עודף משקל עלול להגדיל את הסיכון לחלות בקורונה

על בסיס מספר מחקרים נקבע כי לא רק משקל יתר (obese) מגדיל את הסיכון לחלות בקורונה, אלא כל משקל עודף סטנדרטי (Overweight). פעילות גופנית ותזונה מבוקרת היא התשובה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כתבה מתורגמת מה-NEW YORK TIMES
לאנשים שסובלים מעודף משקל יש סיכוי גדול יותר לפתח תסמינים קשים יותר במידה וידבקו בנגיף הקורונה, כך טוענים גורמים בארצות הברית הקשורים בבריאות הציבור ולפי דבריהם פלח האוכלוסייה שנמצא בסיכון הוא רחב יותר. אפילו משקל עודף ברמה בינונית עלול להגדיל את הסיכויים לחלות בצורה קשה.

זה הזמן לעשות את הבחירות הנכונות | צילום: Image by Gerhard Gellinger from Pixabay

עוד כתבות בנושא 
איך הלחץ והחרדה מהקורונה משפיעים ישירות על החיים שלכם? 
7 דרכים לשלוט במשקל בתקופת הקורונה 
מה צריך לדעת על קורונה ופעילות ספורטיבית? 

לאזהרה שפורסמה על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (C.D.C) עלולות להיות השלכות חמורות על האוכלוסייה האמריקאית, מאחר ו-40 אחוז ממנה סובלים מהשמנת יתר ועוד 32 אחוזים סובלים מעודף משקל – מדובר באחד מהשיעורים הגדולים של השמנת יתר ועודף משקל בעולם.

הסיכוי לאשפוז עם השמנת יתר בגלל קורונה הוא כפול

לפי החישוב החדש, קרוב לשלושה רבעים מהאמריקאים עלולים להיות בסיכון מוגבר לחלות בצורה חמורה בקוביד-19 אם ייחשפו לווירוס. "חשוב לוודא שהציבור מודע לסיכון הפוטנציאלי הזה", אומרת ד"ר ברוק ביילי מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן ומוסיפה: "המסר הוא שצריך לבצע שינויים על בסיס יומיומי באמצעות תזונה בריאה, פעילות גופנית ושינה איכותית".

מצבים רפואיים אחרים שיש עדויות לכך שהם מסכנים יותר את מי שנדבק בווירוס הקוביד-19 לפי ה-C.D.C הם אסטמה, מחלה וסקולרית מוחית וסיסטיק פיברוזיס. מצבים רפואיים שמסכנים בוודאות את הנדבקים בקוביד-19 הם בין היתר סרטן, מחלת כליות כרונית, מחלות לב ואנמיה חרמשית (מחלת דם תורשתית).

ריצה על מסילה

פעילות גופנית היא חלק מהפתרון הרצוי | צילום: pixabay

עודף משקל והשמנה מוגדרים על ידי מדד מסת הגוף (BMI). אנשים עם BMI של בין 18.5 ל-24.9 נחשבים בריאים, האזור של עודף משקל נע בין BMI של 25 ל-29 והשמנת יתר מתחילה ב-30. כך למשל מישהו בגובה 1.75 מ' ושוקל בין 56 ל-76 ק"ג יהיה בטווח תקין, מעל זה הוא יהיה בעודף משקל ומעל 92 ק"ג כבר יהיה בהשמנת יתר.

"זה מרחיב את הסיכון לגוש די גדול באוכלוסיית ארצות הברית", אומר בארי פופקין, פרופסור למדעי התזונה מאוניברסיטת צפון קרולינה. בסקירה שנערכה לאחרונה על 75 מחקרים שפורסמו באוגוסט, פופקין מצא שהסיכוי שאנשים עם השמנת יתר יאושפזו בגלל קורונה הוא כפול לעומת אנשים עם משקל תקין או עודף, וגם הסיכוי שלהם להגיע לטיפול נמרץ הוא כפול. פרופסור פופקין ועמיתיו לא הצליחו להצביע על הסיכוי של מי שסובל רק ממשקל עודף מכיוון שלא היו מספיק מחקרים שבדקו את המשתנה הזה.

משקל עודף הוא סכנה לחולים בקורונה

כבר בתחילת המגיפה רופאים הבחינו בכך שמשקל עודף מהווה סיכון נוסף לחולים בקורונה. מכיוון שההשמנה מלווה לעתים קרובות בבעיות רפואיות אחרות לקח לחוקרים זמן להבין אם עודף המשקל עצמו הוא הגורם המכריע. כעת מחקרים רבים מצביעים על כך, לפחות אצל חלק מהחולים.

רקמת השומן שהיא השומן שמצטבר בגוף, פעילה מבחינה ביולוגית וגורמת לשינויים מטבוליים וחריגות. השומן מקדם מצב של דלקת כרונית בדרגה נמוכה בגוף, גם ללא זיהום. בנוסף, השמנת יתר בבטן הנפוצה יותר בקרב גברים, עלולה לגרום לדחיסה של הסרעפת, הריאות וחלל החזה – מה שמגביל את הנשימה ומקשה על ניקוי דלקת ריאות וזיהומים אחרים בדרכי הנשימה.

האזהרה של ה-C.D.C התבססה על מספר קטן של מחקרים שהבדילו בהצלחה בין עודף משקל להשמנה כולל מאמר על גורמי סיכון לקוביד-19 חמור בקרב חולים בבריטניה ודו"ח שניצח את התוצאות של יותר מ-500 חולים שאושפזו במרץ ובאפריל באוניברסיטת Downstate Health Sciences בברוקלין.

שימו לב ל-BMI שלכם | צילום: pixabay

מבין אותם חולים 43% היו שמנים, 30% סבלו מעודף משקל ו-27% היו במשקל תקין. לאחר התאמה לגיל, סכרת וגורמים אחרים, החוקרים מצאו כי חולים שסבלו מעודף משקל או השמנת יצר נמצאו בסיכוי מוגבר להזדקק להנשמה והסבירות שלהם למות היתה גבוהה יותר. המאמר פורסם ביולי בכתב העת הבינלאומי להשמנת יתר.

באופן מפתיע, הסיכון של הסובלים מעודף משקל היה אפילו גדול יותר משל השמנים. חולים שסבלו מעודף משקל היו בסיכון גבוה ב-40% למות לעומת חולים במשקל תקין, בעוד שחולים שסבלו מהשמנת יתר היו בסיכון גבוה ב-30% לעומת חולים במשקל תקין.

פעילות גופנית היא הפתרון

הממצאים הראו בבירור סיכון מוגבר לקוביד-19 חמור אצל כל מי שה-BMI שלו היה מעל 25, כך לפי מחבר המחקר ד"ר מוחמד רמי נקשבנדי, מומחה למחלות זיהומיות. אבל בעוד שהשמנת היתר הגדילה את הסיכון בקרב גברים, היא לא עשתה זאת אצל הנשים (מחקרים אחרים דיווחו גם על הפער הזה).

המחקר הבריטי בחן את גורמי הסיכון בקרב 387,109 גברים ונשים ש-760 מהם חלו בקוביד-19. אנשים עם הנגיף שסבלו מעודף משקל היו בסיכון גבוה בכ-30% להתאשפז לעומת אנשים עם משקל תקין. אלו הסובלים מהשמנת יתר היו בסיכון כפול פי 2 בהשוואה לאנשים במשקל בריא. המחקר שפורסם ביולי בכתב העת Brain, Behavior and Immunity בדק גם גורמים כמו עישון, צריכת אלכוהול ורמות פעילות גופנית והגיע למסקנה שפעילות גופנית מתונה מפחיתה את הסיכויים שאדם שנדבק יתאשפז בבית חולים.

"פעילות גופנית מרוחקת חברתית עשויה להיות פתרון טוב", אומר מארק האמר, פרופסור לרפואת ספורט באוניברסיטת קולג' לונדון ומחבר המחקר, "זה מספק הגנה למערכת החיסונית וגם עוזר לירידה במשקל".

לפי פרופסור פופקין, פעילות גופנית שנחקרה רבות עשויה להפחית את הסיכון לפתח מצבים כרוניים הקשורים למשקל עודף כמו סכרת ולחץ דם גבוה, אבל זה לא מבטל לחלוטין את הסיכון לפגיעה במערכת החיסונית ולדלקת מוגברת.

"עודף משקל שונה לגמרי ממחלות אחרות מבחינת הדלקת", אומר פרופסור פופקין, "רקמת השומן מודלקת במשך תקופה ארוכה והיא משפיעה על תפקוד המערכת החיסונית לאורך יותר זמן, זה משהו שמתמשך".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג