זוכרים את המשפט "הכל בראש?" לפעמים כמתאמנים אנחנו עובדים על פי תכנית אימון ומרגישים את ההתקדמות שלנו מאימון לאימון. יש אימונים שאנחנו משלבים אימון אינטרוולים או אימונים עצימים אחרים. אנחנו מרגישים ב"היי" ואנחנו מצליחים לבצע את האימונים הקשים, לעיתים אנחנו מצליחים לקחת את הגוף אל הקצה.
לכתבות נוספות בנושא:
פעילות אירובית מול פעילות אנאירובית: מה יעיל יותר למניעת סטרס?
ביצה ותרנגולת: על לחץ נפשי וההשפעה שלו על פציעות בספורט וההחלמה מהן
פסיכולוגיית ספורט: ומה אם אני לא מרגיש מספיק מוכן?
אין ספק שהשילוב הקדוש של הרגשה נפשית מצוינת ומצב פיזיולוגי מעולה פועלים יחד, ואז אנחנו מצליחים לקחת את הגוף אל הקצה. אבל מה קורה כשאנחנו נמצאים במצב נפשי ירוד ומצב פיזיולוגי מצוין? האם המשוואה היא: פלוס ומינוס שווים מינוס?
אז מסתבר שכן. המצב הנפשי אכן משפיע על יכולת האימון שלנו, אפילו כשאנחנו במצב פיזיולוגי מצוין. בשיחה עם מתאמנים בשבוע האחרון, מסתבר שלפעמים מצב הרוח הוא תנודתי ולא יציב, לדוגמה בעקבות המצב החברתי במדינה כיום, ומשפיע על היכולות הפיזיולוגיות של המתאמנים.
המתאמנים אומרים שהם מרגישים קושי לבצע את האימונים שביצעו באופן מצוין רק לפני כשבוע. תפקידי כמאמן להרים את המתאמנים, להבין את נפילת היכולת שלהם ולהוריד עומס באימונים. מכיוון שבכל מצב לבצע את האימונים הקשים בעצימות גבוהה לא יועיל מבחינת התוצאות ורק יפגע באופן מנטלי במתאמנים.
אני נותן את הדוגמה של שחיין שקופץ למים כשבאימון אחד הוא מרגיש מצוין ובאימון אחר הוא מרגיש שהוא לא מושך מים. למרות שמבחינה פיזיולוגית הוא יכול להשקיע ולהגיע להישגים באימון, המצב הנפשי משפיע, וכתוצאה מכך הוא מבצע את האימון לא בצורה מיטבית, כשבסיום האימון מצבו הנפשי ירוד עוד יותר בעקבות כך.
לדעתי, במקרה כזה אפשר ואף רצוי להוריד את עצימות האימון, מכיוון שההתעקשות לבצע את האימון על פי המתווה שנכתב מראש בתכנית, לא ישיג את התוצאה אלא להיפך. כמו שאנחנו אומרים למתאמנים שלנו להקשיב לגוף, כך לעתים יש להקשיב גם לנפש.
לסיכום: יש השפעה סביבתית נפשית על היכולות באימון, או לחילופין יש השפעה נפשית על היכולת בתחרות למרות המצב הפיזיולוגי שהוא מצוין. ושוב נשאלת השאלה – האם הכל בראש? בהצלחה לכולנו.
הכותב: ארז יהודה | איש ברזל, מדריך טריאתלון ומאמן כושר אישי.
מעביר תכנית "ילד הברזל" – נטרול חרמות וחסמים מנטליים בקרב ילדים ונוער (במערכת גפ"ן במשרד החינוך)