"סין לא מילאה את כל הכללים למניעת סימום, אך WADA פעלה כנדרש"

התובע העצמאי שבדק את התקרית בה 23 שחיינים נמצאו חיוביים לחומר אסור ב-2021 הגיש דוח שנוי במחלוקת, לפיו לא נפל פגם בהחלטות הוועדה הבינלאומית למניעת סימום, בעוד לא ניתן להפריך את טענות הסינים לזיהום. האמריקאים זועמים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
השחיינים הסינים על הפודיום | צילום: Jeon Han, Wikimedia

אם מישהו חשב שאחרי המשחקים האולימפיים ניפרד מסאגת הסימום של השחיינים הסינים שהוסתרה לפני המשחקים בטוקיו, נראה שהסיפור רחוק מלהסתיים. בסוף השבוע פרסם התובע העצמאי החוקר את הטיפול בתיק אריק קוטיאר את הדוח הסופי שלו לסוכנות העולמית למניעת סימום בספורט (WADA), והתגובות אליו לא איחרו לבוא.

תקציר הפרקים הקודמים
בתחילת שנת 2021, לפני המשחקים האולימפיים בטוקיו 23 שחיינים סינים נמצאו חיוביים לשימוש בחומר האסור טרימטאזידין (TMZ) בבדיקות של הסוכנות הסינית למניעת סימום בספורט, חלקם אף זכו במדליות אולימפיות לאחר מכן. הסוכנות הסינית זיכתה את אותם שחיינים, שכן לטענתם הם נחשפו לחומר באמצעות זיהום, ולא באופן מכוון. WADA לטענתה עודכנה על המקרה, חקרה אותו גם בעצמה ומצאה שאין מקום לערעור על ההחלטות של הסינים ועל שיקול דעתם.

אלא ש-WADA בחרה, באופן תמוה למדי ולא שקוף בעליל, שלא לפרסם כלל את המקרה ולמעשה הוא נשמר חסוי עד השנה. תחקיר של הניו יורק טיימס וערוץ הטלוויזיה הגרמני ARD חשף את הפרטים באפריל האחרון והעלה שאלות רבות לגבי ההתנהלות של כל הגופים המעורבים. מי שהובילו את הביקורת היו האמריקאים, שאף פתחו בחקירה עצמאית, כולל כינוס של הקונגרס האמריקאי לדיון מיוחד בנושא, בו אפילו מייקל פלפס תקף את התנהלות WADA.

מייקל פלפס בקונגרס | צילום מסך

התובע קבע: אין רבב בהתנהלות WADA
בדוח שהגיש, קבע קוטיאר כי אין פסול בהתנהלות של WADA במקרה: "מהמידע בתיק עולה כי WADA ביצעה את עבודתה באופן אוטונומי, עצמאי ומקצועי, וכי אין ראיות להיפך. WADA יישמה את הכללים שאליהם כפופה פעילותה". קוטיאר מצא כי "יש לשקול הבהרה של כללים מסוימים למניעת סימום, כחלק מהקוד העולמי למניעת סימום ולבצע תהליך עדכון של התקנים הבינלאומיים". כמו כן המליץ: "יש לשקול פורמליזציה של תהליכים מנהליים מסוימים בתוך WADA". בהודעה לעיתונות שלהם על הדו"ח, WADA ציינה כי הממצא הראשון בין ההמלצות כבר נמצא בתהליך יישום.

קוטיאר הפנה את האצבע המאשימה כלפי הסוכנות הסינית, גם אם באופן רפה ומתון יחסית, וציין בדבריו כי "מבחינת הסוכנות הסינית, ברור שכללים מסוימים של הקוד העולמי למניעת סימום בספורט לא יושמו", אך סייג זאת באומרו: "זה מצער, אבל בסופו של דבר זה לא משנה את תוצאת התיקים לגבי 23 השחיינים".

בהודעה לעיתונות של WADA, נשיאה ויטולד בנקה "בירך" על ההצעה לבחון את הכללים בנושא זיהום קבוצתי, כלומר של כמה ספורטאים בבת אחת, וקבע כי מקרה זה הדגיש את הקושי להתמודד עם זיהומים כאלו ואת האתגר של הסוכנויות "להבחין בין מקרים של זיהום אמיתי למקרים של רמאים בעלי משאבים טובים, אשר בודים זיהום".

צילום: Shutterstock

בנספח שפורסם לצד ההודעה לעיתונות של WADA על דו"ח הביניים ביולי, אמר קוטיאר כי המדען הראשי של WADA אוליבייה רבין לא הצליח לשלול את תרחיש הזיהום, מה ש"לא הותיר לו לא פתרונות אחרים, מלבד לקבל אותו, גם אם עדיין יש לו ספקות לגביו".

הסוכנות הסינית למניעת סימום הוציאה תגובה לפרסום הדוח ובה נכתב: "כל הגורמים הפנימיים והחיצוניים מוכיחים שההחלטה של ​​WADA לא לערער על תרחיש הזיהום שהציגה CHINADA היא סבירה, הן מבחינת עובדות והן מבחינת הכללים החלים. הסוכנות האמריקאית USADA, שמונעת על ידי הטיה פוליטית ודעות קדומות נגד סין, המציאה האשמות שווא כדי לטשטש את הגבול בין נכון ללא נכון, ולהטעות את הקהילה הבינלאומית ואת הציבור לגבי אופי אירוע הזיהום".

USADA פירשה באופן טבעי את ממצאי הדוח בצורה שונה. המנכ"ל טראוויס טיגרט אמר כי "הדו"ח המלא שפורסם על ידי החוקר של WADA רק מאמת את החששות שלנו ואף מעלה שאלות חדשות שיש לענות עליהן". טיגרט הצהיר כי הדרך לענות על שאלות אלו היא באמצעות "חקירה עצמאית שבה ההיקף והחוקר מזוהים על ידי צד שלישי ניטרלי ותהליך ניהול תוצאות נכון".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג