נקע בקרסול או שבר מאמץ? הפציעות שכל רץ חייב להכיר

פציעות הספורט פוגשות אתכם ברגעים לא צפויים? ד"ר יניב יונאי בראיון לשוונג בו הוא מסביר כיצד ניתן להימנע מפציעות ומהם הטיפולים הקיימים לאלו שכבר מצויים עמוק בתוך הכאב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פעילות גופנית הפכה להיות חלק בלתי נפרד מאורח חייהם היומיומי של רבים מאתנו וכידוע ככל שעולה התדירות, כך עולה גם רמת הסיכון לפציעות ספורט, ביניהן פציעות חוזרות ונשנות בכף הרגל ובקרסול. ד"ר יניב יונאי, רופא בכיר במחלקה האורתופדית ומנהל מרפאת הספורט במרכז הרפואי הלל יפה, מסביר בראיון עימו כיצד ניתן להימנע מפגיעות אלו ומהם הטיפולים הקיימים לאלו שכבר נפגעו.

מהו שבר מאמץ? | צילום: לארי רוסה

ריצה או כל פעילות ספורטיבית המצריכה מאמץ של כף הרגל ו/או הקרסול יכולה לגרום לפציעתן של אלו. כף הרגל מחולקת לשלושה אזורים: חלק אחורי, חלק אמצעי וקידמת הכף. היא בנויה מחמש עצמות הנקראות עצמות המסרק – עצמות ארוכות הממוקמות בין עצמות שורש הרגל לעצמות הבהונות של כף הרגל. הקרסול הוא המפרק המחבר את השוק עם כף הרגל. ניתן לחלק את הפציעות הללו לשני סוגים: פגיעות כתוצאה מפעילות יתר (פגיעות מאמץ) ופגיעות טראומתיות (שברים, נקעים וחבלות).

מהי פגיעה הנובעות ממאמץ יתר?
"שבר מאמץ (stress fracture) הינו מצב בו מופעל עומס מתמשך שהעצם אינה מורגלת אליו עד לכדי שבירתה בדרגות חומרה שונות. זוהי אחת הפגיעות השכיחות ביותר בקרב אוכלוסייה בריאה העוסקת בספורט באופן קבוע. שברי מאמץ בעצמות המסרק מאובחנות לרוב על ידי בדיקות דימות מתקדמות, כגון MRI ,CT או מיפוי עצמות, מציין ד"ר יניב יונאי, הטיפול בהם הוא תלוי מטופל. במקרים בהם קיים עיוות בכף הרגל, יעשה שימוש במדרסים מובנים לכף הרגל תוך המלצה על שינוי סוג הספורט באופן זמני על מנת להקל על הכאב. ישנם שברים המצריכים גיבוס תוך שילוב של מנוחה ללא דריכה על כף הרגל למשך מספר שבועות".

עוד מוסיף ד"ר יונאי כי בקרב ספורטאים מקצועיים ניתן לשקול הזרקה של פלזמה עשירה בטסיות דם PRP בה נלקח דם ורידי מגוף המטופל אשר עובר תהליך של צנטריפוגה (סיבוב מהיר שנע בין 1500-3000 סיבובים לדקה) והסיבוב המהיר יוצר הפרדה של שכבות הדם. מחקרים רבים הוכיחו את יעילותה של הפלזמה העשירה בטסיות הדם כמסייעת באזורים דלקתיים ובריפוי רקמה שאינה תקינה. טיפול נוסף הוא הזרקה של פלזמה עשירה בפקטורי גדילה PRGF למקום השבר. בדומה ל-PRP, בטיפול זה גם כן נלקח דם מגוף המטופל אשר עובר תהליך של הפרדת תאים, לאחריו נבחרים ומוחזרים התאים, באופן סלקטיבי, לאזור הפגוע. הזרקת PRGF או PRP מאפשרת החלמה מהירה יותר וחזרה לפעילות בשלב מוקדם יותר. במידה שכל הטיפולים השמרנים נכשלו, תישקל האפשרות לניתוח.

קבוצת אנשים רצה, ריצה צילום: freepic

שברים בעצמות המסרק הם השברים השכיחים ביותר | צילום: freepic

מה הן פגיעות טראומתיות?
"פגיעות טראומתיות הינן שברים או נקעים הנובעים מחבלה ישירה או בלתי ישירה הנוצרת בעת שימוש באנרגיה גבוהה או נמוכה, לדוגמה מעידה לתוך בור תוך כדי ריצה. פגיעות אלו צריכות להיות מאובחנות באופן מהיר ומידי על מנת לאפשר החלמה מלאה של האזור הפגוע. במקרים בהם קיימים מספר שברים או לחילופין קיימת תזוזה של השבר או פריקה המלווה בשבר, תישקל האופציה הניתוחית על מנת לייצב את השבר, למנוע תזוזה שלו וכן לאפשר הפעלה מוקדמת ככל הניתן של האיבר הפגוע", מסביר ד"ר יונאי, "שברים בעצמות המסרק, במיוחד בבסיס עצם המסרק החמישית (קרוב לזרת כף הרגל) הם השברים השכיחים ביותר. ברוב המקרים, הטיפול בשברים אלה יהיה שמרני, ללא התערבות ניתוחית, למעט שבר בעצם המסרק החמישית, בה הנטייה כיום היא לקבע באופן ניתוחי".

נקע בקרסול הינו אחת הפגיעות השכיחות ביותר ממנה סובלים העוסקים בספורט חובבני. זהו מצב בו ישנה מתיחה או קרע ברצועות המייצבות את כף הרגל עם השוק. ברוב המקרים, ההמלצה תהיה הרמת הרגל כלפי מעלה בשילוב קומפרסים קרים ופיזיותרפיה שיקומית על מנת לחזק את מייצבי הקרסול ולמנוע הישנות של נקעים. במצבים של נקעים חוזרים ותלונות על חוסר יציבות לאחר כישלון של הטיפול השמרני, תישקל האפשרות לייצב את רצועות הקרסול באמצעות ניתוח.

יש לך המלצות שיעזרו לרצים?
"כן ודאי, בצעו תרגילי חימום לפני הפעילות, מתחו את גיד האכילס המחבר בין השריר לעצם בחלק האחורי של כף הרגל ואת שרירי הירך האחוריים והקדמיים. השתמשו בנעלי ריצה טובות אשר מתאימות לסוג הספורט בו אתם עוסקים ובצעו תרגילים של חיזוק שרירי ליבה, בנוסף לספורט הנבחר. אם חזרתם לריצה אחרי מנוחה או פציעה עשו זאת באופן הדרגתי".

"במידה שנפצעתם ואתם סובלים מכאבים חזקים או מנפיחות, יש לפנות לבדיקה אצל אורתופד. טיפול הולם בפציעות כף רגל וקרסול, בין אם נובעות ממאמץ יתר ובין אם כתוצאה מטראומה, יכול לזרז את החזרה לפעילות מלאה ברמה שהייתה טרם הפגיעה", מסכם ד"ר יונאי.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג