נגד הזרם: שישה שחיינים ישראלים החליטו לשבור את שיא גינס בשחייה למרחק 380 ק"מ

מחר (שלישי) תחל החבורה במשחה שליחים מקפריסין לישראל, מה הם צריכים לעשות בשביל זה? לשבור את השיא הקיים בשחייה במים פתוחים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מחר (שלישי) תחל החבורה במשחה שליחים מקפריסין לישראל, מה הם צריכים לעשות בשביל זה? לשבור את השיא הקיים בשחייה במים פתוחים

מאת: חגי אשלגי

ביום שישי האחרון התקבצנו כ-30 שחיינים בחוף של קיבוץ מעגן מיכאל, על מנת לבצע שחיית היכרות עם מסלול משחה התנינים. שניים מהשחיינים שהצטרפו אלינו, עודד רהב ולוק שטבון, מתכוננים לדבר אחר לחלוטין. רהב ושטבון, הם חלק מקבוצה קטנה של שישה שחיינים ושלושה אנשי צוות, שמתכוון מחר (שלישי) לצאת מקפריסין למשחה שליחים, שמיועד להסתיים ביום כעבור שישה ימים בישראל, אחרי סבב שחייה רציפה יום וליל של ששת השחיינים. 


   ששת הנועזים. מתכוונים לשבור את השיא שבספר השיאים של גינס (צילום: עדי זלצמן)

עוד כתבות בנושא:
> 
כי הים לכולנו פתוח – משחי מים פתוחים בישראל
> הקפיצה של יובל ספרא למים העמוקים
> חמישים גוונים של שחייה

ספר השיאים של גינס בעניין
ששת הנועזים החליטו לנסות לחצות בשחייה גוף מים שטרם נחצה, מקפריסין לישראל ואז החליטו להוסיף עוד קצת. המשימה המקורית היתה לשחות בסבב שליחים של שישה שחיינים מחופי קפריסין לישראל. בקו אווירי הקצר ביותר, מדובר על מרחק של כ-240 ק"מ. אבל לאחר שלמדו ששיא העולם למשחה שליחים של שישה שחיינים עומד על 366 ק"מ, החליטה השישייה הישראלית להאריך את המסלול ל-380 ק"מ בניסיון לשבור את שיא העולם. לצורך העניין הם יצרו קשר עם ספר השיאים של גינס ולאחר שהונחו כיצד לתעד את המשחה, הם מקווים במידה והכל יתנהל כשורה לשבור את השיא הנוכחי.


                        אורי סלע (מימין) ובן אנוש במשחה port2port השנה

פעילים בשחיית המים הפתוחים וספורט הסיבולת מכירים את הפרצופים והשמות. השישה הם אודי אראל, עודד רהב, לוק שטבון, אורי סלע, בן אנוש ודורון עמוסי. ממוצע גילם עומד על 47. כולם בשנות ה-40 לחייהם למעט אראל, בן ה-66. מזה מספר שנים מדברים בשקט ותיקי המים הפתוחים בישראל על אתגר השחייה מקפריסין לישראל. הקשיים והבעיות רבים מספור. אולי הגדול שבהם, הוא הקושי הצפוי למי שאמור להימצא במשמרת "מנוחה" על סירה שמתנדנדת בים הפתוח במהירות של 3-4 קמ"ש בלבד. מדובר באתגר גם לבעלי בטן מברזל, התמודדות מול מחלת ים שביכולתה להחליש את החזקים מבין השחיינים.

לקראת הזינוק מקפריסין ביום שלישי, שוחחנו עם שניים מחברי המשלחת, עודד רהב (שחיין "אקוותיקים" ושותפי למסלול באימונים) ואורי סלע (חבר, שותף ומייסד "עולם המים של אורי סלע"). עודד, בן 47 מעמק חפר, מספר שאחרי שלא מעט זמן הרעיון של שחייה מקפריסין לישראל התגלגל באוויר, אודי אראל החליט השנה לקחת יוזמה כדי להפכו לממשי. במקצה מרתון השחייה ל-10 ק"מ במשחה "ביכורי ים" בחג שבועות האחרון, התחילה שיחה יותר ממוקדת במטרה לגבש צוות שחיינים. מאותו רגע ואילך, התחיל תהליך של גיוס השחיינים, מתווה, פרטים טכניים, וכו'.


                                     אימוני הלילה לקראת המשחה

ברגע שנסגר צוות השחיינים, התחיל העסק להתהדק. נתיבי השחייה השתנו כמה וכמה פעמים. אילוצים שונים ומשונים מזרמי ים ומזג אוויר, דרך אילוצי ביטחון ובטיחות, שינו את התוואי כמה וכמה פעמים. במהלך התכנונים, שישה אמריקאים שברו את שיא עולם למשחה שליחים של שישייה, ולצוות נוספה מטרה חדשה, לשבור את שיא העולם ולהעמידו כאמור על 380 ק"מ.

סלע מספר שבשיחה ההתחלתית ב"ביכורי ים", זה נראה כמו פנטזיה. רעיון שלא יתממש. אבל אחרי ישיבה רצינית וגיבוש של צוות, העסק התחיל להתגלגל. המטרה היתה לגבש צוות של שחיינים מספיק חזקים, מגובשים ופנויים לעניין, שיכולים לשחות 10 ק"מ בזמן סביר.

הנשים והמשפחות ליוו מקרוב את התהליך
עבור אורי סלע משטר האימונים הספציפי לקראת המשחה החל כבר בקיץ האחרון, במחנה אימונים ימי על יאכטות באיים היווניים. עודד רהב מספר שבשבועות האחרונים הוא העלה את הקילומטראז' לפחות ל-25 עד 30 ק"מ בשבוע. האימונים כללו גם שחיות ליליות של הקבוצה בעומק הים לצד היאכטה, כולל שחייה בגלים בגובה 2 מ' בשבוע האחרון. המטרה היתה לתרגל שחייה לילית, להכיר את טווח השחייה הבטוח מהיאכטה, ביום ובלילה, וכן להבטיח שהשחיין מתאים את עצמו לניווט של הסירה ולא להיפך.

חלק מההכנה כלל גם הקצאת משימות. למעשה, כל אחד מהשחיינים קיבל אחריות על תחום אחר. אחד השחיינים, דורון עמוסי, הוא רופא. חבר צוות שאינו שוחה הוא הטבח ארז אמיר, שמטרתו להזין את השחיינים במזון הדרוש להשלמת המשימה. ההכנות כללו גם תקשור על המשחה, גיוס חסויות, וכן בניית הנתיב, ושינויו פעם אחר פעם בהתאם לנתונים המשתנים. ההכנה כוללת גם את היערכות בטיחותית בדמות סירת מנוע שתיגרר אחרי היאכטה, ציוד פירוטכני, מראות ועוד אמצעים שנועדו להבטיח שגם במקרה של חלילה אובדן קשר, השחיין יימצא.


   עודד רהב (מימין) ולוק שטבון. הגיעו להתאמן בחוף מעגן מיכאל לקראת משחה התנינים

חלק לא פחות חשוב היה מפגש של השחיינים והצוות עם בנות הזוג. במפגש הכירו כולם, ועלו בו השאלות, התשובות והפתרונות המרכזיים. למעשה, הנשים והמשפחות ליוו מקרוב את התהליך, ומכירים את ההיערכות. השחיינים מעידים שהמשפחות סומכות על שיקול הדעת והניסיון של השחיינים והצוות. חלק משמח בהכנה הוא התמיכה והפרגון שמרעיפים אנשים מהענף, שחיינים וספורטאי סיבולת ותיקים, מישראל ומחו"ל, על הפרויקט והשחיינים.

החשש מכניסה לנחיל מדוזות
האתגר הגדול ביותר מבחינת השחיינים הוא ההתמודדות עם רצף אי הוודאויות. הגדולה שבהן, היא מצב הים ומזג האוויר, ועמה השאלה כיצד תגיב הבטן של כל אחד מהשחיינים. האם כולם יצליחו לתחזק את משמרות השחייה שלהם? סימני שאלה נוספים כוללים את הזרמים, היכולת לשמור על ריכוז בשחייה בקרבת היאכטה, היכולת להתמודד עם משמרות שחייה ליליות ארוכות לבד, ועוד. גם מקומן של המדוזות לא נפקד. החשש מכניסה לנחיל מדוזות, שכבר הכריעו לא מעט ניסיונות צליחה ימיים בעולם המים הפתוחים, הוא משמעותי.

אלמנט נוסף הוא הצורך בצבירת שעות השינה, וביכולת להחזיר את הקלוריות, החלבונים והמינרלים הנדרשים, לא תמיד עניין פשוט בים גלי ובמשטר פעילות זולל אנרגיה. הצפי הוא להוצאת אנרגיה בטווח שבין 6,000 ל-8,000 קלוריות ביום לשחיין, דבר שעשוי לגדול במים קרים.

ביום שלישי הקרוב מיועדים השחיינים להגיע ללימסול שבצדה הדרומי של קפריסין, להתארגן, לבצע תרגולות בטיחות, ולצאת לדרך באותו יום. על פי התכנון, ישחה כל שחיין משמרת רצופה של שעה ועשרים דקות – שנועדו לייצר סבבים של שמונה שעות. ממוצע השחייה לכל שחיין נועד להיות ארבע שעות ביממה. הנחת העבודה היא שייתכן שבמהלך הדרך משכי הסבבים יתחיל להתקצר. המטרה היא לכסות בערך 70 ק"מ ביום, סדר גודל של 11.5 ק"מ ביום לכל שחיין. מראש ידוע שבאחד הקטעים ייאלצו השחיינים להתמודד עם זרם חזיתי לא פשוט בעוצמה של 1.5 עד 2 קמ"ש. אך בחלקים רבים של הדרך, תוכנן המסלול לנצל זרמי גב.


       הצפי הוא להוצאת אנרגיה בטווח שבין 6,000 ל-8,000 קלוריות ביום לשחיין

הקו האדום שאם חלילה יגיעו אליו ולאחריו ייפסק המשחה, הוא סכנת חיים או חוסר יכולת לתפקד. מטרת העל איננה שיא העולם, אלא הגעה לחופי ישראל. כדי לקבל הכרה של שבירת שיא מאחד מארגוני המים הפתוחים, הכללים דורשים שחייה ללא חליפות ובקווים ישרים. כמו כן, סדר השחיינים חייב להישמר ואסור לדלג על משמרת של אף שחיין.

נראה שהמוטיבציה העיקרית של החבר'ה היא האתגר. עבור כולם מדובר בהרפתקה, בהתמודדות, בבחינת הגבולות ובעשיית דבר שטרם נעשה. לאלו מצטרפות מטרות נוספות כמו שבירת שיא העולם, תרומה לנוער בסיכון והעלאת מודעות לנושא שחיית המים הפתוחים. אורי סלע לא מתבייש להודות שיכול להיות שמבחינתו מדובר גם במשבר גיל ה-40.

מועד הסיום המשוער של המשחה מתוכנן ליום ראשון ה-20.10.2013, הכל כמובן תלוי בתנאים. עדכונים על התקדמות השחיינים ניתן יהיה לקבל באתר שוונג, ובדף הפייסבוק שלנו.

 

14.10.2013


חגי אשלגיחגי אשלגי 
שואף לתנועה 


 

 

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג