סדנת אופניים 01 | סדנת אופניים 02 | סדנת אופניים 03
שרשרת האופניים הינה המרכיב החיוני ביותר מבין כל מרכיבי האופניים. השרשרת מורכבת מניטים, חוליות ורולרים ומכילה יותר חלקים נעים מאשר כל שאר החלקים יחדיו. בחירת שרשרת נכונה ותחזוקה שוטפת שלה הינה פעולה חיונית שתספק לכם רכיבה חלקה, שתשמר את עמידותם של אופניכם, השרשרת והמכלול לאורך זמן.
איך בוחרים שרשרת לאופניים?
בענף קיימות מספר חברות לשרשראות, כאשר ההבדלים בין השרשראות השונות יבואו לידי ביטוי בעיקר בשני פרמטרים עיקריים: משקל ואורך חיים. מבחינת משקל השרשרת, ההבדלים אינם משמעותיים ונעים בין 10 גרם ל-40 גרם. לעומת זאת, מבחינת אורך חיים, שרשרת ברמה גבוהה תשרוד בין 2,000 ל-2,500 ק"מ, בעוד ששרשרת ברמה בסיסית תעשה את העבודה עד 1,500 ק"מ. כמו כן, שרשראות ברמה גבוהה ירעישו פחות בזמן דיווש, וינועו בצורה חלקה יותר.
טיפ לדרך: במידה והחלפתם שרשרת בפעם שנייה ושלישית, ישנה סבירות גבוהה שהשרשרת תחליק על גבי הקסטה (גלגלי השיניים) וההילוכים לא יעברו כהלכה בזמן הרכיבה. הסיבה לכך טמונה בזה שגלגלי השיניים בקסטה נשחקים וכיוון שהשרשרת חדשה, היא מחליקה על גלגלי השיניים. מצב כזה מחייב החלפת קסטה. על פי הוראות היצרנים, מומלץ להחליף קסטה בעת החלפת שרשרת שלישית (בין 3,000 ל-6000 ק"מ תלוי בסוג השרשרת והקסטה). כמו כן, חשוב להקפיד להתאים את סוג השרשרת (7-8, 9, 10 ו-10 הילוכים) לסוג מערכת ההילוכים. היצרנים ממליצים להשתמש בשרשראות מקוריות שלהם.
שרשרת כביש ושרשרת שטח: מה ההבדל?
נתחיל בכך שההבדל בין השרשראות אינו מהותי. יחד עם זאת, יצרני השרשראות יצאו מתוך נקודת הנחה ששרשראות שטח "יעבדו" קשה יותר בסביבת רכיבה אגרסיבית יותר, ייחשפו לגורמי אקלים קשים יותר ויצטרכו להיות עמידות יותר. בנוסף, כמות ההילוכים שמעבירים באופני שטח גדולה משמעותית מאופני כביש, כך ששחיקת שרשרת באופני שטח גבוהה יותר. בניגוד לשרשראות שטח, שרשראות הכביש קלות יותר ועדינות יותר (פינים חלולים וחוליות מחורצות).
למרות ההבדלים, ניתן להשתמש בשרשראות הכביש לשטח ולהפך, דבר זה לא יצור שחיקה מוגברת או תקלה, אך במידה וקיימת האופציה להשתמש בשרשרת ייעודית ומתאימה יותר, הדבר עדיף.
כך תבדקו שאורך השרשרת הוא נכון
השיטה הקלה והמהירה לבדיקה מתבצעת כך: ממקמים את השרשרת על ההילוך הקטן ביותר בקסטה שבגלגל האחורי ועל ההילוך הקטן ביותר בקראנק מקדימה. במידה וקיים רווח של אצבע עד אצבע וחצי בין הפולי (גלגל השיניים העליון של המעביר) ובין החלק התחתון של השרשרת תדעו שזה האורך הנכון של השרשרת לאופניים שלכם (ראו תמונה מס' 1).
בנוסף מומלץ אחת למספר חודשים לבדוק את מצב השחיקה של השרשרת (ראו תמונה מס' 2) ולגשת לסדנת אופניים ושם לבקש בדיקה באמצעות בודק שרשרת (Chain Cheker). לאחר הבדיקה תוכלו לדעת את מידת השחיקה של השרשרת שלכם ואם יש צורך להחליף לשרשרת לחדשה.
ניקוי, שימון וטיפול בשרשראות לאופני הרים
העצה שאנו נותנים לכל לקוח אשר רוכש אופניים אצלנו בחנות, היא לנקות ולשמן את השרשרת על בסיס קבוע. אך כיצד עושים זאת ? וכמה זמן נחשב "על בסיס קבוע"? אז כפי שניתן לנחש, חלקים ממתכת ומיסבים לא "אוהבים" מים. במקום שטיפה, אנו ממליצים על ניקוי פרטני לשרשרת. את ניקוי השרשרת לא חובה לבצע לאחר כל רכיבה, אך בהחלט מומלץ בין פעם אחת לפעמים בחודש (תלוי בכמות הרכיבות). עבור ניקוי ותחזוקה מיטבית של השרשרת ומערכות ההינע מומלץ להשתמש בתכשירים ייעודיים לאופנים ולא בשמנים על בסיס סיליקון או חלילה – ניקוי באמצעות דלקים שונים. אז מה כן? דגריזרים ייעודיים לאופניים אשר מבטיחים שמירה על כלל החלקים באופנים (ראו תמונה מס' 3).
אופני שטח: בחודשי הקיץ אנו ממליצים להשתמש בשמנים יבשים, אשר אינם סופחים לכלוך ומשאירים את מערכת ההילוכים נקייה, אך עם זאת, נמליץ על שימון לפני כל רכיבה. בחודשי החורף ובימים גשומים עדיף להשתמש בשמנים רטובים (שכמובן מיועדים לשרשראות אופנים) ואינם מסיסים במים ונשארים על גבי השרשרת לאורך זמן.
אופני כביש: בצעו שימון לשרשרת לעתים רחוקות יותר גם בקיץ וגם בחורף (אחת לחודש לכל הפחות). הכביש הינו משטח רכיבה נקי יותר מאשר שטח ולכן השמן נשאר על גבי שרשרת הכביש לאורך זמן יותר מאשר במקרה של שרשרת שטח.
הוראות ניקוי מערכת ההילוכים והשרשרת
א. במידה ויש לכם מתקן טיפולים, בצעו את הניקוי על גבי המתקן.
ב. רססו מהדגריזר על הקסטה וסובבו את הפדלים לאחור, כך יוכל הדגריזר לנקות את כל
חוליות השרשרת.
ג. לאחר הריסוס, תנו לאופניים לעמוד 2-3 דקות, בשלב זה הדגריזר "מפרק" את כל שאריות השמן והלכלוך מהמערכת.
ד. שטפו את האופניים במים, הקפידו לשטוף את כל הדגריזר מהמערכת.
ה. הניחו לאופניים להתייבש, ובצעו שימון "דק".
מהו שימון דק?
טעות נפוצה בשימון אופנים היא שימון מסיבי, כלומר, שימון מערכות ההילוכים, פדלים, גלגלי שיניים וכו'. אין כל צורך לשמן את החלקים האלו, הם סופחים לכלוך וכך נוצרת בעיה הפוכה וכל המערכת מתלכלכת. צריך לשמן אך ורק את השרשרת, שימון עדין, כדי שהשרשרת לא "תשחה" בשמן.
לסיכום, אם תשקיעו בבחירת השרשרת הנכונה ביותר עבורכם, ולא פחות חשוב – בתחזוקה השוטפת שלה, קרוב לוודאי שתמנעו מעצמכם בזבוז כסף בקניות לא נכונות, בלאי מוקדם והכי גרוע – עגמת נפש ביום שתוכנן לרכיבה נטולת דאגות.
גבע ברעם | מנהל סדנת האופניים בספידאופן
Halahlujle! I needed this-you're my savior.