פריז- ניס מגיע לסיומו מחר, יום ראשון 11 במרץ 2012, אבל לפני כן התרחשה דרמה שכנראה הוציאה את רוב העניין שהיה אמור לייצר המרוץ נגד השעון של היום האחרון. טיראנו – אדריאטקו תפסו את ארבעת המקומות הראשונים רוכבים של קבוצת לקויגאס – קנונדייל או כאלו שהיו בקבוצה
מאת:יאיר בן עמי
פריז – ניס
הקטע ה- 7 בפריז ניס הציד ניצחון גדול והפסד ענק. הבלגי בן ה- 2, תומאס דה גנדט רשם את הניצחון הגדול יותר בקריירה שלו. ליווי ליפהיימר נפל מאופניו פעם אחר פעם ובפעם השלישית כבר לא הצליח להתאושש ולשוב לדבוקה. ליפהיימר חצה את קו הסיום בפיגור של כשבע וחצי דקות והידרדר ממקום שני דירוג המצטבר למקום 39. במקום לזנק לקטע האחרון (יום ראשון, 11 במרץ 2012) עם פיגור של 6 שניות מהחולצה הצהובה וסיכוי כלשהו לסכן את בראדלי וויגנס ששמר אותה על כתפיו, ייתכן והוא כלל לא יעלה על רמפת הזינוק של המרוץ האישי נגד השעון שיחתום את מרוץ פריז ניס.
תומאס דה גנדט נחשב לאחד השענים הטובים ביותר בעולם. בפריז ניס של השנה שעברה הוא ניצח בקטע הראשון ושמר על החולצה הצהובה בשני הקטעים הבאים ולאחר שהפסיד אותה בקטע 3 הוא החזירה אליו בקטע 4. לפני שנה הוא גם זינק לטור בפעם הראשונה והרשים בקטע הלפני אחרון (מרוץ אישי נגד השעון) כשסיים במקום רביעי.
בקטע ה- 7 של פריז – ניס הוא היה בבריחה יחד עם ריין טרמה, שסיים שני, וממש לפני הפסגה האחרונה הוא החליט לבצע מהלך התקפי שהביא לו את הניצחון.
ראש הדירוג המצטבר לא השתנה להוציא את מקרה ליפהיימר. הקטע האחרון הוא מרוץ אישי נד השעון למרחק 9.6 ק"מ בעלייה.
ראש הדירוג קטע 7, 219.9 ק"מ:
1. תומאס דה גנדט, בלגיה, וואקנסולייל – דיסיאמ- 5:11:48שעות
2. ריין טרמה, אסטוניה,קופידיס + 6:18 דקות
3. יוהן דגנקולוב, גרמניה, פרוג'קט, 1טי4אי + 9:24 דקות
4. גרג אנדרסון, ניו זילנד, לוטו – לסול, זמן זהה
5. תור הוסווד, נורבגיה, ביאמסי , זמן זהה
ראש הדירוג המצטבר לאחר קטע 7:
1. בראדלי וויגנס, בריטניה, סקאי – 23:57:24 שעות
2. ליובה ווסטרה, הולנד,וואקנסולייל – דיאמסי + 6 שניות
3. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר + 18 שניות
4. סימון סיפלאק,סלובניה, קאטיושה + 37 שניות
5. טיג'יי וואנגרדרן, ארה"ב, ביאמסי + 9 שניות
טיראנו – אדריאטקו
לו היה פטר סאגאן איטלקי, ספרדי, אמריקאי או אפילו צרפתי הוא כבר היה כוכב על של ענף האופניים. הוא רק בן 22 אבל מקצוען כבר מגיל 19 וזו לו השנה העונה השלישית בדרג הבכיר (כל העונות בקבוצת ליקויגאס – קנונדייל) ושנה רביעית כמקצוען. בשלוש העונות וקצת הוא השיג כבר 24 ניצחונות בניהם קטעים יומיים בוואלטה א'אספנייה, פריז – ניס, הטור של קליפורניה, הטור של שוויץ ועוד. הרוכב הסלובאקי מחזיק בתואר האלוף הלאומי במרוץ כביש.
קבוצת ליקויגאס – קנונדייל החתימה את סאגאן כבר כשהיה בן 19 והם מקפידים לתת לו את הזמן לרכוש בסיס וניסיון. בקבוצה בעלת עומק איכותי כה מרשים זה אפשרי מאחר ויש לה רוכבים כאיוואן באסו הוותיק או ינצ'נזו ניאבלי (בן 27 ומתפתח להיות אחד מרוכבי הגראנד טורים הטובים בעולם). לקבוצה עומק איכותי כה מרשים עד כי היא יכולה להרשות לעצמה להפסיד רוכב כרומן קריוזגר הצ'כי שהוחתם כמו סאגאן כשהיה בן 19.
קרויזגר גם נראה כמי שיהיה רוכב גראנד טורים מהשורה הראשונה. בוואלטה א'אספנייה 2007 (הראשון שלו) הוא סיים במקום 21. בטור דה פראנס 2008 הוא סיים 12. ב- 2009 הוא סיים 9 בטור דה פראנס וכך גם בטור 2010. כשנוצרה צפיפות ברשימת שמות הרוכבים המובילים של קבוצת ליקויגאס – קנונדייל היה קרויזיגר זה שמצא בית חם בקבוצת אסטנה אך עימה הוא הצליח לסיים את הטור במקום (112) שבטח לא נרשם ביומן באותיות של זהב.
בקטע ה- 4 של טיראנו – אדריאטקו ניצח סאגאן, קרויזגר סיים שני וניבאלי שלישי. נכון יהיה לקבוע כי עם יכולות המאוץ שלו היה מנצח סאגאן כך או כך אך לא הזיקה לו העובדה שניבאלי יצא להתקפה, מתוך הקבוצה של החמישייה הראשונה של הרוכבים שחצו את קו הסיום בראש. היציאה של ניבאלי להתקפה חייבה את שאר הרוכבים בקבוצה המובילה להגיב ואפשרה לסאגאן לצאת למאוץ אחרון בתזמון הנוח לו.
הרוכב הרביעי על קו הסיום היה דנילו די לוקה הוותיק. הוא כבר בן 38 וזו השנה – 13 שלו כמקצוען. בשיא הקריירה שלו הוא היה רוכב אותה קבוצת ליקויגאס – קנונדייל. הוא היה הרוכב הראשון שניצח את סבב הפרו טור ובאותה שנה (2006) הוא גם ניצח באמסטל גולד ופלאש וולוני (הפרש של שלושה ימים בין המרוצים). שנה לאחר מכן (2007) הוא ניצח גם בג'ירו דה איטליה ועוד קודם בליאז' – בסטון – ליאז'. לאחר הניצחון בג'ירו הוא חתם בקבוצת הדרג המשני (אלפיאר- ברס – אלאן) עימה לא הצליח לשחזר את העונות הקודמות. בשנת 2009 הורשע בעבירות של סימום ורמאות ספורטיבי והושעה. כשהוא חזר לרכב, בשנת 2011, קיבל חוזה בקבוצת קאטיושה ממנה הוא עבר השנה לקבוצת אקואה א'אספונה.
במקום החמישי סיים קריס הורנר האמריקאי שעלה לראש הדירוג. הורנר הוא כנראה אחד הרוכבים המוכשרים ביותר בהיסטוריה מבין אלו שלא מיצו את כישרונם להישגים. הוא בן 41 ומקצוען כבר כמעט 20 שנים. הוא שייך לקבוצת רוכבים מיוחדת מאד שלא רצתה להגיע לדבוקה האירופית למרות שהיו יכולים. לא תמיד ולא כולם אמרו זאת בפה מלא אך שתי סיבות עיקריות השאירו אותם בארה"ב. הראשונה היא שהם פשוט לא מתים על השהייה האין סופית רחוק מהבית,בטיסות, בתי מלון ותחרויות מסביב לעולם. השנייה,ואותה אמרו בעיקר שקט, הייתה אי רצונם להתערבב בדבוקה מלאת החומרים האסורים בשנות התשעים. הורנר חתם חוזה בקבוצת פרנסס דה ז'ו בשנת 1997 לאחר שכבר היה מצוען בארה"ב. אבל בשנת 2000, עם הישג שיא של ניצחון טור של לאנגאקווי, הוא חזר לקבוצות אמריקאיות מדרג שלישי ומטה.
בשנת 2004 הוא חזר לאירופה, רכב בקבוצות סאניור דובאל ולאחר מכן בקבוצת לוטו על גלגוליה, המשיך לאסטנה בתקופת החזרה של ארמסטרונג ומשם ביצע את המעבר ראדיושאק עם כל נאמני ארמסטרונג. כל מי שמכיר את הורנר מקרוב או רק ממעקב אחרי תחרויות מבין כי זה כישרון נדיר. אל חותם של ממש, על ענף האופניים העולמי, הוא הותיר לראשונה כשהיה בן 40 עם הניצחון בטור של קליפורניה 2011. אם הוא ינצח בטיראנו – אדריאטקו ויש לו סיכוי לא רע, זה יהיה סיפור מדהים של כיבוש פסגות בגיל כה מבוגר ואחרי קריירה כה ארוכה.
טיראנו – אדריאטקו
ראש הדירוג קטע 4, ק"מ:
1. פטר סאגאן,סלובקיה, ליקויגאס – קנונדייל – 7:24:50 שעות
2. רומן קרויזגר, אסטוניה, קטיושה, זמן זהה
3. ונצ'נזו ניאבלי, איטליה, ליקויגאס, זמן זהה
4. דנילו די לוקה, איטליה, זמן זהה
5. קריס הורנר, ארה"ב, ראדיושאק – ניסן, זמן זהה
ראש הדירוג המצטבר לאחר קטע 4:
1. קריס הורנר, ארה"ב, ראדיושאק – ניסן – 19:01:54 שעות
2. רומן קרויזגר, אסטוניה, קטיושה + 7 שניות
3. קמרון מאייר,אוסטרליה, גרינאדג' + 13 שניות
• פריס – ניס: הפתיחה האמיתית של עונת מרוצי אופני הכביש
• בונן ניצח בקטע, וויגנס בחולצה הצהובה
• שובו של אלחנדרו ולוורדה
• סיכום יומי 1: פריז- ניס וטיראנו – אדריאטקו
• סיכום יומי 2: פריז- ניס וטיראנו – אדריאטקו
• סיכום יומי 3: פריז- ניס וטיראנו – אדריאטקו
תמונות:
תמונת שער: Flickr
תמונת צד עליונה – תומאס דה גנדט (צילום: Paul Hermans )
תמונת צד 2 – פטר סאגאן (צילום: flickr)
תמונת צד 3 – רומן קרויזגר (צילום: McSmit)
תמונת צד 4- דנילו די לוקה בחולצה של מוביל סבב הפרו טור כשרכב בליקויגאס – קנונדייל ( Michał Sagrol / pro-cycling.org )
תמונת צד תחתונה – קריס הורנר (צילום: Benj05 )
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת