סיכום אליפות העולם איירונמן קונה 2019

איך יאן פרודנו עשה זאת פעם נוספת ומה בדיוק קרה לאליסטר בראונלי? איפה נשברה דניאלה ריף ומי ניצלה את היום הרע שלה. הסיכום של שי קולר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יאן פרודנו איש ברזל גרמני אלוף העולם

אליפות העולם של איירונמן התקיימה בשבת, והסתיימה בניצחון השלישי של יאן פרודנו בתחרות הזאת ובניצחונה המפתיע של אן האוג בנשים. אצל המקצוענים ראינו גם השנה תוצאות מהירות מהרגיל. אמנם השחייה והרכיבה היו יחסית איטיים, אבל הריצה היתה מהירה וקיזזה את רוב הפער, כשבחלק גדול ממנה היה מעונן, מה שהוריד מתחושת עומס החום של הרצים.

הגרמני הראשון שניצח שלוש פעמים בקונה. יאן פרודנו | צילום: Jürgen Matern

עוד כתבות בנושא 
11 נקודות לסיכום אליפות העולם באיש ברזל 
יאן פרודנו ניצח השנה גם באיירונמן פרנקפורט 
גוסטב אידן ודניאלה ריף הם אלופי העולם בחצי איש ברזל 

בסך הכל ראינו אצל המקצוענים שהשנה התוצאות היו בסך הכל איטיות בכשתי דקות לעומת השנה שעברה, שהיתה השנה הכי מהירה שראינו בקונה עד היום. ב-2019 ראינו 11 מתוך 53 גברים מקצוענים פורשים (21%), כשב-2018 פרשו 9 מתוך 53 פורשים (17%). בשנים האחרונות אנו רואים שליטה גרמנית אצל הגברים את הגברים, כשב-6 השנים האחרונות, 11 מתוך 18 המקומות האפשריים על הפודיום אוישו על ידי גרמנים, מה שמשום מה לא רואים אצל הנשים.

גברים

השנה יאן פרודנו הגיע שוב כפייבוריט, אבל התחרות נראה פתוחה יותר מאשר אצל הנשים, כשלאף אחד לא ברור באיזה כושר פטריק לנגה יגיע אחרי עוד שנה עם תוצאות מאכזבות. זה מה שראינו ממנו גם בשנתיים הקודמות כשאז הוא המשיך לניצחונות באליפות בהוואי, כשבכל שנה הוא גם שיפר את שיא המסלול. ג'וש אמברג'ר, אחד השחיינים הטובים בסבב, הודיע מראש שהוא הולך לנסות לשבור את שיא המסלול בשחייה שנקבע בשנה שעברה. תנאי השחייה היו לא טובים כשראינו ים קצת גלי עם סחף, ולמרות הכל אמברג'ר הלך על זה ומשך אתו עוד 8 גברים כולל כמה מהמועמדים לניצחון. הקצב בשחייה היה מהיר מההתחלה, אבל אמברג'ר לא הצליח לברוח כשאף אחד אחר אפילו לא מנסה לקחת ממנו את ההובלה וחלק מהדבוקה רק ניסה לשרוד בקצב שהוא הכתיב. אמברג'ר המשיך וסיים את המרוץ במקום ה-33 לאחר ששוב לא הצליח לחבר תחרות טובה בקונה.

למרות ההפתעה לראות את לנגה בדבוקה המובילה בשחייה, פרודנו אמר לאחר התחרות שהוא שמח לראות שלנגה היה אתם בדבוקה כי הוא האמין שזה הוציא ממנו המון. כבר בתחילת הרכיבה ראינו את הדבוקה המובילה עובדת חזק כדי לברוח לשאר המתחרים ולהוציא את לנגה מהתמונה, כשמהר מאוד הדבוקה הידלדלה מ-9 ל-5.

בתחילת הרכיבה אליסטר בראונלי עבד חזק במיוחד כשמספר פעמים הוא נעמד כמו בתחרות ITU ומשך אתו את שאר הדבוקה. בגלל תחילת הרכיבה החזקה, לנגה מצא את עצמו מהר מאוד עובד לבד בין שתי הדבוקות המובילות. כל מי שהתקרב אליו מאחור עקף אותו במהירות כדי לא להשאיר לו סיכוי לרכב אתו. סביב הקילומטר ה-20 ברכיבה בראונלי התחיל לאבד לחץ אוויר בצמיג האחורי אבל המשיך לרכוב. סביב הקילומטר ה-60 לנגה עצר בצד ופרש מהתחרות. לטענתו היו לו תסמיני שפעת בימים שלפני התחרות והוא הרגיש גרוע מתחילת הרכיבה. לאחר מכן התקבלה ההודעה שגם דיוויד מקנמי, מקום 3 בשנתיים האחרונות, פרש כתוצאה מסימני שפעת בימים לפני התחרות. בשלב הזה כשהתחרות אפילו לא הגיעה לאמצע, שני מתחרים שהיו על על הפודיום בשנתיים האחרונות כבר היו מחוץ למירוץ.

פטריק לאנגה אלוף העולם בטריאתלון למרחק איש ברזל

הפעם הוא לא איים. פטריק לנגה | צילום: Olaf Kosinsky

לאורך החלק הראשון ברכיבה פרודנו הסתכל אחורה ללא הפסקה לראות אם הדבוקה של הרוכבים החזקים ולנגה מצליחים לצמצם את הפער. בנקודת הסיבוב בראונלי החליט שלחץ האוויר בגלגל האחורי כבר נמוך מדי והוא עצר להחליף אותו. בינתיים פרודנו ואודונול המשיכו להתקדם והוא נאלץ לרכוב חזק מאוד וצמצם את הפער במהירות מרשימה. פרודנו טען באחד הראיונות אחרי התחרות שכשבראונלי הדביק אותם אחר כך הוא אמר לו בציניות: "תודה שחיכיתם". הדבוקה של המובילים הצליחה לשמור כמעט כל הדרך חזרה על פער של כשתי דקות מהדבוקה הרודפת שכללה שמות של רוכבי על כמו: קמרון וורף, סבסטיאן קינלה וליאונל סנדרס. לקראת סוף הרכיבה פרודנו החליט שהוא מרגיש טוב, לחץ חזק והשאיר את אודונול ובראונלי מאחור. קצת אחר כך בראונלי התעייף והתחיל לנשור עד שנאסף על ידי הדבוקה הרודפת. פרודנו ירד לריצה בפער של כדקה וחצי מאודונול, כשהדבוקה הרודפת סיימה את הרכיבה כ-3 דקות אחרי פרודנו.

כמו בכל שנה ראינו הרבה מהמתחרים פותחים את הריצה בקצבים לא ריאלים, כשפרודנו ובראונלי פתחו בקצב מרתון חזוי של 2:30 שעות (שיא המרתון בקונה של לנגה הוא 2:39:45 שע'). אחרי כ-12 ק"מ כשפרודנו הרגיש בנוח עם הפער שלו מהמקום השני והתייצב על קצב נוח בריצה, צעקו לו מהקהל שאם יצליח לרוץ את המרתון בפחות מ 2:44 שע' הוא ישבור את שיא המסלול של לנגה מהשנה שעברה (שיא המרתון של פרודנו בקונה היה עד שבת 2:45 שע').

פרודנו סיים עם מרתון של 2:42 שע' כשהוא שובר את השיא של לנגה בכדקה וחצי ומסיים כ-8 דקות לפני אודונול שבמקום השני. אודונול, שנשוי למירנדה קיירפרי הידועה בכינויה "ריני", בעצמה אשת ברזל וותיקה ואחת הרצות המהירות בתחום, שמח לשבור בפעם הראשונה את מחסום ה-2:50 שע' בקונה ואחרי כל כך הרבה שנים להיות בעל שיא הריצה בבית (ריני אשתו מחזיקה את שיא המרתון בקונה לנשים מ-2014 שהוא 2:50:26 שע'). קינלה סגר את הפודיום כשתי דקות וחצי אחרי אודונול ולמזלו המסלול נגמר אחרי 42.2 ק"מ, אחרת הוא היה כנראה היה מפסיד את המקום השלישי לבן הופמן שסיים כ-50 שניות אחריו עם מרתון של 2:43 שע'. 7 גברים ירדו מ 2:50 שע' בריצה לעומת 3 בשנה שעברה, מה שממחיש את התנאים הטובים שהיו בריצה. 

בתחילת הריצה ראינו את ליאונל סנדרס מנסה לרוץ עם קינלה, אבל הוא דעך וסיים לבסוף עם עוד תוצאה מאכזבת מבחינתו במקום ה-22. קשה להגיד אם הוא הגיע עייף לאחר שניסה להכניס חודשים רבים של אימון שהוא הפסיד בגלל הפציעה שהשביתה אותו לחודשיים בהכנה, או שפשוט היה חסר לו נפח אימונים כדי לשמור על קצב סביר עד הסוף. בראונלי סיים מאוכזב מקום אחד לפניו עם מרתון של 3:13 שע'. כמו במקרה של חאבייר גומז בשנה שעברה, אנו רואים שהמהירות והניסיון במרחקים הקצרים לא בהכרח עוברים ישירות גם למרחק הארוך. לשניהם יש את הפוטנציאל להראות יכולות טובות בהרבה עם קצת יותר ניסיון.

