ביום ראשון הקרוב בשעת בוקר מוקדמת, מאות אנשים מיוחדים במינם יעשו דרכם אל תוך מימיו הצוננים של אגם "לנגנר וולדסי", 15 ק"מ דרומית לפרנקפורט. אלו הם "אנשי-הברזל" אשר הולכים לקחת חלק בתחרות "האיירונמן" של פרנקפורט' המהווה גם אליפות אירופה בתחום. ביניהם בין השאר: ישראלים רבים שבחרו "בדרך איש הברזל" כאורח חייהם
מאת:אילן גולדמן
התחרות בפרנקפורט, אשר בכלל נקראת "האיירונמן של גרמניה" או "איירונמן ספרקאסה פרנקפורט", תוזנק זו הפעם העשירית, אחרי שהחלה את דרכה בשנת 2002. באותה שנה, כאשר לא רבים בעולם ידעו מהו איש ברזל, ומעטי מעטים יכלו לה, כבר זינקו לתחרות הגרמנית 1535 ברזלנים גברים ו-117 יחידות סגולה ממתכת. יש המחשיבים את התחרות הגרמנית כשנייה בלבד לאם של כולם- אליפות העולם בהוואי, וזו אולי גם הסיבה שהתחרות מושכת את החזקים שבברזלנים ואת השמחים שבמעודדים.
השתתפות בתחרות הברזל הגרמנית טומנת בחובה עוד פרט אחד חשוב: המשתתפים בה, יכולים להרוויח את "סלוט" הכניסה שלהם אל "האמא" – בהוואי. כשהיא מסתיימת ברומנברג, מקום הכתרתם של מלכים גרמניים בימים היסטוריים רחוקים, מכונה התחרות "הטור דה-פראנס של עולם הטריאתלון". מלבד הוואי, מיטב הברזלנים, ובעיקר הגרמנים שבהם, מכבדים את המרוץ בנוכחותם מאז החלה המסורת. יש המספרים, כי "מעל 500,000 איש מגיעים לצפות בתחרות בשנים האחרונות". כריס מקורמאק, מגדולי אנשי הברזל, ואולי הגדול מכולם, צוטט לאחר ניצחונו הסנציוני ב-2008 כשירד מתחום 8 השעות, "כמות הקהל, בעיקר בקטע הריצה, היא עצומה. זה אירוע שעל כל איש ברזל לשים בתכנית, ויש לי הכבוד והזכות לשאת את שמי על הגביע של התחרות פה".
כריס מקורמק – ירד מתחום 8 השעות בפרנקפורט
צילום: donty
מה עושים בתחרות
השחייה:
הבוקר נפתח עם 2 הקפות בתוך אגם – לאנגנאר וולדסי, סה"כ 3.8 ק"מ. במהלך הקיץ הטמפרטורה של האגם נעה בין 20-24 מעלות צלזיוס.
האופניים:
אחרי השחייה, יטפסו הברזלנים על אופניהם היקרים, ויצאו לקטע רכיבה של 180 ק"מ, כפי שנהוג בתחרות ברזל שכזו. מסלול הרכיבה יורכב מ-2 הקפות, במהלכן יעפילו הרוכבים לגבעות שונות המכונות בעגת הברזל: "החיה", "הגיהנום", ו"מרסקת הלבבות". סה"כ המדוושים "ייהנו" מצבירתם של 1000 מטרים בגובה. "הדראפטינג", כנהוג בתחרויות "האיירונמן", אסור בתכלית האיסור. תתחכם ותנסה, תשלם ב-6 דקות יקרות מזמנך "בקופסת הענישה".
הריצה:
לאלו שאינם יודעים, מדובר על ריצת מרתון – 42.2 ק"מ. וזאת אחרי 8 שעות של פעילות גופנית מאומצת (למשתתף הממוצע). "וותיקי פרנקפורט" מכנים את הריצה "חגיגה". זאת מפני שמסלול הריצה פשוט "מתפוצץ" מצופים סקרנים, משפחות המתחרים, או מחפשי מסיבות למיניהם. מסלול הריצה מורכב מ-4 הקפות של קצת מעל 10 ק"מ ההקפה.
אגם לאנגאנר וולדסי הסמוך לפרנקפורט
צילום: lackim
פרנקפורט – עובדות ומספרים
31 – מספר הצופים בתחרות במיליונים, בכל המדיות הקיימות
14 – מספר הכניסות במיליונים לאתר התחרות במהלך המרוץ
500,000 – מספר הצופים על המסלול במהלך התחרות
18.7 – מיליון יורו היא התוספת לכלכלה המקומית בשבוע התחרות
500 – הסכום הממוצע ביורו אותו יוציא אתלט במהלך שבוע התחרות
400 – הסכום הממוצע ביורו אותו יוציא האדם שמלווה את האתלט
30 – הסכום ביורו אותו יוציא הצופה הממוצע שרק בא לראות את האתלט
2:20 – הזמן בשעות בו על ספורטאי לסיים את קטע השחייה אחרת יפסל
10 – הזמן בשעות בו צריך הספורטאי צריך להשלים את קטע האופניים
15 – מספר השעות בו מתחרה חייב להשלים את סך כל המסלול אחרת יורד
שטח ההחלפה בפרנקפורט
צילום: Rupp.du
פרנקפורט במבט לאחור
2002 : 1632 "מחוסרי בורג", זינקו למה שאז נחשב לארוע של נישה מצומצמת
גברים: 1565
נשים: 117
מדינה דומיננטית: גרמניה
מנצחים: לוטר לדר – 8:21 שעות, קטיה שומאכר – 9:15 שעות
פרנקפורט כחול לבן: מנתה בזמנו רק שניים. שרון אהרון ואלי פייפר. אהרון, תושב שיקאגו מסיים בזמן של 10:18 שעות. אלי פייפר מגיע בזמן 12:41 שעות וסוגרת את רשימת הצברים.
2003 : 1415 איש זינקו לתחרות, ירידה קלה במספרים ביחס לשנה הקודמת.
גברים: 1300
נשים: 115
מדינה דומיננטית: גרמניה
מנצחים: הולזנר ספטן – 8:12 שעות, נינה קראפט – 9:03 שעות
פרנקפורט כחול לבן: ללא ייצוג ציוני
איבון וואן לארקן – אחת מהמהירות בהיסטוריה של המרוץ
צילום: Donty
2004: 1892 מזנקים על פי המניין הרשמי. עלייה דרסטית בכמות.
גברים: 1709
נשים: 183
מדינה דומיננטית: גרמניה
מנצחים: סטפן הולזנר – 8:16 שעות, נינה קרפט – 8:58 שעות
פרנקפורט כחול לבן: מונה אדם אחד בודד, רועי קור שמו. רועי בן ה-26 מסיים בזמן של 11:37 שעות. ישראל מקבלת קטגוריה משלה במנוע החיפוש לתוצאות.
2005: 1842 משתתפים, שוב בלימה בגידול המשתתפים
גברים: 1641
נשים: 201
מדינה דומיננטית: גרמניה
מנצחים: נורמן סטאדלר – 8:20 שעות, ליסה בנטלי – 9:15 שעות
פרנקפורט כחול לבן: צביקה פישמן ומאיר קנר מתייצב להגן על ישראל בקו הזינוק בפרנקפורט. כשהוא בן 51, קובע האגדה פישמן 11:09 שעות, קנר לעומתו מסיים עם תוצאה מעולה של 10:17 שעות כשהוא בן 41
צביקה פישמן – היה שם כבר ב-2005
2006: 2080 מזנקים, שוב ישנה עליה בכמות
גברים: 1797
נשים: 246
מדינה דומיננטית: גרמניה/ניו זילאנד
מנצחים: קמרון בראון – 8:13 שעות, אנדראה ברדה – 9:16 שעות
פרנקפורט כחול לבן: התחרות נפתחת כש-12 ישראלים מסוקסים על קו הזינוק. ישראל לפתע מדורגת במקום ה-15 בכמות המשתתפים למדינה, ומתייצבת מעל מדינות אירופאיות רבות. אהרון ווינגרט מאיילות – 14:36 שעות, מוני פלר 13:35 שעות, איציק בטט 13:19 שעות, אמיר קורן 14:17 שעות, מאיר מכלין 12:13 שעות, צח גורן 12:39 שעות, איציק עזריאל 11:52 שעות, שרון אביב 11:46 שעות, בועז ריבק 11:35 שעות, אבנר שימרון 10:34 שעות, שקד כנען 10:42 שעות, והמהיר מכולם מיכאל גטלן עם 10:32 שעות.
2007: 2121 איש, עליה במספרים
גברים: 1888
נשים: 233
מדינה דומיננטית: גרמניה
מנצחים: טימו בראהט – 8:09 שעות, ניקול לדר – 9:04 שעות
פרנקפורט כחול לבן: 5 צדיקים מתייצבים בפרנקפורט. גלעד קובו 10:27 שעות, דויד קנטור 10:46 שעות, דני שרחור 10:59 שעות, שאול אוחנה 11:50 שעות, אבי מוטולה 11:54 שעות. מסתמן שהישראלים לא אוהבים לחזור למקום בו כבר היו.
נורמן סטאדלר – ניצח בשנה בה פישמן השתתף
צילום: Donty
2008: 2138 מזנקים, עליה קלה בכמות
גברים: 1908
נשים: 230
מדינה דומיננטית: גרמניה/ אוסטרליה
מנצחים: כריס מק-קורמאק – 7:59 שעות, כריסי וולינגטון – 8:51 שעות
פרנקפורט כחול לבן: 10 ישראלים מופיעים בשנה זו. בראשם: ואדים סורייב 9:39 שעות, טל עדן 10:09 שעות, יהודה שטויר 11:05 שעות, רוזן גבי 11:08 שעות, טימור דביר 12:10 שעות, מולכו ארז 12:49 שעות, דניאלי ירון 12:53, רחמיל הרי 13:59 שעות, והאישה הראשונה שלה בפרנקפורט: עינב ענת אשר מסיימת ב-12:15 שעות.
2009: 2305 מזנקים ומזנקות, עלייה חדה שבאה עם התנופה בענף
גברים: 2060
נשים: 245
מדינה דומיננטית: גרמניה
מנצחים: טימו בראהט – 7:59.15 שעות (שיא), וולנהורסט סנדרה – 8:58 שעות
פרנקפורט כחול לבן: חסידות פרנקפורט מונה השנה רק 4 אנשים. וואדים סורייב 9:35 שעות הרושם הופעה שנייה בפרנקפורט, מקסים שחף 10:41 שעות, אלירון דוני 11:14 שעות ויחזקאל רבינוביץ' 11:51 שעות.
2010: 2351 אנשי ברזל יוצאים לדרך, ללא גידול משמעותי
גברים: 2111
נשים: 240
מדינה דומיננטית: גרמניה
מנצחים: ראלרט אנדראס – 8:05 שעות, וולנהורסט סנדרה – 9:04 שעות
פרנקפורט כחול לבן: זינוק עצום של- 20 משתתפים. הבולטים מכולם הם: גלעד רותם ונינה פקרמן, אשר מגיעים עם כוונות להשיג הישג. גלעד מסיים את התחרות בזמן של 8:52 שעות וקובע רף חדש, כשהוא משיג את הכרטיס המיוחל להוואי. רותם אגב מסיים במקום ה-1 לקטגורית גילו. גם נינה פקרמן שם לאותה מטרה. נינה מסיימת בזמן של 9:47 שעות ומסיימת שנייה בקטגוריה הגיל, כשהיא זוכה בעצמה לכרטיס האליפות בהוואי. משתתפים נוספים הם טום מרמלי המצוין שמסיים 4 בקטגוריה קשה, ואדים סורייב (פעם שלישית), אורי פורת,גיא קפלן, יורם ריאטי, גולן טורג'מן, זהות שי, גל תיכון, רון שחר,זאב מזל, סקוט הולטז, אילן ירקון, אבשלום ארבל, תומס פבר, אנוש בן, אבישי רביב, אמיצור רוקח ואייל זמיר.
2011: קרוב ל-3000 משתתפים, שיא חדש (ישראלים 2011 בהמשך)
גלעד רותם – הצטיין בפרנקפורט 2010
צילום: באדיבות גלעד רותם
שיאי ושיאני המהירות של פרנקפורט
זמן כללי גברים: טימו בראהט הגרמני – קבע זמן של 7:59.15 שעות
זמן כללי נשים: קריסי וולינטון הבריטית – 8:51 שעות
השחייה המהירה ביותר גברים: סיברסן יאן 42:17 דקות
השחייה המהירה ביותר נשים: נינה אגרט 48:30 דקות
הרכיבה המהירה ביותר גברים: אנדראס ראלארט 4:20 שעות
הרכיבה המהירה ביותר נשים: איבון וואן לרקן 4:52 שעות
הריצה המהירה ביותר גברים: טימו בראהט 2:42 שעות
הריצה המהירה ביותר נשים: סנדרה וולונהורסט 3:00 שעות
טימו בראהט – מחזיק בזמן המהיר ביותר בפרנקפורט, 7:59 שעות
צילום: Donty
יחסי פרנקפורט- ישראל 2011
הישראלים כאמור היו בפרנקפורט מהתחלה ב-2002 אבל בטיפות. השנה, נראה כי משהו "מתפוצץ" בגרמניה. השמועות מספרות על "רכבות אוויריות", עמוסות בכל טוב הברזלנים הישראלים,אנשי צוות ובני משפחה מלווים. טרם הכנת הכתבה, דובר על 80 אנשי ברזל שהולכים להשתתף בפרנפורט. אחרי בדיקה מדוקדקת אותרו 82 כאלו. ולהלן הרשימה המאוד מכובדת:
נינה פקרמן, אמיר בכר, מתן כסיף, אלון אולמן, גיל ווינר, הרן כסליו, רותם לוי, ניר ראובני, אילן שקלרסקי, אופיר פרידמן, פריש אילן, קאראש אהרון, אסף להב, ניר לוי,איתי לוי,גיא סגל,שגב דותן, ואדים סורייב,אלדד ורדי,שי וולקומיר,יעקוב יניב,פרג' משה, עידו גולדסמן, גיא קשת, נמרוד לביא, מניס רונן, יניב פרסול, סמריק יובל, עמית שטיינברג, זנטי יוני, אורלי מאראן רוזנברג, יעקב בראל, צחי באומל, בן רובי אלדר, שרון ברגר, עינב יפתח, פרומקס שי גולן ברוך, מנשה הס, אריאל הלר, יריב הלר, עדי הלר, גלית הלר שחר, דויד קנטור,שלומטי קוט, נידל גיל,סער אביעד,ארי שפירו,רן שביט, אייל שטרן,גיל סטון, טל חן, ליאור טומשין, דורה הלר, ניצן ברזילאי, סקוט הולץ, אהוד קינן, שלומי לוסטיג, דורון שחר, סטומלר שלמה, אורית בר, צבי ברונשטיין, אריה רם, משה סודרי, תמי ברוך, דליה מיכאלי, דורון יסעור, אסף צור,נוסבאום גומז מינה,מירב טל, ירון זלצמן, גיא שחר, ויניק רונן, בניסטי יצחק, כהן אלי,כהן שלום, דינטה בועז, דוני אלרון, ניר ארז, פז גורן, אהוד קדר, בועז מרום, אבי מוטולה, ואורי רענן.
ייצוג של 82 משתתפים מעניק לישראל מקום בין 3 המובילות ברשימת המדינות המשתתפות. ומדובר על יותר מ-40 מדינות. הגידול הוא פשוט בלתי נתפס. מרבית הישראלים מגיעים ממועדוני הברזל הגדולים, "זון 3", "אינדיור" ו"קובוטומקס". כמות הישראלים הגדולה ביותר, נמצאת אגב בקטגוריה הגדולה ביותר 40 -44. בתוך המשלחת הישראלית השאיפות הן רבות ומגוונות, חלק רק רוצים לסיים, חלק רוצים לסיים כמה שיותר מהר, ואולי עם כרטיס כניסה לאליפות העולם בהוואי.
טיפים לפרנקפורט – גלעד רותם
גלעד רותם השתתף בפרנקפורט בשנה שעברה. הוא גם קבע שם זמן מצויין של 8:52 שעות, זמן שהעניק לו את האפשרות להשתתף באליפות העולם בהוואי. גלעד, אשר רק חזר מתחרות איש הברזל ברות', בה קבע הישג חסר תקדים של 8:20 שעות, מביא לכם מספר טיפים מועילים, טרם תנחתו בגרמניה:
גלעד יוצא מהמים ברות'
צילום: באדיבות גלעד רותם
שחייה: "השחייה היא בשתי הקפות שונות, עם מקטע ריצה קצרצר ביניהן. כדאי להכיר את קו האופק שסובב את האגם לטובת הניווט. צריך להיות מוכנים לשחייה ללא חליפות נאופרין. ב-2010 חליפות לא אושרו כשלושה ימים לפני הזינוק. מותר להשתמש בחליפות Swimskin בהן האפקט של החליפה הוא בהורדת החיכוך ולא בהצפה, וככל הידוע לי יש כזו של Bluseventy"
אופניים: "הכביש באזור פרנקפורט ברמה תחזוקה נמוכה. שימו לב למהמורות. בהמשך ההקפה קיים קטע של 200 מטרים על 'אבני פווה'. חשוב להגיע אליהם עם בקבוקים מאובטחים, ברגים מהודקים, ושרירים מחוזקים כדי להתגבר על הרעידות. המסלול מאופיין במספר לא קטן של פניות חדות בתוך עיירות, וגם לשם כדאי לבוא ערניים".
גלעד רותם – " ברגים מהודקים ושרירים מחוזקים"
צילום: באדיבות גלעד רותם
ריצה: "ישנן 4 הקפות מלבניות, כאשר בפינות המלבן יש גשרים שמוסיפים מעט עניין. בד"כ, הטמפרטורה הרבה יותר נעימה מאשר בישראל, אך ביום חם במיוחד, אפשר להגיע קרוב לשלושים מעלות צלזיוס. החלק שרחוק מאזור ההחלפה מוצל מאוד ומקל. בהצלחה לכולם".
גלעד רותם- אל תשכחו את הדגל
צילום: באדיבות גלעד רותם
אילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי צולע בעל תואר במזרחנות
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי צולע בעל תואר במזרחנות
כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש