ניתוח המסלול למרתון המלא | ניתוח המסלול לחצי מרתון | ניתוח המסלול ל-10 ק"מ |
אין בארץ עוד אירוע ריצה שבו כל כך הרבה אנשים רצים בו זמנית למקצה של חצי מרתון, וזו הסיבה שמתקיימים שני מקצים למרחק של 21.1 קילומטרים. הראשון שבו ירוצו המהירים יותר יוזנק ב-6:15, ומשתתפיו צריכים להתייצב בכניסה למכלאה ב-5:50, במיוחד אם הם לא רוצים לחוות צפיפות בזינוק. המקצה השני יוזנק ב-6:30 ומשתתפיו יכנסו למכלאה החל מ-6:10.
עוד כתבות בנושא
4 מסלולים בתל אביב לריצה מסכמת למרתון
היישורת האחרונה לקראת מרתון סמסונג תל אביב
איך נראית החולצה הרשמית של מרתון סמסונג תל אביב?
לטובת מי שלא מכיר את המסלול או מי שרוצה להיזכר יותר טוב ולדעת איך הכי נכון לרוץ אותו, הכנו עבורם תיאור של המסלול וחילקנו אותו לשניים.
חלק ראשון: קילומטרים 1-10
אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, רצי חצי המרתון הם המזנקים הראשונים אחרי אופני היד. שעת הזינוק היא מוקדמת ולכן חשוב להגיע בזמן ולקחת בחשבון את ההליכה מאחד החניונים הסמוכים (הדר יוסף, קניון איילון) ועד למתחם הזינוק.
מזנקים באותו שער גדול המשותף לכל המקצים ורצים מערבה לכיוון הים בקו ישר ולאורך שלושה קילומטרים, כשבדרך עולים על גשר רוקח. פרט לגשר כל הדרך היא מישורית ונוחה, והכביש רחב. אחרי שלושה קילומטרים הכביש מתעקל שמאלה לרחוב הירקון. רצים דרומה בקו ישר לאורך של קצת יותר משלושה קילומטרים. כדאי לדעת מראש שאחרי כ-4.5 ק"מ עוברים מתחת לכיכר אתרים (מלון קרלטון מצד ימין) וביציאה מהמנהרה מחכה עלייה קטנה לרחוב הרברט סמואל.
ממשיכים בתנועה דרומה ובין קילומטר 6 ל-7 נצמדים לצד שמאל לקראת הפנייה שמאלה לרח' יונה הנביא – זוהי למעשה הפנייה הבאה אחרי שרואים מצד שמאל את מגדל האופרה. רצים כ-100 מטר על יונה הנביא, פונים שוב פעם שמאלה, וכעבור כ-100 מטרים נוספים פונים ימינה לרח' אלנבי. לחלק הזה חשוב מאוד לשמור כוחות כי מכאן ועד לפניה שמאלה לשדרות רוטשילד הריצה היא במגמת עלייה, אבל השיפוע הגדול ביותר של העלייה הוא כשהכביש של אלנבי מתעקל ימינה לכיוון דרום – מהנקודה שבה רואים את בן יהודה מצד שמאל ועד לנקודה שבה רואים את שוק הכרמל מצד ימין.
אז אחרי קילומטר וחצי שמבצעים בזהירות ואחריות פונים לשד' רוטשילד, ורצים לכיוון צפון לאורך של קילומטר יד לקצה השדרה האחרונה, כשממול רואים את הבימה והיכל התרבות. כאן מבצעים פרסה וחוזרים בחזרה דרומה דרך הצד השני של שדרות רוטשילד. בשדרה הראשונה אחרי הפרסה רצים בעלייה. אבל לאחר מכן, בפינת רוטשילד-חשמונאים, הכביש הופך למישורי ונוח, אולי לחלק מהרצים יהיה שם קצת צפוף אבל מדובר בסך הכל בקצת יותר בקילומטר לפני שמגיעים לכביש רחב יותר כך שלא כדאי להשקיע שם מאמצים בעקיפה של רצים.
חלק שני: קילומטרים 11-21
בריצה נכונה של חצי מרתון כדאי להגביר קצת בחצי הדרך, בין הקילומטר ה-10 ל-11, והמסלול הזה מאוד מתאים לעשות את זה בטיימינג המושלם. יוצאים מהצפיפות של רוטשילד אחרי 10.5 קילומטרים ופונים לאלנבי. כאן גם יהיה יותר צל, גם תהיה מגמת ירידה וזה בדיוק הזמן להעלות קצת את הקצב, לא יותר מדי כמובן.
באלנבי חוזרים על אותה הדרך ונהנים מהירידה, אחרי 11.5 קילומטרים כשרואים ממול את מגדל האופרה, פונים ימינה לרח' הירקון. כאן מתחילה ריצה לכיוון צפון בקו ישר לאורך של קצת יותר משלושה קילומטרים. חשוב לציין שיש כמה שיפועים בדרך. בהתחלה באזור השגרירות האמריקאית, אחרי שעוברים את פינת רח' טרומפלדור. השני יהיה שוב בכיכר אתרים, אחרי שעוברים במנהרה ועולים לכיוון גן העצמאות.
החלק הזה עלול להיות קצת מאתגר, אבל הוא נגמר לקראת סוף הקילומטר ה-14 ואז מחכה חלק כיפי במיוחד של המסלול. בקצה רח' הירקון פונים פעמיים ימינה ונכנסנים לרח' דיזנגוף. כאן רצים לכיוון דרום בקטע מוצל ונעים. אפשר להסתכל על החנויות או ליהנות מהעידוד של הקהל שבדרך כלל מגיע לשם ועומד בצידי הדרך.
אחרי 16.5 קילומטרים נפרדים מדיזנגוף ופונים שמאלה לשד' בן גוריון. רצים לכיוון מזרח עד לבניין העירייה, ושם מתחברים לרח' אבן גבירול כשרצים בחלק המקורה מתחת לבניין העירייה ובצומת פונים שמאלה. זה קורה אחרי 17 קילומטרים.
הריצה באבן גבירול צפונה היא לאורך של שני קילומטרים. היא מישורית והכביש רחב כך שזה אידאלי למי שיכול להגביר לקראת הסיום. מצד שני חשוב מאוד לשתות אפילו יותר בתחנת המים שתוצב עוד לפני כן, בשדרות בן גוריון. זאת מכיוון שאבן גבירול הוא רחוב יותר חשוף לשמש לעומת הרחובות הקודמים במסלול, וזה לא ממש משנה מה תהיה הטמפרטורה כי השמש עלולה לחמם ובכלל חשוב לשמור על משמעת מים לאורך כל חצי המרתון.
בסוף הקטע של אבן גבירול עולים על הגשר שמעל נהר הירקון ואחרי שיורדים ממנו פונים ימינה לשד' רוקח. נותרו עוד שני קילומטרים של ריצה בכביש רחב, וכאן גם אפשר להציב את הקרובים שיגיעו לעודד. צריך לקחת בחשבון שבקילומטר ה-20 תהיה עוד עלייה קטנה כשחוזרים לרוץ על גשר רוקח, אלא שהפעם עושים את זה קילומטר אחד לסיום ולא 20. אחרי הירידה מהגשר כבש אפשר לשמוע את האווירה ממתחם הסיום וגם לראות את שער הסיום. זה בדיוק המקום לתת לאנרגיות ולאדרנלין לספק עוד קצת מהירות כדי להגיע לשער הסיום גם בריצה יפה וגם עם חיוך. בהצלחה.