מייקל פלפס תוקף את WADA: "יש שם בעיות מערכתיות עמוקות"

בצל פרשת הסימום הסינית, השחיין הגדול בהיסטוריה לא חסך ביקורת נגד הוועדה למלחמה בסמים בספורט בדיון בקונגרס האמריקאי: "הארגון הוכיח שהוא לא מסוגל לאכוף את מדיניותו באופן עקבי, קורא לקונגרס לפעול בנושא"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מייקל פלפס בקונגרס | צילום מסך

משבר האמון בשחייה העולמית עם הסוכנות למלחמה בסמים WADA מגיע לנקודת רתיחה. בימים אלו, מתקיים דיון בקונגרס האמריקאי בנושא, בעקבות החשיפה על בדיקות חיוביות לשחיינים סינים לפני המשחקים האולימפיים הקודמים, ומי שהגיע לדבר בדיון היה אגדת השחייה מייקל פלפס, הספורטאי המעוטר בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים.

לכתבות נוספות בנושא:
שערורייה חדשה? הסינים לא דיווחו על ממצאים חריגים לפני טוקיו 2021
מספר שיא של 20 שחיינים ושחייניות ייצגו את ישראל בפריז
המבחנים האמריקאיים בשחייה ננעלו עם קאמבק מופלא נוסף

פלפס העיד ביום שלישי בוושינגטון בשימוע בקונגרס ארצות הברית בפני ועדת המשנה לאנרגיה ומסחר של בית הנבחרים לפיקוח וחקירה בוושינגטון, בצוותא עם האלופה האולימפית אליסון שמיט. השניים תיארו את המאמץ שהם עשו לאורך הקריירה על מנת להתחרות בהגינות ותקפו ללא מעצורים את WADA על חוסר השקיפות שלו, בין היתר.

לדיון המלא:

גם פלפס וגם שמיט פנו ל-WADA בשל טיפולה בשערוריית הסמים הסינית שפרצה באפריל, כאשר נחשף כי 23 שחיינים סינים נבחנו חיובי עבור החומר האסור טרימטאזידין בתחילת 2021 ובכל זאת הורשו להתחרות במשחקים האולימפיים בטוקיו – והבדיקות החיוביות מעולם לא דווחו על ידי WADA. לפני פחות משבועיים דווח כי שלושה שחיינים סינים נמצאו חיוביים עבור חומר אסור אחר, קלנבוטרול, בשנים 2016 ו-2017, ושניים מהם המשיכו להיות אלופים אולימפיים בטוקיו.

"אנחנו צריכים להטיל עליהם אחריות", אמר פלפס על WADA, וציין שהטיפול שלה בתיק הסיני הראה שכל רפורמה שנעשתה בסוכנות כדי ליישם שינוי חיובי החמיצה את המטרה: "ברור לי שכל ניסיונות רפורמה ב-WADA נכשלו, ועדיין יש בעיות מערכתיות שורשיות עמוקות שמוכיחות כי הן פוגעות בשלמות הספורט הבינלאומי ובזכותם של ספורטאים לתחרות הוגנת, פעם אחר פעם".

עוד הוסיף גדול השחיינים בהיסטוריה: "אני קורא לקונגרס להשתמש במשקל הנכבד שלו מול WADA כדי להפוך את הארגון לעצמאי ואפקטיבי. זה לא יכול להיות צירוף מקרים ש-WADA שוב נכנעה ללחצים של הספורט הבינלאומי וזאת על חשבון הספורטאים".

מייקל פלפס | צילום: Shutterstock

פלפס בן ה-38 אמר ש"חברים קרובים" שלו עלולים להיות מושפעים מההחלטה לאפשר לשחיינים שיצאו חיוביים להתחרות בטוקיו: "כספורטאים, לא ניתן עוד להעמיד את האמונה שלנו בצורה עיוורת בסוכנות העולמית למלחמה בסמים, ארגון שמוכיח ללא הרף שהוא לא מסוגל או לא מוכן לאכוף את מדיניותו באופן עקבי ברחבי העולם".

שמיט, בת 34, הייתה חלק מהנבחרת האמריקאית במשחה ל-4×200 חופשי לנשים בטוקיו, בו זכתה בכסף אחרי הנבחרת הסינית שקבעה את השיא העולמי, ובה שתי שחייניות שבדיעבד התברר כי יצאו חיוביות לחומרים אסורים.

"התחרינו עם כל מה שיש לנו, עקבנו אחר כל פרוטוקול וקיבלנו את ההפסד שלנו בחן. שלוש שנים לאחר מכן, צצו ידיעות כי חלק מהספורטאיות הסיניות ברביעייה הזו לא היו נתונות לאותם חוקים נגד סמים, מה שהטיל ספק בהוגנות התחרות. עם הגילויים האלה, רבים מאיתנו יירדפו על ידי סיום הפודיום הזה שייתכן שהושפע מסימום", אמרה שמיט.

מייקל פלפס ואליסון שמיט | צילום: Fernando Frazão/Agência Brasil, Wikimdeia

עוד הוסיפה מי שזכתה ב-10 מדליות אולימפיות, מהן 4 מזהב: "אני מתחננת, בשם הספורטאים האמריקאיים: לחייב את WADA ואת מערכת האנטי-סמים העולמית. אם ננצח, תנו לזה להיות כי הרווחנו את זה. ואם נפסיד, זה יהיה בגלל שהתחרות הייתה הוגנת. אנחנו צריכים את הוועד האולימפי הבינלאומי, NBC, ספונסרים ואוהדים שידרשו יושרה בספורט שלנו".

עוד שיתפה: "כבר בשבוע שעבר במבחנים האולימפיים בארה"ב, הייתי עדה לתסכול ולאכזבה של ספורטאים צעירים שהאמון שלהם במערכת האנטי-סימום התנפץ. מגיע להם יותר טוב. מגיע להם מגרש משחק שווה שבו ההצלחה נקבעת על ידי כישרון, עבודה קשה ומסירות – לא על ידי חומרים אסורים".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ק. פריש הגיב:

    לסינים ולמוסלמים אין חוקים מגבילים. עושים מה שבא להם, כמו ביבי ושות'.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג