אלוף אוסטרליה במרוץ אופני הכביש ניצח בקלאסיקה הגדולה הראשונה של עונת 2012 והעניק לקבוצה האוסטרלית הראשונה בדרג הבכיר את הניצחון החמישי של העונה…על שלושה מהם הוא חתום, בעצם על ארבעה
מאת:יאיר בן עמי
אוסטרליה היא מעצמת אופניים כבר כמה שנים. במילאנו – סן רמו 2012 הוטבע עוד חותם על העובדה הזו. סימון ג'ראנס היה לאוסטרליה השני ברציפות והשני בהיסטוריה שניצח במרוץ הנחשב לאחד החשובים והיוקרתיים בעונת האופניים.
לאלוף אוסטרליה יש רזומה מרשים הכולל ניצחונות בקטעי טור דה פראנס, ג'ירו ד'איטליה וגם שני ניצחונות בטור הלאומי, האחרון לפני כחודשיים. הוא גם ניצח בגרנד פרי של פלואה ובעוד קטעי מרוצים יוקרתיים. את הקריירה בדרג הבכיר הוא החל בשנת 2004 עם קבוצת אייג'י2אר ממנה עבר לקרדי אגריקול ב- 2008 ובשנת 2009 הוא רכב במדי סרוולו. לפני שנתיים הוא עבר לקבוצת סקאי בה רכב בעונות 2010-2011 והשנה הוא הצטרף לקבוצה האוסטרלית גרינאדג'.
מהלכי הניצחון
לכל קלאסיקה יש את המאפיינים שלה והרוכב/קבוצה המשחקים עם אלו הכי טוב כמעט תמיד מנצחים. לפריז – רובא יש את מעברי האבנים המרוצפות ולמילאנו סן רמו יש את הגבעות המסיימות את המרוץ הארוך ביותר מבין הקלאסיקות הגדולות. כמעט 300 ק"מ של מרוץ כשבשליש האחרון הרוכבים מתמודדים עם גבעות מפרקות דבוקה.
מארק קאוונדיש, אלוף העולם המכהן ומנצח המרוץ בשנת 2009, ידע כי הוא חייב לעבור את הגבעות כדי להגיע למאוץ המוני לקו הסיום. כל הדבוקה יודעת את זה בכל מרוץ ולכן בכל פעם שזוויות האספלט רומזות כלפי מעלה הקצב מתגבר בניסיון להתיש את המאיץ הטוב בעולם. לא תמיד זה עובד. הפעם זה עבד מושלם, לא עבור קאוונדיש, עבור שאר הדבוקה. קאוונדיש נשר ממנה כבר בגבעה הראשונה ולמרות עבודת צוות, של קבוצתו, מרשימה הוא נותר מחוץ למשחק.
קבוצת ליקיוגאס מגיעה עם מספר מועמדים לניצחון כמעט בכל מרוץ כשבמרוצים מהסוג של מילאנו – סן רמו, אלו הם וינצ'זו ניבאלי ופטר סאגאן. לכן הטקטיקה שלה צפויה לגמרי. הרוכב בעל הסיכוי הגדול ביותר נשאר דבוק לגלגלים של רוכבים בשורה שנייה או שלישית כשהרוכב עם סיכויי המשנה יוצא להתקפה בעלייה האחרונה. הפעם היה פטר סאגאן המועמד הבכיר ולכן ניבאלי יצא להתקפה על הפוג'איו המפורסם – העלייה בה הוכרעו כמעט כל מהדורות המרוץ.
אל ניבאלי הצטרף פביאן קאנצלארה שניצח במרוץ בשנת 2008. זה היה אחד המרוצים שיצאו לדרך עם תסריט ברור שהתקיים במלואו. בק"מ האחרון יצא קאנצלארה להתקפה בסגנון רכיבה אישית נגד השעון והצליח להחזיק את הפער עד לקו הסיום. כולם ידעו מראש כי זה מה שיהיה וכך היה.
הצטרפות למהלך מנצח היא הדרך הנכונה לנצח במרוץ אופניים. קל לומר, לכולם זה ברור ומעטים מצליחים ליישם. ההצמדות של ג'ראנס לגלגל של קאנצ'לארה, כשזה יצא לסגור על ניבאלי, הייתה בדיוק הבחירה במהלך הנכון. מעבר לכך הוא ידע כי חברו (מנצח אשתקד) מטאו גוס בקבוצה מאחריו ולכן לא היה צריך לסייע במשיכה.
קאנצ'לארה ידע כי הוא צריך לנער את ג'ארנס בגלל יכולותיו של האלוף האוסטרלי במאוץ לקו הסיום. ג'ראנס ידע כי הוא רק צריך להישאר צמוד לגלגל של קאנצ'לארה כדי לצאת משם למאוץ אחרון. ניבאלי ידע כי הוא יצטרך להיות המשקולת של השלישייה כדי שסאגאן ינצל את הרדיפה של הדבוקה ליציאה למאוץ סיום ולאחר שכל המאיצים תרמו כבר כמויות אדירות של חומצת חלב לאלת המאמץ הקיצון. הדבוקה הרודפת אכן תפסה את השלישייה המובילה וסאגאן אכן היה המאיץ הטוב ביותר מתוכה אך זה הספיק לו למקום שלישי משום שהדבוקה רק תפסה, ולא עברה, את ניבאלי שהיה שלישי על קו הסיום ואחרי קאנצלארה וסימון שהניף ידיים לניצחון.
בסופו של המרוץ היה סימון הרוכב ששיחק הכי טוב עם הקלפים שחולקו אבל מעל לכל הוא יידע על אילו קלפים לוותר (מהלכים מוקדמים של רוכבים אחרים) ואת אילו קלפים (הגלגל של קאנצ'לארה) לאסוף.
ראש הדירוג:
1. סימון ג'ראנס, אוסטרליה, גרינאדג' – 6:59:24 שעות
2. פביאן קאנצ'לארה, שוויץ, ראדיושאק – ניסן, זמן זהה
3. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, לקיוגאס – קאנונדייל, זמן זהה
4. פטר סאגאן, סלובניה, לקיוגאס – קאנונדייל + 2 שניות
5. ג'ון דגנקולב, גרמניה, פרוג'קט 1טי4אי, זמן זהה
6. פליפו פוזאטו, איטליה, פראנסה- וויני – סלא איטליה, זמן זהה
7. אוסקר פריירה, ספרד, קאטיושה, זמן זהה
8. אלסנדרו באלאן, איטליה, ביאמסי, זמן זהה
9. דניאל אוס, איטליה, לקיוגאס – קאנונדייל, זמן זהה
10. דניאל בנאטי, איטליה, ראדיושאק – ניסן, זמן זהה
בתמונה סימון ג'ראנס במדי קבוצת שקאי בעונה שעברה :צילום: Petit Brun )
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת