"תמיד כשרוכבים בבריחה מצליחים לשמור על ההובלה ולנצח, למרות רדיפה של הדבוקה, זה מרגש. אתמול, בקטע החמישי של הג'ירו, זה היה מרגש עוד יותר." יאיר בן עמי מסכם קטע חמישי מרתק בג'ירו
מאת:יאיר בן עמי
ענף האופניים הפך בשנים האחרונות לממוחשב עד כי לעיתים אנו שוכחים כי על האופניים יושבים בני אדם. אחד השינויים הגדולים שעבר הענף הוא בקשר בין מנהלי הקבוצות לרוכבים במהלך התחרויות בזכות מכשירי הקשר.
פעם זה היה הכי פשוט בעיקר בקטעים מישוריים של מרוצי הקטעים. קבוצת בריחה הייתה מקבלת אפשרות לפתוח פער אבל תמיד הדבוקה הייתה מנסה לשמור על פער של דקה לעשרה ק"מ כדי לסגור את הבריחה ולהביא את המאיצים לקו הסיום במאוץ המוני. הבריחות היו נתפסות חמישה, עשרה ולעיתים גם 15 ק"מ לסיום, וגם אם הן היו נתפסות 2 ק"מ לסיום זה היה אחרי שהמרשלים היו מניפים את השלטים עליהם היו כותבים את הפער.
בשנים האחרונות הסגירה של הבריחה נעשית על ידי ההנחיות שמגיעות לאוזני הרוכבים מהרכבים בהם יושבים המנהלים הספורטיביים שהם למעשה מנהלי המרוץ על ידי הטקטיקה שהם קובעים מראש ומשכללים תוך כדי המרוץ ובתגובה למתרחש. תמיד כשרוכבים בבריחה מצליחים לשמור על ההובלה ולנצח, למרות רדיפה של הדבוקה, זה מרגש. אתמול, בקטע החמישי של הג'ירו, זה היה מרגש עוד יותר משום שהדבוקה כבר נשפה בעורפם של הבורחים בפער של כשלושים שניות כשנותרו כשלושה ק"מ לסיום.
בבריחה היו ארבעה רוכבים, פאול ווס מקבוצת מילראם שהצטרף לקבוצת הבריחה כדי לאסוף עוד נקודות בפסגות ולשמור על החולצה הירוקה של מלך ההרים בג'ירו. הוא הצליח לשמור עלייה אך כעשרים ק"מ לסיום הוא עזב את שלושת שותפיו לבריחה ונסוג לדבוקה. שלושת הרוכבים האחרים היו ג'וליאן פושארד מקופידיס, ג'רום פינואה מקויק סטם והיפני יוקיאה אראשירו מקבוצת ביבוקס.
כשנותרו 1500 מטרים לסיום יצאו שלושת הבורחים מהפנייה האחרונה עם פער של שניות בודדות מהדבוקה ואז החל יוקיאה להגביר את הקצב. מעט לאחר מכן הדבוקה האטה את מהירותה בכניסה מגושמת לפנייה האחרונה והפער נשמר. שלושת הבורחים עוד החליפו כמה מבטים בניהם ולאחור ואז יצא פינואה למאוץ מרשים כשהוא מושך את פושארד אחריו ומותיר את יוקיאה מאחור.
הדבוקה הגיעה לקו הסיום שנייה לאחר שפינואה העניק לקבוצתו את הניצחון השני בשלושה ימים. יוקיאה כמעט ועשה היסטוריה עם ניצחון יפני ראשון בקטע של גרנד טור אבל גם המקום השלישי שלו זה הישג חסר תקדים ליפני ובסופו של דבר גם במקום השלישי רוכב של קבוצה צרפתית. ווס, שנסוג לדבוקה מהבריחה, שמר על החולצה הירוקה. קבוצות המאיצים הלכו לארוחת ערב להסיק מסקנות על רדיפה, מכשירי קשר ומה שנותר להם עד לסיום הג'ירו כדי לנצח בקטעים של מאוץ המוני… לא הרבה.
לאחר שהקטע החמישי הוקדש לשני רוכבים איטלקים, פאוסטו קופי עליו כתבתי אתמול וקוסטנטה גירארדנו שניצח בג'ירו בתחילת המאה שעברה, הקטע השישי מוקדש לז'ק אנקטיל שהיה צרפתי אבל האיטלקים מוצאים לנכון לפרגן לו עם הקטע בגרנד טור שלהם. זה יהיה הקטע הראשון עם עליות משמעותיות על המסלול ועוד אחת קטנה כשפסגתה 11 ק"מ לסיום. אבל כנראה שעוד לא נראה את הזיקוקים של המועמדים לניצחון שישמרו את הכוח לימים הבאים בהם יהיו גם סיומי פסגות.
דירוג קטע 5:
1. ג'רום פינואה צרפת קויק סטפ
2. ג'וליאןם פושארד צרפת קופידיס זמן זהה
3. יוקיאה אראשיו יפן ביבוקס זמן זהה
4. טיילור פראר ארה"ב גרמין + 4 שניות
5. גרגורי אנדרסון ניו זילנד סקאי זמן זהה
דירוג מצטבר לאחר קטע 5:
1. וינצ'נזו ניבאלי איטליה ליקיגאס 14:30:03 שעות
2. איוואן באסו איטליה ליקיגאס + 13 שניות
3. ואולריו אנולי איטליה ליקיגאס +20 שניות
4. מטאו גוס אוסטרליה היי ראוד +26 שניות
5. אנדריי גריפל גרמניה היי ראוד זמן זהה
————————————————————————————————————-