בבוקר ה-14 בפברואר, ראג'פול פנו התייצב על קו הזינוק במטרה להגן על תוארו כאלוף ארה"ב בריצת 100 מייל. אך הפעם, משהו היה שונה. במקום לנעול את נעלי Hoka Rocket X2, הנעל שליוותה אותו לניצחון בשנת 2024, הוא בחר בנעל אימונים – Skyward X של הוקה – דגם שהוא רץ איתו לראשונה רק יום קודם לכן.
לכתבות נוספות בנושא:
שבועיים לזינוק: כל מה שצריך לדעת לקראת מרוץ סביון 2025
1,100 ק"מ מאילת עד החרמון: "יוצא לרדוף אחר החלום ולרוץ את שביל ישראל"
קיצוני: ראפר צרפתי רץ 24 שעות על הליכון עם להבים מסתובבים מאחוריו
לאורך המחצית הראשונה של המרוץ, פנו היה בדרך לשבור את השיא האמריקאי למרחק (11:19:13 שעות), אך רוחות חזקות האטו אותו בחלקים המאוחרים. למרות זאת, הוא חצה את קו הסיום ב-11:52:46 שעות – כשעה וחצי לפני המקום השני, קודי פוסקין.
למחרת, פנו קיבל מייל מ-USATF (התאחדות האתלטיקה של ארה"ב) ובו בקשה להתקשר למפקחת רשמית. בשיחה הוסבר לו כי נעליו עוברות את מגבלת גובה הסוליה המותרת של 40 מ"מ, כפי שנקבע בחוקי ה-USATF בהתאם לנהלים של התאחדות האתלטיקה העולמית. בפועל, ל-Skyward X גובה סוליה של 48 מ"מ בעקב ו-43 מ"מ בקדמת הרגל, ולכן השימוש בה אינו חוקי במרוצים רשמיים.
המשמעות: פנו נפסל מאליפות ארה"ב ואיבד את תוארו ואת פרס הזכייה בסך 1,200 דולר. עם זאת, תוצאתו נרשמה במסגרת המרוץ הפתוח.
האם הנעל העניקה לו יתרון?
הכללים הנוגעים לנעלי ריצה נכנסו לתוקף בשנת 2020, בעקבות התפתחותן של "נעלי-העל" (Super Shoes) – דגמים קלי משקל עם סוליה קפיצית ורכיב קרבון, אשר העניקו לרצים יתרון משמעותי בתחרויות. חוקים אלו נועדו לקבוע תקן אחיד ולמנוע אי-שוויון בין הרצים.
עם זאת, פנו טוען כי הנעל לא העניקה לו כל יתרון בזמן המרוץ, וכי הבחירה בה נבעה מנוחות בלבד. "הפעולות שלי לא היו מכוונות," כתב פנו באינסטגרם. "לא דמיינתי שהנעל תמנע ממני לקבל תוצאה רשמית". הוא אף פרגן למנצח הרשמי, קודי פוסקין: "מזל טוב על הניצחון! רצת מרוץ מדהים ואתה ראוי לזה".
חילוף הנעליים של הרגע האחרון
הבחירה בנעלי Skyward X הייתה החלטה של הרגע האחרון. שבועיים לפני המרוץ, פנו השלים אימון מפתח של 50 ק"מ בקצב קרוב לשיא האמריקאי. עם זאת, האימון גרם לו לשלפוחית וחוסר תחושה באצבעות הרגליים, אותן ייחס לנעל ה-Rocket X2 ששימשה אותו.
לאחר שבדק דגמים אחרים של הוקה, פנו קיבל המלצה מחבר שעובד בחברה לנסות את Skyward X – נעל מאסיבית יותר עם ריפוד עבה ופלטת קרבון, המיועדת לריצות התאוששות ולא למהירויות גבוהות.
"כששמעתי שמדובר בנעל אימונים (ולא בנעל תחרות), בכלל לא חשבתי שזה עלול להיות לא חוקי" אמר פנו למגזין Runner’s World: "היא מסורבלת, כבדה, בכלל לא אופטימלית למהירות". הוא ניסה את הנעל בפעם הראשונה בריצה קצרה של 2.5 ק"מ יום לפני המרוץ – והחליט להשתמש בה.
בדיעבד, פנו הודה כי הנעל לא עזרה לו לרוץ מהר יותר בזמן המרוץ, אך סייעה לו להתאושש מהר יותר לאחר מכן: "אני מרגיש שההתאוששות שלי הייתה מהירה יותר. אני לא מדדה כמו אחרי מרוצים קודמים… אני לא חושב שה-Skyward X נותנת יתרון ביצועי, אבל היא בהחלט מקלה על ההתאוששות".
איך אפשר למנוע טעויות כאלה בעתיד?
בעוד שפנו הבין שהוא עבר על החוקים, הוא מתעקש כי לא הייתה כוונה לרמות. כמי שמאמן את עצמו ואין לו סוכן או מנהל, הוא מודה כי אינו עוקב באדיקות אחרי החידושים הטכנולוגיים בנעלי ריצה.
למעשה, החשד הראשוני על נעליו לא הגיע מאחד הרצים, אלא מצופה שעקב אחרי המרוץ בשידור חי והגיש תלונה. במהלך המרוץ, השופטים רק שאלו את הצוות שלו אם הנעל זמינה לרכישה, מה שמהווה דרישה נוספת של התאחדות האתלטיקה העולמית (והתשובה הייתה כן כמובן).
פנו טוען כי ניתן היה למנוע את כל הבלגן אם השופטים היו מבצעים בדיקת נעליים לפני המרוץ, כפי שנהוג במרוצים מסוימים באתלטיקה ובמרתונים הגדולים: "הייתה לי אפשרות לערער, אבל החלטתי לוותר," אמר.
שינוי בתכניות
במקור, פנו תכנן שזה יהיה מרוץ הכביש האחרון שלו ל-100 מייל, עם מעבר לשטח ולמרוצי טרייל בהמשך השנה – כולל השתתפות אפשרית ב-Canyons 50K וב-Javelina Jundred 100 Mile. אבל עכשיו, הוא שוקל לחזור ל-Jackpot 100 בשנה הבאה – והפעם עם נעליים חוקיות: "אני מרגיש כמעט מחויב לחזור לכאן עם נעליים דקות, רק כדי להוכיח נקודה", אמר. "אז כן, זה לגמרי על הכוונת שלי לשנה הבאה".
כיצד תימנעו גם אתם?
שופט האתלטיקה הבינלאומי חגי גת מוסיף: "חוקי הנעליים משתנים לא מעט לאחרונה (ובכלל חוקי האתלטיקה). נכון שאט אט מכניסים בדיקות נעליים אבל בסוף האחריות היא על המתחרה. ב-WA פיתחו כלי פתוח לכולם לבדיקה אם נעל היא חוקית ואם כן גם לאיזה מקצוע. לחצו כאן על הקישור וכך תוכלו לבדוק טרם רכישה אם הנעל מתאימה למטרותיכם.
שקרן. הוא ידע טוב מאוד שזו נעל לא חוקית, כל אתלט ברמה שלו מכיר את החוק הזה.
בנוסף הנעל הייתה חדשה, נעל אותה רק ביום שלפני המירוץ, הכל היה מתוכנן, טוב מאוד שלא נתנו לו להתחמק עם התואר.