לכל כתבות הסיכום של הג'ירו ד'איטליה – היכנסו
מנצח היום: ג'ולי צ'יקונה
סיים בזמן של: 5:36:24 שע' | מהירות ממוצעת בקטע: 34.601 קמ"ש
מאיפה לאיפה? מלוברה לפונטה די לניו
מרחק: 194 ק"מ
דרגת קושי: 5 מתוך 5
הקטע ה-16 בג'ירו ד'איטליה הבטיח רבות כשהציגו את המסלול המפרך, אבל קיים פחות עוד לפני שהיום הזה התחיל, מאחר ושינויים של הרגע האחרון הביאו לביטול הטיפוס של גאביה שהיא אחת העליות ה"מפחידות" ביותר של הגרנד טור האיטלקי בגלל חשש ממפולת שלגים. ועדיין זה היה קטע שכלל 4,800 מטר של טיפוס מצטבר עם שלוש עליות מדורגות כשהאחרונה היא העלייה השנייה מהפנתיאון של ג'ירו ד'איטליה – מורטירולו. ובאופן טבעי, מנצח הקטע היה ג'ולי צ'יקונה האיטלקי שנראה בדרך לתואר המטפס. אבל הכותרת הגדולה מהיום הזה היא ההתרחקות של פרימוז רוגליץ' מצמרת ה-GC.
אז אחרי יום המנוחה השני והאחרון, יצא היום לדרך הקטע ההררי השלישי מבין חמישה. קטע שכלל שלוש עליות מדורגות, שתיים מהן "עדינות" בקטגוריה 3 והאחרונה היא הגיהנום בהתגלמותו. לא רק בגלל שבמורטירולו רוכבים קרוב ל-13 קילומטרים בשיפוע ממוצע של יותר מ-10% עם פיק של 18% אלא בגלל שהיום בדרך לשם מזג האוויר עוד היה סביר, אבל בדיוק את אותו ההר עטף ענן גשם שהיקשה מאוד על העלייה ובעיקר על הירידה.
נחזור להתחלה, 22 רוכבים יצרו קבוצת בריחה, כשהבולט ביניהם היה ג'וליו צ'יקונה האיטלקי (טרק-סגפרדו) שעוד לפני היום הזה הוביל בפער משמעותי את דירוג המטפסים. צ'יקונה היה שם כדי לאסוף את 9 הנקודות בעלייה המדורגת הראשונה (צ'בו) וגם בעלייה המדורגת השנייה (אפריקה) כשבאותו הזמן אף אחד בדבוקת ה-GC לא לקח יותר מדי סיכונים בידיעה שפשוט אסור לעשות את זה כשעלייה כל כך מפרכת מתקרבת.
אחרי 166 קילומטרים התחיל הטיפוס על ההר שאותו הגדירו מראש כמקום שיכול לחרוץ גורלות בג'ירו של 2019. הראשון לתקוף היה וינצ'נזו ניבאלי, שהתחיל את היום בפער של 1:47 דק' מהמוביל ריצ'ארד קרפאז, ובנוסף היה רחוק בדקה בלבד מפרימוז רוגליץ' שהיה שני. קרפאז היה מוגן על ידי שני רוכבים של מוביסטאר ובהמשך רוכבים נוספים, גם ממוביסטאר וגם מבחריין-מרידה חזרו מקבוצת הבריחה כדי לעזור לקרפאז, ניבאלי וגם למיגל אנחל לופז מאסטנה. לעומתם, אף אחד מקבוצת ג'ומבו-וויסמה לא היה שם כדי לעזור לרוגליץ'.
וכך נוצרה הבריחה החשובה של היום, קצת יותר מ-30 קילומטרים לסיום. בהתחלה זה היה וינצ'נזו ניבאלי מלווה באחיו אנטוניו עם יו קארתי (EF) שישב להם על הגב. לאחר מכן קרפאז ולנדה ממוביסטאר יחד עם מיגל אנחל לופז הצליחו להימד, ולהשאיר מאחור את רוגליץ' שנותר שם יחד עם סיימון ייטס (מיצ'לטון-סקוט) ובאוקה מולמה (טרק-סגפרדו). היכולת של המטפסים בקבוצות של מתמודדי ה-GC היא זו שהכריעה היום, חוץ מהמקרה של טרק-סגפרדו שהמטרה העיקרית שלה בג'ירו היא דירוג המטפסים וזה בדיוק מה שעשה ג'וליו צ'יקונה.
אחרי העלייה השלישית והאחרונה שגם בה הוא אסף את מקסימום הנקודות, החלה ירידה טכנית מאוד מסובכת בגלל הגשם. צ'יקונה המקורר שלא הצליח ללבוש מעיל רוח רגע לפני סוף העלייה וזרק אותו, רעד מקור כל הדרך המהירה למטה תוך כדי שהוא מנהל קרב עם יאן וירט הצ'כי מאסטנה, שקיבל אישור מהדירקטורים שלו לנסות ולנצח את הקטע במקום לחזור אחורה כדי לעזור למיגל אנחל לופז.
צ'יקונה המקורר והעצבני הצליח לסבול עד הסוף וגם לנצח את הקטע הזה לפני וירט. גם בדרך להיות המטפס מספר 1 של הג'ירו, וגם ניצח את הקטע הקשה ביותר של הג'ירו הנוכחי עד עכשיו – איזו עונה מדהימה לרוכב שהגיע העונה לטרק-סגפרדו מקבוצת הפרו-קונטיננטל האיטלקית ברדיאני. וירט (אסטנה) סיים שני ופאוסטו מסאנדה האיטלקי (אנדרוני) שהיה היחיד שהצליח לשרוד מקבוצת הבריחה פרט לשני הראשונים, סיים במקום השלישי.
1:41 דק' אחרי המנצח הגיעה לקו הסיום החבורה של ניבאלי וקרפאז שסיימה דקה ו-22 שניו לפני פרימוז רוגליץ' וסיימון ייטס. המשמעות היא שכעת קרפאז ששמר על החולצה הוורודה אמנם ממשיך להוביל בדקה ו-47 שניות על ניבאלי אבל הפער בינו לבין רוגליץ' גדל ל-2:09 דק' וזה אומר שהסלובני יצטרך לחשוב על פתרונות יצירתיים מאוד כדי לצמצם את הפער הזה לפני הנג"ש האישי בקטע הסיום. זה גם אומר שסיימון ייטס איבד סיכוי הגיוני לעשות משהו גדול בג'ירו הזה.
צמרת הדירוג הכללי לאחר הקטע ה-16
- ריצ'רד קרפאז (מוביסטאר) 70:02:05 שע'
- וינצ'נזו ניבאלי (בחריין מרידה) 1:47 דק'
- פרימוז רוגליץ' (ג'ומבו וויסמה) 2:09 דק'
- מיקל לנדה (מוביסטאר) 3:15 דק'
- באוקה מולמה (טרק סגפרדו) 5:00 דק'
- רפאל מייקה (בורה הנסגרו) 5:40 דק'
- מיגל אנחל לופז (אסטנה) 6:17 דק'
- סיימון ייטס (מיצ'לטון-סקוט) 6:46 דק'
- פאבל סיבקוב (אינאוס) 7:51 דק'
- יאן פולאנץ (האמירויות) 8:06 דק'