במהלך הראיון עם פרודנו על קו הסיום, בראונלי הגיח מאחור ונכנס בפרודנו. לא ברור אם זה קרה מתוך עייפות או בגלל שכעס על מה שקרה על המסלול. אולי אנו רואים כאן התחלה של יריבות מתגבשת בין השניים כשבראונלי  לא אוהב להיות כינור שני. מתוך 10 הראשונים יש רק שני שמות חדשים בתחום, מה שמדגיש שכדי להיות טוב בקונה בדרך כלל צריך ניסיון. פרודנו שוב הוכיח שהוא רמה מעל שאר המתחרים כיום במרחק הארוך עם עוד ביצוע מדהים והצליח בגיל 38 לנצח שוב ולהיות הגרמני הראשון שזוכה ב-3 תארים בקונה כשהוא משאיר את שאר המתחרים תוהים מה אפשר לעשות כדי לנצח אותו כשהוא במיטבו. כל ארבעת הראשונים ירדו מ-2:50 שע' במרתון, מה שמראה שכדי לנצח כיום לא מספיק להיות רוכב ושחיין טוב אלא גם רץ מעולה. 

אליסטר בראונלי טריאתלט בריטי

פתח חזית מול פרודנו. אליסטר בראונלי | צילום: Diego Baravelli

מעניין לציין שחאבייר גומז מדבר על זה שהוא יחזור לקונה בשנה הבאה לאחר המשחקים האולימפיים כשהוא כבר רשום לאיש ברזל במלזיה בעוד כשבוע וחצי. זה אומר ששנה הבאה יש סיכוי שנראה שוב קרב ראש בראש של: גומז, בראונלי ופרודנו כפי שראינו באליפות העולם בחצי איש ברזל בדרום אפריקה בשנה שעברה. בשנים האחרונות אנו רואים מגמה מתמשכת של ירידת שיא המסלול שהתחילה עם לנגה ב-2017, המשיכה עם הירידה ממחסום ה-8 שעות שהמשיכה השנה כשפרודנו שובר שוב את שיא המסלול. אם עד השנה שעברה מחסום 8 השעות נראה רחוק, בשנתיים האחרונות ראינו שני אנשים עושים זאת בכל שנה. לאחר שנים שהתוצאות היו דומות, בשנים האחרונות אנו רואים עליית מדרגה של רוב המתחרים שממשיכים לדחוף אחד את השני לקצה והתוצאות בהתאם.

נשים

בניגוד לגברים שם ראינו את פרודנו הפייבוריט מתנהל בדבוקה המובילה ופותח פער מסוף הרכיבה ועד קו הסיום, אצל הנשים הפייבוריטית הברורה, דניאלה ריף, נראתה לא טוב. לטענת ריף היא חטפה נגיף בבטן בימים האחרונים לפני התחרות והרגישה חלשה מההתחלה. השנה ראינו אצל לא מעט מהמועמדים המובילים תחרות גרועה בגלל מחלות. זה רק מראה שהגבול בין להגיע לתחרות בשיא הכושר לבין להגיע חולה הוא דק מאוד.

כפי שקורה בכל פעם בשנים האחרונות, לוסי צ'ארלס פתחה את השחייה בטירוף. כבר אחרי כמה דקות היא שחתה בראש כשלורן ברנדון ישבה עליה בדרפטינג והן פתחו פער משמעותי משאר המתחרות. ברנדון איבדה כ-30 שניות בשטח ההחלפה ברגע של חוסר ריכוז, כשהיא חיפשה את התיק שלה. זה הספיק כדי שצ'ארלס תפתח עליה פער שהיא לא הצליחה לצמצם. שאר המתחרות, כולל ריף, יצאו כ-5 דקות אחריהן והחלו במרדף אחרי צ'ארלס שרכבה כל הדרך לבד ולקראת סוף הרכיבה אפילו הצליחה להגדיל את הפער.

בתחילת הרכיבה שרה טרו נעצרה בגלל תקלה ואיבדה את הדבוקה. היא פרשה במהלך הרכיבה לאחר שבשנה שעברה סיימה במקום הרביעי. לאורה פיליפ ודניאלה בליימל יצאו מהמים כ-4 דקות אחרי הדבוקה השנייה והחלו במרדף. שתיהן הצליחו לצמצם את הפער בזכות שתי הרכיבות המהירות בתחרות.   

פתחה מצוין והובילה בסוף הרכיבה, אבל זה לא הספיק. לוסי צ'ארלס | צילום: Jürgen Matern

צ'ארלס ירדה ראשונה לריצה כשלטענתה התחילו אצלה התכווצויות שרירים ברגליים כבר בקילומטר הראשון. המתחרות העיקריות שלה התחילו את הריצה כ-6 דק אחריה כשאן האוג ושרה קראולי החלו במרדף. האוג, כנראה הרצה הטובה בסבב, נראתה טוב מתחילת הריצה וצמצמה את הפער במהירות כשסביב הקילומטר ה-25 היא עקפה את צ'ארלס והמשיכה עד לניצחון. קראולי הצליחה גם היא לעקוף את צ'ארלס בהמשך. בדרך כלל כשמישהו נעקף בשלב הזה בתחרות הסיפור גמור, אבל צ'ארלס לא ויתרה והצליחה להחזיק את הפער על כ-20 שניות מאחורי קראולי.

סביב הקילומטר ה-38 צ'ארלס הצליחה לאסוף את כל הכוחות שנשארו לה ובמאמץ מדהים עקפה את קראולי כדי לסיים במקום השני. ריף המשיכה להילחם מאחור למרות שכבר ברור לכולם שהניצחון לא ריאלי. בשלב מסוים במרתון היא אפילו הצליחה להגיע עד למקום השישי, אבל בסוף דעכה וסיימה במקום ה-13. לאחר הניצחון שלה באליפות העולם בחצי איש ברזל בספטמבר השנה, כתב המאמן שלה ברט סטון על כמה זה קשה להיות כל כך דומיננטי במשך כל כך הרבה זמן כמעט ללא נפילות:

היה ברור שמתישהו תגיע מישהי שתצליח לנצח את ריף, אלא אם ריף תחליט לפרוש קודם. הרגע הזה הגיע מוקדם מהצפוי. אני מאמין שכמו שראינו אצל פרודנו, בשנה הבאה נראה את ריף חוזרת רעבה מתמיד וממשיכה בשליטה שלה.

בגיל 41 סיימה מרידית קסלר עם עוד הופעה מאכזבת במיוחד בתוצאה של 11:27 שע' ובמקום ה-33. לאחר קריירה מרשימה כולל לא מעט ניצחונות מרשימים, אבל כשההישג הכי גדול שלה בקונה היה מקום 7 ב-2013, היא קיוותה פעם אחת להשיג תוצאה טובה בקונה ללא הצלחה. 

קורין אברהם הגיחה מאחור ועקפה את קרי לסטר בספרינט ממש לפני קו הסיום כשהיא מסיימת שביעית שתי שניות לפניה. ג'וסלין מקאולי ומירנדה קיירפרי, שתי מועמדות להתברג גבוה, פרשו במהלך התחרות. עבור ריני מדובר על הפעם האחרונה שהיא מקבלת סלוט אוטומטי בגלל הניצחון שלה ב-2014 (המנצח בתחרות מקבל סלוט לקונה במשך 5 השנים לאחר הניצחון כשכל מה שהוא נדרש לעשות זה לסיים איש ברזל עד אוגוסט ללא קשר לתוצאה). זה אומר שבשנה הבאה היא תצטרך להגיע במיקום גבוה באחת התחרויות אם היא תרצה לשוב ולהתחרות. לאורה פיליפ הוכיחה את היכולות שלה כשסיימה רביעית לאחר שחוותה פציעה שמנעה ממנה לרוץ במשך כמה חודשים. קייסה סאלי, בהופעה האחרונה שלה בקונה, הצליחה לרוץ את דרכה למקום ה-6 עם מרתון של 2:57 שע'. 

הכוכבת החדשה. אן האוג | צילום: Jürgen Matern

 גם אצל הנשים ראינו שכל מי שהצליחה לרוץ מהר סיימה במיקום גבוה. למעשה, יש בחורה אחת שלא הצליחה להתברג לעשירייה הראשונה למרות שירדה מ-3 שעות במרתון. דן לורנג, המאמן של פרודנו ואן האוג, לא יכול להיות מרוצה יותר כששני ספורטאים שלו מנצחים את התחרות בגברים ובנשים. מספר נשים יכולות לצאת מאוכזבות לאחר שסוף סוף ראינו הופעה גרועה של ריף והן לא היו שם לנצל את ההזדמנות. לא בטוח שההזדמנות תחזור בשנים הקרובות.

אן האוג, טים אודונול ולאורה פיליפ הגיעו לתחרות אחרי פציעות ממושכות ולא יכלו להתאמן כמו שצריך. זה מראה שבמקרים רבים עדיף להגיע עם קצת פחות שעות אימון אבל יותר רעננים לתחרות. זה משהו שכנראה גם רוב החובבים יכולים לאמץ. 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אימן הגיב:

    כל כבוד לפרודנו הוא ווינר אמיתי אבל היה מזל לא מהעולם הזה הפנצ׳ר של בראונלי המסכן והשפעת של פטריק לאנגה וגם סנדרס שהיה ידוע מראש שהוא רצה להתחרות רק לא יותר מזה אחרי פציעה רצינית שהיתה לו לפני חודשיים

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג