נושא בטיחות הרוכבים במהלך מרוצים הוא הנושא החם ביותר כיום בעולם האופניים, אבל אם עד עכשיו בעיקר היה מדובר בניסיון למצוא דרכים למנוע תאונות בשל המהירות הגבוהה בה רוכבים ותנאי הכבישים, מה שהתרחש אתמול (שישי) במהלך הקטע השלישי של מרוץ אטואל דה בסאז' בצרפת הוא כבר פארסה של ממש.
לכתבות נוספות בנושא:
תעלומה: אלוף העולם לשעבר באופניים נעלם, ונמצא לאחר יומיים
כריס פרום משאיר את הדלת פתוחה ל-2026 – האם הוא ימשיך לשנה נוספת?
הרבה יותר משני גלגלים: המדריך המלא לאוהד האופניים המתחיל
שמונה קבוצות – סודאל-קוויקסטפ, איניוס, רדבול-בורה, EF, דקאתלון לידל-טרק, אונו אקס ויוניבט – הודיעו על פרישה באמצע המרוץ, לאחר שורה של מקרים שבהם רכבים נסעו בתוך מסלול המרוץ וגרמו לתאונות ולפציעת רוכבים.
הבלגאן החל כבר שלשום, כאשר רכב נוסע נכנס לתוך הכביש עליו רכבה הדבוקה, מה שאילץ את הרוכבים לעצור בפתאומיות וגרם לתאונה. כתוצאה מכך, מקסים ואן חילס מרדבול בורה נפצע ופרש. במקרה אחר, הרוכבים רכבו על נתיב אחד של הכביש כשממול תנועה זורמת והתמונות של קרבת המכוניות לרוכבים מפחידות ממש והיכו גלים ברשתות.
| Ohohoh… Auto en peloton komen oog in oog met elkaar. De auto rijdt snel achteruit, maar toch gebeurt er een niet al te ernstige valpartij…
#EDB2025
Stream koers op HBO Max pic.twitter.com/jGyPIalNcQ
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) February 6, 2025
אתמול, לאחר 17 קילומטר, הרוכבים הגיעו למעגל תנועה, כשלפתע ראו מולם רכב. המרוץ נעצר לשעה, במהלכה התנהל דיון בין הקבוצות למארגנים. בסופו הוחלט לבטל טיפוס אחד ולחדש את המרוץ חמישה קילומטרים מהנקודה בה הוא נעצר.
אולם, הקבוצות הבכירות, שהרוכבים שלהן הובילו את הדירוג לאחר יומיים, סירבו להמשיך. "זה בלתי מתקבל על הדעת", צייצו בסודאל, "אנחנו החלטנו לא לחזור לקטע, כיוון שהבטיחות של הרוכבים והצוות שלנו חשובים יותר". בקבוצת אינאוס הוסיפו: "הבטיחות של הרוכבים והצוות קודמת לכל".
מארגני המרוץ טרם התייחסו לנושא. הגם שראינו בעבר, גם במרוצים הגדולים ביותר, מקרים שבהם מכוניות נכנסו למסלול, לא בכמות ותכיפות שכזאת. ניתן להעריך שהבעיות נובעות בעיקר מקשיים כלכליים, שלא מאפשרים להציב מספיק שיטור ואנשי צוות כדי שיחסמו את הכבישים עליהם רוכבים.
בענף שבו מרוצים רבים מתקשים לעמוד בהוצאות הכלכליות הרבות הגלומות בניהול מרוץ, גם תחרות שמתקיימת כבר למעלה מ-50 שנה, במדינה שבה הענף משגשג, לא מסוגלת לספק לספורטאים ביטחון בסיסי.
באיגוד האופניים הבינלאומי ייאלצו להתמודד עם הקשיים הללו, ולהבין איך ניתן להמשיך ולקיים תחרויות שהן חלק מה-DNA של הענף, אבל בו זמנית לוודא שתקלות כאלה לא חוזרות על עצמן.