פיליפסן כבש את הפוג'יו! יספר פיליפסן (אלפסין-דקוניק) ניצח היום (שבת) במילאנו-סן רמו, המונומנט הראשון של השנה בעולם האופניים. הוא ניצח בפוטו פיניש את מייקל מת'יוס (Jayco–AlUla) כשטאדיי פוגצ'אר (UAE) מסיים שלישי.
לכתבות נוספות בנושא:
בודקי סמים הופיעו במרוץ אופניים בספרד, 130 רוכבים "ברחו"
גדולים בטייוואן: איתמר איינהורן ניצח בקטע האחרון, בלקמור זכה בטור כולו
וינגגור בשלו, יורגנסן מפתיע וגם יום האישה במוקד: מסקנות משבוע אופניים מרתק
זו הייתה ההמהדורה ה-115 של ה"פרימוורה", מונומנט האביב של איטליה, שנערך מאז 1907. המרוץ השנה היה יחסית קצר – "רק" 288 קילומטר. לראשונה מאז 1965 המרוץ הוזנק בעיר פאביה, כ-35 קילומטר דרומית למילאנו. החלק הראשון של המרוץ – 44 קילומטרים יחסית שטוחים לאורך נהר הטיציינו – שונה מהמסלול הרגיל. למרות אורכו של המרוץ, המתקפות התחילו כבר מההתחלה. אחרי כ-20 קילומטר נוצרה קבוצת בריחה ראשונה של 10 רוכבים.
החל מהקילומטר ה-45 המרוץ עבר למסלול הרגיל שלו. מילאנו-סן רמו הוא מונומנט יוצא דופן. אין בו קטעי מרצפות ששוברים את הרגליים של הרוכבים וגורמים לתאונות ותקרים שמשבשים את המרוץ, ואין בו טיפוסים רבים שיכולים להוביל לבריחות ארוכות. במידה רבה מדובר במאות קילומטרים של התשה – עד העלייה לסיפרסה. בזמן הזה הדבוקה איפשרה לרוכבים יתרון שהגיע בשיאו לכשלוש דקות.
כ-55 קילומטרים לסיום, ישנם שלושה טיפוסים קצרים וקלים, שבמהלכם הרוכבים של UAE השתלטו על הדבוקה והגבירו מהירות בצורה משמעותית. מי שלא עמד בקצה היה כריסטוף לפורט, המוביל של ויסמה ליס-א-בייק.
Jasper Philipsen wins the fastest-ever MSR by a rim from Michael Matthews!#MilanoSanremo pic.twitter.com/5L13bAJPae
— Mathew Mitchell (@MatMitchell30) March 16, 2024
27 קילומטר לסיום הרוכבים הגיע לטיפוס האמיתי הראשון, הסיפרסה – 5.6 קילומטרים עם שיפוע ממוצע של 4.1 אחוזים, אבל עם קטעים שמגיעים גם ל-9%, כשלבורחים ייתרון של 40 שניות בלבד.
פה האקשן לרוב מתחיל, כשבעבר היו גם בריחות מוצלחות שהתחילו פה. ואכן, UAE העלו עוד הילוך, אבל הטקטיקה של הקבוצה לא עבדה ופוגצ'אר מצא עצמו לפתע עם פועל אחד בלבד, והקצב ירד. אולם הדבוקה הצטמצמה לכ-40 רוכבים בלבד.
שמונה קילומטרים לסיום הגיעו לטיפוס המפורסם ביותר במרוץ – הפוג'יו. טיפוס יחסית קצר של 3.7 קילומטרים עם שיפוע ממוצע של 3.7% בלבד, אבל לאחר יום כל כך ארוך ומתיש, הוא אחד הקשים בסבב האופניים. שישה קילומטרים לסיום פוגצ'אר יצא להתקפה, כשרק ואן דר פול עומד בקצב, אבל השניים הגיעו לפסגה (ללא תא הטלפון הציבורי המפורסם שנהרס) עם יתרון של כמה שניות בלבד.
WHAT. A. FINISH. 🔥
Jasper Philipsen wins @Milano_Sanremo in a phenomenal sprint with Michael Matthew and Tadej Pogacar 😮💨
Another great edition of the first monument of the year! 🙌
📷 @GettySport #Cycling #MilanoSanremo pic.twitter.com/G2E1J28vQE
— UCI (@UCI_cycling) March 16, 2024
לאחר מכן הגיעה הירידה המפורסמת, שבשנים האחרונות הכריעה את המונומנט. לפני שנתיים מאתיי מוהוריץ' ירד בטירוף בדרך לזכייה הגדולה בקריירה שלו. שנה שעברה עשה זאת ואן דר פול. הפעם התגבשה דבוקה קטנה, שכללה כמה שמות גדולים מאוד.
ואן דר פול שימש הפעם על תקן דומסטיק עבור חברו לקבוצה פיליפסן, וסייע למנוע כל ניסיון בריחה. הסוף היה ספרינט בווייה רומא, ופיליפסן הוכיח פעם נוספת את איכותו, בדרך לזכייה ראשונה במונומנט, ולהשבת כבודם של הספרינטרים שבעבר הלא רחוק שלטו במרוץ. "הרגשתי טוב מההתחלה", אמר המנצח, "הכל צריך להיות במקום. שרדתי את הפוג'יו ומתייה עשה עבודה מדהימה בסוף".
בדומה לטרנד של השנים האחרונות, המהירות הממוצעת היתה 46.11 קמ"ש, המהירה בהיסטוריה. פוגצ'אר המאוכזב (שבכל שנה מתקדם מקום אחד בדירוג) הודה לאחר המרוץ כי התוכנית של הקבוצה לא פעלה טוב, אבל גם טען שהמרוץ "היה אחד הקלים אי פעם. פודיום זה הכי טוב שיכולתי להשיג". בזווית הישראלית, קורבין סטרונג סיים במקום ה-17 עבור ישראל פרמייר טק, מקום אחד לפני סיימון קלארק.