סקירת עומק: מי אתה "וירוס הקורונה?

איך הוא מדביק, ההיסטוריה שלו ומה למדנו מהמגיפות הקודמות שיכול לעזור לרפואה כעת? ד"ר חן גלייט-סנטר על הווירוס ששינה את העולם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המאמר מבוסס על סקירה נרחבת שפורסמה לאחרונה

וירוסי הקורונה CoVs התגלו כבר בשנות ה-1960 ואז הם סווגו למשפחה הנקראת Coronaviridae שהיא משפחה גדולה. משפחת ה-Coronaviridae נחלקת ל-2 תת-משפחות: Orthocoronaviridae ומשפחת Toroviridae. וירוסי קורונה בדרך כלל מאוחסנים ביונקים ובציפורים, על פי רוב הנשאים שלהם הם גמלים, בקר, חתולים, עטלפים ועוד.

וירוסי הקורונה התגלו בשנות ה-1960 | קורונה צילום: Image by PANKAJ YADAV from Pixabay

וירוסי קורונה של חיות עשויים לגרום לתחלואה ניכרת, בהם עד כדי פגיעה ממשית במין מסוים או באבדן של בעל חיים ביתי. וירוסי קורונה של בעלי חיים יכולים לגרום בהם לתחלואה נשימתית (ברונכיטיס) ולתחלואה של מערכת העיכול. לעתים נדירות וירוס קורונה של בעלי חיים יש לו יכולת להדביק בן אדם. ברגע שווירוס קורונה רכש יכולת הדבקה של אדם, הוא יכול להתפשט באוכלוסיה על ידי העברה מאדם לאדם. לאורך השנים היו מופעים של וירוסי קורונה עם יכולת הדבקה בבני אדם. ב-2002 למשל היתה מגיפת ה-SARS, ובשנת 2012 הופיע ה MERS.

התפרצות נגיפית

החל מחודש דצמבר 2019, הופיעו דיווחים על חולים בוואהן שבסין שם החולים סבלו מדלקת ריאות ויראלית קשה. ריצוף מעבדתי של החומר התורשתי הויראלי הראה על זהות של וירוס חדש ממשפחת הקורונה שגורם לתחלואה נשימתית קשה. הווירוס החדש 2019-nCoV קיבל את שמו SARS-COV-2 על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO). המחלה הנגרמת על ידי SARS-COV-2 נקראת: COVID-19. עד לפני שנת 2002, התייחסו בקהילה הרפואית לווירוסי קורונה כאל מטרד, אבל לא חשבו שהם עשויים לגרום לתחלואה משמעותית. נקודת המפנה היתה עם הופעתו של SARS-COV בשנת 2002 שגרם לתחלואה נשימתית קשה עם תמותה בשנים 2002-2003. מאז, כל וירוסי הקורונה ה"אנושיים" שנמצאו היו קטלניים, כולל MERS-COV וכעת SARS-COV-2.

מאז הופעתו של SARS-COV-2 נעשים מאמצים בעולם להשיג שליטה על ההתפרצות הנגיפית. הנה תיאור קצר על מבנה הווירוס ואנסה לא להכביד יותר מדי במושגים ולתווך את הנושא: וירוסי קורונה, כולל SARS-COV-2 הם וירוסים שמכילים חומר גנטי מסוג RNA-Spherical positive single stranded כאשר הווירוסים מאופיינים במבנה של קוצים, או מה שמכונה “Spikes”, מעיין שלוחות חלבוניות כאלו שמקנות לווירוס מבנה של כתר במיקרוסקופ אלקטרוני, קורונה בלטינית המשמעות שלו היא Crown.

וירוסי קורונה עטופים במה שמכונה מעטפת שומנית, המעטפת אגב נגזרת מהתא המארח שממנו הם נוצרו. הווירוס בנוי בעיקר מחלבונים מבניים כמו קוצים, ממברנה ומעטפת וחלבונים שעוטפים את החומר הגנטי הויראלי שנקראים Nucleocapsid. חלק מווירוסי הקורונה מכילים (Hemagglutinin-esterase (HE. כל חלק בווירוס יש לו תפקיד קריטי והכרחי בכדי שהווירוס ימשיך להתקיים, ידביק תאים נוספים, יעבור תהליכי התחלקות (התרבות) ובסופו של דבר הוא נארז מחדש ויוצא מהתא המאחסן שלו בצורה שהוא מוכן כעת להדביק תאים חדשים. הקוצים שנמצאים על פני הווירוס Spikes מתווכים את הכניסה של הווירוס לתוך התאים אותם הוא מדביק. חלבוני המעטפת של הווירוס למשל הם חשובים מאוד עבור היכולת של הווירוס להשתחרר מהתא המודבק בצורה של חלקיקים וריאליים חדשים. החלבון HE-Hemagglutinin esterase מעודד את היכולת של הווירוס להדביק את התאים.

המבנה הגנטי של הווירוס

הווירוס מכיל חומר גנטי מסוג רנ"א והחומר הזה מאפשר לווירוס לייצר לעצמו את כל החלבונים הנדרשים לו. בשלב הראשון הווירוס נכנס לתוך התא, החומר הגנטי שלו משתלב עם החומר הגנטי של התא המודבק ומרגע זה הווירוס משעבד את התא המודבק לצרכיו. התא מייצר עבור הווירוס מרכיבים חלבוניים הכרחיים וברגע שנוצרים מספיק חלבונים מבניים ומספיק עותקים של רנ"א ויראלי, מתרחש מה שמכונה Assembly (הרכבה), ניתן לדמיין מעין תהליך של אריזה ויצירה מחדש של וירוסים חדשים שמוכנים כעת לעבור הנצה Viral budding ולצאת מתוך התא המארח שלהן ולהמשיך ולהדביק תאים נוספים.

הקוצים על פני הווירוס מתווכים את הכניסה של הווירוס לתוך התא | צילום: Image by Vektor Kunst from Pixabay

אופן הכניסה של הווירוס לתאים

חלבוני הקוצים מתווכים את הכניסה של הווירוס לתוך התאים, ישנו תהליך ראשוני של קישור ולאחר מכן של איחוי עם תא המטרה, שניהם נעשים על ידי מה שמכונה Receptor binding domain RBD אזור קישור לקולטן, קולטן הוא החלבון שנמצא על גבי התא המודבק, תא המטרה. עד כה מחקרים שנעשו הראו שהווירוס SARS-COV-2 נקשר לקולטן שמכונה ACE2- Angiotensin Converting Enzyme-2. מאמר שפורסם זה עתה הראה שהווירוס החדש SARS-COV-2 נקשר ל- ACE2 יותר חזק ממה שנקשר אליו הווירוס הקודם SARS-COV. לא אפרט לגבי תהליך ההדבקה התאי. ניתן למצוא פרטים נוספים בספרות המדעית שמתעדכנת בנושא באופן די שוטף, וגם במאמר הסקירה שממנו אני מביאה את מרבית המידע הנוכחי Novel human Coronavirus outbreak 2019.

השוואה למגיפות קורונה בעבר

SARS-COV-2 המודל החדש, בהשוואה למגיפות קורונה בעבר: SARS-COV, MERS-COV. בשנת 2002-2003 היתה התפרצות מגיפת SARS שהחלה במחוז Guandong שבסין והובילה לתמותה בסדר גודל של 774 בני אדם מתוך סך של 8,098 נדבקים. מצאו שהווירוס הזה מדביק תאי אפיתל של דרכי הנשימה וגורם לתסמינים של שיעול, חום, קוצר נשימה עם תסמינים קשים של דלקת ריאות קשה וכשל כלייתי. זמן הדגירה האופייני של הווירוס הוא בין 2 ל- 10 ימים, אם כי יתכן זמן דגירה עד 14 יום. מחקרים הראו כי עטלפים הם "מאחסנים" של וירוסי קורונה. פרט לעטלפים, גם חיות נוספות יכולות לאחסן את נגיפי הקורונה. האיתור של נגיפי SARs related COV בעטלפים ובחיות קטנות שהיו נוכחות בשוק הקמעונאי בסין מעידים על מעבר בין מינים שהחל מעטלפים ולבסוף הגיע לבני אדם. מחקרים הראו שווירוסי SARS-COV מועברים בין העטלפים כבר במשך זמן רב עוד לפני שהם עברו את השינוי הגנטי שאפשר להם "לקפוץ" לבני האדם. נקודת ההנחה כרגע היא שמה שאפשר את הקפיצה של הווירוס מעטלפים לבני אדם הוא רכישת היכולת שלהם להיקשר לחלבון ה ACE2 בבני אדם.

בשנת 2012 תוארה מגיפה שנגרמה על ידי MERS-COV שגרם לתחלואה נשימתית חמורה, הווירוס הזה גם הוא מדביק את תאי האפיתל של דרכי הנשימה וגורם למחלה נשימתית עם תסמינים של: חום גבוה, שיעול, קוצר נשימה עם סיבוכים כמו דלקת ריאות קשה וכשל כלייתי. המגיפה הזו גרמה לתמותה של 862 בני אדם מתוך סך 2,506 נדבקים בנגיף ב 27 מדינות שונות. במקרה של נגיף ה-MERS-COV, ההעברה מאדם לאדם אינה קלה ומתרחשת אך ורק בעת מגע הדוק מאוד. גם פה התברר שמקור הווירוס הוא בעטלפים, עם מאחסן ביניים שהוא גמל. גם במקרה של MERS-COV, כמו בווירוס הקודם SARS-COV, מאמינים שהווירוס "מסתובב" בעטלפים עבר שינוי גנטי שאפשר לו להקשר לאזור מסוים באפיתל דרכי הנשימה של בני אדם.

ראוי לציין שעד לימים אלו לא ניתן לדעת בוודאות את מידת הקטלניות של הנגיף הנוכחי, מאחר וכל יום אחוזי ההדבקה משתנים וכן אחוזי התמותה. רק בתום המגיפה ניתן יהיה להעריך נכון האם מגיפת ה SARS-COV-2 קטלנית יותר או פחות מהמגיפות הקודמות.

מה למדנו מהמגיפות הקודמות ומהמגיפה הנוכחית?

הדבר העיקרי שנלמד ואולי עוד היה ידוע זה שווירוסים מקבוצת הרנ"א הם וירוסים שהסיכויים להתרחשות של מוטציה בהם הם גבוהים יחסית. זה מאפיין את כל וירוסי הרנ"א כולם. ככל שהסיכוי למוטציות הוא יותר גבוה, ככה עולה הסיכוי להעברה של וירוס בין מינים ובנקודה הזו עשויה להתרחש התפרצות מחלה חדשה באוכלוסיית בני אדם. נראה שווירוסי הקורונה "יצאו" ממאחסן קדום כמו עטלף והיו עוד בעלי חיים "באמצע" ששימשו כמאחסנים, עד לשלב שהווירוס הגיע לבני אדם. הנוהג של אכילת בשר נא ומגע הדוק מידיי בין בני אדם לחיות שניהם מהווים גורם סיכון משמעותי להתחלתה של מגיפת וירוס קורונה חדשה.

נכון לימים אלו ולמרות שלא נשללו עדיין אפשרויות אחרות, עד כה מאמינים שמקור הנגיף החדש SARS-COV-2 הוא בשוק מאכלי הים הגדול של ווהאן, בירת מחוז חובאיי בסין. בשוק הזה נמכרות חיות שהן בחיים לצורכי מזון ורפואה. שוק מאכלי הים בוואהן ידוע בכך שהוא מוכר חיות בר אקזוטיות וחלקי בעלי חיים נדירים. לכן המחלה הנגרמת על ידי SARS-COV-2 היא מחלה זואונוטית שהגיעה לבני האדם בעקבות מגע עם בעלי חיים.

נכון לימים אלו, רב הנסתר על הגלוי. למשל לא ברור מהי ההשפעה של הווירוס על ילדים. במגיפה הנוכחית של SARS-COV-2 הסינים הגיבו מיידית בסגירה של בתי הספר, של מפעלים ובסגר מוחלט של אזור מוקד ההתפרצות. הם גם הוציאו צווי איסור על המשך מסחר בחיות בר, עד לתום המגיפה. בנוסף, הוקמו 2 בתי חולים בוואהן ייעודיים לטיפול בחולי המגיפה. אין מידע מפורש אמיתי לגבי מתי בדיוק החלה ההתפרצות של המגיפה הנוכחית. אך ברור מעבר לכל ספק שהווירוס מדבק מאוד מאדם לאדם בהתבסס ממידע שמגיע מחוץ לסין.

איך מונעים הדבקה

וירוסים שמדביקים את מערכת הנשימה הם וירוסים שמתפשטים דרך הדבקה טיפתית, טיפות נשימתיות שנוצרות כאשר בן אדם שהוא מודבק בווירוס מתעטש או משתעל. מניעת הדבקה בווירוס החדש SARS-COV-2 נעשית על ידי נקיטת אמצעים שמשתמשים בהם גם למניעת הדבקה בווירוסי מערכת נשימה נוספים, וזה כולל: הימנעות ממגע עם אנשים חולים.

לגבי חשיבות הבידוד וצמצום התקהלות ומגע בין אנשים, חשיבות שאינה מוטלת בספק בכלל, על זה ראוי לפרט בכתבה נפרדת.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג