מאת:אייבי גילת
טום בונן מנצח את הטור של קטאר 2009 / צילום: © Unipublic
המהדורה ה-8 בטור של קטאר הבטיחה רבות עוד לפני שהטור נפתח. קרב ראש בראש בין שניים מהמאיצים הטובים ביותר כיום בעולם הפלוטון המקצועני: טום "טורנדו" בונן שניצח כאן כבר פעמיים ( ב-2006 ובשנה שעברה 2008 ) מול מארק קוונדיש, הכוח העולה מהאי מאן האנגלי.
בזמן שאירופה קרה ומושלגת הגיעו 17 קבוצות ו- 136 רוכבים מקצוענים להכניס קילמטרים תחרותיים ברמה גבוהה לרגליהם ובעיקר להעשיר את חשבון הבנק שלהם. הטור של קטאר הוא מרוץ אופניים שטוח המיועד למאיצים. סך הכול המרחק שהיו אמורים הרוכבים לרכב היה 687 ק"מ, אולם בפועל עקב הנסיבות המיוחדות והמצערות הרוכבים רכבו רק 570 ק"מ.
להרוויח סכומי כסף כל כך גבוהים במושגים של עולם הרכיבה המקצועני על מרחק תחרות יחסית נמוך גורם לרוכבים רבים וטובים להגיע לטור של קטאר ומשנה לשנה הרמה עולה.
את הטור של קטאר ניצח כצפוי טום בונן בפעם השלישית תוך 4 שנים. מאיץ העל הבלגי מקבוצת קוויק סטפ מחמם מנועים לקראת הקלאסיקות של האביב, אבל הטור של קטאר 2009 ייזכר בעיקר עקב מותו הטרגי של הרוכב הבלגי הצעיר בן ה- 22 פרדריק נולף מקבוצת טופספורט שנפטר בשנתו.
את הקטע הראשון נגד שעון קבוצתי בדוחא ניצחה קבוצת גרמין-סליפסטרים שעברה את 6 הק"מ במהירות ממוצעת של כמעט 55 קמ"ש, והציבה את ברדלי וויגינס שמחזיק במדליית זהב אולימפית מבייג’ין עם החולצה הזהובה של המוביל בתחרות הכללית.
הקטע השני למרחק 134 ק"מ ניצח המאיץ האנגלי הוותיק רוג’ר המונד מקבוצת סרבלו, מתוך קבוצת בריחה של 14 רוכבים שכללה את דנילו נפוליטנו וטום בונן. מה שהקשה מאוד את הרכיבה בקטע היו רוחות צד חזקות שגרמו להרבה נפילות ולהתרסקויות של רוכבים בפלוטון ולפיצולים בפלוטון. מצב עניינים כזה מקשה מאוד על רוכבים לקפוץ מדבוקה לדבוקה.
בקטע השלישי למרחק 137.5 ק"מ ניצח טום בונן בספרינט הסופי תוך שהוא משיג את הניצחון ה-15 שלו והיחידי השנה בקטע בטור של קטאר, ומבסס את הדומיננטיות שלו במרוץ הזה. מארק קוונדיש שהחל את המהלך של הספרינט האחרון נכנע לתקר בקילומטר האחרון. המהירות הממוצעת בקטע הרביעי של הדבוקה הייתה מעל 53 קמ"ש!
צילום: © Unipublic
הקטע הרביעי למרחק 141 ק"מ הגיע סוף סוף עם עימות חזיתי שכל כך ציפו לו בין שני המאיצים מהמצטיינים ביותר בעולם הרכיבה כיום. הפעם הוא הוכרע לטובתו של מארק קוונדיש מקבוצת קולומביה שמוכיח שהישגיו בעונה שעברה בג’ירו ובטור דה פרנס לא היו מקריים. המהירות הממוצעת הפעם הייתה מאוד נמוכה עקב רוחות חזקות שנשבו מאזור המפרץ.
הקטע החמישי היה כאמור לפרוטוקול. פרשת מותו של הרוכב הבלגי הצעיר בטרם עת ריחפה כעננה כבדה מעל השמים התכולים במפרץ הפרסי. אחרי דקה דומיה הקטע החמישי, שהיה אמור להיות למרחק של 147.5 ק"מ קוצר, יצאו הרוכבים לרכיבת הוקרה למרחק 30 ק"מ לזכרו של פרדריק נולף הרוכב הבלגי הצעיר שנפטר בשנתו.
קבוצת טופספורט הפסיקה כתוצאה מכך את השתתפותה במרוץ. אדי מרקס אגדת רכיבה מהלכת המשמש כיועץ בקבוצת טופספורט ומשקיף במרוץ ביקש בינתיים מהציבור להימנע מספקולציות על שימוש בחומרים אסורים שגרמו כביכול למות הרוכב בשנתו לפני שביצעו הרופאים בגופו ניתוח שלאחר המוות.
הקטע השישי למרחק 121 ק"מ הסתיים בניצחונו השני של מארק קוונדיש בטור של קטאר 2009. "קוו" כפי שהוא מכונה הקדיש את הניצחון לפרדריק ומשפחתו. קוונדיש הגיע במקום השני בתחרות הרוכב הצעיר אחרי היינריך האוסלר מקבוצת סרבלו. קבוצת סרבלו הוכיחה עומק רב כאשר את המקומות השני והשלישי אחרי טום בונן תופסים האוסלר ורוג’ר המונד על הפודיום הסופי. 6 רוכבים מקבוצת סרבלו מדורגים בדרוג הכללי המצטבר בין המקום ה-2 ל-8, פשוט הישג נהדר.
הטור של קטאר 2009 הוכיח שיש הרבה מאוד חיים לספורט האופניים גם במדבריות ליד המפרץ הפרסי בדוחא בירת קטאר. בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה של ממש בעולם האופניים השמרני. בזמן שאירופה קרה, גשומה ומושלגת נערכות תחרויות אופניים במקומות אחרים בעולם המציעים חום, אקזוטיקה וכסף.
הטור של לנקווי, הטור דאון אנדר, הטור של קטאר ומרוצי שלבים אחרים גורמים למרכז הכובד לעבור למקומות נוספים ולהגברת המודעות והעניין לספורט האופניים ברחבי עולם כולו. אירופה תמיד תהיה בסיס האם, אבל ספורט האופניים הופך לאט לאט להיות ספורט הממקד עניין והתרגשות בכל העולם.