של מחאת החקלאים שביצעו חסימת כביש על ידי בלות חציר מה שעיכב את המרוץ ב-15 דקות. וורן בארגיל (פורטונאו-סמסיק) שנמצא מקום שני בדירוג החולצה המנוקדת מאחורי אלאפיליפ עוד הספיק לצבור מעט ניקוד בתחילת היום, אך יצא מאוכזב בסוף כאשר חברו הצרפתי הוכיח מי נמצא בכושר טוב יותר. בפועל שליש מהפלוטון היה חלק מהבריחה של היום, 47 רוכבים מקבוצות רבות שמנסות להראות נוכחות ולהשיג ניצחון בקטע בטור הזה.
פיליפ ז'ילבר היה הראשון מהבריחה שעושה מהלך ועובר את העלייה מדורגת 2 כ-62 ק"מ מסיום הקטע וזכה ב-5 נקודות, הוא ירד סולו לקראת העלייה הקשה הבאה כאשר דקה מאחוריו היתה קבוצת הרדיפה הגדולה בה נלחמו בארגיל ואלאפיליפ על הניקוד שנותר, האחרון זכה ב-3 נקודות והגדיל את היתרון בתחרות על החולצה המנוקדת שהוא לובש. ז'ילבר בקדמת המרוץ ירד מהר ונפל בפניה חדה כאשר הוא פגע בחומה ועף מעבר למדרון עם עצים, רגע דרמטי נוסף בתחרות כאשר חלק נזכרו ברוכב פאביו קסרטלי שנהרג באותה ירידה ב-1995. הרודפים כבר עברו אותו אך הוא הוכיח שוב כמה הוא קשוח ועולה על האופניים לאחר זמן מה – הוא כבר לא יהיה רלוונטי למאבק בסוף היום.
בעלייה של הקול דה מנטה (מדורגת 1, 6.9 ק"מ 8.1% שיפוע) אחת לפני המכריעה של היום, רוברט חסינק ודייויד קרוזו (BMC) תוקפים ואחריהם רודפים דבוקה קטנה שכוללת את פוצביבו, לה-טור, מולמה, אלאפיליפ ו-בארגיל שחומדים עוד נקודות הרים ואולי גם נצחון בקטע. אלאפיליפ תזמן שוב התקפה באופן מושלם וגורף את כל 10 נקודות ההרים שבסיום העלייה. נשארו רק 23 רוכבים מתוך הבריחה הענקית של 47 רוכבים בתחילת היום, התוואי והקצב נותן את אותותיו. ז'ילבר נאסף על ידי הפלוטון שנמצא בפער של 10-11 דקות מאחורי הבריחה רוב היום, הוא סיים את הקטע במקום ה-142 ופרוש מהתחרות בשל פציעת ברך קשה אך קיבל את הרוכב ההתקפי של היום ובצדק.
אלאפיליפ לחץ בירידה והפגין כישורי טכניקה מרשימים מה שפתח פערים בין חברי הבריחה, היחידי שהצליח להישאר בקצב שלו הוא מולברגר (Bora-Hansgrohe).
לאחר הירידה בקטע המישורי יחסית בעמק עד העלייה לקול דה פורטילון חברי הבריחה התכנסו שוב לדבוקה קדמית קטנה. (החלק היחידי בתחרות שעובר במדינה אחרת, ספרד).
המהלך המנצח – התקפות מכל עבר בעלייה לקול דה פורטילון, כל המטפסים המוכשרים שנשארו בבריחה מקדימה עד שאדם ייטס תוקף ומצליח להגיע ראשון לפסגה כאשר אלאפיליפ דולק אחריו בהפרש של כמה שניות. הבריטי הצעיר נראה גבולי בירידה המהירה בניגוד לצרפתי מאחוריו שגלש בזריזות ונראה מצמצם עליו את הפער, ייטס מחליק במהירות באחת הפניות אך מצליח לקום ולעלות על האופניים שוב. לצערו זה כבר מאוחר ואלאפיליפ עוקף אותו במהירות בדרך לחגוג נצחון סולו שני מרשים. מאחורה בקבוצת הרדיפה כבר ברור שהקרב הוא על המקומות השני והשלישי אותם לוקחים איזגירה ממרידה וייטס הפצוע ומאוכזב בהתאמה.
מה צפוי בקטע הבא?
קטע 17 הוא קצר ועבה ביותר אשר כולל 3 מהעליות הקשות ביותר שיש לפירנאים להציע, 65 ק"מ שמתוכם 38 ק"מ בעלייה. הסיום גם הוא בעלייה מדורגת HC כלומר הרמה הקשה ביותר, 16 קילומטר עם 8.7% שיפוע ממוצע. זהו קטע מלהיב שמבטיח הרבה וצפוי להיות מכריע בדירוג הכללי. אם כל זה לא מספיק אז המארגנים הוסיפו שיטת זינוק ייחודית.
לראשונה בטור הרוכבים יזנקו לפי הדירוג הכללי שלהם בהפרשים. 20 הרוכבים הראשונים כולל החולצה הצהובה כמובן יוזנקו ראשונים ואז אחריהם כל הפלוטון בחלוקה ל-4 קבוצות לפי זמן. הטקטיקה של מאמני הקבוצות תהיה מעניינת – האם המובילים יחכו לדומסטיקים שלהם או שיתקפו מההתחלה בניסיון להרוויח הכי הרבה זמן?
צמרת הדירוג בקטע 16
- ג'וליאן אלאפיליפ (צרפת, קוויקסטפ) 5:13:22 שע'
- גורקה איזגירה (ספרד, בחריין-מרידה) 15 שנ'
- אדם ייטס (בריטניה, מיצ'לטון-סקוט) 15 שנ'
- באוקה מולמה (הולנד, טרק-סגפרדו) 15 שנ'
- דומניקו פוצוביבו (איטליה, בחריין-מרידה) 18 שנ'
צמרת הדירוג הכללי
- גראינט תומאס (בריטניה, סקיי) 68:12:01 שע'
- כריס פרום (בריטניה, סקיי) 1:39 דק'
- טום דומולאן (הולנד, סאנווב) 1:50 דק'
- פרימוז רוגליץ' (סלובניה, לוטו יומבו) 2:38 דק'
- רומיין בארדה (צרפת, AG2R La Mondiale)