פציעות || גם לכם יש כאבי שרירים?

כולנו מכירים אותם וסובלים מהם מדי פעם, אבל האם אנחנו עושים את מה שצריך כדי להימנע מהם? למה מופיעים כאבי השרירים ומה צריך לעשות כשהם באים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כאבי שרירים, המוכרים גם כמיאלגיה (תרגום מיוונית: מיוס=שריר, אלגוס=כאב),הם נפוצים ביותר. כמעט כולם חוו לפחות פעם בחייהם את תחושת אי הנוחות בקבוצת שרירים או בשריר מסוים, כיוון שכמעט כל גופנו מורכב מרקמת שריר וקיימים יותר מ-600 שרירים. לכן, כאב ברקמה זו יכול להיות מורגש בכל חלק בגופנו. מיאלגיה מופיעה בשכיחות גבוהה יותר באזור הצוואר, הכתפיים והגב התחתון.

רץ עם שריר תפוס

כולנו מכירים את הכאבים, השאלה היא מה עושים אתם? צילום: thinkstock

כאבי השרירים עשויים להופיע בעקבות גורם מכני או דלקתי. לרוב, אדם הסובל מכאבים אלו יכול בקלות להצביע על הגורם, כיוון שבמרבית המקרים הכאבים נובעים כתוצאה מיותר מדי מאמץ, מתח, או לאחר פעילות גופנית.

עוד כתבות בנושא

10 כללים להתמודדות עם כאבים בריצה
האם להשתמש במשככי כאבים בספורט סבולת? 
האם מומלץ לכבדי משקל להתאמן עד כאב? 

סיבות נפוצות למיאלגיה הן מתח שרירי גבוה באזור אחד או מספר אזורים בגוף, שימוש חוזר בשריר מסוים במהלך פעילות גופנית , מנח סטטי או יציבה לא תקינים, פציעה של שריר או רקמה שרירית בעקבות עבודה מאומצת, ודלקות בגיד או בבורסה של מפרקי הגוף הנובעים משחיקה של המפרק.

לא כל כאבי השרירים נובעים מפעילות גופנית מאומצת או מתח שרירי גבוה. ישנם גם מספר מקורות פתולוגיים שעלולים לגרום למיאלגיה, למשל: דלקות ומחלות דלקתיות כמו שפעת או דלקות כבד, מחלות ראומטולוגיות כגון: אוסטאוארתריטיס, דלקת מפרקים שגרונית או לופוס. מחלת הפיברומיאלגיה תלווה גם היא בכאבי שרירים מפושטים. מחלות נוירולוגיות דוגמת פרקינסון, טרשת נפוצה או דושן. מחלות עור ורקמות חיבור כמו שלבקת חוגרת והרפס זוסטר יגרמו לדלקות מקומיות בעור, לעתים לפריחה סביב האזור הנגוע ולרגישות שרירית מוגברת. לעתים, כאבי שרירים עלולים לנבוע ממצבים אקוטיים חמורים כגון סרטן או מחלת לב אקוטית.

צילום: thinkstock

זה יכול לקרות גם בגלל חסרים טבעיים בגוף | צילום: thinkstock

סיבה נוספת אפשרית למיאלגיה היא שינויים במערכת ההורמונלית בגוף, אם בעקבות נטילת תרופות שלא מתאימות לגופינו או נטילתן באופן לא מאוזן. צריכת אלכוהול וסמים כמו קוקאין או סטרואידים וכן שימוש בתכשירים מסוימים כמו תרופות מסוג קורטיקוסטרואידים ואפילו כדורים להורדת כולסטרול העלולים גם הם להשפיע על הגוף. כמו כן, קיימים מצבים של חסרים טבעיים בגוף כגון: ירידה ברמת האסטרוגן ופרוגסטרון אצל נשים בגיל המעבר, חסך תזונתי או חוסר בוויטמינים מסוימים כמו מגנזיום,סידן, אשלגן וויטמין D, כאשר הרקע לכאבי השרירים הללו יהיה בעצם מחלה מטבולית.

כיצד ניתן לטפל בכאבי השרירים?

להלן מספר אמצעים פשוטים אתם אפשר להקל על תחושת אי הנוחות המגיעה עם כאבי שרירים הנובעים משימוש יתר, מתח, או אירוע של פציעה.

* הפחתת העומס מהאזור השרירי הכאוב. הפחתת עומס אינה מנוחה, והכוונה היא להימנע מהרמת משאות כבדים או פעילויות הדורשות עומסים גדולים מדי על האזורים הכואבים.
* נטילת משככי כאבים הניתנים להשגה בבית המרקחת ללא מרשם רופא כגון איבופרופן או אופטלגין.
* ניתן לזהות דלקת אם האזור חם, אדום, רגיש למגע והכאב מופיע במנוחה. כשיש דלקת מומלץ להניח על האזור קרח על מנת להוריד את רמת הדלקת במשך 3 ימים מהופעת הכאבים. לאחר מכן לשלב גם כרית/ מקלחת חמה על האזור הכאוב. את הקרח אין להניח יותר מ-8 עד 10 דקות על מנת שלא לגרום להליך הפוך של הרחבת כלי דם במקום כיווצם.
* חשוב להקפיד על מתיחות לשרירים באופן קבוע ובמיוחד באזורים הכואבים. מתיחה צריכה להיות סטטית ולהתבצע באופן יעיל ובמנח מדויק.
* רצוי לשלב פעילויות המורידות מתח מהגוף ומהרקמות, למשל צעידה נינוחה, יוגה או מדיטציה.
* במידה וכאבי השרירים נובעים מתרופות ,צריך להתייעץ עם הרופא המטפל. הפחתת התרופות או איזונן עשויה להוביל לשיפור בכוח וביכולת השרירית.

בשנים האחרונות יש עלייה במספר הפגיעות במערכת שלד-שריר. צילומים | thinkstock

בדרך כלל זה מופיע בצוואר, בכתפיים ובגב התחתון | צילום: thinkstock

טיפול עצמי יכול להיות טוב במקרים מסוימים, אך לעתים כאבי השרירים נובעים ממקור חריף יותר והטיפול הביתי אינו מספיק.

במקרים הבאים יש לראות רופא או מומחה בבעיות שריר-שלד:
* כאבי שרירים שאינם עוברים מספר ימים לאחר התחלת הטיפול הביתי
* כאבי שרירים חמורים שאתם לא יודעים מה גרם להם
* כאבי שרירים המלווים בפריחה על העור
* כאבי שרירים המלווים בנפיחות מקומית ואדמומיות
* כאבי שרירים המופיעים מיד בעקבות שינוי בטיפול או מינון תרופתי

במידה וכאבי השרירים מופיעים לצד הסימנים הבאים , יש לגשת לרופא המשפחה או לחדר המיון :
* כאבי שרירים המלווים בעצירת שתן או הפחתה במתן השתן
* כאבי שרירים המלווים בהקאות או חום לא צפוי
* כאבי שרירים המלווים בקוצר נשימה
* כאבי שרירים המלווים בקשיון באזור הצוואר
* כאבי שרירים המלווים בחולשת שרירים משמעותית, ירידה בתחושה במקום הכאב, או ירידה במסת השריר
* כאבי שרירים המלווים בחוסר יכולת להזיז את הגפה והאזור הכאוב

כיצד נצמצם או אף נמנע את הופעת המיאלגיה?

במידה וכאבי השרירים שלכם אכן נובעים ממתח שרירי גבוה או פעילות גופנית, כדאי לנקוט בצעדים הבאים על מנת להפחית את הסיכון לכאבים אלו בעתיד.

ראשית, שלבו חימום לשרירים לפני כל פעילות גופנית כלשהי, למשל על ידי קפיצות במקום, תנועות סיבוביות לכתפיים, הזרועות ואזור השכמות, ומכרעים קלים ועליה על קצות האצבעות לאזור הגפה התחתונה.

ככה לא מתחילים אימון ריצה

אחד הדברים החשובים, לא לשכוח מתיחות | צילום: thinkstock

לאחר כל פעילות אקטיבית, בצעו סט מתיחות לכל אזור בגוף. זמן מתיחה אידיאלי נע בין 20 עד 30 שניות לכל שריר. שתו מים והקפידו על החזרת מלחים לגוף לפני, במהלך ואחרי פעילות מאומצת. שמירה על איזון נוזלי ומלחי הגוף חשובה למניעת קרעים בסיבי השריר ולפציעות חוזרות.

שמרו על מתח וכוח שרירים גבוה על ידי השתתפות בפעילות גופנית המתאימה לגופכם. רצוי להתייעץ עם מאמן כושר או פיזיותרפיסט בכדי להתאים את סוג הפעילות.

לאלו מכם שלא מוצאים את הזמן לשלב פעילות גופנית לתוך שגרת היום ומוצאים את עצמם ישובים בכיסא ושולחן במשרד – בצעו מתיחות לאורך יום העבודה, נסו לקום ולהסתובב במשרד בכל שעה עגולה בכדי להזרים דם וחמצן לשרירים ולשמור על חיוניותם.

לסיכום, כאבי שרירים הנם שכיחים באוכלוסיה ובייחוד באוכלוסיה העוסקת בפעילות ספורטיבית. הסיבות הן מגוונות ולרוב הטיפול זמין ופשוט. את כאבי השרירים ניתן לנסות ולצמצם על ידי טיפול מקדים ונכון לגוף לפני ותוך כדי הפעילות. אם בכל זאת נפצעת והנך חווה כאבי שרירים במהלך הפעילות הגופנית השגרתית שלך, כדאי לפנות לייעוץ וטיפול אצל פיזיותרפיסט המתמחה בשיקום פציעות ספורט. תכנית הטיפול לרוב תכלול את זיהוי מקור הפציעה, טיפול מיידי בכאב האקוטי, חיזוק הגוף, החזרת הכוח והסיבולת לשרירי שלד-שריר, מתיחות מתאימות, ותרגול משקם למניעת פציעות חוזרות או כאבי שרירים עתידיים.


כותבי המאמר | רעות פלדמן B.PT, אילנית אברון MSc.PT, סאם ח'מיס MSc.PT



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג