עוד מתחילת הג'ירו ד'איטליה היה ברור כי הקטע ה-16 בתוואי המקורי שלו בסכנה. במקור, הקטע מליוויניו למונטה פאנה היה אמור לכלול את הסטלוויו, ההר הגבוה ביותר בכל הגרנד טורים, אבל בשל תנאי מזג אוויר בעייתיים במיוחד וחשש ממפולות שלגים, המסלול שונה כך שכבר בתחילת הקטע הרוכבים יעברו לשווייץ דרך מעבר אומברייל, שבגובה 2,498 מטר. אלא שגם התוואי הזה לא קרה בסופו של דבר.
תנאי מזג האוויר היום (שלישי) באומברייל קשים גם הם, והרוכבים והקבוצות הפעילו לחץ כבד על מארגני המרוץ לבטל את המעבר שם ולהתחיל את הקטע אחריו. בהצבעה שהתבצעה אתמול בין הרוכבים ביוזמן ה-CPA (ארגון הרוכבים המקצוענים) הם החליטו פה אחד להחרים את הקטע כולו ולא להתייצב על קו הזינוק, אם לא יוסר מעבר האומברייל מהמסלול.
Webcam watch this morning… most pics from Stelvio pass and test is what conditions are will be like for the Umbrail in two hours but decisions for today likely to be taken soon pic.twitter.com/7Luypsp1QX
— the Inner Ring (@inrng) May 21, 2024
אתמול, במהלך יום החופש לו זכו הרוכבים, קיבלנו כמה תמונות מהאזור, בו הרוכבים ניסו להתאמן ולבצע את הטיפוס והירידה שאחריו. לפי הקבוצות הרוכבים חוו תנאי מזג אוויר קשים – כולל שלג וברד, וכבישים חלקים במיוחד.
אחר הצהריים הכריזו מארגני הג'ירו כי השלב יתקיים כמתוכנן "אם תנאי מזג האוויר ייחשבו נורמליים", זאת לאחר פגישה בין מארגני המרוץ, נציגי ה-UCI ונציגי איגוד הרוכבים, כך על פי דיווח של Cyclingnews. כמו כן הוכרז על תוכניות לשיפור תנאי הרוכבים, שכללו מתן אפשרות לרכבי צוות נוספים בשיירת המרוץ כדי לחלק ביגוד נוסף, ו"אזור חניה" ייעודי בו יוכלו הרוכבים להחליף בגדים. אלא שהרוכבים עצמם וה-CPA דחו בתוקף את ההצעות הללו.
#giro ahora nevando en el primer tramo de la etapa 16 ❄️😱 pic.twitter.com/Rev3Vumwkv
— Marcelo La Gattina (@MLaGattina) May 21, 2024
"הדיונים בפגישה הקודמת אינם עולים בקנה אחד עם הנחיות פרוטוקול מזג האוויר קיצוני תחת תקנת UCI או האתיקה של הספורט, במיוחד בהתחשב בתחזית הנוכחית", כתבו ב-CPA בהצהרה ברשתות החברתיות. "הרוכבים שואפים להתחרות ולבדר, לא להתמודד עם מצב שבו עליהם לעצור בגובה של 2,498 מטר בחניון, להחליף בגדים במזג אוויר של 2 מעלות עם סבירות גבוהה לשלג, ואז להמשיך בתחרות. תנאים כאלה מהווים סיכונים בריאותיים משמעותיים, במיוחד במהלך הירידה של אומברייל. זה 2024, עצירה והתנעה מחדש של מרוצים בתנאים כאלה היא בלתי מתקבלת על הדעת".
Statement from the @cpacycling and the riders at the Giro. It was said many times before the vote that if they vote, they stick to their vote. It is very clear.
I wonder now if there will be outside pressure. This was spoken about, even if teams or the organisers push the… pic.twitter.com/1L5u1euWxg
— Adam Hansen (@HansenAdam) May 21, 2024
"על פי תקנות UCI, יש ליישם את השינויים הדרושים במסלול. "זה כולל הסרת הטיפוס לאומברייל במקום בו קיימים תנאי מזג אוויר קשים אלה כדי להבטיח את בריאות ובטיחות הרוכבים", נכתב במכתב שנחתם על ידי נשיא ה-CPA אדם הנסן. "הרוכבים מאוחדים בנושא הזה, כאשר 100% מהקבוצות הצביעו בעד השינוי".
בעקבות הלחץ, ההחלטה של המארגנים שוב שונתה, והם קבעו כי הקילומטרים הראשונים של המרוץ יהיו "מנטורלים", כלומר, רכיבה לא תחרותית עד אחרי המעבר. המארגנים טענו שהפשרה הזו הושגה ואף נחתמה בלחיצת יד, אך הרוכבים סירבו גם לזה ופשוט לא הופיעו לקו הזינוק. בעקבות כך, נאלצו המארגנים להתקפל לחלוטין ולקצר את הקטע כך שיתחיל אחרי האזור המסוכן בלאסה.
🚨 OFFICIAL STATEMENT FROM THE GIRO D'ITALIA.
"A few minutes before the start, the weather conditions deteriorated further and so the Commission decided to fall back on Option 3 – In the event of extreme weather conditions, the stage will be neutralized up to a place where the…
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 21, 2024
📈 Here is the revised route for stage 16 of the 2024 #GirodItalia.
The riders will head to Val Gardena, for an effort just shy of 120 KM @NamedSport pic.twitter.com/HmbLM5GKZa
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 21, 2024