עלתה עוד מדרגה: סיכום השבוע הנדיר של גורבנקו, ומה המשמעויות לפריז?

השחיינית הבכירה של ישראל ניפצה שיא אחרי שיא ובסוף שבוע חלומי מסתכלת כבר לטופ העולמי בלבן של העיניים. גיא דר מנתח את הטקטיקות השונות (שהצליחו כולן), חלוקת הזמנים המעניינת והמיקום המשופר בדירוג העולמי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אנסטסיה גורבנקו | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

אנסטסיה גורבנקו אמנם רק בת 20, אבל כבר כמה שנים נמצאת סמוך לטופ של השחייה העולמית, דרגה אחת מתחת לכוכבות הגדולות של הענף, אך בדרג משלה בכל הנוגע לשחייה הישראלית. אלא שהשבוע, נראה שהמעמד שלה בעיני פרשני הענף בעולם, ואולי אף בעיני עצמה, עשוי להשתנות, וזה קורה בתזמון המושלם רגע לפני המשחקים האולימפיים בפריז.

לכתבות נוספות בנושא:
צפו: החימום של גורבנקו לפני השיא הישראלי – שחייה בים
מדהימה: שיא ישראלי שלישי השבוע לאנסטסיה גורבנקו ב-400 מעורב
אנסטסיה גורבנקו: "אני בכושר הכי טוב שהייתי בו אי פעם"

גורבנקו נעלה אתמול (ראשון) את סבב התחרויות היוקרתי "מארה נוסטרום" עם מאזן מושלם של 8 ניצחונות ב-8 גמרים, מהם שישה עם שיאי ישראל. עד כדי כך ההופעה שלה הייתה יעילה, שכאשר "רק" ניצחה בערב האחרון ב-100 גב (59.58 שניות, קריטריון A אולימפי) וב-200 מעורב אישי (2:09.19 דקות) זה היה נראה כמעט שגרתי, על אף שמדובר בתוצאות מהירות בכל קנה מידה, במיוחד לשלב זה של השנה.

אנסטסיה גורבנקו | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

מנסים והכל מצליח
במהלך סבב התחרויות ניתחנו כאן בשוונג בהרחבה את חלוקת הזמנים בכל אחד מהמשחים, דבר חשוב במיוחד במשחי המעורב אישי בהם מתמחה גורבנקו. הרי פתיחה מהירה מדי בפרפר עלולה לעלות ביוקר בחזה ובחתירה, בעוד פתיחה איטית מדי ו"לחיצה" חזקה מדי בסגנון אחר, עשויה גם היא להפר את האיזון העדין במשחה ולייצר תוצאה פחות טובה.

כפי שהעידה בעצמה גורבנקו, המטרה של הסבב האחרוו, בו יש שלוש תחרויות צמודות תוך שמונה ימים, היא לנסות דברים ולראות "מה עובד לה" בסביבה תחרותית, ולא רק במסגרת אימון. למעשה, החליטו גורבנקו ומאמנה טום ראשטון לקחת כל משחה מעט אחרת ולבחון איזו חלוקת זמנים הכי תתאים לגורבנקו, מתוך מחשבה עתידית על המשחקים האולימפיים.

כך ב-400 מעורב אישי לדוגמה, פתחה בתחרות הראשונה בקאנה מעט לאט יותר את הפרפר וסיימה חזק במיוחד בחתירה, בברצלונה בתחרות השנייה העלתה הילוך ב-100 השני בסגנון הגב, ואילו בתחרות השלישית במונקו הדגישה את הפרפר והחזה, שהיה מהיר במיוחד על 1:17.72 דקות (תוצאה שמעטות בעולם מסוגלות לייצר בתוך משחה כזה). המדהים הוא שבכל אחד מהניסיונות הללו הצליחה לשפר גורבנקו עוד קצת את שיאה, כמו למדה את המשחה מעט יותר בכל קפיצה (לפירוט חלוקת הזמנים המלא לחצו כאן).

אנסטסיה גורבנקו | צילום: באדיבות איגוד השחייה

שימו לב כי החלוקה של הישראלית עדיין לא תמיד מאוזנת, וסגירה על 1:04 דקות בחתירה היא עדיין לא מספיק מהירה ביחס ליריבותיה (סאמר מקינטוש סוגרת בשיאה על 1:00.95 ד', קייטי גריימס על 1:01 ד' פרייה קולברט על 1:02 ד'), אולם הכיוון בהחלט חיובי ואין ספק שהיא למדה המון על עצמה בשבוע הזה. 400 מעורב אישי הוא משחה שדורש הרבה ניסיון, שעדיין אין לגורבנקו, אולם נראה שהיא וצוותה עושים הכל כדי להרגיל את הגוף שלה למהירויות האלו, ולראייה מגיעות 5 הופעות מתחת 4:40 תוך חמישה חודשים. הישג בפני עצמו.

חזק בטופ לקראת פריז
השיאים הטריים של גורבנקו – 4:34.87 דקות ב-400 מעורב אישי, 2:08.55 דקות ב-200 מעורב אישי ואפילו ה-2:08.54 דקות ב-200 גב – מעמידים אותה בטופ השנה בכל שלושת המשחים. ה-400 הוא המרשים ביותר, עם מקום חמישי העונה, אך גם ה-200 מעורב בו היא מדורגת שמינית ראוי לשבח. ב-200 גב היא אמנם מדורגת 17 העונה (23/24), אולם בחישוב של שתיים למדינה קופצת למקום ה-11.

נשים רגע דברים בפרופורציות. ההתקדמות של גורבנקו בתקופה האחרונה מטאורית, אולם משחי המעורב לנשים נמצאים בתקופת פריחה יוצאת דופן שמעולם לא ידענו והמאבק בפריז הולך להיות צפוף במיוחד. תוצאה כמו שהשיגה ב-200 מעורב אישי הייתה נותנת לה בטוקיו מדליית כסף אולימפית, רק 3 מאיות ממדליית זהב. השנה, תוצאה כזו עשויה "רק" להיאבק על העפלה לגמר.

אנסטסיה גורבנקו | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

מי שכבר קושר כתרים לגורבנקו יואיל בטובו להתיר את הקשר, לפחות בינתיים. ב-200 יש היום שלוש שחייניות שנראות מעל כולן – קיילי מקיאון האוסטרלית, קייט דגלאס האמריקאית וסאמר מקינטוש הקנדית – כולן כבר קבעו השנה 2:07.0 דקות או מתחת לזה, ולא נראות כמי שהולכות להאט בקרוב. אליהן נוסיף את אלכס וולש, אמריקאית נוספת, שאורבת לטעות, והפודיום נראה על הנייר כמעט סגור.

ב-400 מעורב אישי המצב דווקא פתוח יותר. מקינטוש רמה אחת מעל כולן, שכן מקיאון כבר הודיעה שלא תשחה את המשחה הזה בפריז, ואחריה יש כמה שחייניות מהירות, אך כאלו שכבר הרבה יותר קרובות לגורבנקו. שיפור קטן נוסף, והיא לגמרי יכולה לראות את עצמה מועמדת לפודיום, דבר אשר היה נראה חלום במשחה זה רק עד לפני כמה חודשים. נמתין לסיום תקופת הקריטריון עם המבחנים האמריקאים והאוסטרלים, אולם נראה כי דווקא זה המשחה בו יש יותר מקום להפתעות. בכל מקרה, גורבנקו ושאר הנבחרת צפויים לסדר לנו קיץ מעניין בבריכה האולימפית.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג