אחרי הקטע ה-10 כבר אפשר לומר שחצי מהטור דה פראנס מאחורינו, כי הקטע ה-20 יהיה האחרון שיהיה נתון לשינויים. נכון, אמנם הפירנאים והאלפים לפנינו, אבל אחרי 10 קטעים הרבה דברים משוגעים קרו, מספר רוכבים שציפינו לראות עד הסוף פרשו, ולאור הנסיבות כל מה שקורה עכשיו בהובלה די צפוי.
צ פ ו || תקציר קטע 11
הטור דה פראנס כבר עבר חצי מהדרך לפריס, השלב היום ארוך ומישורי אבל אפשר לצפות לשני קטעי ההרים הבאים והמעניינים בפירינאיים, השאלה האם החולצה הצהובה תחליף ידיים עומדת בעינה. בינתיים החולצה בידי קבוצת סקיי מהיום הראשון וכבר 6 ימים על כתפיו הצנומות של המנצח אשתקד והפייבוריט, כריס פרום. הוא מתחיל את היום ראשון בדירוג הכללי, מוביל על פאביו ארו מאסטנה שנמצא במקום השני ב-18 שניות ובכך משווה את שיאו של ז'אק אנקטיל עם 50 ימים מצטברים בחולצה הצהובה. אם יחזיק בה עד פריס לניצחון, הוא ישווה את שיאו של מיגל אינדוראן הספרדי (60). עוד אבן דרך בקריירה שלו להגיע לרמות של הגדולים ביותר – ברנאר הינו (77) ואדי מרקס (97). (וכמעט אף מילה על לאנס ארמסטרונג).
את תחרות החולצה הלבנה, הרוכב הצעיר הטוב ביותר, מוביל סיימון ייטס מקבוצת אוריקה גרינאדג' שאחיו זכה בה שנה שעברה. החולצה הירוקה, המאיץ הטוב ביותר, מתהדקת על מרסל קיטל, הספרינטר הגרמני שמוביל ביותר מ-100 נקודות על מקום 2. אחרונה וחביבה החולצה המנוקדת של המטפס הטוב ביותר – וורן בארגיל מסאנווב מחזיק בה כרגע, אך פה יש את המאבק הגדול ביותר והכל פתוח כאשר יש נקודות רבות לאיסוף בפסגות ההרים בשלבים הבאים.
ממבט קצר על מפת המסלול ופרופיל הגבהים אפשר להבין שזהו קטע מישורי אשר צפוי להסתיים בספרינט פיניש המוני של הפלוטון, 203.5 ק"מ ארוכים ושטוחים יחסית עם רק עלייה מדורגת אחת (4 הרמה הנמוכה ביותר) כ-50 קילומטרים לסיום. עלייה שכזאת היא לא קשה מספיק בשביל ליצור סלקציה בפלוטון. הקטע התחיל בעיירה איימס ונגמר ב-פאו, עיירה שאירחה בעבר 69 פעמים שלב בטור דה פראנס, שלישית רק לבורדו ופריס כמובן. פעם אחרונה שהטור התארח בעיירה פו בשנת 2012 הוא נגמר בניצחון של פרדריגו מ-FDJ.
מהלך המרוץ
בריחה קטנה של 3 רוכבים בלבד יצאה מיד עם הזינוק, הפלוטון היה ללא תגובה למהלך. שלושת הרוכבים הם מרקאטו (UAE), באקרט (Wanty) ובודנאר (Bora) חבר קבוצתו של פיטר סגאן שנפסל מהטור בקטע הרביעי. בזמן הקטע עלתה תהייה מדוע שאר הקבוצות לא שולחות רוכבים רבים יותר לבריחה? בכך הקבוצות יכלו לייצר הזדמנויות נוספות לנצח. הרי מרסל קיטל הוכיח עליונות משמעותית בספרינט פיניש עם 4 ניצחונות עד כה, כאשר 3 מהם היו ניצחונות מוחצים. גם קבוצות שיש להם ספרינטר כמו קופידיס עם נאסר בוהאני (שלא נמצא בכושר שיא כנראה) שווה להקריב רוכב בשביל להפעיל עוד לחץ על קבוצת קוויקסטפ פלורס שתאלץ לרכוב בקדמת הפלוטון רוב היום עבור קיטל. ללא שינוי בטקטיקה של הקבוצות המרוץ פחות מעניין והצופים נפגעים מכך. ברמת התחרותיות זאת שיחה מעניינת האם מנהלי הקבוצות צריכים לנהוג באופן שונה בשלבים מישוריים? ספרו לנו מה אתם חושבים בתגובות.
הדבוקה עברה היום ליד Labastide-d'Armagnac הנקראת גם "כנסיית הרוכבים" אתר אייקוני שהפך ב-1959 למוזיאון לאופניים המכיל פריטים מקוריים ונדירים של רוכבים מהטור דה פראנס, חולצות חתומות, גביעים ואופניים שנאספו ונתרמו במרוצת השנים על ידי הרוכבים עצמם.
בקילומטר ה-106 התרסקות קטנה בפיד זון (נקודת חלוקת מזון והתרעננות באמצע שלב) גורמת לאי נעימות ועצירה קטנה באחורי הפלוטון, התוצאות הן פרישה של הרוכב דריו קטאלדו מקבוצת אסטנה שנראה כי נפגע במפרק כף היד. זה הטור הראשון של קטאדלו בן ה-32, התוצאה הטובה ביותר שלו בקריירה היא מקום 14 בג'ירו ד'איטליה. זאת פגיעה משמעותית ברוכב המוביל של אסטנה, פביו ארו שיזדקק לכל תמיכה מקבוצתו בשלבי ההרים המכריעים שעתידים לבוא.
60 ק"מ לסיום הפלוטון מגיע לספרינט הביניים של היום, שלושת הרוכבים שבבריחה עברו קודם והם לוקחים את הנקודות שעל הקו, ראשון עבר מרקאטו מהבריחה מה זיכה אותו בניקוד המקסימלי 20 נקודות. מהפלוטון שלושה רוכבים מובילים בתחרות החולצה הירוקה מתחרים על הנקודות שנשארו – אלכסנדר קריסטוף מקאטושה ראשון גורף 13 נקודות ואחריו מגיע מייקל מת'יוס שמקדים את קיטל שכנראה שומר כוחות לגראנד פינאלה היום.
מאחורה בדבוקה קבוצת קוויק סטפ מושכת את הפלוטון ורודפת אחר הבריחה בעזרת 2 רוכבים לאורך רוב היום, ז'ולייאן ורמוט ופיליפ ז'ילבר מתחלקים בנטל ועובדים עבור ניצחון של קיטל. בטיפוס היחיד של היום 28 ק"מ לסיום, בודנאר מבורה קופץ קדימה לפני חבריו לבריחה ולוקח את הנקודות הרים, הוא נראה טוב וחזק והוא ממשיך לעבוד חזק ככל שהקילומטרים לקו מתקצרים. הבריחה מתפרקת ושני חבריו נבלעים חזרה על ידי הפלוטון שרודף בעזרת מספר קבוצות בעלת אינטרס משותף. בודנאר עם רכיבת סולו אמיצה מאוד זוכה ברוכב ה"לוחמני" של היום ונתפס רק כ-250 מטרים לקו.
אוולד בוסן-האגן מדיימנשן דאטה מוביל את הספרינט פיניש, אך נעקף במטרים האחרונים ומסיים שלישי ומאוכזב, גוברים עליו מרסל קיטל ודילן גרויינווגאן מלוטו ג'מבו שישב על הגלגל של הגרמני עד הקו ומסיים במקום השני. קיטל שוב מנצח, פעם 5 בטור השנה! הוא יוצא מעמדה אחורית יחסית ומוכיח שהשילוב בין קבוצה מיומנת, כוח אבסולטי ותזמון מעולה הוא פשוט בלתי מנוצח. קיטל בכושר הנוכחי יכול עוד להשוות שיא של 8 ניצחנות בטור אחד שנקבע על ידי צ'ארלס פליסייר, אדי "הקניבל" מרקס (פעמיים) ופרדי מארטנס. יש לו הזדמנות בקטע 16, 19 ו-21 ואחרון בשאנז אליזה. מרסל קיטל בראיון רגשני מסכם: "יש לי את הרגליים, יש לי את הראש בשביל לנצח, זה פשוט מושלם".
בשני הקטעים הבאים המלחמה על החולצה הצהובה והניצחון הכללי בטור עולה הילוך, שווה לעקוב.