הפרופיל של הג'ירו ד'איטליה 2024 הוא מסוג הפרופילים שנולדו עבור "ציידי הסטייג'ים". המרוץ מתחיל וכבר ביום הראשון אנו מקבלים מיני קלאסיקה, מסלול שבהחלט יאפשר לבריחה להציג הצגה מהותית, ובאותה נשימה גם לציידי הסטייג'ים לצאת למסע האישי שלהם.
לכתבות נוספות בנושא:
מהסולו של פרום עד הפריצה של מרקס: 10 הקטעים הגדולים בהיסטוריה של הג'ירו
מי יכול על פוגצ'אר? סקירת המועמדים המובילים בג'ירו ד'איטליה 2024
לראשונה מזה 3 שנים: רוכב ישראלי ישתתף בג'ירו ד'איטליה
מי הם בכלל אותם "ציידים"? ובכן, מדובר ברוכבים חזקים, לא ספרינטרים אלא דווקא פנאצ'רים או מטפסים, שלא נלחמים על הדירוג הכללי או על כל חולצה אחרת בדרך כלל, אלא נטו מחפשים ניצחונות בקטעים. אם היה מדובר על מרוץ חד יומי, אז טאדיי פוגצ'אר היה הרוכב הראשון שהייתי מגדיר כסטייג' האנטר, אבל הוא מרוכז בדירוג הכללי ולכן כשייצא לנצח סטייג' זה יהיה במקום בו יהיה בטוח שיוכל לגרום לכמה שיותר נזק למתחריו ולשלם מחיר קטן ככל האפשר.
לעומתו, הציידים מחפשים תהילת עולם אישית, או לחילופין להוסיף עוד סטייג' לרזומה המרשים שלהם לאורך הקריירה, והמטרה מקדשת את האמצעים. יש לא מעט רוכבים שניצחון סטייג' בגרנד טור הוא השיא של הקריירה שלהם, גם אם נמשכה 15 שנים.
הראשון ברשימת הציידים בעיניי הוא נאירו קינטנה – הרוכב שחזר אחרי שנה בחוץ מגיע כמספר 1 של קבוצת Movistar, אבל הוא רחוק מימיו כרוכב GC מוביל, ומגיע עם אמירה מפורשת שזו אולי ההזדמנות האחרונה שלו לניצחון בסטייג' בקריירה. הוא יהיה מעורב בבריחות כאלו ואחרות, וזאת למרות שהוא רוכב מסומן שידוע שאם הוא תוקף הוא יודע בדיוק מה הוא עושה. רבים מחובבי האופניים ישמחו לראות עוד הצגה אחת של הקולומביאני בטרם יתלה את הגלגלים עם קריירה מרשימה.
קבוצת ישראל פרמייק טק מגיעה השנה ללא הכוכב הגדול שלה בשנה שעברה דרק ג'י, שהיה מרשים לאורך כל הג'ירו של השנה שעברה. השנה הכוכב שנראה בתור זה שיהיה בבריחות וינסה לגנוב סטייג' הוא מרקו פריגו. האיטלקי הצעיר נחשב מטפס מעולה, בעבר כבר הציג סטייג'ים יפים בטור הביתי שלו והשנה ישאף לקחת את עצמו כמה שלבים קדימה גם עבורו וגם עבור IPT, שנמצאת השנה בתנופה מרשימה.
קבוצת Sudal Quickstep הכריזה על ז'וליאן אלאפיליפ כמוביל הקבוצה. הצרפתי שמגיע כשסביבו חרושת שמועות לגבי עתידו בעונה הבאה. ידוע שהוא לא ממש רוכב GC, למרות שבעבר לבש כבר חולצת מוביל בטור דה פראנס, אלא שהמרחק בין ללבוש את החולצה במהלך טור לבין ללבוש אותה ביום האחרון הוא רב. הוא מגיע גם אחרי מספר פציעות ואחרי שתי עונות לא ממש טובות, ניצחון בסטייג' יעלה מאד את ערכו בשוק הרוכבים הפנויים ואולי גם ישאיר אותו בעמדה טובה מול מנהל הקבוצה פאטריק לפאברה שנוהג להשתלח בכל רוכב שלא מספק את מה שהוא מצפה ממנו, ובמיוחד מרוכב שנחשב מוביל קבוצה. אישית אשמח לראות את הצרפתי מזכיר לנו שהוא אלוף עולם כפול לשעבר.
קבוצת Astana מגיעה עם חרב של ממש על הצוואר. אחרי עונה וחצי רעות עם מעט מאד נקודות, שלחה הקבוצה הקזחית הרכב מעורב למדי עם אלכסיי לוצנקו כמוביל לדירוג הכללי, אבל כזה שלא צריך הרבה עזרה באופן יחסי, הקזחי יודע לשבת בגלגלים הנכונים. סימונה ולאסקו אלוף איטליה חייב להצדיק את החולצה וגם את האופניים המיוחדים עליהם הוא רוכב העונה, המסלול של הג'ירו בהחלט מתאים עבורו מבחינת היכולות הוא יודע לטפס ויודע גם לברוח ותהיה לו הזדמנות נהדרת להצדיק את הקרדיט לו הוא זוכה מאז הזכייה באליפות הלאומית.
גם בן קבוצתו כריסטיאן סקארוני הוא סטייג' האנטר. האיטלקי בן ה-26 אמנם לא ניצח כמעט בקריירה שלו אבל תמיד נמצא בבריחות והוא בהחלט מסוג הרוכבים שיכולים להתעלות יום אחד ולהזניק את הקריירה מעלה מעלה. חוץ מזה, באסטנה מצפים ממנו לעשות כל מאמץ כדי להניע את הישרדות הקבוצה.
בקבוצת Lidl Trek בולט השם סימונה קונסוני האיטלקי בן ה-29 שמגיע בכושר מעולה אחרי פתיחת עונה טובה ותוצאות טובות בכמה מרוצים בלגיים, מעורבות בבריחות יכולה בהחלט להתאים לו כל עוד לא ידרשו ממנו לעבוד עבור ג'ונתן מילאן ולהכתיב קצב כדי לסגור בריחות
כריסטוף לאפורט מ-Visma lease a Bike רוכב קלאסיקות נהדר. לא ברור מדוע קבוצה שבעונה שעברה ניצחה את כל שלושת הגרנד טורים הציבה כמספר 1 של הקבוצה רוכב שאפילו לא קרוב לכוון ל-GC (גם אם אויטברוקס הצעיר הוא המוביל בפועל). לאפורט, יהנה מאד מהמסלולים של הימים ראשונים, וגם ימים נוספים. הוא לא יצא לבריחות בתחילת סטייג'ים, אבל לאחר מכן יצא קדימה ויתקיף לא מעט, בהחלט רוכב שחשוב לפקוח עין עליו.
לורנס פית'י הניו זילנדי של Groupama–FDJ מגיע לג'ירו אחרי שליש עונה מרשים במיוחד, ממש קפיצת מדרגה. השילב של יכולת טיפוס ועונה מעולה בקלאסיקות, והעובדה שרוכבי ה-GC החזקים של הקבוצה מכוונים לטור, הפנתה את הבמה לרוכב הצעיר, אני לא בטוח שהוא יזכה להיכנס לבריחות בקלות, אבל בדומה ללאפורט, אם ידע לנצל את יכולותיו ימצא בכמה וכמה סטייג'ים נקות תקיפה מעולות.
אחרון חביב ברשימה הוא רוכב קבצת Ag2r Decathlon, האיטלקי אנדראה ונדראמה, אחרי שכבר ניצח סטייג' בג'ירו ב-2021 ואחרי שליש עונה ראשון עם הרבה כמעטים, האיטלקי נראה בכושר טוב וינסה להוסיף עוד סטייג' או שניים לפלאמרס שלו
ציידי הסטייג'ים מופיעים מאי שם ולאחר מכן כולנו זוכרים אותם. בקיצור שווה לעקוב אחרי הימים הראשונים ולראות מי מגיע חם במיוחד ומי מגיע רק כחלק מההצגה.