מרתון ביתי: 10 מרתונים קרובים לישראל

עונת המרתונים בפתח, אז ריכזנו עבורכם את 10 המרוצים שנמצאים במרחק נסיעה או טיסה של עד שעתיים מישראל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

למה להשתולל ולהרחיק לקצוות עולם, כשאפשר בעד שעתיים טיסה או נסיעה להגיע ללא יעפת למחוזות מרתקים ורעננים לא פחות מניו יורק, ברלין או פאריס. הכינו דרכונים אנחנו יוצאים לדרך.

1. מרתון מלטה

מתקיים בפברואר

מי שהיה במלטה יודע שמדובר באי נחמד וביעד לא רע לנופש, אבל מלטה כמדינה מזכירה יותר את האזורים הפחות מפותחים של הים התיכון. זה אומר שרמת הארגון של המרתון השנתי שמתקיים שם, לא תזכיר את צרפת או איטליה אבל מצד שני גם לא תאכזב. מרתון מלטה הוא חדש יחסית ומתקיים משנת 1995, אבל בדומה לרוב המרוצים בעולם הוא נמצא במגמת עלייה. השנה בונים באי הים תיכוני על עוד שבירת שיא בכמות המשתתפים במרחק המלא, אולי מספר שיתקרב ל-1,000 רצים.

צ פ ו || מרתון מלטה הוא מרוץ במגמת ירידה מבחינת גבהים

המרתון עצמו מתקיים מדי שנה בחורף, וכשמדובר באקלים דומה לזה שבישראל, קיימים סיכויים לא רעים לתנאי מזג אוויר אידיאליים, אם כי במקרים רבים המשתתפים שם סובלים מרוחות חזקות. המסלול במרתון הזה הוא לא מעגלי. נקודת הזינוק הוא בעיר מדינה, שנמצאת בגובה של 200 מטרים מעל פני הים במרכז האי. הריצה מתחילה שם ומסתיימת בסליימה שזו עיירת נופש על חופי צפון האי. המשמעות היא שמרתון מלטה זה מרוץ במגמת ירידה, וזה לא רע בכלל. מצד שני זה לא הופך אותו למהיר במיוחד ושיא המסלול שלו עומד על 2:16 שעות. השאלה הגדולה היא האם המסלול עצמו לא מספיק נוח כדי לפתח מהירות או שמדובר במרתון צנוע מדי עבור רצים מהירים? נראה שקצת מכל דבר, כי בסך הכל לא הכי נעים לרוץ מרתון כשרק נתיב אחד בכביש מוקדש למרוץ ובנתיב השני נוסעות מכוניות.

2. מרתון לימסול

מתקיים במארס

מצד אחד, אין שום סיבה שלא להתפתות ולנסוע בסופו של החורף לאי השכן שנמצא במרחק של שעה טיסה בלבד. גם סופגים קצת אווירה של חו"ל וגם מסמנים וי על חוויה של השתתפות במרתון בינלאומי. מצד שני, למה לנסוע למרתון שהוא כל כך קרוב לכאן גאוגרפית, אבל כל כך קרוב גם למרתון טבריה ברעיון שלו. לרוץ לאורך החוף הלוך ושוב, אנחנו הרי מכירים את זה כל כך טוב מהארץ. מה גם שכאן רמת הארגון יותר טובה. בשנה שעברה מארגני מרתון לימסול הרוויחו 25 ישראלים שהיוו יותר מעשרה אחוזים מכמות המשתתפים במרחק המלא. מדובר ב"מאוכזבי מרתון תל אביב" שהרגישו שיש להם שיא אישי ברגליים והתעקשו על מרוץ שמוכר על ידי ה-AIMS. אריאל רוזנפלד היה המהיר ביניהם והוא סיים שם במקום השלישי הכללי בזמן של 2:41 שע'.

3. אולטרה מרתון ים המלח בחלק הירדני

מתקיים באפריל 

זה נשמע כמו מרוץ שכל חובב ספורט סיבולת אמור להכיר, הבעיה שהוא מתקיים בצדו השני של ים המלח, הצד הירדני. ומדובר באירוע לא קטן בכלל, כי בשנה שעברה פקדו את המקום הנמוך ביותר בעולם כ-8,500 רצים בקטגוריית של ריצה ל-50 קילומטרים, מרתון רגיל, ו-10 קילומטרים. המרוץ הארוך יותר מוזנק בפארק המלך חוסיין שבבירה עמאן ויוצא משם לכיוון מערב, כשנקודת הסיום היא בחופי ים המלח.

צ פ ו || אולטרה מרתון ים המלח. מוזנק מפארק המלך חוסיין

עמאן היא עיר גבוהה, ונקודת הזינוק של המרוץ היא בגובה של 900 מטרים מעל פני הים. נקודת הסיום שלו היא בגובה של 400 מטרים מתחת לפני הים. אם זה נשמע לכם סביר, תשאלו את משתתפי הישראמן מה זה אומר לרוץ בירידה לאורך זמן. תוסיפו לזה את מזג האוויר הלא נוח שעלול לצוץ באזור ים המלח באפריל, ותבינו שמדובר במרוץ מאתגר במיוחד, שכבר זכה להכרה בינלאומית גדולה ומושך אליו מדי שנה יותר ויותר משתתפים.

4. מרתון בית לחם

מתקיים באפריל 

זהו ללא ספק המרתון הקרוב ביותר לגבולות ישראל, בטח שלירושלים. בית לחם הוצעה כאלטרנטיבה לעזה שם הוא היה צריך להתקיים מלכתחילה, ולמרות ארגון לא מוצלח במיוחד וחסר ניסיון הצליחו להרים שם אירוע ריצה יפה. הרבה בזכות ארגונים פרו-פלסטינים שתמכו והשקיעו בו. המרתון שבו השתתפו בשנה שעברה 250 רצים במרחק המלא, הפך למבוקש במיוחד בקרב רצים חובבים. באתר הרשמי של המרוץ כתוב שהשנה הוא יהיה פתוח רק ל-2,500 משתתפים בכל המקצים.

צ פ ו || מרתון בית לחם. הכי קרוב ועדיין כל כך רחוק

 

המרתון מתחיל ומסתיים במרכז בית לחם, ועובר בפרבריה ובמחנות הפליטים. הוא כולל לא מעט עליות וקטעים קשים, אך גם נופים יפים ופחות יפים של גדר הפרדה. מספר רצים ישראלים ביקשו להשתתף בו בשנה שעברה אך נענו בסירוב הן מצד הפלסטינים והם מצד צה"ל. ישראלי אחד, אילון גלעד, התעקש לרוץ בבית לחם בשנה שעברה, נרשם כקנדי, וגם כתב על זה ל"הארץ". אגב, המנצח בשנה שעברה בבית לחם היה רץ פלסטיני שקבע 3:09 שעות.

5. מרתון איסטנבול

מתקיים בנובמבר

הקלישאה הגדולה על איסטנבול לא פוסחת גם על המרתון שלה, זה המרתון היחיד בעולם שעובר בין שתי יבשות – אירופה ואסיה. המרתון הזה, שהוא ברובו שטוח ועל אספלט, מתחיל בצד האסייאתי של העיר ועובר דרך גשר הבוספורס היפה לאירופה. בסך הכל המסלול הזה כולל שלושה גשרים, מהם רואים נוף מדהים של איסטנבול והמבנים העתיקים שמאפיינים אותה. מה שהופך את האירוע הזה לכל כך גדול הוא מרוץ ל-15 קילומטרים ועוד מרוץ עממי קצר, שמושכים אליהם כמות עצומה של אנשים – אחרי הכל מדובר באחת הערים המאוכלסות בעולם.

הפך למרוץ מאוד אטרקטיבי מאחר וסך הפרסים שלו הוא מיליון דולר | צילום: Gökhan

בשנה שעברה המרתון הזה חגג 35 שנים וגם צורף לסבב הזהב של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית. עם הזמן הוא הפך למרוץ מאוד אטרקטיבי מאחר וסך הפרסים שלו הוא מיליון דולר ו-25 הראשונים בקטגוריית הגברים זוכים בפרס כספי, כמו גם 15 הנשים המהירות. עם זאת, לא מדובר במרתון מהיר במיוחד, ואברהם קיפרוטיץ' שמייצג את צרפת ניצח בשנה שעברה בזמן של 2:12 שעות, 4 דקות איטי יותר משיאו האישי.

6. מרתון ביירות

מתקיים בנובמבר 

האמת היא שאם היתה לנו גישה חופשית לכל המרתונים שמתקיימים מסביבנו, זה כנראה היה אירוע שמושך אליו לא מעט ישראלים. בירת לבנון בימיה הטובים רחוקה מלהזכיר עיר מלחמה, היא מזכירה יותר את תל אביב. חופים יפים, אווירה חילונית, וגם תרבות ספורט גבוהה תוכלו למצוא שם – וכל זה בא לידי ביטוי במרתון השנתי של ביירות שמתקיים מאז שנת 2003. האמת היא שהוא מזכיר את מרתון תל אביב עם מסלול שטוח ומישורי, הרבה ים תיכון, וחגיגה גדולה ברחבי העיר.

צ פ ו || מרתון ביירות. המנצח  כאן היה טאריקו ג'ופאר האתיופי, שהיה גם מנצח מרתון טבריה

מרתון ביירות מושך אליו מדי שנה אנשים בכירים מעולם האתלטיקה והריצות למרחקים ארוכים, וכמות הרצים בכל המקצים שלו כבר עברה את ה-30,000. עוד זווית ישראלית – שיאן מרתון ביירות הוא טאריקו ג'ופאר האתיופי, שהוא אלוף מרתון טבריה הנוכחי. בשנת 2011 קבע ג'ופאר בלבנון זמן של 2:11:14 שעות.

7. מרתון סופיה

מתקיים באוקטובר

בולגריה היא אחד היעדים המובילים עבור התיירים הישראלים, אבל אנשים רבים שמגיעים דווקא לבירה סופיה ולא לעיר הנופש במדינה, מתלוננים על הנהגים ה"משוגעים". אז הנה הזדמנות לסגור לנהגים האלה את הכביש ליום אחד ולהשתתף בעוד מרתון ליד הבית, שמציע מזג אוויר נוח במיוחד כי בולגריה קצת יותר קרה מישראל, בטח שסופיה שנמצאת במרכזה ולא לחופי הים התיכון.


מרתון סופיה. לא סוגרים את כל העיר לתנועה


היתרון במרתון סופיה הוא שהעיר עתיקה ויפה, וכיף לרוץ בה. החסרון הוא שמארגני המרתון שחגג באוקטובר האחרון 30 שנה, לא ששים לסגור את כל העיר, והמרתון הזה מתקיים למעשה על פני מסלול של 6 קילומטרים אותו מקיפים רצי המרתון לא פחות משבע פעמים. זו יכולה להיות הזדמנות מצוינת להכיר את מרכז העיר מקרוב. מצד שני, שבע זה קצת יותר מדי.

8. מרתון בוקרשט

מתקיים באוקטובר

אם חשקה נפשכם להשתתף במרוץ גדול ומאתגר באוקטובר ומרתון אסטרדם קצת יותר מדי יקר – תוכלו לשקול את מרתון בוקרשט ברומניה. הטיסה לשם ישירה וזולה, המגורים מוצעים לכם במחירים נהדרים ובירת רומניה היא עיר יפה עם יופי של פינוקים קולינריים ובתי קזינו. זו הסיבה שהמרתוניסטים הישראלים גילו את מרתון בוקרשט עוד מיום היווסדו ב-2008.

מרתון בוקרשט. תאלצו להקיף את המסלול פעמיים | צילום: Razvan Socol

מאז ועד היום השתנו כמה דברים. מרתון בוקרשט התחיל כאירוע חובבני מאוד עם מעט משתתפים, כשהמסלול היה בעצם ארבע הקפות במרכז העיר. כיום המסלול של המרתון המלא כולל שתי הקפות של 21.1 קילומטרים במקומות אטרקטיביים בעיר, ויותר מזה המקום עצמו מציע לכם באוקטובר מזג אוויר חורפי במיוחד במונחים ישראלים וזה אומר שבדרך כלל מזנקים שם בטמפרטורות של בין 5 ל-10 מעלות. שיא המסלול בבוקרשט עומד על 2:13 שעות, למרות שמביאים לשם בשנים האחרונות רצים ממזרח אפריקה, והמסלול האיטי יחסית נובע ככל הנראה מריבוי הפניות.

9. מרתון אתונה

מתקיים בנובמבר 

זה לא רק המרתון הכי גדול שתמצאו בטווח של שעתיים טיסה מהארץ, אלא גם המרוץ הכי היסטורי שתוכלו לחוות. האמת היא שמי שנותן לריצת המרתון את הכבוד הראוי לה, כדאי שיעשה את המרוץ הזה לפחות פעם אחת בחיים – זה בערך כמו שמוסלמי יעלה למכה. הרי לפי אחת התאוריות, השליח פידיפידיס ביצע את המסלול הזה שמתחיל בעיר מרתון ומסתיים באצטדיון באתונה כדי לבשר על הניצחון לפני שמת בעצמו. אם אתם לא בעניין של הסיפור הזה, לא תוכלו להתווכח עם ההיסטוריה המוכחת – זה היה המסלול של המרתון במשחקים האולימפיים הראשונים ב-1896 וגם במשחקים שהתקיימו באתונה ב-2014.

מרתון אתונה. המסלול מהקילומטר ה-11 עד הקילומטר ה-31 במגמת עלייה | צילום: Brakspear

מדובר באירוע ענק בסדר גודל ים-תיכוני, ויחד עם חצי המרתון והמרוץ ל-10 קילומטרים מתחרים באתונה יותר מ-30 אלף רצים. המכשול העיקרי הוא המסלול. החל מהקילומטר ה-11 ועד לקילומטר ה-31 הוא במגמת עלייה וזו הסיבה שאף אחד מעולם לא ירד מתוצאה של 2:13 שעות באתונה. מצד שני, החלק הקשה של המסלול מהקילומטר ה-31 והלאה הוא מהגובה לכיוון אתונה שנמצאת על פני הים, מה שיכול להפוך את החלק המייגע של המרתון למהנה.

10. מרתון לוקסור

מתקיים ינואר

לא מעט אורחים מחו"ל שהגיעו בשנים האחרונות לטבריה כדי לרוץ מספר מרתונים ברצף ברחבי העולם, טסו מכאן היישר למצרים כדי להשתתף במרתון לוקסור. האמת היא שמדובר בפוטנציאל מדהים ל"תיירי מרתון", מכיוון שלוקסור שנמצאת בדרום מצרים נחשבת ל"מוזיאון הפתוח" הגדול בעולם ומשתתפי המרתון נהנים מריצה מדברית בין כמה מהעתיקות המשמעותיים בעולם.

צ פ ו || מרתון לוקסור. מדובר בפוטנציאל מדהים ל"תיירי מרתון"

מצד שני, אירועי השנים האחרונות במצרים הפכו את המרתון הזה לאירוע עבור מקומיים בלבד וחבל. בכל מקרה, מדובר באחד מאותם מרתונים שלא צריך להגיע אליהם עם שעון, אלא עם כושר טוב ועיניים סקרניות על מנת ליהנות מהנופים המרהיבים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג